Montaż Webasto



Montaż Webasto w Kia Sorento


Schemat :

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

Miejsca, gdzie musimy wpiąć się w instalację:

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć


Rzeczy jakie będą nam potrzebne do założenie instalacji:
1. Pompka cyrkulacyjna płynu (CP)
2. Wiązka elektryczna
3. Centralka sterująca wraz z pilotem/ami
4. Termostat elektroniczny (może być różnicowy, ale nie jest to konieczne)


Pierwsza rzecz z jaką musimy się uporać, to wiązka przewodów.
W internecie można kupić gotowe wiązki. Trzeba je będzie nieco zmodyfikować w zależności od opcji instalacji jaką zastosujemy.

Ja postanowiłem sam złożyć wiązkę od podstaw. 
W tym celu zakupiłem przewody od 0,5 mm2 do 4,0 mm2, hermetyczną puszkę na 4 bezpieczniki płaskie i hermetyczną puszkę na 4 przekaźniki samochodowe. Do tego potrzebne będą 3 przekaźniki samochodowe (jeden musi być 5-cio zaciskowy, pozostałe dwa mogą być 4-ro zaciskowe), 3 bezpieczniki płaskie (3A, 10A i 20A), dwie diody prostownicze 3A, konektory, izolacja i koszulki termokurczliwe.
O narzędziach takich jak lutownica, zaciskarka konektorów, multimetr, obcęgi, nożyki, itp zapominać nie należy.
Do tego dołączymy centralkę sterującą piecem i termostat różnicowy załączający panel klimy i nadmuch kabiny w odpowiednim momencie.

Obie puszki postanowiłem połączyć razem i umieścić na pokrywie puszki bezpieczników i przekaźników świec żarowych.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Kolejną rzeczą jest wpięcie się w obwód wentylatora pod puszką bezpieczników w komorze silnika oraz podłączenie głównego zasilania nowej wiązki webasta.

W tym celu trzeba odłączyć akumulator zdejmując z niego obie klamy, zabezpieczając je jednocześnie przed przypadkowym zetknięciem klem z zaciskami AKU.
Odkręcamy puszkę bezpiecznikowo-przekaźnikową i unosimy do góry odwracając tak, aby widoczne były kostki przyłączeniowe wiązek przewodów.
Odnajdujemy kostkę JB-07……

Obrazek

….i przecinamy zółty przewód 3mm2 pod przekaźnikiem Front Blower Relay i podłączamy przewody idące z puszki wiązki webasta. Nowe przewody powinny mieć przekrój co najmniej 3mm2.
Zgodnie ze schematem wpinamy się tak, że przewód idący od zacisku #87a nowego przekaźnika dmuchawy wpinamy w przecięty przewód idący w kierunku puszki bezpiecznikowo-przekaźnikowej, a przewód idący od zacisku #30 nowego przekaźnika dmuchawy wpinamy w drugą końcówkę przeciętego przewodu.

Obrazek

Aby podpiąć główne zasilanie należy pociągnąć przewód co najmniej 3mm2 z zacisków zasilających bezpieczniki nowej wiązki webasto do stałego plusa. Najlepiej jest wpiąć się pod jedną z nakrętek mocujących przewody plusowe i jednocześnie samą puszkę bezpieczników.

Teraz sprawdzamy, czy wszystko jest dobrze podpięte, składamy puszkę, przykręcamy przewody, zakładamy klemę i włączamy zapłon.
Jeśli nie włożymy przekaźnika w gniazdo nowej puszki, wentylator nie wystartuje. Przy włożonym przekaźniku wszystko powinno działać jak fabryka dała.

Obrazek

W kolejnym etapie przechodzimy na lewą stronę auta przeciągając jednocześnie pozostałe przewody wiązki, koniecznie zabezpieczone przed uszkodzeniami mechanicznymi i termicznymi (przewody przechodzą za gorącym silnikiem).
Przewody, które musimy pościć do kabiny przeciągamy gumowym peszlem znajdującym się za piecem webasto. Pozostałe przewody zabezpieczamy przed uszkodzeniem, które może wystąpić podczas kolejnego etapu montażu. 

Teraz musimy zamontować pompkę cyrkulacyjną…

Obrazek

….. i jeden z czujników temperatury płynu wykorzystywany do termostatu różnicowego.

Obrazek

Aby to zrobić musimy spuścić płyn chłodniczy ze zbiorniczka wyrównawczego (najlepiej metodą „na wężyk”, czyli spuszczania paliwa z baku), zdemontować zbiorniczek i zlać pozostały płyn aż do poziomu węża, na którym będziemy instalować pompkę cyrkulacyjną. Spuszczony płyn do tego poziomu zajmuje trochę ponad 5 litrów.

Teraz montujemy czujnik termostatu na metalowym króćcu wychodzącym z tyłu silnika, tak aby cały czas stykał się on ze ścianką króćca i zabezpieczamy opaską przed zewnętrznymi uszkodzeniami mechanicznymi.

Obrazek

Następnie przecinamy dolny wąż płynu wchodzący od dołu do pieca webasto i w miejsce przecięcia wstawiamy pompkę cyrkulacyjną.

Obrazek

Pompka jest już dosyć sztywno zamocowana na wężu płynu chłodzącego, ale dla pewności mocujemy ją na wsporniku.

Obrazek

Obrazek


Następnie przechodzimy do fabrycznej wiązki podłączeniowej pieca. Musimy ją zmodyfikować ze względu na zmianę źródła sterowania pieca. Oprócz fabrycznego sterowania dogrzewaniem silnika dochodzi nam również sterowanie z centralki ogrzewania postojowego.

Rozcinamy czarny przewód tej wiązki (przewód pinu #3 webasta) i montujemy diodę blokującą przepływ prądu ze sterowania centralką na obwód ładowania alternatora

Obrazek

oraz doprowadzamy wiązkę sterowania z centralki również zabezpieczoną diodą przed przepływem prądu w drugą stronę, czyli z obwodu ładowania alternatora na obwód centralki.

Obrazek

Wszystko łączymy tak, żeby diody schodziły się razem w kierunku przewodzenia do jednego przewodu idącego do 6-cio pinowej wtyczki pieca.

Obrazek

Montujemy zasilanie diody informacyjnej, izolujemy wszystko i zabezpieczamy wiązkę peszlem i gotowe.

Obrazek

Podpinamy wiązkę do pieca i zasilanie pompki cyrkulacyjnej i działamy dalej.

Teraz montujemy zbiorniczek wyrównawczy. Zalewamy cały płyn etapami, czekając aż układ się odpowietrzy. Po zalaniu całego płynu najlepiej odpowietrzyć go dokładniej uruchamiając pompkę cyrkulacyjną „na krótko”.

Po tym etapie najgorszą robotę mamy już za sobą. Ufffffff! Pod maską robić już nic nie będziemy poza montażem przekaźników i bezpieczników w odpowiednich gniazdach.


Teraz przechodzimy do wnętrza auta.
Pierwszą rzeczą jaką musimy wykonać jest demontaż konsoli środkowej.

Obrazek

Następnie wpuszczone z komory silnika przewody przeciągamy w peszlu do konsoli środkowej

Obrazek

Teraz instalujemy przekaźnik „odwracający”, który zamieni nam masę pojawiającą się na przewodzie sterującym centralki na „+” zasilający pin #3 webasta.

Obrazek

i podłączamy centralkę do instalacji auta zgodnie z poniższym schematem

Zoom in (real dimensions: 800 x 752)obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Obrazek

Obrazek

Kolejną rzeczą jest zainstalowanie diod sygnalizacyjnych.

Obrazek

Następnie podpinamy się pod kostkę panelu klimatyzacji. Odcinamy zasilanie z pinu #10 kostki A (przewód czerwono-czarny R/B), izolujemy końcówkę idącą w kierunku wiązki, a do uciętego końca biegnącego w kierunku kostki panelu klimy wpinamy zasilanie z zacisku bezpiecznika 3A znajdującego się w puszce bezpieczników nowej wiązki.

Obrazek

Teraz, gdzieś za konsolą, montujemy drugi czujnik termostatu, tak aby jak najpoprawniej wskazywał nam temperaturę we wnętrzu kabiny.
Pozostało nam podpięcie i zaprogramowanie termostatu elektronicznego i umieszczenie go w dogodnym miejscu. 

Obrazek

Ja swój umieściłem w schowku na rękawiczki.

Obrazek

Po złożeniu wszystkiego i zainstalowaniu wszystkich bezpieczników i przekaźników potrzebnych do obsługi nowej instalacji całość powinna prezentować się następująco:

Obrazek

 

Obrazek

vokal , alkrak

Polski Klub Kia Sorento