Co wlewać do baku zimą.
Moderator: Moderator
- Admin
- Główny
- Posty: 8992
- Rejestracja: środa, 3 marca 2010, 23:22
- Skąd jesteś: Warszawa
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2005
- Kolor: Niebieski
- Twoje poprzednie Sorento: 2.5 CRDI (140KM) 2003EX M/T Złoty
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 48 times
- Kontaktowanie:
Co wlewać do baku zimą.
Artykuł z Auto Świat.
Auta z silnikami wysokoprężnymi mają opinię kłopotliwych podczas mrozów – po części to prawda. Odpowiadamy na najczęściej zadawane przez czytelników pytania dotyczące eksploatacji diesli zimą
Im zimniej, tym częściej właściciele diesli zadają sobie pytanie: czy auto dziś odpali? Nie ma znaczenia, czy pod maską pracuje silnik starej konstrukcji, czy nowoczesna jednostka common rail. Choć te ostatnie silniki są znacznie lepiej przygotowane do eksploatacji podczas dużych mrozów (m.in. mają systemy podgrzewające paliwo), to i tak odmawiają posłuszeństwa w niskich temperaturach, jeśli w zbiorniku znajduje się paliwo letnie lub przejściowe.
1.Czy podczas zimy warto dolewać do baku benzynę lub denaturat?
Zdecydowanie odradzamy stosowanie tych popularnych kiedyś metod „ulepszania” oleju napędowego. O ile wlanie do baku niewielkiej ilości benzyny lub denaturatu w przypadku starszych konstrukcji przynosi niekiedy oczekiwany skutek, o tyle we współczesnych jednostkach z bezpośrednim wtryskiem paliwa może zaszkodzić. Eksperymenty grożą więc drogą w naprawie awarią układu zasilania!
2. Czystosowanie dodatków do oleju napędowego pomaga podczas zimy?
Zimowy olej napędowy dobrej jakości ma już wszystkie niezbędne składniki. Dlatego też do zapewnień producentów wszelkiego rodzaju uszlachetniaczy do paliwo wyjątkowych właściwościach tych preparatów należy podchodzić z dystansem. Jedynym godnym polecenia dodatkiem podczas silnych mrozów są tzw. depresatory do diesli (zawarte w nich składniki dodawane są także do paliwa w procesie produkcji zimowego oleju napędowego).
Preparaty te, dostępne na stacjach paliw, obniżają temperaturę krzepnięcia oleju napędowego i zapobiegają wytrącaniu się kryształków parafiny. Warto stosować je profilaktycznie,szczególnie jeśli tankujemy auto na niesprawdzonej stacji albo gdy wiemy, że w baku mamy jeszcze paliwo letnie lub przejściowe.
3. Co zrobić, jeśli podczas mrozów paliwo zakrzepnie w baku?
Niestety, w takim przypadkużaden depresator ani inny „magiczny” dodatek do paliwa już nie pomogą! Jedynym skutecznym sposobem rozwiązania problemu jest wstawienie samochodu na kilka godzin do ogrzewanego garażu. Dopiero kiedy paliwo znowu stanie się płynne, można dolać do baku depresatora, a następnie zatankować auto sprawdzonym paliwem zimowym.
4. Czy kilkakrotne włączanie świec żarowych pomaga, czy szkodzi?
Taki zabieg nie szkodzi świecom żarowym, jednak ich wielokrotne podgrzewanie przed rozruchem silnika ma sens tylko w starszych autach. We współczesnych dieslach o odpowiednią temperaturę świec troszczy się elektronika, która bez względu na nasze działania wyłączy je, gdy stwierdzi, że są nagrzane.
5. Czy to prawda, że podczas zimy lepiej tankować auto pod korek?
Tak. Uzupełniając zbiornik małymi porcjami paliwa, powodujemy, że stale jest w nim dużo powietrza. Zwiększa to ilość wody powstającej w wyniku skraplania się pary. Obecność wody w układzie paliwowym nie tylko nie służy pompie paliwa i układowi wtryskowemu, lecz także może podczas mrozów doprowadzić do zablokowania przewodu paliwowego lub filtra paliwa kryształkami lodu. Przed nadejściem mrozów radzimy też oczyścić filtr paliwa lub go wymienić.
Robert Rybicki
Redaktor naczelny
Kilkakrotne osobiste spotkania z okazji wygrania przez Polski Klub Kia Sorento Plebiscytu "Auto Świat" na najlepszy Fanklub Motoryzacyjny Roku.
Auta z silnikami wysokoprężnymi mają opinię kłopotliwych podczas mrozów – po części to prawda. Odpowiadamy na najczęściej zadawane przez czytelników pytania dotyczące eksploatacji diesli zimą
Im zimniej, tym częściej właściciele diesli zadają sobie pytanie: czy auto dziś odpali? Nie ma znaczenia, czy pod maską pracuje silnik starej konstrukcji, czy nowoczesna jednostka common rail. Choć te ostatnie silniki są znacznie lepiej przygotowane do eksploatacji podczas dużych mrozów (m.in. mają systemy podgrzewające paliwo), to i tak odmawiają posłuszeństwa w niskich temperaturach, jeśli w zbiorniku znajduje się paliwo letnie lub przejściowe.
1.Czy podczas zimy warto dolewać do baku benzynę lub denaturat?
Zdecydowanie odradzamy stosowanie tych popularnych kiedyś metod „ulepszania” oleju napędowego. O ile wlanie do baku niewielkiej ilości benzyny lub denaturatu w przypadku starszych konstrukcji przynosi niekiedy oczekiwany skutek, o tyle we współczesnych jednostkach z bezpośrednim wtryskiem paliwa może zaszkodzić. Eksperymenty grożą więc drogą w naprawie awarią układu zasilania!
2. Czystosowanie dodatków do oleju napędowego pomaga podczas zimy?
Zimowy olej napędowy dobrej jakości ma już wszystkie niezbędne składniki. Dlatego też do zapewnień producentów wszelkiego rodzaju uszlachetniaczy do paliwo wyjątkowych właściwościach tych preparatów należy podchodzić z dystansem. Jedynym godnym polecenia dodatkiem podczas silnych mrozów są tzw. depresatory do diesli (zawarte w nich składniki dodawane są także do paliwa w procesie produkcji zimowego oleju napędowego).
Preparaty te, dostępne na stacjach paliw, obniżają temperaturę krzepnięcia oleju napędowego i zapobiegają wytrącaniu się kryształków parafiny. Warto stosować je profilaktycznie,szczególnie jeśli tankujemy auto na niesprawdzonej stacji albo gdy wiemy, że w baku mamy jeszcze paliwo letnie lub przejściowe.
3. Co zrobić, jeśli podczas mrozów paliwo zakrzepnie w baku?
Niestety, w takim przypadkużaden depresator ani inny „magiczny” dodatek do paliwa już nie pomogą! Jedynym skutecznym sposobem rozwiązania problemu jest wstawienie samochodu na kilka godzin do ogrzewanego garażu. Dopiero kiedy paliwo znowu stanie się płynne, można dolać do baku depresatora, a następnie zatankować auto sprawdzonym paliwem zimowym.
4. Czy kilkakrotne włączanie świec żarowych pomaga, czy szkodzi?
Taki zabieg nie szkodzi świecom żarowym, jednak ich wielokrotne podgrzewanie przed rozruchem silnika ma sens tylko w starszych autach. We współczesnych dieslach o odpowiednią temperaturę świec troszczy się elektronika, która bez względu na nasze działania wyłączy je, gdy stwierdzi, że są nagrzane.
5. Czy to prawda, że podczas zimy lepiej tankować auto pod korek?
Tak. Uzupełniając zbiornik małymi porcjami paliwa, powodujemy, że stale jest w nim dużo powietrza. Zwiększa to ilość wody powstającej w wyniku skraplania się pary. Obecność wody w układzie paliwowym nie tylko nie służy pompie paliwa i układowi wtryskowemu, lecz także może podczas mrozów doprowadzić do zablokowania przewodu paliwowego lub filtra paliwa kryształkami lodu. Przed nadejściem mrozów radzimy też oczyścić filtr paliwa lub go wymienić.
Robert Rybicki
Redaktor naczelny
Kilkakrotne osobiste spotkania z okazji wygrania przez Polski Klub Kia Sorento Plebiscytu "Auto Świat" na najlepszy Fanklub Motoryzacyjny Roku.
- dynamic
- To ja
- Posty: 395
- Wiek: 45
- Rejestracja: czwartek, 20 października 2011, 17:23
- Skąd jesteś: Mazowsze-W-wa/Kurpie
- Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD
- Rok: 2007
- Kolor: Srebrny
- Przebieg (km.): 215000
- Inny Samochód: BMW E46 3.0 D 270KM
- Kontaktowanie:
Re: Co wlewać do baku zimą.
Od siebie dodam, że biorąc pod uwagę jakość naszego paliwa przed każdą zimą wymieniam w obu autach filtry paliwa.
Co Cię nie zabije to Cię wzmocni
- anhar
- To ja
- Posty: 291
- Rejestracja: poniedziałek, 30 czerwca 2014, 20:59
- Skąd jesteś: Piwniczna
- Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD
- Rok: 2009
- Kolor: czarny
- Przebieg (km.): 136000
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 5 times
- Kontaktowanie:
Re: Co wlewać do baku zimą.
Dzień dobry
Od kilku lat jeżdżę na "lepszym oleju napędowym" przeważnie jest to VERVA , i niema problemów z uruchamianiem silnika przy -30 stopniach Celsjusza. Oczywiście jeśli świece żarowe są sprawne. Paliwo testowałem zarówno na starym Nissanie Terrano z klasycznym silnikiem Diesla jak i Kijance z identycznym efektem.
Co do świec żarowych i ich kilkukrotnego włączania, to wiele nowoczesnych silników ma włączone świece również po uruchomieniu silnika i dogrzewa komory spalania aż do osiągnięcia określonej temperatury przez silnik. Ponieważ całym procesem steruje sterownik silnika więc takie kilkukrotne włączanie chyba jest bez sensu.
Od kilku lat jeżdżę na "lepszym oleju napędowym" przeważnie jest to VERVA , i niema problemów z uruchamianiem silnika przy -30 stopniach Celsjusza. Oczywiście jeśli świece żarowe są sprawne. Paliwo testowałem zarówno na starym Nissanie Terrano z klasycznym silnikiem Diesla jak i Kijance z identycznym efektem.
Co do świec żarowych i ich kilkukrotnego włączania, to wiele nowoczesnych silników ma włączone świece również po uruchomieniu silnika i dogrzewa komory spalania aż do osiągnięcia określonej temperatury przez silnik. Ponieważ całym procesem steruje sterownik silnika więc takie kilkukrotne włączanie chyba jest bez sensu.
Życie to nie tylko kolorowa maskarada. (E.Stachura; Teatry dwa).
- anhar
- To ja
- Posty: 291
- Rejestracja: poniedziałek, 30 czerwca 2014, 20:59
- Skąd jesteś: Piwniczna
- Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD
- Rok: 2009
- Kolor: czarny
- Przebieg (km.): 136000
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 5 times
- Kontaktowanie:
Re: Co wlewać do baku zimą.
Testował u siebie koło domu 760 mnpm Beskid Sądecki i w Markach pod Warszawą też.
Życie to nie tylko kolorowa maskarada. (E.Stachura; Teatry dwa).
- miro
- wiem wszystko
- Posty: 2461
- Wiek: 54
- Rejestracja: wtorek, 20 maja 2014, 09:23
- Skąd jesteś: Bestwina
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: Srebro
- Przebieg (km.): 200000
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 6 times
- Kontaktowanie:
Re: Co wlewać do baku zimą.
Ja może przyżartowałem z temperaturą na wyświetlaczu, ale ty piszesz to jako jako pewnik, a to już nie jest żart.
Gdzie według Ciebie zanotowano ostatnio w Polsce - 30 C ?
Gdzie według Ciebie zanotowano ostatnio w Polsce - 30 C ?
- anhar
- To ja
- Posty: 291
- Rejestracja: poniedziałek, 30 czerwca 2014, 20:59
- Skąd jesteś: Piwniczna
- Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD
- Rok: 2009
- Kolor: czarny
- Przebieg (km.): 136000
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 5 times
- Kontaktowanie:
Re: Co wlewać do baku zimą.
Odkąd mieszkam w Piwnicznej ( 11 lat) już kilkakrotnie wystąpiła temperatura ujemna w zakresie -28 - -30 stopni i nie jest to odczyt tylko z termometru samochodu ale również z termometru klasycznego który mam przy domu. Najczęściej taka temperatura występuje w nocy np. wyjazd na Pasterkę.
Co ciekawe największym problemem nie było zazwyczaj uruchomienie samochodu, przy tak niskiej temperaturze po wciśnięciu sprzęgła pedał nie cofa się. W Nissanie zdarzało się również że nie działał czujnik ciśnienia oleju.
Chyba 4 lata temu budowaliśmy przedszkola na Białołęce w Warszawie gdzie temperatury w zakresie w zakresie - 20 - -25 stopni utrzymywały się przez tydzień w ciągu dnia a nad ranem spadały do -30 i tutaj pomiar pochodził nie tylko z termometru samochodu ale również z termometru hotelu w którym nocowaliśmy.
Poniżej minimalne temperatury zanotowane w Polsce według IMGW.
Temperatura powietrza
Najwyższa maksymalna dobowa temperatura powietrza (°C)
Miejsce Suma dobowa Data wystąpienia
Prószków k. Opola 40,2 29 VII 1921 r.
Słubice 39,5 30 VII 1994 r.
Najniższa minimalna dobowa temperatura powietrza (°C)
Siedlce -41,0 11 I 1940 r.
Żywiec -40,6 10 - 12 II 1929 r.
Olkusz -40,4 10 - 12 II 1929 r.
Sianki -40,1 10 - 12 II 1929 r.
Jabłonka -37,6 27 II 1964 r.
Jelenia Góra -36,9 10 II 1956 r.
Rzeszów Jesionka -35,8 28 II 1963 r.
I kilka innych informacji o temperaturach z danych IMGW.
Najwyższe temperatury notuje się na Nizinie Śląskiej i w Wielkopolsce
Na wybrzeżu są one o 3 - 4°C niższe. Na Śnieżce maksimum absolutne wyniosło 23,6°C, a na Kasprowym Wierchu 23,0°C.
W Polsce środkowej i zachodniej nie zanotowano temperatury poniżej -30°C
Na Helu absolutne minimum wynosi -20°C, a w Świnoujściu -23,6°C
W Polsce północno - wschodniej z prawdopodobieństwem 10% można oczekiwać w zimie spadków temperatury poniżej -30°C.
Najcieplejsze sezony letnie: 1992 r., 1994 r., 2002 r., 2003 r.
Najchłodniejsze sezony letnie: 1962 r., 1978 r., 1984 r., 1987 r.
Najcieplejsze zimy: 1988/1989 r., 1989/1990 r.
Najchłodniejsze zimy: 1928/1929 r., 1939/1940 r., 1962/1963 r., 1969/1970 r., 1984/1985 r.
Najcieplejszy rok: 1989 r., 1990 r., 2000 r., 2002 r.
Najchłodniejszy rok: 1980 r., 1985 r., 1987 r., 1996 r.
i jeszcze link do artykułu o fali mrozów z 2006 roku
http://www.twojapogoda.pl/wiadomosci/110241,32-stopnie-mrozu-tak-bylo-w-polsce
Co ciekawe największym problemem nie było zazwyczaj uruchomienie samochodu, przy tak niskiej temperaturze po wciśnięciu sprzęgła pedał nie cofa się. W Nissanie zdarzało się również że nie działał czujnik ciśnienia oleju.
Chyba 4 lata temu budowaliśmy przedszkola na Białołęce w Warszawie gdzie temperatury w zakresie w zakresie - 20 - -25 stopni utrzymywały się przez tydzień w ciągu dnia a nad ranem spadały do -30 i tutaj pomiar pochodził nie tylko z termometru samochodu ale również z termometru hotelu w którym nocowaliśmy.
Poniżej minimalne temperatury zanotowane w Polsce według IMGW.
Temperatura powietrza
Najwyższa maksymalna dobowa temperatura powietrza (°C)
Miejsce Suma dobowa Data wystąpienia
Prószków k. Opola 40,2 29 VII 1921 r.
Słubice 39,5 30 VII 1994 r.
Najniższa minimalna dobowa temperatura powietrza (°C)
Siedlce -41,0 11 I 1940 r.
Żywiec -40,6 10 - 12 II 1929 r.
Olkusz -40,4 10 - 12 II 1929 r.
Sianki -40,1 10 - 12 II 1929 r.
Jabłonka -37,6 27 II 1964 r.
Jelenia Góra -36,9 10 II 1956 r.
Rzeszów Jesionka -35,8 28 II 1963 r.
I kilka innych informacji o temperaturach z danych IMGW.
Najwyższe temperatury notuje się na Nizinie Śląskiej i w Wielkopolsce
Na wybrzeżu są one o 3 - 4°C niższe. Na Śnieżce maksimum absolutne wyniosło 23,6°C, a na Kasprowym Wierchu 23,0°C.
W Polsce środkowej i zachodniej nie zanotowano temperatury poniżej -30°C
Na Helu absolutne minimum wynosi -20°C, a w Świnoujściu -23,6°C
W Polsce północno - wschodniej z prawdopodobieństwem 10% można oczekiwać w zimie spadków temperatury poniżej -30°C.
Najcieplejsze sezony letnie: 1992 r., 1994 r., 2002 r., 2003 r.
Najchłodniejsze sezony letnie: 1962 r., 1978 r., 1984 r., 1987 r.
Najcieplejsze zimy: 1988/1989 r., 1989/1990 r.
Najchłodniejsze zimy: 1928/1929 r., 1939/1940 r., 1962/1963 r., 1969/1970 r., 1984/1985 r.
Najcieplejszy rok: 1989 r., 1990 r., 2000 r., 2002 r.
Najchłodniejszy rok: 1980 r., 1985 r., 1987 r., 1996 r.
i jeszcze link do artykułu o fali mrozów z 2006 roku
http://www.twojapogoda.pl/wiadomosci/110241,32-stopnie-mrozu-tak-bylo-w-polsce
Życie to nie tylko kolorowa maskarada. (E.Stachura; Teatry dwa).
- Admin
- Główny
- Posty: 8992
- Rejestracja: środa, 3 marca 2010, 23:22
- Skąd jesteś: Warszawa
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2005
- Kolor: Niebieski
- Twoje poprzednie Sorento: 2.5 CRDI (140KM) 2003EX M/T Złoty
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 48 times
- Kontaktowanie:
Re: Co wlewać do baku zimą.
Wczoraj zakupiłem Depresator Diesla firmy MOJE AUTO o pojemności 500ml .
Cena 16,99zł
Ma starczyć na 500 litrów paliwa , czyli w moim przypadku na całą zimę
Cena 16,99zł
Ma starczyć na 500 litrów paliwa , czyli w moim przypadku na całą zimę
- anhar
- To ja
- Posty: 291
- Rejestracja: poniedziałek, 30 czerwca 2014, 20:59
- Skąd jesteś: Piwniczna
- Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD
- Rok: 2009
- Kolor: czarny
- Przebieg (km.): 136000
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 5 times
- Kontaktowanie:
Re: Co wlewać do baku zimą.
Admin używałem kilka razy takiego preparatu tyle że produkcji norweskiej chyba jeszcze pół butelki stoi w garażu. Nie wiem tylko czy to przypadek czy nie ale po każdym sezonie w którym go stosowałem musiałem wymienić świece żarowe. Ale sam preparat jest skuteczny. No jest taki problem że trzeba dodać 100 ml 1000 l paliwa i jak tu na stacji odmierzyć stosowną dawkę . Najlepiej wlewać go przy tankowaniu to dobrze się wymiesza.
Życie to nie tylko kolorowa maskarada. (E.Stachura; Teatry dwa).
- miro
- wiem wszystko
- Posty: 2461
- Wiek: 54
- Rejestracja: wtorek, 20 maja 2014, 09:23
- Skąd jesteś: Bestwina
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: Srebro
- Przebieg (km.): 200000
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 6 times
- Kontaktowanie:
Re: Co wlewać do baku zimą.
To Wam tylko pozazdrościć takich mrozów i atrakcji zimowych.
U mnie od dawna nie było prawdziwej zimy i prawdziwego mrozu!
U mnie od dawna nie było prawdziwej zimy i prawdziwego mrozu!
- Marek
- ASSISTANCE
- Posty: 11399
- Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
- Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2005
- Kolor: czarny
- Przebieg (km.): 268000
- Has thanked: 256 times
- Been thanked: 354 times
- Kontaktowanie:
- Farmer1971
- możesz mi ufać
- Posty: 1037
- Wiek: 52
- Rejestracja: poniedziałek, 8 grudnia 2014, 11:37
- Skąd jesteś: Grabowo Kościerskie
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2007
- Kolor: czarny
- Przebieg (km.): 300000
- Inny Samochód: VW Polo 1,4
- Twoje poprzednie Sorento: Srebrna 2.5 CRDi 2003r. 140KM, M/T
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 107 times
- Kontaktowanie:
Re: Co wlewać do baku zimą.
Ja dolewam tego:
Jak na razie jest skuteczny.
Jak na razie jest skuteczny.
Kia Sorento 3.3V6, automat tiptronic, 2007r.
-
- moja ranga
- Posty: 88
- Rejestracja: piątek, 2 kwietnia 2010, 21:28
- Skąd jesteś: zarow
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2005
- Kolor: srebrny
- Kontaktowanie:
- krzysiek ardie
- ma VIN w małym palcu
- Posty: 7225
- Wiek: 59
- Rejestracja: sobota, 19 czerwca 2010, 10:39
- Skąd jesteś: Opole
- Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2007
- Kolor: srebrny
- Przebieg (km.): 159000
- Inny Samochód: Daewoo Matiz
- Has thanked: 474 times
- Been thanked: 331 times
- Kontaktowanie:
Re: Co wlewać do baku zimą.
Ja leję do ropy gwardyjskie wersja niebieska made in Stella997, przy -60 c nie zamarza
uczestnik SDA
"Kup Inne Auto" cyt. Sztaba
"Kup Inne Auto" cyt. Sztaba
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości