Czyszczenie rozrusznika
Moderator: Moderator
Regulamin forum
UWAGA: tu wstawiamy tylko własne fotorelacje z napraw i tego co sami zrobiliśmy przy aucie . NIE ZADAJEMY TUTAJ PYTAŃ, tylko dajemy odpowiedzi i wskazówki.
UWAGA: tu wstawiamy tylko własne fotorelacje z napraw i tego co sami zrobiliśmy przy aucie . NIE ZADAJEMY TUTAJ PYTAŃ, tylko dajemy odpowiedzi i wskazówki.
- angelus210
- Jestem
- Posty: 1540
- Wiek: 38
- Rejestracja: niedziela, 8 marca 2015, 09:38
- Skąd jesteś: Spytkowice -KWA-
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: srebrny
- Przebieg (km.): 312000
- Has thanked: 44 times
- Been thanked: 158 times
- Kontaktowanie:
Czyszczenie rozrusznika
Witam
Chciałem wyjąć rozrusznik z mojej kijanki i zrobić mu mały przegląd plus czyszczenie i może wymiana jakiegoś łożyska lub tulejki, szukałem na forum informacji na temat rozbierania rozrusznika ale nigdzie nie mogę nic znaleść, sprawdzałem w szukajce i na spisie treści ale niestety nic nie znalazłem i moje pytanie brzmi, czy ktoś z forumowiczów dysponuje linkiem do do czegoś takiego?
Chciałem wyjąć rozrusznik z mojej kijanki i zrobić mu mały przegląd plus czyszczenie i może wymiana jakiegoś łożyska lub tulejki, szukałem na forum informacji na temat rozbierania rozrusznika ale nigdzie nie mogę nic znaleść, sprawdzałem w szukajce i na spisie treści ale niestety nic nie znalazłem i moje pytanie brzmi, czy ktoś z forumowiczów dysponuje linkiem do do czegoś takiego?
USEL inside
- angelus210
- Jestem
- Posty: 1540
- Wiek: 38
- Rejestracja: niedziela, 8 marca 2015, 09:38
- Skąd jesteś: Spytkowice -KWA-
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: srebrny
- Przebieg (km.): 312000
- Has thanked: 44 times
- Been thanked: 158 times
- Kontaktowanie:
Re: Czyszczenie rozrusznika
Dziękuję, ale te tematy widziałem ale niestety nie o to mi chodziło
USEL inside
Re: Czyszczenie rozrusznika
Staszek ale jest , nie bardzo rozumiem czego jeszcze potrzebuje kolega angelus . Bo w zasadzie w drugim wątku jest i rysunek poglądowy i schematyczny rozrusznika, więc co więcej trzeba. Jeśli kolega kiedykolwiek wcześniej rozbierał rozrusznik to nie powinno być problemu, jeśli nie robił tego to nie polecam "samodzielnego wykonania pracy", bo są warsztaty specjalizujące się w tego typu naprawach i dają gwarancję na wykonane przez siebie usługi oraz na części wymienione przy regeneracji. Jeśli tylko kupisz części i sam zamontujesz może być problem z ewentualną gwarancją.
- staszek
- dobry jak...
- Posty: 966
- Rejestracja: środa, 26 lutego 2014, 15:28
- Skąd jesteś: Łódź
- Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2007
- Kolor: EB
- Inny Samochód: Mercedes W124 230TE
- Been thanked: 5 times
- Kontaktowanie:
Re: Czyszczenie rozrusznika
I wcale nie musi wyść taniej. No chyba, że tylko rozłożyć, przeczyścić i złożyć. Tyle, że satysfakcja z naprawy jest, ale przy takiej pogodzie...
- angelus210
- Jestem
- Posty: 1540
- Wiek: 38
- Rejestracja: niedziela, 8 marca 2015, 09:38
- Skąd jesteś: Spytkowice -KWA-
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: srebrny
- Przebieg (km.): 312000
- Has thanked: 44 times
- Been thanked: 158 times
- Kontaktowanie:
Re: Czyszczenie rozrusznika
Rozbierałem już rozrusznik w lanosie i z dwóch składałem jeden a dzisiaj pojechałem do sklepu z częściami do rozruszników i alternatorów , kupiłem wszystkie łożyska do rozrusznika z kijanki i może jutro zacznę się z nim bawić a pogoda nie ma znaczenia bo w garażu cieplutko
USEL inside
- Admin
- Główny
- Posty: 8992
- Rejestracja: środa, 3 marca 2010, 23:22
- Skąd jesteś: Warszawa
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2005
- Kolor: Niebieski
- Twoje poprzednie Sorento: 2.5 CRDI (140KM) 2003EX M/T Złoty
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 48 times
- Kontaktowanie:
Re: Czyszczenie rozrusznika
To może wreszcie ktoś zrobi instruktarz naprawy rozrusznika do Kia Sorento.
Co wiemy o rozruszniku ?
Rozrusznik Kia Sorento 2.5 CRDi
12V 2,2kW
10 ZĘBÓW
Numery referencyjne (producenta):
KIA - HYUNDAI : 36100-4A000 ; 36100-4A010
VALEO : 1250128 ; TM000A23601 ; 600078
LUCAS : LRS01712 ; LRS02303
HELLA : 738258-131 ; 8EA738258-131 ; JS1355
A 78 mm
B 19,50 mm
O1 104 mm
R 240 mm
Otwory mocujące: 2 gwintowane
Jeśli mógłbyś zrobić zdjęcia części które kupiłeś do rozrusznika i później w trakcie rozbierania i wstawić na forum lub mi przesłać to byłbym wdzięczny .
Co wiemy o rozruszniku ?
Rozrusznik Kia Sorento 2.5 CRDi
12V 2,2kW
10 ZĘBÓW
Numery referencyjne (producenta):
KIA - HYUNDAI : 36100-4A000 ; 36100-4A010
VALEO : 1250128 ; TM000A23601 ; 600078
LUCAS : LRS01712 ; LRS02303
HELLA : 738258-131 ; 8EA738258-131 ; JS1355
A 78 mm
B 19,50 mm
O1 104 mm
R 240 mm
Otwory mocujące: 2 gwintowane
Jeśli mógłbyś zrobić zdjęcia części które kupiłeś do rozrusznika i później w trakcie rozbierania i wstawić na forum lub mi przesłać to byłbym wdzięczny .
- angelus210
- Jestem
- Posty: 1540
- Wiek: 38
- Rejestracja: niedziela, 8 marca 2015, 09:38
- Skąd jesteś: Spytkowice -KWA-
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: srebrny
- Przebieg (km.): 312000
- Has thanked: 44 times
- Been thanked: 158 times
- Kontaktowanie:
Re: Czyszczenie rozrusznika
Jednak zacznę dopiero w poniedziałek bo ojciec konserwuje swój samochód i skończy prawdopodobnie w sobotę , zdjęcia łożysk z numerami oczywiście wrzucę na forum a po skończonej pracy dołączę małą fotorelację
USEL inside
- staszek
- dobry jak...
- Posty: 966
- Rejestracja: środa, 26 lutego 2014, 15:28
- Skąd jesteś: Łódź
- Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2007
- Kolor: EB
- Inny Samochód: Mercedes W124 230TE
- Been thanked: 5 times
- Kontaktowanie:
Re: Czyszczenie rozrusznika
Koniecznie wrzuć numery łożysk i napisz jak z kosztami wyszło. Może akurat się komuś przyda (odpukać).
Ja regenerowałem kiedyś alternator w Mercedesie, a właściwie rozebrałem, trochę wyczyściłem, kupiłem nowe uzwojenie i przełożyłem. Wyszło trochę taniej niż u mechanika, ale chciałem to zrobić sam i koniec.
Ja regenerowałem kiedyś alternator w Mercedesie, a właściwie rozebrałem, trochę wyczyściłem, kupiłem nowe uzwojenie i przełożyłem. Wyszło trochę taniej niż u mechanika, ale chciałem to zrobić sam i koniec.
- angelus210
- Jestem
- Posty: 1540
- Wiek: 38
- Rejestracja: niedziela, 8 marca 2015, 09:38
- Skąd jesteś: Spytkowice -KWA-
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: srebrny
- Przebieg (km.): 312000
- Has thanked: 44 times
- Been thanked: 158 times
- Kontaktowanie:
Re: Czyszczenie rozrusznika
Typ rozrusznika w mojej sorci :
DSL 36100
12 V 4 A 000
TM 000A23601
Valeo
Poniżej zdjęcie paragonu, długopisem podkreślone numery łożysk, jedno łożysko to największe jest z tulejką w środku co widać na zdjęciu.
Sprzedawca w sklepie powiedział mi że do tego typu rozrusznika przychodzą cztery łożyska, wziąłem wszystkie na wszelki wypadek
CDN...
DSL 36100
12 V 4 A 000
TM 000A23601
Valeo
Poniżej zdjęcie paragonu, długopisem podkreślone numery łożysk, jedno łożysko to największe jest z tulejką w środku co widać na zdjęciu.
Sprzedawca w sklepie powiedział mi że do tego typu rozrusznika przychodzą cztery łożyska, wziąłem wszystkie na wszelki wypadek
CDN...
USEL inside
- angelus210
- Jestem
- Posty: 1540
- Wiek: 38
- Rejestracja: niedziela, 8 marca 2015, 09:38
- Skąd jesteś: Spytkowice -KWA-
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: srebrny
- Przebieg (km.): 312000
- Has thanked: 44 times
- Been thanked: 158 times
- Kontaktowanie:
Re: Czyszczenie rozrusznika
Właśnie próbuję wyjąć rozrusznik z kijanki i mam pytanie jaki , prąd pobiera ten rozrusznik przy rozruchu?
USEL inside
- Marek
- ASSISTANCE
- Posty: 11388
- Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
- Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2005
- Kolor: czarny
- Przebieg (km.): 268000
- Has thanked: 256 times
- Been thanked: 352 times
- Kontaktowanie:
- angelus210
- Jestem
- Posty: 1540
- Wiek: 38
- Rejestracja: niedziela, 8 marca 2015, 09:38
- Skąd jesteś: Spytkowice -KWA-
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: srebrny
- Przebieg (km.): 312000
- Has thanked: 44 times
- Been thanked: 158 times
- Kontaktowanie:
Re: Czyszczenie rozrusznika
Rozrusznik zrobiony, trochę to trwało ale w między czasie rozsypała mi się półoś w lanosie a że to mój roboczy wuz to musiałem go poskładać do kupy, ale wracając do kijanki, na początek podniosłem autko od strony kierowcy, zdjąłem koło i nadkole
dostęp od strony nadkola jest dość dobry, jednak przy odkręceniu górnej śruby mocującej przeszkadzała rurka która jest ma coś wspólnego ze skrzynią A/T i chyba jest od oleju, przed montażem rozrusznika na miejsce ta rurka została usunięta na stałe z kijanki.
po odkręceniu dwóch śrub mocujących na klucz 14 i odłączeniu kabli prądowych okazało się że rozrusznik nie mieści się między filtrem paliwa a mocowaniem nadkola, jedno i drugie zostało odkręcone, po tym zabiegu rozrusznik był w końcu na blacie
Następnie odkręciłem dwie długie śruby na klucz 10 a potem szczotko trzymacz z tyłu rozrusznika, śrubokręt krzyżak.
Potem zabrałem się za odkręcenie automatu, dwie śruby na śrubokręt krzyżakowy, oczywiście śruby się obrobiły i trzeba było je naciąć, jak się potem okazało śruby te wkręcone były na kleju do gwintów a kleju nie żałowali więc zastąpiłem je śrubami na klucz 10, długość tych śrub to 43mm.
Przyszedł czas na wymianę łożysk, na wirniku wymieniłem tylko jedno łożysko to większe, to mniejsze łożysko było w świetnym stanie więc je zostawiłem, następnie wymieniłem łożysko igiełkowe.
Najwięcej zabawy było przy łożysku z tulejką , żeby się do niego dostać trzeba zdjąć zabezpieczenie na wieloklinie widoczne poniżej
w środku tego pierścienia jest zabezpieczenie, trzeba wcisnąć w dół zębatkę która jest na sprężynie i razem z nią zsunąć ten pierścień, w środku jest zabezpieczenie z drutu sprężynowego , wystarczy go podważyć śrubokrętem i powinien zejść, pierścień najlepiej stuknąć małym młoteczkiem.
po zdjęciu zabezpieczenia i wysunięciu bebechów zobaczymy łożysko osadzone w obudowie
łożysko jest osadzone na wcisk i zagniecione (widać jaśniejsze punkty w koło łożyska) żeby je wybić musiałem zeszlifować ranty które wystawały na łożysko malutkim kamieniem szlifierskim założonym na wiertarkę, to łożysko było w najgorszym stanie, chrobotało i przycinało się.
Po osadzeniu nowego łożyska zagniotłem je punktakiem
założyłem szczotko trzymacz (szczotki w tym rozruszniku są lutowane, 4 sztuki)
następnie przesmarowałem wszystkie zębatki smarem wysokotemperaturowym do obciążonych elementów i poskładałem rozrusznik do kupy.
Zużyte łożyska
A tutaj jest rurka która utrudniała wykręcenie rozrusznika, już nie wróciła do autka
ogólnie w rozruszniku było sporo syfu, przed wymianą łożysk przy odpalaniu silnik ciężko kręcił i robił 5,6 obrotów zanim zaskoczył po zabawie z rozrusznikiem silnik robi 1 czasami nawet nie pełny obrót i już gada, rozrusznik kręci lekko.
Prąd jaki pobierał przed wyjęciem to około 80A, po, około 130 - 140A.
Nie zrobiłem zbyt dużo zdjęć bo brała mnie nerwica momentami ale mam nadzieję że komuś się przyda.
Pozdrawiam
dostęp od strony nadkola jest dość dobry, jednak przy odkręceniu górnej śruby mocującej przeszkadzała rurka która jest ma coś wspólnego ze skrzynią A/T i chyba jest od oleju, przed montażem rozrusznika na miejsce ta rurka została usunięta na stałe z kijanki.
po odkręceniu dwóch śrub mocujących na klucz 14 i odłączeniu kabli prądowych okazało się że rozrusznik nie mieści się między filtrem paliwa a mocowaniem nadkola, jedno i drugie zostało odkręcone, po tym zabiegu rozrusznik był w końcu na blacie
Następnie odkręciłem dwie długie śruby na klucz 10 a potem szczotko trzymacz z tyłu rozrusznika, śrubokręt krzyżak.
Potem zabrałem się za odkręcenie automatu, dwie śruby na śrubokręt krzyżakowy, oczywiście śruby się obrobiły i trzeba było je naciąć, jak się potem okazało śruby te wkręcone były na kleju do gwintów a kleju nie żałowali więc zastąpiłem je śrubami na klucz 10, długość tych śrub to 43mm.
Przyszedł czas na wymianę łożysk, na wirniku wymieniłem tylko jedno łożysko to większe, to mniejsze łożysko było w świetnym stanie więc je zostawiłem, następnie wymieniłem łożysko igiełkowe.
Najwięcej zabawy było przy łożysku z tulejką , żeby się do niego dostać trzeba zdjąć zabezpieczenie na wieloklinie widoczne poniżej
w środku tego pierścienia jest zabezpieczenie, trzeba wcisnąć w dół zębatkę która jest na sprężynie i razem z nią zsunąć ten pierścień, w środku jest zabezpieczenie z drutu sprężynowego , wystarczy go podważyć śrubokrętem i powinien zejść, pierścień najlepiej stuknąć małym młoteczkiem.
po zdjęciu zabezpieczenia i wysunięciu bebechów zobaczymy łożysko osadzone w obudowie
łożysko jest osadzone na wcisk i zagniecione (widać jaśniejsze punkty w koło łożyska) żeby je wybić musiałem zeszlifować ranty które wystawały na łożysko malutkim kamieniem szlifierskim założonym na wiertarkę, to łożysko było w najgorszym stanie, chrobotało i przycinało się.
Po osadzeniu nowego łożyska zagniotłem je punktakiem
założyłem szczotko trzymacz (szczotki w tym rozruszniku są lutowane, 4 sztuki)
następnie przesmarowałem wszystkie zębatki smarem wysokotemperaturowym do obciążonych elementów i poskładałem rozrusznik do kupy.
Zużyte łożyska
A tutaj jest rurka która utrudniała wykręcenie rozrusznika, już nie wróciła do autka
ogólnie w rozruszniku było sporo syfu, przed wymianą łożysk przy odpalaniu silnik ciężko kręcił i robił 5,6 obrotów zanim zaskoczył po zabawie z rozrusznikiem silnik robi 1 czasami nawet nie pełny obrót i już gada, rozrusznik kręci lekko.
Prąd jaki pobierał przed wyjęciem to około 80A, po, około 130 - 140A.
Nie zrobiłem zbyt dużo zdjęć bo brała mnie nerwica momentami ale mam nadzieję że komuś się przyda.
Pozdrawiam
USEL inside
- Marek
- ASSISTANCE
- Posty: 11388
- Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
- Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2005
- Kolor: czarny
- Przebieg (km.): 268000
- Has thanked: 256 times
- Been thanked: 352 times
- Kontaktowanie:
Re: Czyszczenie rozrusznika
Szczotki, jak widać na zdjęciu są zgrzewane. To tak na marginesie , żeby ktoś nie miał problemu. Napisz , co z rurką i jak będziesz sprawdzał olej ?
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości