Znaczny ubytek oleju silnikowego, jak znaleźć przyczynę?

Naprawa, regulacja, usterki, porady, spostrzeżenia. Również układ chłodzenia i wydechowy

Moderator: Moderator

Wiadomość
Autor
kiprak
moje konto
moje konto
Posty: 246
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2017, 20:35
Skąd jesteś: Poznań
Silnik: 2.4 i 16V (139KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: EB/V9
Przebieg (km.): 288500
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: Znaczny ubytek oleju silnikowego, jak znaleźć przyczynę?

#106 Postautor: kiprak » wtorek, 17 października 2017, 17:06

Mają już swój przebieg, stąd je wymieniłem.
kamax pisze:...dodatkowo pierwsza świeca od lewej ma całkiem wypaloną końcówke elektrody.

Masz rację kamax, pierwsza świeca od lewej strony ma wypaloną elektrodę. Zapewne miało to wpływ na pracę silnika?

Awatar użytkownika
hawerek
Jestem
Jestem
Posty: 2085
Wiek: 44
Rejestracja: czwartek, 8 sierpnia 2013, 09:57
Skąd jesteś: Goleniów (ZGL)
Silnik: 3.5 i V6 (195KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2006
Kolor: Srebrny
Przebieg (km.): 180000
Inny Samochód: Seat Leon FR
Has thanked: 4 times
Been thanked: 31 times
Kontaktowanie:

Re: Znaczny ubytek oleju silnikowego, jak znaleźć przyczynę?

#107 Postautor: hawerek » wtorek, 17 października 2017, 20:04

Zdecydowanie coś niedobrego się działo w cylindrach gdzie były świece nr 1, 3, 4. Widać dużą ilość nagaru. świeca nr 2 ma w miarę prawidłowy wygląd. Na tych trzech cylindrach może właśnie dochodzić do większego zużycia oleju a liderem w ilości nagaru jest świeca nr 1.
Jak byś miał dostęp do endoskopu to przez otwory świec mógłbyś zobaczyć czy nagar również zebrał się na denku tłoka i zaworach od spodu. Było by to potwierdzenie, że w tych wymienionych cylindrach spala większe ilości oleju.

W poście 17 masz pokazane na zdjęciu jak wyglądał tłok z nagarem po przepalaniu znacznej ilości oleju w cylindrze w porównaniu do sąsiedniego prawidłowo pracującego:
http://www.klubsorento.pl/forum/viewtopic.php?f=24&t=8417&hilit=mo%C5%BCliwa+usterka&start=16
Yokohama Geolandar A/T-S, USEL, Lift 2" - przód i tył sprężyny IronMan

kiprak
moje konto
moje konto
Posty: 246
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2017, 20:35
Skąd jesteś: Poznań
Silnik: 2.4 i 16V (139KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: EB/V9
Przebieg (km.): 288500
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: Znaczny ubytek oleju silnikowego, jak znaleźć przyczynę?

#108 Postautor: kiprak » wtorek, 17 października 2017, 20:34

hawerek, czy możliwy jest zatem taki scenariusz, że uszczelniacze zaworowe są zużyte, przepuszczają olej do komory cylindra w skutek czego, dochodzi do jego przepalania i gromadzenia się nagaru? Idąc dalej, czy przyczyną może być również wypalone gniazdo zaworowe lub uszkodzone cylindry w wyniku przedostawania się do nich oleju? Są to dwie najgorsze opcje z możliwych? Czy patrząc na to optymistycznie, wymiana uszczelniaczy mogłaby załatwić sprawę, gdyby dwa pozostałe przypadki zostały wykluczone, jeśli oczywiście mają znaczenie i są możliwe?

Ja osobiście sam się uczę, jak to wszystko jest zbudowane, stąd poniższy rysunek byłby wskazówką.

imprawa046.gif
imprawa046.gif (25.19 KiB) Przejrzano 574 razy

Awatar użytkownika
Marek
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 11388
Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 268000
Has thanked: 256 times
Been thanked: 352 times
Kontaktowanie:

Re: Znaczny ubytek oleju silnikowego, jak znaleźć przyczynę?

#109 Postautor: Marek » wtorek, 17 października 2017, 21:14

Te świece nie są do LPG .

kiprak
moje konto
moje konto
Posty: 246
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2017, 20:35
Skąd jesteś: Poznań
Silnik: 2.4 i 16V (139KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: EB/V9
Przebieg (km.): 288500
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: Znaczny ubytek oleju silnikowego, jak znaleźć przyczynę?

#110 Postautor: kiprak » wtorek, 17 października 2017, 21:16

Jak to rozpoznać? W sumie nie wiem, jakie świece założył mi gazownik przy ich wymianie. Mam nadzieję, że prawidłowe.
Żałuję, że nie dostarczyłem swoich. To była szybka akcja, nie miałem możliwości, aby zakupić nowe we własnym zakresie.

Awatar użytkownika
papug
To ja
To ja
Posty: 359
Wiek: 52
Rejestracja: czwartek, 12 marca 2015, 20:46
Skąd jesteś: Żmigród
Silnik: 2.4 i 16V (139KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: Srebrny
Przebieg (km.): 140000
Inny Samochód: CHRYSLER PT CRUISER
Has thanked: 10 times
Been thanked: 6 times
Kontaktowanie:

Re: Znaczny ubytek oleju silnikowego, jak znaleźć przyczynę?

#111 Postautor: papug » wtorek, 17 października 2017, 22:07

kiprak Proponowałbym przejechać na nowych świecach kilkaset kilometrów, wykręcić i wtedy ocenić stan elektrod.Zlikwidować widoczne gołym okiem wycieki oleju spod uszczelki pokrywy zaworów, sprawdzić pod kontem wycieku obudowę czujnika wałka rozrządu, w 2,4 lubi spod niej pokapać prosto na skrzynię biegów. Gdy pozbędziesz się widocznych wycieków a ubytek oleju będzie nadal znaczny wtedy szukaj dalej. W tej chwili nawet nie wiesz, czy ten olej spalasz, czy zostawiasz na asfalcie.

kiprak
moje konto
moje konto
Posty: 246
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2017, 20:35
Skąd jesteś: Poznań
Silnik: 2.4 i 16V (139KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: EB/V9
Przebieg (km.): 288500
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: Znaczny ubytek oleju silnikowego, jak znaleźć przyczynę?

#112 Postautor: kiprak » wtorek, 17 października 2017, 22:53

Czy ten wyciek, zgodnie z Twoją sugestią kapania oleju na skrzynię, będzie definitywnie spod pokrywy zaworów (2 poniższe fotografie)?
Jest na dole trochę tłusto, widać świeży olej, ale nie w takiej ilości, jaka ubywa.

_T2A4987.jpg
_T2A4987.jpg (117.56 KiB) Przejrzano 559 razy

_T2A4984.jpg
_T2A4984.jpg (116.93 KiB) Przejrzano 559 razy


Czy może być spowodowany właśnie tym wyciekiem z czujnika wałka rozrządu? Wymienia się uszczelnienie, czy cały czujnik?
On jest mocowany pośrednio na wcisk i puszcza widoczna na kołnierzu uszczelka?

9bb4ec50badfc085602e02a208981447.jpg
9bb4ec50badfc085602e02a208981447.jpg (39.21 KiB) Przejrzano 559 razy

Awatar użytkownika
hawerek
Jestem
Jestem
Posty: 2085
Wiek: 44
Rejestracja: czwartek, 8 sierpnia 2013, 09:57
Skąd jesteś: Goleniów (ZGL)
Silnik: 3.5 i V6 (195KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2006
Kolor: Srebrny
Przebieg (km.): 180000
Inny Samochód: Seat Leon FR
Has thanked: 4 times
Been thanked: 31 times
Kontaktowanie:

Re: Znaczny ubytek oleju silnikowego, jak znaleźć przyczynę?

#113 Postautor: hawerek » wtorek, 17 października 2017, 23:03

kiprak pisze:hawerek, czy możliwy jest zatem taki scenariusz, że uszczelniacze zaworowe są zużyte, przepuszczają olej do komory cylindra w skutek czego, dochodzi do jego przepalania i gromadzenia się nagaru? Idąc dalej, czy przyczyną może być również wypalone gniazdo zaworowe lub uszkodzone cylindry w wyniku przedostawania się do nich oleju? Są to dwie najgorsze opcje z możliwych? Czy patrząc na to optymistycznie, wymiana uszczelniaczy mogłaby załatwić sprawę, gdyby dwa pozostałe przypadki zostały wykluczone, jeśli oczywiście mają znaczenie i są możliwe?

kiprak to jest wersja najbardziej optymistyczna. Głowica w całości do regeneracji. Gorzej jakby trzeba zmieniać pierścienie a tu roboty jest zdecydowanie więcej. A każda rbh kosztuje.
A jeżeli chodzi o wycieki to wyczyść (umyj) silnik i obserwuj codziennie gdzie zaczyna wyciekać. Teraz jest to za bardzo zaolejone żeby to stwierdzić.
Yokohama Geolandar A/T-S, USEL, Lift 2" - przód i tył sprężyny IronMan

Awatar użytkownika
prezes-ura
moja ranga
moja ranga
Posty: 118
Wiek: 40
Rejestracja: niedziela, 26 lutego 2017, 08:02
Skąd jesteś: Kwidzyn
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.4 i 16V (139KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD
Rok: 2003
Kolor: srebrny
Przebieg (km.): 240000
Inny Samochód: Kia Sorento
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times
Kontaktowanie:

Re: Znaczny ubytek oleju silnikowego, jak znaleźć przyczynę?

#114 Postautor: prezes-ura » wtorek, 24 października 2017, 20:07

Witam.
W niedalekiej przyszłości będę zmieniał olej i nie wiem który wybrać.
Shell helix ultra 5w40, czy Liqui moly top tec 5w40?

Bodzion
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 2219
Rejestracja: niedziela, 22 sierpnia 2010, 21:01
Skąd jesteś: SBE
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: srebrno - szary
Przebieg (km.): 135000
Inny Samochód: CBR 1100 XX
Has thanked: 17 times
Been thanked: 99 times
Kontaktowanie:

Re: Znaczny ubytek oleju silnikowego, jak znaleźć przyczynę?

#115 Postautor: Bodzion » wtorek, 24 października 2017, 20:30

Nie ma znaczenia.
Dla takiego prostego silnika jaki masz, to i tak każdy z tych 2 powyższych jest "za dobry" parametrami.
Kupuj którykolwiek (ja osobiście leję Shell bo taniej znacznie) i będzie super.

kiprak
moje konto
moje konto
Posty: 246
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2017, 20:35
Skąd jesteś: Poznań
Silnik: 2.4 i 16V (139KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: EB/V9
Przebieg (km.): 288500
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: Znaczny ubytek oleju silnikowego, jak znaleźć przyczynę?

#116 Postautor: kiprak » wtorek, 24 października 2017, 21:37

prezes-ura pisze:Witam.
W niedalekiej przyszłości będę zmieniał olej i nie wiem który wybrać.
Shell helix ultra 5w40, czy Liqui moly top tec 5w40?

Prawdopodobnie i ja podejmę eksperyment ze zmianą oleju. Jak to jest, jeśli przyczyną spalania oleju i tym samym jego ubytku są np. zużyte uszczelniacze zaworowe? Sytuację poprawić może, choć nie musi, olej rzadszy, czy bardziej gęsty? 5W40 jest bardziej rzadki od 10W40.

Student_x pisze:Nie da się też określić czy lepszy jest olej 5W30 czy 10W40 ponieważ ten pierwszy jest rzadszy i ciut wytrzymalszy na wysokie temperatury. Czyli przy zimnym rozruchu masz teoretycznie lepsze szybsze smarowanie , ale za to zostaje po nim cieńszy film olejowy , wiec może lepiej 10W40, skoro u nas nie ma mrozów wielkich. Te rzadkie oleje, stosuje się w krajach skandynawskich północnej Rosji itp. , ..........................................

Bodzion pisze:Czytam to powyżej i nie mogę....
Zapewniam, że pomiędzy 10W40 a 5W30 jest coś jeszcze...
A mianowicie 5W40 - najlepszy olej do benzyn w naszym klimacie. Gdzie roczne amplitudy temperaturowe są znaczne.
.....................

Czy najistotniejsza jest wytrzymałość cieplna?

Bodzion
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 2219
Rejestracja: niedziela, 22 sierpnia 2010, 21:01
Skąd jesteś: SBE
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: srebrno - szary
Przebieg (km.): 135000
Inny Samochód: CBR 1100 XX
Has thanked: 17 times
Been thanked: 99 times
Kontaktowanie:

Re: Znaczny ubytek oleju silnikowego, jak znaleźć przyczynę?

#117 Postautor: Bodzion » wtorek, 24 października 2017, 21:49

Co do zasady: samochód naprawia się wymianą zużytych elementów, a nie wymianą oleju na inny.
Spała Ci olej ? To napraw silnik. Nie licz na to, że wlejesz inny olej i wszystko będzie pięknie.

A co do doboru oleju do silnika to napisałem już na tym forum tyle w tym temacie, że już nie mam siły się powtarzać.
Ale tak... do benzynowego Sorento I lej 5W40 i będzie OK.

kiprak
moje konto
moje konto
Posty: 246
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2017, 20:35
Skąd jesteś: Poznań
Silnik: 2.4 i 16V (139KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: EB/V9
Przebieg (km.): 288500
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: Znaczny ubytek oleju silnikowego, jak znaleźć przyczynę?

#118 Postautor: kiprak » wtorek, 24 października 2017, 21:55

Nie liczę, a chciałem zrobić to z czystej ciekawości, czy spalanie oleju zmniejszy się, czy pozostanie na tym samym poziomie.
Też jestem tego zdania, że usterki należy usuwać. To tak jak ze zdrowiem, można zaleczyć i usunąć chwilowo objaw, ale przyczyna problemu nie zostanie rozwiązana i wróci on z tą samą lub zdwojoną siłą. Nie mniej jednak, poprawna diagnoza to połowa sukcesu.

Kojot6510
moja ranga
moja ranga
Posty: 106
Rejestracja: czwartek, 23 lutego 2017, 17:44
Skąd jesteś: Knurów
Silnik: 3.5 i V6 (195KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Kolor: Czarny
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: Znaczny ubytek oleju silnikowego, jak znaleźć przyczynę?

#119 Postautor: Kojot6510 » poniedziałek, 1 stycznia 2018, 14:19

Czytałem ten dość długi temat,i pozwolę sobie go lekko odświeżyć.Moje zdanie jest jedno poprzedni właściciel doskonale wiedział o tym,takie zużycie oleju nie nastąpiło z dnia na dzień :happy2: i trzeba było mu to zwrócic jako wadę ukrytą.Co do jazdy z takim zużyciem to predzej czy później polecą zawory i będzie po jeździe.

kiprak
moje konto
moje konto
Posty: 246
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2017, 20:35
Skąd jesteś: Poznań
Silnik: 2.4 i 16V (139KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: EB/V9
Przebieg (km.): 288500
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: Znaczny ubytek oleju silnikowego, jak znaleźć przyczynę?

#120 Postautor: kiprak » wtorek, 2 stycznia 2018, 12:10

Będąc wtedy mocno zdezorientowanym, nie do końca świadomym problemu, usprawiedliwiającym siebie i sprzedawcę, że przyczyną problemu jest z pewnością wyciek, nie podjąłem tak radykalnych kroków, o których wspominasz Kojot6510. Na dzień dzisiejszy, moja wiedza i świadomość problemu jest większa, znam też szacunkowe koszta usunięcia tej usterki. Będąc w takiej sytuacji dzisiaj, postąpiłbym zupełnie inaczej. Fakt jest taki, że do tego typu wad nie dochodzi z dnia na dzień, jest to proces. W moim przypadku, wada ujawniła się niedługo po zakupie samochodu, co bezzwłocznie opisałem na forum i nie muszę nikogo przekonywać, czyja w tym wina. Osobiście, staram się być człowiekiem uczciwym i bardzo cenię sobie to u innych, nawet w najmniejszej, błahej sprawie. Jeśli ktoś wprowadził kogoś celowo w błąd, dopuszcza się ukrywania lub maskowania faktycznego stanu rzeczy, aby osiągnąć w tym jakąkolwiek korzyść kosztem innych, zasługuje to na potępienie. Nie mnie "gryzie" sumienie, nie po mojej stronie leży teraz sąd nad tą sytuacją, a prawdopodobnie jest już za późno, abym własnymi siłami cokolwiek mógł zrobić.


Wróć do „Silniki benzynowe i LPG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 12 gości