Automat kontra manual - czy warto samemu zmieniać biegi?
Moderator: Moderator
- Adasko555
- To ja
- Posty: 280
- Wiek: 42
- Rejestracja: niedziela, 14 lutego 2016, 13:43
- Skąd jesteś: Katowice
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD
- Rok: 2006
- Kolor: Srebrny
- Przebieg (km.): 171000
- Inny Samochód: BMW
- Kontaktowanie:
- Adasko555
- To ja
- Posty: 280
- Wiek: 42
- Rejestracja: niedziela, 14 lutego 2016, 13:43
- Skąd jesteś: Katowice
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD
- Rok: 2006
- Kolor: Srebrny
- Przebieg (km.): 171000
- Inny Samochód: BMW
- Kontaktowanie:
Re: Automat kontra manual - czy warto samemu zmieniać biegi?
Jest tu porównanie automat-manual,różnice w spalaniu, na wybranych modelach samochodów itd.
-
- dobry jak...
- Posty: 929
- Rejestracja: sobota, 27 lutego 2016, 22:31
- Skąd jesteś: ...
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 25 times
Re: Automat kontra manual - czy warto samemu zmieniać biegi?
Moim zdaniem rozmawianie o tym, co jest lepsze, skrzynia automatyczna, czy manualna, przypomina to trochę rozmowę o gustach, czy upodobaniach. Zarówno w pierwsze opcji, jak i w drugiej są plusy i minusy, ja jednak wolę skrzynie manualną. Jak dla mnie są jedynie dwa plusy automatu, jest wygodny, zwłaszcza w ruchu miejskim i praktycznie nie można zdławić silnika i to wszystko, a jak padnie automat - to problem, przy holowaniu - problem, padnie konwerter - problem, rozrusznik odmówi posłuszeństwa - problem i tak można mnożyć. Wielu, nawet moich znajomych "ucieka" z manualnych skrzyń na automatyczne, ale głównym czynnikiem jest koszt sprzęgła, bez którego notabene w razie "w" również da się jechać.
- hunter
- ASSISTANCE
- Posty: 3756
- Rejestracja: piątek, 27 maja 2011, 00:37
- Skąd jesteś: Toruń
- Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: nie dotyczy
- Kolor: DARK GREY
- Inny Samochód: SPORTAGE QL 2,0 CRDI
- Twoje poprzednie Sorento: Była czarna 3,3V6 248 KM, lift na daystar + sprężyny by Stella , Była SII 2,2CRDI 197KM AT AWD.
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 123 times
- Kontaktowanie:
Re: Automat kontra manual - czy warto samemu zmieniać biegi?
Ringier Axel Springer AUTO BILD ( przedruk w Auto Świat) jak ogladam wyniki ich testów to wierzę w nie tak jak w testy emisji spalin w grupie VW
jak patrzę na ich testy to
jak patrzę na ich testy to
"JO" - JESTEM Z TORUNIA
-
- dobry jak...
- Posty: 929
- Rejestracja: sobota, 27 lutego 2016, 22:31
- Skąd jesteś: ...
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 25 times
Re: Automat kontra manual - czy warto samemu zmieniać biegi?
Jeżeli już chodzi o ścisłość, to turbina nie pada z nienacka, tylko daje wcześniej oznaki, co oczywiście jest opisane na forum, a dla osoby, która ponoć ma zawartość forum w jednym palcu winno być to spraw oczywistą. Definiując to jednak nieco precyzyjnej można by rzec, jak się dba, tak się ma. Co zaś tyczy się samego zdławienia silnika, to przez ludzi poruszających się w terenie jest to istotny argument na plus, ale i nie tylko dla nich, tą zaletę doceniają również kierowcy z małą praktyką.
- cezio77
- możesz mi ufać
- Posty: 1111
- Wiek: 46
- Rejestracja: sobota, 27 września 2014, 11:42
- Skąd jesteś: Ostróda
- Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2007
- Kolor: Czarny
- Przebieg (km.): 190000
- Inny Samochód: Nissan Micra
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 24 times
Re: Automat kontra manual - czy warto samemu zmieniać biegi?
20 lat jeździłem autami z ręczną skrzynią i tego żałuję.
Sorento to moje pierwsze auto ze skrzynia automatyczną.
Dla mnie klasyczna skrzynia automatyczna ma więcej zalet niż skrzynia manualna:
1. Wygoda (korki, ruszanie pod górkę szczególnie po śliskiej nawierzchni).
2. Brak problemów z płynnym wrzucaniem biegów podczas dużych mrozów.
3. Holowanie przyczep.
4. Wytrzymałość skrzyni - prędzej padnie M/T z dwumasem niż klasyczny AT.
5. Jazda w terenie - dla mnie jako osoby początkującej łatwiej się jeździ na skrzyni AT.
6. Przeciążenie/trwałość silnika - skrzynia AT przekazuje obciążenia bardziej równomiernie niż M/T nie przeciążając silnika oraz sprzęgła/dwumasy jak to może mieć
miejsce w M/T.
7. Hamowanie silnikiem - można z tip-tronikiem.
Wady:
1. Spalanie - hmm...jeśli ktoś kupuje Sorento w M/T tylko z uwagi na mniejsze spalanie (około 1,5L) to powinien się zastanowić czy rzeczywiście stać go na to auto.
2. Brak możliwości zdławienia rozbieganego silnika - być może ale jaki procent kierowców z M/T w trakcie takiej awarii potrafi prawidłowo to wykonać? 2%?
O stan techniczny auta trzeba dbać. Turbina - tak jak pisał Zbychu - nie pada ot tak sobie bez wcześniejszych objawów. Moja wyła i miała spory luz na ośce chociaż
między wymianami oleju nie dolewałem ani grama. Została wymieniona.
3. Koszty wymiany płynów eksploatacyjnych, filtra - na minus dla skrzyni AT.
4. Koszt napraw - zależy od prawidłowego serwisowania skrzyni AT - regularne wymiany oleju oraz filtra oleju.
Sorento to moje pierwsze auto ze skrzynia automatyczną.
Dla mnie klasyczna skrzynia automatyczna ma więcej zalet niż skrzynia manualna:
1. Wygoda (korki, ruszanie pod górkę szczególnie po śliskiej nawierzchni).
2. Brak problemów z płynnym wrzucaniem biegów podczas dużych mrozów.
3. Holowanie przyczep.
4. Wytrzymałość skrzyni - prędzej padnie M/T z dwumasem niż klasyczny AT.
5. Jazda w terenie - dla mnie jako osoby początkującej łatwiej się jeździ na skrzyni AT.
6. Przeciążenie/trwałość silnika - skrzynia AT przekazuje obciążenia bardziej równomiernie niż M/T nie przeciążając silnika oraz sprzęgła/dwumasy jak to może mieć
miejsce w M/T.
7. Hamowanie silnikiem - można z tip-tronikiem.
Wady:
1. Spalanie - hmm...jeśli ktoś kupuje Sorento w M/T tylko z uwagi na mniejsze spalanie (około 1,5L) to powinien się zastanowić czy rzeczywiście stać go na to auto.
2. Brak możliwości zdławienia rozbieganego silnika - być może ale jaki procent kierowców z M/T w trakcie takiej awarii potrafi prawidłowo to wykonać? 2%?
O stan techniczny auta trzeba dbać. Turbina - tak jak pisał Zbychu - nie pada ot tak sobie bez wcześniejszych objawów. Moja wyła i miała spory luz na ośce chociaż
między wymianami oleju nie dolewałem ani grama. Została wymieniona.
3. Koszty wymiany płynów eksploatacyjnych, filtra - na minus dla skrzyni AT.
4. Koszt napraw - zależy od prawidłowego serwisowania skrzyni AT - regularne wymiany oleju oraz filtra oleju.
"Głupiec myśli, że ma dość rozumu; mędrzec wie, jak wiele mu brakuje".
- bogunow
- ASSISTANCE
- Posty: 545
- Rejestracja: piątek, 29 sierpnia 2014, 09:38
- Skąd jesteś: Łomża
- Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
- Inny Samochód: MB W164 320 CDI
- Twoje poprzednie Sorento: 2.5 CRDI 170KM 2008 BLACK
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 8 times
- Kontaktowanie:
Re: Automat kontra manual - czy warto samemu zmieniać biegi?
Zbychu napisałeś że jednym z dwóch plusów automatów jest wygoda.
Tak - tylko ja napisałbym:
WYYGOOODAAA !!!
Dla mnie ten plus przeważa wszystkie (jeśli są ) minusy.
Z manuala na AT przesiadłem się z 8 lat temu.
W automacie jeździłem Pacyfiką, Sorento, teraz jest ML, żona ma Alfę (też w automacie) i za żadne skarby nie wrócę jeśli nie będę musiał do manuala (żona tym bardziej).
Nic na razie (odpukać) nie zepsuło się w moich skrzyniach AT, a przyjemność z jazdy bez porównania na korzyść skrzyń auto
... ale wiadomo, każdy ma swoje zdanie.
Tak - tylko ja napisałbym:
WYYGOOODAAA !!!
Dla mnie ten plus przeważa wszystkie (jeśli są ) minusy.
Z manuala na AT przesiadłem się z 8 lat temu.
W automacie jeździłem Pacyfiką, Sorento, teraz jest ML, żona ma Alfę (też w automacie) i za żadne skarby nie wrócę jeśli nie będę musiał do manuala (żona tym bardziej).
Nic na razie (odpukać) nie zepsuło się w moich skrzyniach AT, a przyjemność z jazdy bez porównania na korzyść skrzyń auto
... ale wiadomo, każdy ma swoje zdanie.
-
- dobry jak...
- Posty: 929
- Rejestracja: sobota, 27 lutego 2016, 22:31
- Skąd jesteś: ...
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 25 times
Re: Automat kontra manual - czy warto samemu zmieniać biegi?
cezio77, wreszcie jakaś merytoryczna wypowiedz, wnosząca do tematu sensowną retorykę, a nie bezpłodne farmazony, by jedynie zaistnieć. Wracając do meritum
1. Tu pokusił bym się o dywagacje, mnie lepiej rusza się manualem, własny dobór przełożenia jest dla mnie lepszą opcją.
2. Tu się nie wypowiem, nie jeżdziłem Sorento w zimie i nic na to nie wskazuje.
3. Tu przyznam Ci rację, do holowania jednak automat wypada lepiej.
4. I tu rodzi się pytanie, czy chodzi Ci o skrzynie, czy dwumas? Abstrahując od tego, ile jest tematów na forum dotyczących problemów ze skrzynią manualną, a ile z automatyczną ?
5. Tu również przyznam Ci rację, niemal każdy z którym rozmawiałem, a który jezdzi w terenie, preferuje zdecydowanie skrzynie automatyczną.
6. Coś musi być, za coś. Znam przypadki, gdzie ludzie posiadający automatyczną skrzynię zakatowali nie jeden silnik, tak więc, wszystko zależy bezpośrednio od kierowcy.
7.Ale pomimo tego, komputer czasami sam decyduje za kierowce i jest to faktem.
Co do wad
1 Myślę, że akurat wybierając Sorento niezależnie od wersji skrzyni, raczej nie powinno się kierować czynnikami ekonomicznymi, które w gruncie rzeczy w manualu mogą wyjść drożej.
2 Tu się zgadzamy, więc nie ma sensu rozwijać tego punktu.
3 i 4 W pełni podzielam tą argumentację.
bogunow, pełna zgoda. Każdy jest inny, ma inne preferencje i upodobania, dlatego w pierwszym swym poście zaznaczyłem, że ten temat przypomina trochę rozmowę o gustach i preferencjach .
1. Tu pokusił bym się o dywagacje, mnie lepiej rusza się manualem, własny dobór przełożenia jest dla mnie lepszą opcją.
2. Tu się nie wypowiem, nie jeżdziłem Sorento w zimie i nic na to nie wskazuje.
3. Tu przyznam Ci rację, do holowania jednak automat wypada lepiej.
4. I tu rodzi się pytanie, czy chodzi Ci o skrzynie, czy dwumas? Abstrahując od tego, ile jest tematów na forum dotyczących problemów ze skrzynią manualną, a ile z automatyczną ?
5. Tu również przyznam Ci rację, niemal każdy z którym rozmawiałem, a który jezdzi w terenie, preferuje zdecydowanie skrzynie automatyczną.
6. Coś musi być, za coś. Znam przypadki, gdzie ludzie posiadający automatyczną skrzynię zakatowali nie jeden silnik, tak więc, wszystko zależy bezpośrednio od kierowcy.
7.Ale pomimo tego, komputer czasami sam decyduje za kierowce i jest to faktem.
Co do wad
1 Myślę, że akurat wybierając Sorento niezależnie od wersji skrzyni, raczej nie powinno się kierować czynnikami ekonomicznymi, które w gruncie rzeczy w manualu mogą wyjść drożej.
2 Tu się zgadzamy, więc nie ma sensu rozwijać tego punktu.
3 i 4 W pełni podzielam tą argumentację.
bogunow, pełna zgoda. Każdy jest inny, ma inne preferencje i upodobania, dlatego w pierwszym swym poście zaznaczyłem, że ten temat przypomina trochę rozmowę o gustach i preferencjach .
- tomasB
- możesz mi ufać
- Posty: 1030
- Wiek: 51
- Rejestracja: sobota, 27 września 2014, 20:38
- Skąd jesteś: niedary
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2004
- Kolor: srebrny
- Przebieg (km.): 300
- Been thanked: 4 times
- Kontaktowanie:
Re: Automat kontra manual - czy warto samemu zmieniać biegi?
Ja rano 50 km - automat (Trzebnica -Wrocław )
Do południa 150 km - manual (Wrocław -Legnica )
Po południu 50 km - automat (Wrocław -Trzebnica )
Kwestia przyzwyczajenia, ale wolę automat
Do południa 150 km - manual (Wrocław -Legnica )
Po południu 50 km - automat (Wrocław -Trzebnica )
Kwestia przyzwyczajenia, ale wolę automat
- cezio77
- możesz mi ufać
- Posty: 1111
- Wiek: 46
- Rejestracja: sobota, 27 września 2014, 11:42
- Skąd jesteś: Ostróda
- Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2007
- Kolor: Czarny
- Przebieg (km.): 190000
- Inny Samochód: Nissan Micra
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 24 times
Re: Automat kontra manual - czy warto samemu zmieniać biegi?
Kaśka pisze:Kochani, a ja trochę z innej beczki. Merytorycznie chyba już zostały przedstawione wszystkie sensowne argumenty zwolenników własnej opcji- bo każdy wybiera pod siebie i wspaniale, jeśli z własnym wyborem jest mu dobrze
Mam pytanie rozluźniające
Z Waszego doświadczenia- po ilu kilometrach jazdy automatem, kierujący wsiadający do manuala "zapomina" o używaniu sprzęgła?
Ja pierwsze objawy miałam już przed pierwszą setką
Byłam zdziwiona, a nawet zszokowana, że tak błyskawicznie poszły w las dwudziestoletnie przyzwyczajenia
Ja po kilku tygodniach jazdy Sorento wsiadłem do micry (skrzynia ręczna) i prawie udało mi się ją odpalić na pierwszym biegu. Przed micrą stał betonowy mur
W ciągu następnego miesiąca powtórzyłem podobny manewr.
Teraz jak wsiadam do "manuala" to czuję lekki stresik
"Głupiec myśli, że ma dość rozumu; mędrzec wie, jak wiele mu brakuje".
- krzysiek ardie
- ma VIN w małym palcu
- Posty: 7225
- Wiek: 59
- Rejestracja: sobota, 19 czerwca 2010, 10:39
- Skąd jesteś: Opole
- Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2007
- Kolor: srebrny
- Przebieg (km.): 159000
- Inny Samochód: Daewoo Matiz
- Has thanked: 474 times
- Been thanked: 331 times
- Kontaktowanie:
Re: Automat kontra manual - czy warto samemu zmieniać biegi?
Sorento jeżdżę 4 lata i nie mam problemów ze skrzyniami manualnymi i sprzęgłem, jestem dwu systemowy
uczestnik SDA
"Kup Inne Auto" cyt. Sztaba
"Kup Inne Auto" cyt. Sztaba
- Madej
- ASSISTANCE
- Posty: 2424
- Wiek: 52
- Rejestracja: poniedziałek, 14 stycznia 2013, 12:45
- Skąd jesteś: Krakow/Wiedeń
- Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
- Skrzynia: nie dotyczy
- Napęd: nie dotyczy
- Rok: nie dotyczy
- Twoje poprzednie Sorento: Niebieska 2,5 140 KM+ chip ,Opony AT , USEL i wiele dobrego jeszcze..
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 8 times
- Kontaktowanie:
Re: Automat kontra manual - czy warto samemu zmieniać biegi?
Również jestem zwolennikiem AT już od ponad 15 lat.
Na zmianę teraz jeżdżę to AT to manual.
Przyznam bez bicia ,czasami w automacie wsiadając wciskam hamulec i myślę ,co to sprzegło takie twarde
Na zmianę teraz jeżdżę to AT to manual.
Przyznam bez bicia ,czasami w automacie wsiadając wciskam hamulec i myślę ,co to sprzegło takie twarde
Jak to powiedział jeden kat "każdy ma prawo być porąbany "
-
- dobry jak...
- Posty: 929
- Rejestracja: sobota, 27 lutego 2016, 22:31
- Skąd jesteś: ...
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 25 times
Re: Automat kontra manual - czy warto samemu zmieniać biegi?
Kaśka pisze:Z Waszego doświadczenia- po ilu kilometrach jazdy automatem, kierujący wsiadający do manuala "zapomina" o używaniu sprzęgła?
Bardzo życiowe pytanie, automatycznie nasuwa mi się sytuacja, z której dziś, na samą myśl śmieję się sam z siebie do rozpuku. Swego czasu stacjonując w obcym państwie miałem do dyspozycji pojazd z automatyczną skrzynią biegów przez blisko rok czasu, początkowo szukałem lewarka do zmiany biegów, ale dość szybko, chociaż nieco dziwnie przywykłem i szło mi całkiem dobrze. Po powrocie do kraju przesiadka i tu porażka na całej linii. Mknę przez zatłoczone miasto, dojeżdzam do skrzyżowania, czerwone światło, wrzucam na luz, czekam na zielone, w miedzy czasie ukradkiem "obcinam" ładną panią stojącą obok. Zielone światło, wciskam gaz, a tu lipa, obroty w górę, silnik wyje, a auto nie chce jechać, myślę sobie coś się popsuło. Wyciągam telefon, dzwonie do znajomego, a w miedzy czasie dedukcja, no i doszedłem do tego, że zapomniałem wrzucić biegu
-
- wiem wszystko
- Posty: 2219
- Rejestracja: niedziela, 22 sierpnia 2010, 21:01
- Skąd jesteś: SBE
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: srebrno - szary
- Przebieg (km.): 135000
- Inny Samochód: CBR 1100 XX
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 99 times
- Kontaktowanie:
Re: Automat kontra manual - czy warto samemu zmieniać biegi?
Z automatami był kiedyś taki problem, że społeczeństwo się lękało awarii tego podzespołu.
Życie pokazało, że klasyczny automat o który przyzwoicie dbano, jest właściwie bezawaryjny przez całe życie samochodu.
W przeciwieństwie do manuala ze sprzęgłem ciernym.
Na 4 samochody jakie obecnie użytkuję, 3 to automaty.
Nie wrócę więcej do manuala - wygoda automatu jest niesłychana.
A teraz, od niedawna, jeden z tych 3 automatów to 6 biegowy DSG.
Normalnie rewelacja... jeździ się tym samochodem jak elektrycznym... jednolite rozpędzanie, bez jakichkolwiek szarpnięć czy nawet zmiany przeciążenia podczas rozpędzania.
I tak od zera do prędkości max w okolicach 230 km/h.
I to bez wzrostu zużycia paliwa w porównaniu do identycznego pojazdu z manualem.
Nigdy już manuala.
Automaty rządzą
Życie pokazało, że klasyczny automat o który przyzwoicie dbano, jest właściwie bezawaryjny przez całe życie samochodu.
W przeciwieństwie do manuala ze sprzęgłem ciernym.
Na 4 samochody jakie obecnie użytkuję, 3 to automaty.
Nie wrócę więcej do manuala - wygoda automatu jest niesłychana.
A teraz, od niedawna, jeden z tych 3 automatów to 6 biegowy DSG.
Normalnie rewelacja... jeździ się tym samochodem jak elektrycznym... jednolite rozpędzanie, bez jakichkolwiek szarpnięć czy nawet zmiany przeciążenia podczas rozpędzania.
I tak od zera do prędkości max w okolicach 230 km/h.
I to bez wzrostu zużycia paliwa w porównaniu do identycznego pojazdu z manualem.
Nigdy już manuala.
Automaty rządzą
- Murzyn1313
- expert
- Posty: 5427
- Wiek: 42
- Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 01:33
- Skąd jesteś: Afryka :)
- Silnik: 3.8 i V6 (260KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: nie dotyczy
- Rok: nie dotyczy
- Przebieg (km.): 120000
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 10 times
- Kontaktowanie:
Re: Automat kontra manual - czy warto samemu zmieniać biegi?
Tylko że DSG nie jest skrzynią automatyczną a manualną skrzynią ze automatyzowanymi sprzęgłami.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości