SII - moduł ESS (dynamicznych świateł stop)
Moderator: Moderator
- volcan
- moja ranga
- Posty: 146
- Wiek: 45
- Rejestracja: niedziela, 6 maja 2018, 10:11
- Skąd jesteś: Rzeszów / Jaworzno
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento II
- Silnik: 2.2 CRDi (197KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: AWD
- Rok: 2010
- Kolor: czarny
- Przebieg (km.): 235000
- Inny Samochód: Ford Fusion
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 9 times
- Kontaktowanie:
SII - moduł ESS (dynamicznych świateł stop)
Po kilku niemalże przykrych zdarzeniach związanych z hamowaniem - szczególnie na drogach o wysokich dopuszczalnych prędkościach doszedłem do wniosku, że trzeba się zainteresować jakimś bardziej skutecznym sposobem zakomunikowania, że akurat hamuję awaryjnie, a nie np. zrzucam auto z tempomatu. Szczególnie w przypadku prędkości autostradowych taka informacja wskazana bezpośrednio, znacząco zmniejsza ryzyko przyjęcia do bagażnika niechcianego gościa.
Znalazłem w internecie coś takiego: http://www.rymi.pl/ess.html, potem sprzedawcę (firma Hadron - nota bene mają mnóstwo ciekawej elektroniki do samochodów) i po kilku dniach od rzucenia pomysłu, miałem już w Czarnuli działające dynamiczne światło stop. Zrobione jest to tak, jak w wielu innych samochodach, które posiadają tego typu moduły fabrycznie - czyli światła boczne są klasyczne, natomiast moduł dynamicznego stopu podpięty jest do środkowego światła w spoilerze.
Jeśli chodzi o legalność rozwiązania. Światło hamowania pozostaje światłem hamowania - zgodnie z określonym na kloszu typem. W czasie normalnej eksploatacji światło zachowuje się tak, jak przed modyfikacją. W przypadku hamowania awaryjnego działa zgodnie z cytowanym w linku powyżej regulaminem 13-H Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ dla samochodów osobowych (M1) oraz dostawczych do 3,5t (N1) oraz jest zgodny z regulaminem 48 EKG ONZ. Fakt faktem - nie ma tego bezpośrednio w homologacji samochodu, który fabrycznie nie był wyposażony w takie rozwiązanie, ale już np. SII po lifcie ma na liście wyposażenia ESS, czyli tak naprawdę jest to rozwiązanie na tyle "zalegalizowane", że nie sądzę, aby ktokolwiek kiedykolwiek je zakwestionował - tym bardziej ze względu na nadrzędność prawa europejskiego.
Podpięcie - zajęło nam (montowałem z kolegą - który ma większe doświadczenie w zakupach akcesoriów wszelkiej maści z pewnego chińskiego portalu) jakieś 20-25 minut, w tym wizytę w markecie w celu zakupu taśmy izolacyjnej (tutaj poległem... zawsze miałem w skrzynce z narzędziami w bagażniku i nagle wyparowała...). Montowaliśmy na parkingu podziemnym centrum handlowego (całe szczęście - dzięki temu mieliśmy blisko po taśmę izolacyjną), przy użyciu lutownicy zasilanej z USB (i powerbanku).
Poza modułem potrzebna była taśma izolacyjna, jakieś 15 cm koszulek termoaktywnych, lutownica i cyna z topnikiem, cążki do przecięcia przewodu oraz nożyk do odizolowania przewodów oraz 15-20 minut. Przydał się jeszcze miernik elektryczny - do stwierdzenia zasilania w wiązce trzeciego światła stop, ale sama logika podpowiadała, który to będzie przewód (mając do wyboru zielony i czarny ktoś, kto ma jakiekolwiek pojęcie o elektryce i świadomość, że pracuje z fabryczną instalacją obstawia od razu, że czarny, to masa a zielony zasilanie - i tak właśnie było).
Montaż wymaga przecięcia przewodu masowego w wiązce oraz częściowego odizolowania i wlutowania się w przewód zasilający światła stop.
Montaż modułu wymagał zdemontowanie górnej osłony plastikowej klapy bagażnika - montowana jest na zatrzaski i zeszła bez żadnych protestów. Wpinałem się do instalacji od strony instalacji samochodu - samo okablowanie lampy jest za krótkie i wpięcie się tam wymagałoby niepotrzebnej pracy, dodatkowo istniało ryzyko uszkodzenia lampy. Wiązkę jest jednak zdecydowanie łatwiej naprawić w razie kłopotów - znaczny jej odcinek jest dostępny bezpośrednio po wyczepieniu osłony górnej ramy okna tylnej klapy.
Układ ESS jest malutki, ma przewody długości około 10 cm, więc nie ma problemu z wpięciem się do instalacji, oczywiście ma też warstwę dobrej jakości taśmy dwustronnie klejącej (piankowej), przy pomocy której należy go zamontować w odpowiednim kierunku. Instrukcja obsługi jest w 100% idiotoodporna - nie da się tego źle podłączyć.
Zdjęcie zamontowanego postaram się wrzucić w najbliższym czasie.
Znalazłem w internecie coś takiego: http://www.rymi.pl/ess.html, potem sprzedawcę (firma Hadron - nota bene mają mnóstwo ciekawej elektroniki do samochodów) i po kilku dniach od rzucenia pomysłu, miałem już w Czarnuli działające dynamiczne światło stop. Zrobione jest to tak, jak w wielu innych samochodach, które posiadają tego typu moduły fabrycznie - czyli światła boczne są klasyczne, natomiast moduł dynamicznego stopu podpięty jest do środkowego światła w spoilerze.
Jeśli chodzi o legalność rozwiązania. Światło hamowania pozostaje światłem hamowania - zgodnie z określonym na kloszu typem. W czasie normalnej eksploatacji światło zachowuje się tak, jak przed modyfikacją. W przypadku hamowania awaryjnego działa zgodnie z cytowanym w linku powyżej regulaminem 13-H Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ dla samochodów osobowych (M1) oraz dostawczych do 3,5t (N1) oraz jest zgodny z regulaminem 48 EKG ONZ. Fakt faktem - nie ma tego bezpośrednio w homologacji samochodu, który fabrycznie nie był wyposażony w takie rozwiązanie, ale już np. SII po lifcie ma na liście wyposażenia ESS, czyli tak naprawdę jest to rozwiązanie na tyle "zalegalizowane", że nie sądzę, aby ktokolwiek kiedykolwiek je zakwestionował - tym bardziej ze względu na nadrzędność prawa europejskiego.
Podpięcie - zajęło nam (montowałem z kolegą - który ma większe doświadczenie w zakupach akcesoriów wszelkiej maści z pewnego chińskiego portalu) jakieś 20-25 minut, w tym wizytę w markecie w celu zakupu taśmy izolacyjnej (tutaj poległem... zawsze miałem w skrzynce z narzędziami w bagażniku i nagle wyparowała...). Montowaliśmy na parkingu podziemnym centrum handlowego (całe szczęście - dzięki temu mieliśmy blisko po taśmę izolacyjną), przy użyciu lutownicy zasilanej z USB (i powerbanku).
Poza modułem potrzebna była taśma izolacyjna, jakieś 15 cm koszulek termoaktywnych, lutownica i cyna z topnikiem, cążki do przecięcia przewodu oraz nożyk do odizolowania przewodów oraz 15-20 minut. Przydał się jeszcze miernik elektryczny - do stwierdzenia zasilania w wiązce trzeciego światła stop, ale sama logika podpowiadała, który to będzie przewód (mając do wyboru zielony i czarny ktoś, kto ma jakiekolwiek pojęcie o elektryce i świadomość, że pracuje z fabryczną instalacją obstawia od razu, że czarny, to masa a zielony zasilanie - i tak właśnie było).
Montaż wymaga przecięcia przewodu masowego w wiązce oraz częściowego odizolowania i wlutowania się w przewód zasilający światła stop.
Montaż modułu wymagał zdemontowanie górnej osłony plastikowej klapy bagażnika - montowana jest na zatrzaski i zeszła bez żadnych protestów. Wpinałem się do instalacji od strony instalacji samochodu - samo okablowanie lampy jest za krótkie i wpięcie się tam wymagałoby niepotrzebnej pracy, dodatkowo istniało ryzyko uszkodzenia lampy. Wiązkę jest jednak zdecydowanie łatwiej naprawić w razie kłopotów - znaczny jej odcinek jest dostępny bezpośrednio po wyczepieniu osłony górnej ramy okna tylnej klapy.
Układ ESS jest malutki, ma przewody długości około 10 cm, więc nie ma problemu z wpięciem się do instalacji, oczywiście ma też warstwę dobrej jakości taśmy dwustronnie klejącej (piankowej), przy pomocy której należy go zamontować w odpowiednim kierunku. Instrukcja obsługi jest w 100% idiotoodporna - nie da się tego źle podłączyć.
Zdjęcie zamontowanego postaram się wrzucić w najbliższym czasie.
- Andrzej
- Off-Road
- Posty: 5062
- Rejestracja: poniedziałek, 15 marca 2010, 07:47
- Skąd jesteś: Warszawa
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2005
- Kolor: niebieski
- Przebieg (km.): 320000
- Inny Samochód: C4 Picasso
- Twoje poprzednie Sorento: 2003r. 2.5 CRDi złoty, manual
2005r. 2.5 CRDi niebieski automat - Has thanked: 77 times
- Been thanked: 217 times
- Kontaktowanie:
Re: SII - moduł ESS (dynamicznych świateł stop)
Z opisu widać , że nadaje się też do innych samochodów
Jak to wygląda w praktyce ? Czy pulsowanie światła działa też na postoju, po silnym wciśnięciu pedału chamulca czy auto musi być w ruchu ?
Jak to wygląda w praktyce ? Czy pulsowanie światła działa też na postoju, po silnym wciśnięciu pedału chamulca czy auto musi być w ruchu ?
-
- wiem wszystko
- Posty: 2219
- Rejestracja: niedziela, 22 sierpnia 2010, 21:01
- Skąd jesteś: SBE
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: srebrno - szary
- Przebieg (km.): 135000
- Inny Samochód: CBR 1100 XX
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 99 times
- Kontaktowanie:
Re: SII - moduł ESS (dynamicznych świateł stop)
Andrzej, tam jest prosty czujnik przeciążeniowy, więc nie może działać na postoju
I chyba moje samochody miały coś takiego już dawno, bo np. auta z grupy VW przy awaryjnym hamowaniu włączały światła awaryjne.
Mondeo też to robiło o ile pamiętam.
W sumie to nie wiem czy fabrycznie jest to sprzężone z ABS czy też jest czujnik przeciążeniowy. Jakoś mnie to nie interesowało.
Nie wiem też, czy migały dodatkowo światła stopu, bo tego z kabiny nie zobaczysz...
Ale światła awaryjne przy hamowaniu awaryjnym włączały mi się na 100%
I chyba moje samochody miały coś takiego już dawno, bo np. auta z grupy VW przy awaryjnym hamowaniu włączały światła awaryjne.
Mondeo też to robiło o ile pamiętam.
W sumie to nie wiem czy fabrycznie jest to sprzężone z ABS czy też jest czujnik przeciążeniowy. Jakoś mnie to nie interesowało.
Nie wiem też, czy migały dodatkowo światła stopu, bo tego z kabiny nie zobaczysz...
Ale światła awaryjne przy hamowaniu awaryjnym włączały mi się na 100%
- Andrzej
- Off-Road
- Posty: 5062
- Rejestracja: poniedziałek, 15 marca 2010, 07:47
- Skąd jesteś: Warszawa
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2005
- Kolor: niebieski
- Przebieg (km.): 320000
- Inny Samochód: C4 Picasso
- Twoje poprzednie Sorento: 2003r. 2.5 CRDi złoty, manual
2005r. 2.5 CRDi niebieski automat - Has thanked: 77 times
- Been thanked: 217 times
- Kontaktowanie:
- vokal
- ASSISTANCE
- Posty: 6169
- Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
- Skąd jesteś: WA/NOE
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
- Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 49 times
- Kontaktowanie:
Re: SII - moduł ESS (dynamicznych świateł stop)
Z opisu wygląda, że wpiąłeś się tak jak na schemacie:
Żeby dodać mruganie na pozostałe lampy trzeba by odcinać masę przy tych lampach i tam się wpinać.
W SI jest podobnie.
Ja bym jeszcze dodał przekaźnik do kierunkowskazów.
Żeby dodać mruganie na pozostałe lampy trzeba by odcinać masę przy tych lampach i tam się wpinać.
W SI jest podobnie.
Ja bym jeszcze dodał przekaźnik do kierunkowskazów.
- volcan
- moja ranga
- Posty: 146
- Wiek: 45
- Rejestracja: niedziela, 6 maja 2018, 10:11
- Skąd jesteś: Rzeszów / Jaworzno
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento II
- Silnik: 2.2 CRDi (197KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: AWD
- Rok: 2010
- Kolor: czarny
- Przebieg (km.): 235000
- Inny Samochód: Ford Fusion
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 9 times
- Kontaktowanie:
Re: SII - moduł ESS (dynamicznych świateł stop)
Andrzej pisze:Z opisu widać , że nadaje się też do innych samochodów
Jak to wygląda w praktyce ? Czy pulsowanie światła działa też na postoju, po silnym wciśnięciu pedału chamulca czy auto musi być w ruchu ?
Pulsowanie jest zależne od generowanego opóźnienia - nie od wciśnięcia hamulca. Moduł ma wbudowany akcelerometr i na podstawie jego wskazań albo po prostu zapala światło, albo po przekroczeniu w czasie hamowania opóźnienia 6m/s2 miga nim z częstotliwością około 4 Hz.
vokal pisze:Z opisu wygląda, że wpiąłeś się tak jak na schemacie:
ESS - SII.jpg
Żeby dodać mruganie na pozostałe lampy trzeba by odcinać masę przy tych lampach i tam się wpinać.
W SI jest podobnie.
Ja bym jeszcze dodał przekaźnik do kierunkowskazów.
Jeśli chodzi o wpięcie - pobieżnie zerknąwszy potwierdzam - tak to jest wpięte. Celowo zostawiłem boczne stopy tak, jak są - po pierwsze chciałem, żeby w czasie hamowania było stałe świecenie "głównych" świateł - trzecie światło jest na tyle wysoko, że widać je z daleka - nawet ponad dachem zwykłego, osobowego samochodu - i jego miganie daje największy możliwy efekt. Druga rzecz - wiadomo - jest to moduł dodatkowy, nie wiem nic o jego żywotności. W razie jego awarii w najgorszym wypadku nie zaświeci trzeci stop - boczne będą działać bez problemu. Awaryjne to dobry pomysł - ale wymaga już więcej grzebania i demontowania elementów wnętrza. Też nad tym myślałem i całkiem możliwe, że na wiosnę dodam do tego systemu jeszcze awaryjne. W każdym razie czeka kilka "tjunów" do zrobienia - m.in. zasilacz do wideorejestratora, który chcę podpiąć pod zasilanie silnika dachu panoramicznego (tzn. pod plus po kluczyku, który się tam pojawia) - to teoretycznie szybka sprawa, ale z braku czasu zabieram się trochę jak do jeża ;) Swoją drogą gdyby nie brak czasu, zasilacz spaliłby się z poprzednim samochodem - a tak nadal go mam
- Andrzej
- Off-Road
- Posty: 5062
- Rejestracja: poniedziałek, 15 marca 2010, 07:47
- Skąd jesteś: Warszawa
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2005
- Kolor: niebieski
- Przebieg (km.): 320000
- Inny Samochód: C4 Picasso
- Twoje poprzednie Sorento: 2003r. 2.5 CRDi złoty, manual
2005r. 2.5 CRDi niebieski automat - Has thanked: 77 times
- Been thanked: 217 times
- Kontaktowanie:
Re: SII - moduł ESS (dynamicznych świateł stop)
Zastanów się czy poprzedni samochód nie spalił się właśnie od tuningu
- volcan
- moja ranga
- Posty: 146
- Wiek: 45
- Rejestracja: niedziela, 6 maja 2018, 10:11
- Skąd jesteś: Rzeszów / Jaworzno
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento II
- Silnik: 2.2 CRDi (197KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: AWD
- Rok: 2010
- Kolor: czarny
- Przebieg (km.): 235000
- Inny Samochód: Ford Fusion
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 9 times
- Kontaktowanie:
Re: SII - moduł ESS (dynamicznych świateł stop)
Andrzej pisze:Zastanów się czy poprzedni samochód nie spalił się właśnie od tuningu
Zdecydowanie nie Nieszczęśliwy zbieg okoliczności - pęknięty wężyk wart pewnie kilkanaście złotych, kilkukilometrowy, stromy podjazd, wysoka temperatura a na koniec pożar na zjeździe i mocny wiatr od czoła.
- vokal
- ASSISTANCE
- Posty: 6169
- Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
- Skąd jesteś: WA/NOE
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
- Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 49 times
- Kontaktowanie:
Re: SII - moduł ESS (dynamicznych świateł stop)
Przetestowałeś już moduł?
Wiesz jak to działa? Masz jakieś uwagi?
Wiesz jak to działa? Masz jakieś uwagi?
- volcan
- moja ranga
- Posty: 146
- Wiek: 45
- Rejestracja: niedziela, 6 maja 2018, 10:11
- Skąd jesteś: Rzeszów / Jaworzno
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento II
- Silnik: 2.2 CRDi (197KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: AWD
- Rok: 2010
- Kolor: czarny
- Przebieg (km.): 235000
- Inny Samochód: Ford Fusion
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 9 times
- Kontaktowanie:
Re: SII - moduł ESS (dynamicznych świateł stop)
vokal pisze:Przetestowałeś już moduł?
Wiesz jak to działa? Masz jakieś uwagi?
No od razu po montażu. Przy dużym opóźnieniu w czasie hamowania światło stopu miga, jeżeli opóźnienie zmniejszy się poniżej zadanego progu, światło znowu świeci stałym światłem. Przy hamowaniu de facto innym, niż awaryjne światła stopu działają jakby tego modułu wcale nie było.
- pikkolo
- coś umiem
- Posty: 641
- Rejestracja: środa, 3 marca 2010, 23:28
- Skąd jesteś: Krakoofek
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2004
- Kolor: szary/szary
- Przebieg (km.): 266666
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 6 times
- Kontaktowanie:
Re: SII - moduł ESS (dynamicznych świateł stop)
mam migranie kierunkowskazami jak hamuję mocniej niż normalnie i muszę przyznać, że to działa - to znaczy widzę, że następne samochody reagują zdecydowanie szybciej. Czyli jeden z tych wynalazków co ma sens. Ile to kosztuje na znanym portalu zagranicznym?
pikkolo
--------------------------
2004 / 2,4D / 140KM
srebrny
--------------------------
2004 / 2,4D / 140KM
srebrny
- volcan
- moja ranga
- Posty: 146
- Wiek: 45
- Rejestracja: niedziela, 6 maja 2018, 10:11
- Skąd jesteś: Rzeszów / Jaworzno
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento II
- Silnik: 2.2 CRDi (197KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: AWD
- Rok: 2010
- Kolor: czarny
- Przebieg (km.): 235000
- Inny Samochód: Ford Fusion
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 9 times
- Kontaktowanie:
Re: SII - moduł ESS (dynamicznych świateł stop)
Ja to w Polsce kupowałem (ze sklepu internetowego www.sklephadron.pl).
Wątek dotyczący mojego Kolegi i jego doświadczenia na portalach znanych i lubianych był poboczny Po prostu kupił tam lutownicę zasilaną z USB, której użyliśmy do montażu tego modułu
Wątek dotyczący mojego Kolegi i jego doświadczenia na portalach znanych i lubianych był poboczny Po prostu kupił tam lutownicę zasilaną z USB, której użyliśmy do montażu tego modułu
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości