Czyszczenie rozrusznika

Własne fotorelacje z napraw lub usprawnień.

Moderator: Moderator

Regulamin forum
UWAGA: tu wstawiamy tylko własne fotorelacje z napraw i tego co sami zrobiliśmy przy aucie . NIE ZADAJEMY TUTAJ PYTAŃ, tylko dajemy odpowiedzi i wskazówki.
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
angelus210
Jestem
Jestem
Posty: 1540
Wiek: 38
Rejestracja: niedziela, 8 marca 2015, 09:38
Skąd jesteś: Spytkowice -KWA-
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: srebrny
Przebieg (km.): 312000
Has thanked: 44 times
Been thanked: 158 times
Kontaktowanie:

Czyszczenie rozrusznika

#1 Postautor: angelus210 » środa, 25 listopada 2015, 19:58

Witam :beer:
Chciałem wyjąć rozrusznik z mojej kijanki i zrobić mu mały przegląd plus czyszczenie i może wymiana jakiegoś łożyska lub tulejki, szukałem na forum informacji na temat rozbierania rozrusznika ale nigdzie nie mogę nic znaleść, sprawdzałem w szukajce i na spisie treści ale niestety nic nie znalazłem i moje pytanie brzmi, czy ktoś z forumowiczów dysponuje linkiem do do czegoś takiego? :hmm:
:happy1: USEL inside :happy1:

Awatar użytkownika
staszek
dobry jak...
dobry jak...
Posty: 966
Rejestracja: środa, 26 lutego 2014, 15:28
Skąd jesteś: Łódź
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: EB
Inny Samochód: Mercedes W124 230TE
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: Czyszczenie rozrusznika

#2 Postautor: staszek » środa, 25 listopada 2015, 22:34

Było jednak trochę:
Demontaż rozrusznika - KLIK
Schemat zasilania - KLIK

Awatar użytkownika
angelus210
Jestem
Jestem
Posty: 1540
Wiek: 38
Rejestracja: niedziela, 8 marca 2015, 09:38
Skąd jesteś: Spytkowice -KWA-
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: srebrny
Przebieg (km.): 312000
Has thanked: 44 times
Been thanked: 158 times
Kontaktowanie:

Re: Czyszczenie rozrusznika

#3 Postautor: angelus210 » środa, 25 listopada 2015, 22:41

Dziękuję, ale te tematy widziałem ale niestety nie o to mi chodziło
:happy1: USEL inside :happy1:

Awatar użytkownika
staszek
dobry jak...
dobry jak...
Posty: 966
Rejestracja: środa, 26 lutego 2014, 15:28
Skąd jesteś: Łódź
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: EB
Inny Samochód: Mercedes W124 230TE
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: Czyszczenie rozrusznika

#4 Postautor: staszek » środa, 25 listopada 2015, 22:58

Buu :( A myślałem, że w czymś pomogę.

Konto usunięte

Re: Czyszczenie rozrusznika

#5 Postautor: Konto usunięte » czwartek, 26 listopada 2015, 07:46

Staszek ale jest :ok: , nie bardzo rozumiem czego jeszcze potrzebuje kolega angelus :hmm: . Bo w zasadzie w drugim wątku jest i rysunek poglądowy i schematyczny rozrusznika, więc co więcej trzeba. Jeśli kolega kiedykolwiek wcześniej :hmm: rozbierał rozrusznik to nie powinno być problemu, jeśli nie robił tego :nono: to nie polecam "samodzielnego wykonania pracy", bo są warsztaty specjalizujące się w tego typu naprawach i dają gwarancję na wykonane przez siebie usługi oraz na części wymienione przy regeneracji. Jeśli tylko kupisz części i sam zamontujesz może być problem z ewentualną gwarancją.

Awatar użytkownika
staszek
dobry jak...
dobry jak...
Posty: 966
Rejestracja: środa, 26 lutego 2014, 15:28
Skąd jesteś: Łódź
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: EB
Inny Samochód: Mercedes W124 230TE
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: Czyszczenie rozrusznika

#6 Postautor: staszek » czwartek, 26 listopada 2015, 12:30

I wcale nie musi wyść taniej. No chyba, że tylko rozłożyć, przeczyścić i złożyć. Tyle, że satysfakcja z naprawy jest, ale przy takiej pogodzie...

Awatar użytkownika
angelus210
Jestem
Jestem
Posty: 1540
Wiek: 38
Rejestracja: niedziela, 8 marca 2015, 09:38
Skąd jesteś: Spytkowice -KWA-
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: srebrny
Przebieg (km.): 312000
Has thanked: 44 times
Been thanked: 158 times
Kontaktowanie:

Re: Czyszczenie rozrusznika

#7 Postautor: angelus210 » czwartek, 26 listopada 2015, 18:07

Rozbierałem już rozrusznik w lanosie i z dwóch składałem jeden a dzisiaj pojechałem do sklepu z częściami do rozruszników i alternatorów , kupiłem wszystkie łożyska do rozrusznika z kijanki i może jutro zacznę się z nim bawić a pogoda nie ma znaczenia bo w garażu cieplutko :lol:
:happy1: USEL inside :happy1:

Awatar użytkownika
Admin
Główny
Główny
Posty: 8992
Rejestracja: środa, 3 marca 2010, 23:22
Skąd jesteś: Warszawa
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: Niebieski
Twoje poprzednie Sorento: 2.5 CRDI (140KM) 2003EX M/T Złoty
Has thanked: 2 times
Been thanked: 48 times
Kontaktowanie:

Re: Czyszczenie rozrusznika

#8 Postautor: Admin » czwartek, 26 listopada 2015, 18:54

To może wreszcie ktoś zrobi instruktarz naprawy rozrusznika do Kia Sorento. :kwink:

Co wiemy o rozruszniku ?

Obrazek

Rozrusznik Kia Sorento 2.5 CRDi

12V 2,2kW
10 ZĘBÓW

Numery referencyjne (producenta):
KIA - HYUNDAI : 36100-4A000 ; 36100-4A010
VALEO : 1250128 ; TM000A23601 ; 600078
LUCAS : LRS01712 ; LRS02303
HELLA : 738258-131 ; 8EA738258-131 ; JS1355

Obrazek


A 78 mm
B 19,50 mm
O1 104 mm
R 240 mm

Otwory mocujące: 2 gwintowane

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Jeśli mógłbyś zrobić zdjęcia części które kupiłeś do rozrusznika i później w trakcie rozbierania i wstawić na forum lub mi przesłać to byłbym wdzięczny .
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2003r. złoty, manual Obrazek
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2005r. niebieski, automat tiptronic Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
angelus210
Jestem
Jestem
Posty: 1540
Wiek: 38
Rejestracja: niedziela, 8 marca 2015, 09:38
Skąd jesteś: Spytkowice -KWA-
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: srebrny
Przebieg (km.): 312000
Has thanked: 44 times
Been thanked: 158 times
Kontaktowanie:

Re: Czyszczenie rozrusznika

#9 Postautor: angelus210 » czwartek, 26 listopada 2015, 19:54

Jednak zacznę dopiero w poniedziałek bo ojciec konserwuje swój samochód i skończy prawdopodobnie w sobotę , zdjęcia łożysk z numerami oczywiście wrzucę na forum a po skończonej pracy dołączę małą fotorelację :happy2:
:happy1: USEL inside :happy1:

Awatar użytkownika
staszek
dobry jak...
dobry jak...
Posty: 966
Rejestracja: środa, 26 lutego 2014, 15:28
Skąd jesteś: Łódź
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: EB
Inny Samochód: Mercedes W124 230TE
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: Czyszczenie rozrusznika

#10 Postautor: staszek » czwartek, 26 listopada 2015, 22:09

Koniecznie wrzuć numery łożysk i napisz jak z kosztami wyszło. Może akurat się komuś przyda (odpukać).
Ja regenerowałem kiedyś alternator w Mercedesie, a właściwie rozebrałem, trochę wyczyściłem, kupiłem nowe uzwojenie i przełożyłem. Wyszło trochę taniej niż u mechanika, ale chciałem to zrobić sam i koniec.

Awatar użytkownika
angelus210
Jestem
Jestem
Posty: 1540
Wiek: 38
Rejestracja: niedziela, 8 marca 2015, 09:38
Skąd jesteś: Spytkowice -KWA-
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: srebrny
Przebieg (km.): 312000
Has thanked: 44 times
Been thanked: 158 times
Kontaktowanie:

Re: Czyszczenie rozrusznika

#11 Postautor: angelus210 » niedziela, 29 listopada 2015, 17:11

Typ rozrusznika w mojej sorci :

DSL 36100
12 V 4 A 000
TM 000A23601
Valeo

Poniżej zdjęcie paragonu, długopisem podkreślone numery łożysk, jedno łożysko to największe jest z tulejką w środku co widać na zdjęciu.

3818335_DSCN0513.JPG
3818335_DSCN0513.JPG (116.3 KiB) Przejrzano 1188 razy

3818334_DSCN0516.JPG
3818334_DSCN0516.JPG (47.63 KiB) Przejrzano 1188 razy


Sprzedawca w sklepie powiedział mi że do tego typu rozrusznika przychodzą cztery łożyska, wziąłem wszystkie na wszelki wypadek :lol:

3818336_DSCN0517.JPG
3818336_DSCN0517.JPG (65.26 KiB) Przejrzano 1188 razy


CDN...
:happy1: USEL inside :happy1:

Awatar użytkownika
angelus210
Jestem
Jestem
Posty: 1540
Wiek: 38
Rejestracja: niedziela, 8 marca 2015, 09:38
Skąd jesteś: Spytkowice -KWA-
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: srebrny
Przebieg (km.): 312000
Has thanked: 44 times
Been thanked: 158 times
Kontaktowanie:

Re: Czyszczenie rozrusznika

#12 Postautor: angelus210 » czwartek, 3 grudnia 2015, 17:20

Właśnie próbuję wyjąć rozrusznik z kijanki i mam pytanie jaki , prąd pobiera ten rozrusznik przy rozruchu?
:happy1: USEL inside :happy1:

Awatar użytkownika
Marek
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 11388
Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 268000
Has thanked: 256 times
Been thanked: 352 times
Kontaktowanie:

Re: Czyszczenie rozrusznika

#13 Postautor: Marek » czwartek, 3 grudnia 2015, 18:00

Od 150 do 600 Amper

Awatar użytkownika
angelus210
Jestem
Jestem
Posty: 1540
Wiek: 38
Rejestracja: niedziela, 8 marca 2015, 09:38
Skąd jesteś: Spytkowice -KWA-
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: srebrny
Przebieg (km.): 312000
Has thanked: 44 times
Been thanked: 158 times
Kontaktowanie:

Re: Czyszczenie rozrusznika

#14 Postautor: angelus210 » piątek, 4 grudnia 2015, 21:26

Rozrusznik zrobiony, trochę to trwało ale w między czasie rozsypała mi się półoś w lanosie a że to mój roboczy wuz to musiałem go poskładać do kupy, ale wracając do kijanki, na początek podniosłem autko od strony kierowcy, zdjąłem koło i nadkole
Załącznik 1.jpg nie jest już dostępny


dostęp od strony nadkola jest dość dobry, jednak przy odkręceniu górnej śruby mocującej przeszkadzała rurka która jest ma coś wspólnego ze skrzynią A/T i chyba jest od oleju, przed montażem rozrusznika na miejsce ta rurka została usunięta na stałe z kijanki.
po odkręceniu dwóch śrub mocujących na klucz 14 i odłączeniu kabli prądowych okazało się że rozrusznik nie mieści się między filtrem paliwa a mocowaniem nadkola, jedno i drugie zostało odkręcone, po tym zabiegu rozrusznik był w końcu na blacie

Załącznik 2.jpg nie jest już dostępny


Następnie odkręciłem dwie długie śruby na klucz 10 a potem szczotko trzymacz z tyłu rozrusznika, śrubokręt krzyżak.

Załącznik 3.jpg nie jest już dostępny


Potem zabrałem się za odkręcenie automatu, dwie śruby na śrubokręt krzyżakowy, oczywiście śruby się obrobiły i trzeba było je naciąć, jak się potem okazało śruby te wkręcone były na kleju do gwintów a kleju nie żałowali więc zastąpiłem je śrubami na klucz 10, długość tych śrub to 43mm.

Przyszedł czas na wymianę łożysk, na wirniku wymieniłem tylko jedno łożysko to większe, to mniejsze łożysko było w świetnym stanie więc je zostawiłem, następnie wymieniłem łożysko igiełkowe.
Najwięcej zabawy było przy łożysku z tulejką , żeby się do niego dostać trzeba zdjąć zabezpieczenie na wieloklinie widoczne poniżej

4.jpg
4.jpg (62.04 KiB) Przejrzano 1061 razy


w środku tego pierścienia jest zabezpieczenie, trzeba wcisnąć w dół zębatkę która jest na sprężynie i razem z nią zsunąć ten pierścień, w środku jest zabezpieczenie z drutu sprężynowego , wystarczy go podważyć śrubokrętem i powinien zejść, pierścień najlepiej stuknąć małym młoteczkiem.
po zdjęciu zabezpieczenia i wysunięciu bebechów zobaczymy łożysko osadzone w obudowie

6.jpg
6.jpg (54.39 KiB) Przejrzano 1061 razy


łożysko jest osadzone na wcisk i zagniecione (widać jaśniejsze punkty w koło łożyska) żeby je wybić musiałem zeszlifować ranty które wystawały na łożysko malutkim kamieniem szlifierskim założonym na wiertarkę, to łożysko było w najgorszym stanie, chrobotało i przycinało się.
Po osadzeniu nowego łożyska zagniotłem je punktakiem

7.jpg
7.jpg (48.7 KiB) Przejrzano 1061 razy


założyłem szczotko trzymacz (szczotki w tym rozruszniku są lutowane, 4 sztuki)

8.jpg
8.jpg (58.95 KiB) Przejrzano 1061 razy


następnie przesmarowałem wszystkie zębatki smarem wysokotemperaturowym do obciążonych elementów i poskładałem rozrusznik do kupy.
Zużyte łożyska

10.jpg
10.jpg (41.08 KiB) Przejrzano 1061 razy


A tutaj jest rurka która utrudniała wykręcenie rozrusznika, już nie wróciła do autka

9.jpg
9.jpg (38.74 KiB) Przejrzano 1061 razy


ogólnie w rozruszniku było sporo syfu, przed wymianą łożysk przy odpalaniu silnik ciężko kręcił i robił 5,6 obrotów zanim zaskoczył po zabawie z rozrusznikiem silnik robi 1 czasami nawet nie pełny obrót i już gada, rozrusznik kręci lekko.
Prąd jaki pobierał przed wyjęciem to około 80A, po, około 130 - 140A.

Nie zrobiłem zbyt dużo zdjęć bo brała mnie nerwica momentami ale mam nadzieję że komuś się przyda.
Pozdrawiam :beer:
:happy1: USEL inside :happy1:

Awatar użytkownika
Marek
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 11388
Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 268000
Has thanked: 256 times
Been thanked: 352 times
Kontaktowanie:

Re: Czyszczenie rozrusznika

#15 Postautor: Marek » sobota, 5 grudnia 2015, 10:02

Szczotki, jak widać na zdjęciu są zgrzewane. To tak na marginesie , żeby ktoś nie miał problemu. Napisz , co z rurką i jak będziesz sprawdzał olej ?


Wróć do „FOTORELACJE Z NAPRAW KIA SORENTO I (2002-2009)”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości