Auta terenowe/SUV ze stałym napędem 4x4
Moderator: Moderator
- cyber_human
- ASSISTANCE
- Posty: 3364
- Wiek: 48
- Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 09:16
- Skąd jesteś: POZnan* West Side
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2004
- Kolor: Silver/Pewter Gray
- Przebieg (km.): 298000
- Inny Samochód: motocykl BMW R1150GS
- Twoje poprzednie Sorento: nie sprzedam... robimy
- Been thanked: 5 times
- Kontaktowanie:
Auta terenowe/SUV ze stałym napędem 4x4
Tuż obok znajduje się wątek, w którym piszemy o autach, jakie chcielibyśmy mieć po Sorento.
Chciałbym jednak podejść do tematu z innej strony. Otóż istotną zaletą Sorento jest symulowany stały napęd 4x4. Piszę symulowany, bo tak naprawdę, przednia oś jest dołączana i rozłączana cyklicznie, w bardzo krótkich odcinkach czasu (bardzo szybko). Poza tym podczas normalnych warunków trakcji, na przód płynie do ok. 30% mocy.
Niemniej i to wystarcza do znaczącej poprawy stabilności pojazdu, zarówno przy szybkiej jeździe autostradowej, w ciasnych zakrętach, czy przy zmniejszonej przyczepności podłoża.
Rasowe terenówki (do których skądinąd wzdycham), takiego napędu nie mają. Mają dołączany na sztywno (czego nie ma w Sorento) przód w proporcji 50/50 (+ opcjonalnie reduktor), ale podczas jazdy po czarnym można w zasadzie nimi poruszać się tylko z napędem 2WD (na tył).
W warunkach zimowych taki napęd zmusza do ostrożnej jazdy, a na dużych, grubych oponach terenowych (czyli nie zimówkach), skutecznie utrudnia poruszanie się takim pojazdem.
I teraz chciałbym pociągnąć dyskusję. kto zna jaki pojazd terenowy/SUV. który ma jednak stały napęd na obie osie - zarówno elektromagnetyczny jak i z centralnym mechanizmem różnicowym.
Moja wiedza:
1. Kia Sorento
3 rodzaje napędów:
I: tylko 2WD - wersje amerykańskie
II: AUTO/Low - tryb AUTO, w którym tylna oś napędzana jest zawsze, przednia dopędzana w zależności od warunków w ilości minimum 2% maksimum połowa mocy z silnika.
Tryb Low to włączony reduktor i podział 50/50.
III: 2L/4L/4H - tylko tył, 50/50 bez redukcji, 50/50 + redukcja
2. Jeep Cherokee/Grand Cherokee - centralny mechanizm różnicowy, stały napęd na obie osie
3. Land Rover - Discovery I, II, III - centralny mechanizm różnicowy, stały napęd na obie osie
4. Mercedes G-Klasse - centralny mechanizm różnicowy, stały napęd na obie osie
5. VW Touareg
6. Opel Frontiera
7. Suzuki Grand Vitara
8. Nissan Pathfinder - posiada 3 rodzaje napędów:
I. wyłącznie stały 2WD naped na tył
II. 2WD/4WD/4WDL - 2WD, 4WD, czyli 50/50 obie osie bez mechanizmu różnicowego, 4WDL - 50/50 + reduktor.
III. 2WD/4WD AUTO/4WD/4WDL - jak wyżej + automatyczny podział momentu - stale napędzana tylna oś + dołączana przednia wg. warunków.
W miarę możliwości (i pomocy innych) postaram się powyższą listę uzupełniać.
Chciałbym jednak podejść do tematu z innej strony. Otóż istotną zaletą Sorento jest symulowany stały napęd 4x4. Piszę symulowany, bo tak naprawdę, przednia oś jest dołączana i rozłączana cyklicznie, w bardzo krótkich odcinkach czasu (bardzo szybko). Poza tym podczas normalnych warunków trakcji, na przód płynie do ok. 30% mocy.
Niemniej i to wystarcza do znaczącej poprawy stabilności pojazdu, zarówno przy szybkiej jeździe autostradowej, w ciasnych zakrętach, czy przy zmniejszonej przyczepności podłoża.
Rasowe terenówki (do których skądinąd wzdycham), takiego napędu nie mają. Mają dołączany na sztywno (czego nie ma w Sorento) przód w proporcji 50/50 (+ opcjonalnie reduktor), ale podczas jazdy po czarnym można w zasadzie nimi poruszać się tylko z napędem 2WD (na tył).
W warunkach zimowych taki napęd zmusza do ostrożnej jazdy, a na dużych, grubych oponach terenowych (czyli nie zimówkach), skutecznie utrudnia poruszanie się takim pojazdem.
I teraz chciałbym pociągnąć dyskusję. kto zna jaki pojazd terenowy/SUV. który ma jednak stały napęd na obie osie - zarówno elektromagnetyczny jak i z centralnym mechanizmem różnicowym.
Moja wiedza:
1. Kia Sorento
3 rodzaje napędów:
I: tylko 2WD - wersje amerykańskie
II: AUTO/Low - tryb AUTO, w którym tylna oś napędzana jest zawsze, przednia dopędzana w zależności od warunków w ilości minimum 2% maksimum połowa mocy z silnika.
Tryb Low to włączony reduktor i podział 50/50.
III: 2L/4L/4H - tylko tył, 50/50 bez redukcji, 50/50 + redukcja
2. Jeep Cherokee/Grand Cherokee - centralny mechanizm różnicowy, stały napęd na obie osie
3. Land Rover - Discovery I, II, III - centralny mechanizm różnicowy, stały napęd na obie osie
4. Mercedes G-Klasse - centralny mechanizm różnicowy, stały napęd na obie osie
5. VW Touareg
6. Opel Frontiera
7. Suzuki Grand Vitara
8. Nissan Pathfinder - posiada 3 rodzaje napędów:
I. wyłącznie stały 2WD naped na tył
II. 2WD/4WD/4WDL - 2WD, 4WD, czyli 50/50 obie osie bez mechanizmu różnicowego, 4WDL - 50/50 + reduktor.
III. 2WD/4WD AUTO/4WD/4WDL - jak wyżej + automatyczny podział momentu - stale napędzana tylna oś + dołączana przednia wg. warunków.
W miarę możliwości (i pomocy innych) postaram się powyższą listę uzupełniać.
SuperLock - pierwszy w Polsce
Lift 2": H&R, Koni Heavy Truck
Chip:140@175 KM, 320@390 Nm
Ja też nie znam się, nie umiem, nie rozumiem, a w ogóle, to mi się nie chce.
Wypieram się tego, co napisałem, zmieniam zdanie, kręcę i ściemniam.
Lift 2": H&R, Koni Heavy Truck
Chip:140@175 KM, 320@390 Nm
Ja też nie znam się, nie umiem, nie rozumiem, a w ogóle, to mi się nie chce.
Wypieram się tego, co napisałem, zmieniam zdanie, kręcę i ściemniam.
- Murzyn1313
- expert
- Posty: 5427
- Wiek: 42
- Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 01:33
- Skąd jesteś: Afryka :)
- Silnik: 3.8 i V6 (260KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: nie dotyczy
- Rok: nie dotyczy
- Przebieg (km.): 120000
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 10 times
- Kontaktowanie:
- wmarkoni
- To ja
- Posty: 310
- Rejestracja: wtorek, 13 kwietnia 2010, 22:47
- Skąd jesteś: Jastrzębie-Zdrój
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD
- Rok: 2004
- Kolor: pewter/grey
- Przebieg (km.): 200000
- Inny Samochód: Alfa 147/Ford Escape
- Kontaktowanie:
-
- możesz mi ufać
- Posty: 1227
- Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 12:27
Re: Auta terenowe/SUV ze stałym napędem 4x4
Za przenoszenie siły odpowiedzialne są przekładnie sześciobiegowe – w zależności od typu silnika - w wersji automatycznej lub manualnej. Napęd z silnika na koła przenoszony jest przez przekładnię rozdzielczą wyposażoną seryjnie w reduktor oraz przez trzy mechanizmy różnicowe z możliwością blokady. Montowane seryjnie sprzęgło wielopłytkowe centralnej blokady mechanizmu różnicowego jest sterowane automatycznie przez elektronikę podwozia. W zależności od zapotrzebowania możliwe jest przeniesienie nawet 100% siły napędowej na jedną oś. Blokada mechanizmu różnicowego może być uruchamiana także manualnie przy pomocy przełącznika umieszczonego na desce rozdzielczej. Do wyposażenia seryjnego należy również układ EDS, który umożliwia precyzyjny podział siły napędowej na poszczególne koła.
+ blokada tylnego mostu , przedniej blokady jednak niemają touaregi
+ blokada tylnego mostu , przedniej blokady jednak niemają touaregi
- tommy
- wiem wszystko
- Posty: 1615
- Wiek: 55
- Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 10:15
- Skąd jesteś: Węgorzewo
- Silnik: nie mam
- Skrzynia: nie mam
- Napęd: nie mam
- Rok: nie mam
- Inny Samochód: Jeep Cherokee KL
- Twoje poprzednie Sorento: Sorento I, 2,5 CRDi, Tiptronic.
- Has thanked: 20 times
- Been thanked: 15 times
- Kontaktowanie:
Re: Auta terenowe/SUV ze stałym napędem 4x4
Zdaje się, że jeszcze stały napęd mają: Toyota LC, Nisan Patrol i Panfider.
- Adimo
- coś umiem
- Posty: 749
- Wiek: 54
- Rejestracja: czwartek, 4 marca 2010, 21:48
- Skąd jesteś: Gruta
- Silnik: 2.4 i (174KM)
- Skrzynia: nie mam
- Napęd: nie mam
- Rok: W PLANACH
- Inny Samochód: Isignia
- Kontaktowanie:
Re: Auta terenowe/SUV ze stałym napędem 4x4
Blokada tylnego mostu umożliwia ręczne, całkowite zablokowanie obu mechanizmów różnicowych, co w przypadku śliskiego podłoża pozwala na przeniesienie do 100 procent siły napędowej na koło o najlepszej przyczepności. Dzięki temu możliwa jest jazda nawet w bardzo trudnym terenie. Opcja dostępna dla modelu Touareg.
Tomek a dokładnie chyba tak.
http://www.volkswagen.pl/leksykon/422/
Tomek a dokładnie chyba tak.
http://www.volkswagen.pl/leksykon/422/
- cyber_human
- ASSISTANCE
- Posty: 3364
- Wiek: 48
- Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 09:16
- Skąd jesteś: POZnan* West Side
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2004
- Kolor: Silver/Pewter Gray
- Przebieg (km.): 298000
- Inny Samochód: motocykl BMW R1150GS
- Twoje poprzednie Sorento: nie sprzedam... robimy
- Been thanked: 5 times
- Kontaktowanie:
Re: Auta terenowe/SUV ze stałym napędem 4x4
tommy pisze:Zdaje się, że jeszcze stały napęd mają: Toyota LC, Nisan Patrol i Panfider.
Toyota LC i Nissan Patrol nie mają stałego napędu na 4x4. Nie mają centralnego mechanizmu różnicowego. Mają dołączaną przednią oś.
Pathfinder jest bogatszy, uzupełniłem na początku wątku.
-- 28 lis 2011, 14:45 --
Adimo pisze:Blokada tylnego mostu umożliwia ręczne, całkowite zablokowanie obu mechanizmów różnicowych, co w przypadku śliskiego podłoża pozwala na przeniesienie do 100 procent siły napędowej na koło o najlepszej przyczepności. Dzięki temu możliwa jest jazda nawet w bardzo trudnym terenie. Opcja dostępna dla modelu Touareg.
Tomek a dokładnie chyba tak.
http://www.volkswagen.pl/leksykon/422/
Nie zgodzę się. I moim zdaniem jest błąd w instrukcji.
Blokada mostu polega na tym, że "wyłączany"/"eliminowany", czyli blokowany jest mechanizm różnicowy. A to oznacza, że, niezależnie od podłoża, oba koła obracają się z taką samą prędkością, a moment jest przekazywany na oba koła. Czyli jeśli 100% mocy trafi na tylny most, to na koło idzie po 50%.
Moim zdaniem w zaawansowanych napędach nowoczesnych samochodów, czyli tych sterowanych elektronicznie, blokada mostu rozwiązana jest następująco (a w instrukcji zastosowano skrót myślowy): nie ma mechanicznej blokady mostu. Elektronika analizuje prędkości obrotowe kół i jeśli wykryje, że jedno koło straciło przyczepność, to jest ono blokowane/przyhamowywane zaciskiem hamulcowym, w wyniku czego moc płynie na drugie koło tej osi. W ten sposób na to drugie koło może trafić, w konsekwencji, do 100% mocy (jeśli odłączymy przednią oś), ale tylko połowa momentu (bo koło kręci się 2x szybciej niż kosz w moście - P=M*w; P=1/2M*2w, gdzie w to grecka omega, ale nie mam jej pod ręką).
Od powyższego istnieje wyjątek: Audi opracowało układ mechaniczny, który pozwala powyższe zachowanie otrzymać na czystej drodze mechanicznej. Być może ten mechanizm zastosowano w VW Touareg. Poszukam.
Znalazłem takie coś: http://www.informacje.maxiauto.pl/Volkswagen/volkswagen_touareg_staly_naped_na_wszystkie_kola,,2433.html
Nie rozumiem tylko podjazdu 100%. Ale pewnie kolejny błąd w tekście.
Kolejny fajny tekst o napędach w VW Touaregu, szczególnie podoba mi się akapit opisujący jak działa blokada dyfra:
http://admoto.pl/pub/article_print.asp?g=GS&n=1237&f=wf_2929.xml&artykul=VW+Touareg+Z+komputerem+w+piach&dat=
Swoją drogą, ten VW ma piękną nazwę: "Touareg, czyli "Ludzie Wolni" - nazwa nowego luksusowego Volkswagena terenowego pochodzi od jednego z afrykańskich plemion żyjących na pustyni, cieszących się nieograniczoną przestrzenią i swobodą."
Cytat pochodzi stąd: pełne kompendium i fajny tekst:
http://www.vwclub.pl/Modele/VW%20Touareg/modele-Touareg.htm
Jednocześnie przenoszę wątek w inne miejsce. Z czasem może pokuszę się o napisanie osobnego wątku o każdym samochodzie 4x4.
SuperLock - pierwszy w Polsce
Lift 2": H&R, Koni Heavy Truck
Chip:140@175 KM, 320@390 Nm
Ja też nie znam się, nie umiem, nie rozumiem, a w ogóle, to mi się nie chce.
Wypieram się tego, co napisałem, zmieniam zdanie, kręcę i ściemniam.
Lift 2": H&R, Koni Heavy Truck
Chip:140@175 KM, 320@390 Nm
Ja też nie znam się, nie umiem, nie rozumiem, a w ogóle, to mi się nie chce.
Wypieram się tego, co napisałem, zmieniam zdanie, kręcę i ściemniam.
- tommy
- wiem wszystko
- Posty: 1615
- Wiek: 55
- Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 10:15
- Skąd jesteś: Węgorzewo
- Silnik: nie mam
- Skrzynia: nie mam
- Napęd: nie mam
- Rok: nie mam
- Inny Samochód: Jeep Cherokee KL
- Twoje poprzednie Sorento: Sorento I, 2,5 CRDi, Tiptronic.
- Has thanked: 20 times
- Been thanked: 15 times
- Kontaktowanie:
Re: Auta terenowe/SUV ze stałym napędem 4x4
Wydaje mi sie, że LC może jeździć po czarnym z napedem na obie osie.
- cyber_human
- ASSISTANCE
- Posty: 3364
- Wiek: 48
- Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 09:16
- Skąd jesteś: POZnan* West Side
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2004
- Kolor: Silver/Pewter Gray
- Przebieg (km.): 298000
- Inny Samochód: motocykl BMW R1150GS
- Twoje poprzednie Sorento: nie sprzedam... robimy
- Been thanked: 5 times
- Kontaktowanie:
Re: Auta terenowe/SUV ze stałym napędem 4x4
Chyba możesz mieć rację. Już się dokształcam i wrzucę opis.
SuperLock - pierwszy w Polsce
Lift 2": H&R, Koni Heavy Truck
Chip:140@175 KM, 320@390 Nm
Ja też nie znam się, nie umiem, nie rozumiem, a w ogóle, to mi się nie chce.
Wypieram się tego, co napisałem, zmieniam zdanie, kręcę i ściemniam.
Lift 2": H&R, Koni Heavy Truck
Chip:140@175 KM, 320@390 Nm
Ja też nie znam się, nie umiem, nie rozumiem, a w ogóle, to mi się nie chce.
Wypieram się tego, co napisałem, zmieniam zdanie, kręcę i ściemniam.
-
- coś umiem
- Posty: 736
- Wiek: 43
- Rejestracja: piątek, 5 marca 2010, 15:41
- Skąd jesteś: Lubelskie
- Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
- Skrzynia: A/T
- Napęd: RWD
- Rok: 2003
- Kolor: Czarny/Szampański
- Przebieg (km.): 152000
- Kontaktowanie:
Re: Auta terenowe/SUV ze stałym napędem 4x4
Chevrolet Tahoe
- 2WD
- AWD\4LO
- 2WD\AWD\4HI\4LO
Dodge Durango
- 2WD(wszystkie 3.7l)
- AWD\4Lock
- AWD\4Lock\4LoLock
W sumie wszystkie amerykanskie suvy maja podobny naped.
- 2WD
- AWD\4LO
- 2WD\AWD\4HI\4LO
Dodge Durango
- 2WD(wszystkie 3.7l)
- AWD\4Lock
- AWD\4Lock\4LoLock
W sumie wszystkie amerykanskie suvy maja podobny naped.
Kia SORENTO EX plus pakiet TOW i LUXURY
Wersja USA
Fuel Economy- 14.5l LPG
Wersja USA
Fuel Economy- 14.5l LPG
-
- dobry jak...
- Posty: 956
- Wiek: 51
- Rejestracja: sobota, 6 marca 2010, 09:51
- Skąd jesteś: Polska
- Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
- Skrzynia: M/T
- Napęd: RWD
- Rok: 2006
- Kolor: ice blue - Lpg BRC
- Przebieg (km.): 0
- Kontaktowanie:
Re: Auta terenowe/SUV ze stałym napędem 4x4
Hyundai Santa Fe pierwszej generacji wyposażony w napęd 4WD posiada stały (permanentny) napęd na wszystkie 4 koła (bez możliwości rozłączenia) który został zaprojektowany przez Austriacką firmę Steyr-Daimler-Puch. Posiada on centralny mechanizm różnicowy z ograniczonym poślizgiem (przekładnia stożkowa lub planetarna ze sprzęgłem wiskotycznym a nie sama wiskoza). Moment napędowy w normalnych warunkach drogowych rozdzielany jest w proporcjach 60/40 na oś przednią/tylną. W momencie utraty przyczepności kół którejkolwiek z osi mechanizm różnicowy tego typu jest w stanie przenieść do 100% momentu na oś której koła mają większą przyczepność (wszystko zależy od różnicy obrotów między osiami). Stały napęd na wszystkie koła znacząco polepsza stabilność i trakcję pojazdu na nawierzchniach o dobrej i słabej przyczepności. Praca takiego układu odbywa się bez jakiejkolwiek ingerencji kierowcy. Po liftingu oprócz wyżej wspomnianego sposobu przeniesienia napędu dostępny był też układ 4WD z zastosowaniem sprzęgła elektromagnetycznego zamiast centralnego mechanizmu różnicowego. W tym wypadku w normalnych warunkach drogowych napędzana jest tylko przednia oś. W przypadku różnicy w obrotach kół przedniej i tylnej osi (co wykrywają czujniki ABS) dołączana jest oś tylna. W modelach tych istnieje możliwość włączenia na stałe napędu tylnej osi przyciskiem 4WD ON/OFF wtedy moment napędowy jest rozdzielany 50/50 przód/tył , jednak po przekroczeniu prędkości 40km/h automatycznie tylna oś przestaje być napędzana a po ponownym zwolnieniu do 40km/h napęd tylnej osi zostaje załączony. Ten rodzaj napędu w przeciwieństwie do stałego napędu na 4 koła jest mało efektywny i nie polepsza właściwości trakcyjnych pojazdu (ponieważ działa dopiero po fakcie wystąpienia poślizgu kół przedniej osi)a jedynie ułatwia poruszanie się na nawierzchniach o zmniejszonej przyczepności i w dodatku potrafi zaskoczyć nagłą zmianą charakterystyki napędu. System ten i tylko ten stosowany jest też w Santa Fe II oraz Tucson gdzie na zakrętach dodatkowo jakaś niewielka część momentu trafia też na koła tylnej osi.
Copyright
Autor: Marchi78
Zrodlo: Forum Hyundai Fanklub Polska
Copyright
Autor: Marchi78
Zrodlo: Forum Hyundai Fanklub Polska
- wmarkoni
- To ja
- Posty: 310
- Rejestracja: wtorek, 13 kwietnia 2010, 22:47
- Skąd jesteś: Jastrzębie-Zdrój
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD
- Rok: 2004
- Kolor: pewter/grey
- Przebieg (km.): 200000
- Inny Samochód: Alfa 147/Ford Escape
- Kontaktowanie:
Re: Auta terenowe/SUV ze stałym napędem 4x4
To ja wolę moją sorcię z ręcznym włączaniem napędu na 4 koła. Jak sobie zdecyduję ,że mi potrzeba 4x4 to włączam i mam i wszystkojedno czy się wspinam 10km/h w górach czy śmigam 120km/h po autostradzie. Włączyłem i mam i działa a sori jedzie jak po szynach. (oczywiście nie używam tego na suchym czarnym). Dzięki spięciu osi na sztywno sori może jechać nawet bez tylnej osi ( albo z tylną osią w rowie pełnym śniegu) i pojedzie. I nie muszę się zastanawiać czy komputry włączą mi napęd zanim wykręcę bączka na śniegu czy dopiero przy drugim obrocie, bo ja jako istota odarzona wolną wolą i zdolnością analizy i podejmowania decyzji jestem komputerem mojej sorci.
Markoni
-
- jestem
- Posty: 12
- Rejestracja: piątek, 20 lipca 2012, 10:14
- Skąd jesteś: Mazury
- Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
- Skrzynia: W PLANACH
- Napęd: W PLANACH
- Rok: 2010
- Kolor: kolorowy
- Kontaktowanie:
Re: Auta terenowe/SUV ze stałym napędem 4x4
Lee pisze:Hyundai Santa Fe pierwszej generacji wyposażony w napęd 4WD posiada stały (permanentny) napęd na wszystkie 4 koła (bez możliwości rozłączenia) który został zaprojektowany przez Austriacką firmę Steyr-Daimler-Puch. Posiada on centralny mechanizm różnicowy z ograniczonym poślizgiem (przekładnia stożkowa lub planetarna ze sprzęgłem wiskotycznym a nie sama wiskoza). Moment napędowy w normalnych warunkach drogowych rozdzielany jest w proporcjach 60/40 na oś przednią/tylną. W momencie utraty przyczepności kół którejkolwiek z osi mechanizm różnicowy tego typu jest w stanie przenieść do 100% momentu na oś której koła mają większą przyczepność (wszystko zależy od różnicy obrotów między osiami). Stały napęd na wszystkie koła znacząco polepsza stabilność i trakcję pojazdu na nawierzchniach o dobrej i słabej przyczepności. Praca takiego układu odbywa się bez jakiejkolwiek ingerencji kierowcy. Po liftingu oprócz wyżej wspomnianego sposobu przeniesienia napędu dostępny był też układ 4WD z zastosowaniem sprzęgła elektromagnetycznego zamiast centralnego mechanizmu różnicowego. W tym wypadku w normalnych warunkach drogowych napędzana jest tylko przednia oś. W przypadku różnicy w obrotach kół przedniej i tylnej osi (co wykrywają czujniki ABS) dołączana jest oś tylna. W modelach tych istnieje możliwość włączenia na stałe napędu tylnej osi przyciskiem 4WD ON/OFF wtedy moment napędowy jest rozdzielany 50/50 przód/tył , jednak po przekroczeniu prędkości 40km/h automatycznie tylna oś przestaje być napędzana a po ponownym zwolnieniu do 40km/h napęd tylnej osi zostaje załączony. Ten rodzaj napędu w przeciwieństwie do stałego napędu na 4 koła jest mało efektywny i nie polepsza właściwości trakcyjnych pojazdu (ponieważ działa dopiero po fakcie wystąpienia poślizgu kół przedniej osi)a jedynie ułatwia poruszanie się na nawierzchniach o zmniejszonej przyczepności i w dodatku potrafi zaskoczyć nagłą zmianą charakterystyki napędu. System ten i tylko ten stosowany jest też w Santa Fe II oraz Tucson gdzie na zakrętach dodatkowo jakaś niewielka część momentu trafia też na koła tylnej osi.
Copyright
Autor: Marchi78
Zrodlo: Forum Hyundai Fanklub Polska
a mi taka opcja by pasowała tylko szkoda że Santa Fe I generacji jest tak brzydkie : aczkolwiek moja kobitka ostatnio takiego widziała z pełnym orurowaniem )wiem o którego chodzi bo czesto go widuję) i powiedziała że jej bardzo sie podoba co więcej powiedziała że nawet jest troche podobny do nissana JUK'a - którego tak podziwia
Forester ma chyba też stały napęd na 4 łapy
- Murzyn1313
- expert
- Posty: 5427
- Wiek: 42
- Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 01:33
- Skąd jesteś: Afryka :)
- Silnik: 3.8 i V6 (260KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: nie dotyczy
- Rok: nie dotyczy
- Przebieg (km.): 120000
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 10 times
- Kontaktowanie:
Re: Auta terenowe/SUV ze stałym napędem 4x4
nissan juke? chyba najbrzydsze auto na rynku w klasie malych suv, jak dla mnie.te kierunki u gory, jak u naciagnietego pekinczyka,i mijania nizej,okragle.wiem ze o gustach sie nie dyskutuje, ale dla mnie to jakas porazka. qashqkai tez nie lepszy
-
- jestem
- Posty: 12
- Rejestracja: piątek, 20 lipca 2012, 10:14
- Skąd jesteś: Mazury
- Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
- Skrzynia: W PLANACH
- Napęd: W PLANACH
- Rok: 2010
- Kolor: kolorowy
- Kontaktowanie:
Re: Auta terenowe/SUV ze stałym napędem 4x4
Masz racje i co najlepsze JUK miał być skierowany do mężczyzn takie założenie miał Nissan aczkolwiek zapewne nie jeden z nas chciał by poganiać Ju'kiem R
http://www.youtube.com/watch?v=2lrtGaqzRG4
Mi tam mega on sie nie podoba ale kobieta jest kobietą hehe chociaż ja też mam różne zboczenia np. PT criuser albo mini cooper :P
http://www.youtube.com/watch?v=2lrtGaqzRG4
Mi tam mega on sie nie podoba ale kobieta jest kobietą hehe chociaż ja też mam różne zboczenia np. PT criuser albo mini cooper :P
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 63 gości