Sonda regulacyjna i sonda diagnostyczna, czym się różnią?

Naprawa, regulacja, usterki, porady, spostrzeżenia. Również układ chłodzenia i wydechowy

Moderator: Moderator

Wiadomość
Autor
wlodi04
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 63
Wiek: 40
Rejestracja: sobota, 21 marca 2015, 22:10
Skąd jesteś: Pułtusk
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Kolor: Srebrny
Przebieg (km.): 160000
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Sonda regulacyjna i sonda diagnostyczna, czym się różnią?

#1 Postautor: wlodi04 » piątek, 28 września 2018, 16:43

Witam
W silniku 3,5 V6 sonda przed katalizatorem (regulująca) czym się różni od sondy za katalizatorem (diagnostyczna). Chodzi mi o to np. czy to są te same sondy i czy można je ze sobą zamienić?

Awatar użytkownika
Marek
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 11348
Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 268000
Has thanked: 255 times
Been thanked: 352 times
Kontaktowanie:

Re: Sonda regulacyjna i sonda diagnostyczna, czym się różnią?

#2 Postautor: Marek » piątek, 28 września 2018, 16:59

Różnią się grzałką i nie tylko , nie można zamieniać .

wlodi04
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 63
Wiek: 40
Rejestracja: sobota, 21 marca 2015, 22:10
Skąd jesteś: Pułtusk
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Kolor: Srebrny
Przebieg (km.): 160000
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: Sonda regulacyjna i sonda diagnostyczna, czym się różnią?

#3 Postautor: wlodi04 » piątek, 28 września 2018, 17:01

A dokładniej, różnią się parametrami?

Awatar użytkownika
Marek
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 11348
Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 268000
Has thanked: 255 times
Been thanked: 352 times
Kontaktowanie:

Re: Sonda regulacyjna i sonda diagnostyczna, czym się różnią?

#4 Postautor: Marek » piątek, 28 września 2018, 17:44

Na pewno , jak sama nazwa wskazuje , jedna reguluje a druga , sprawdza co ta pierwsza namieszała . :) Co chcesz zrobić , że potrzebujesz takich danych .

wlodi04
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 63
Wiek: 40
Rejestracja: sobota, 21 marca 2015, 22:10
Skąd jesteś: Pułtusk
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Kolor: Srebrny
Przebieg (km.): 160000
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: Sonda regulacyjna i sonda diagnostyczna, czym się różnią?

#5 Postautor: wlodi04 » piątek, 28 września 2018, 18:19

Wymieniłem dwie pierwsze i nadal wypada zapłon. Jak sprawdzić czy są dobre te drugie sondy?

diodalodz
Jestem
Jestem
Posty: 1044
Rejestracja: środa, 1 listopada 2017, 18:35
Skąd jesteś: Łódź
Silnik: 3.3 V6 (248KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: srebrny
Przebieg (km.): 155000
Inny Samochód: Opirus
Has thanked: 13 times
Been thanked: 54 times
Kontaktowanie:

Re: Sonda regulacyjna i sonda diagnostyczna, czym się różnią?

#6 Postautor: diodalodz » piątek, 28 września 2018, 18:29

zazwyczaj wszystkie są tego samego typu, albo te regulacyjne są szerokopasmowe.
Regulacyjna jest od razu za kolektorem wydechowym, przed katalizatorem
A diagnostyczna jest za katalizatorem. diagnostyczna sprawdza czy cały czas jest właściwie dopalona mieszanka i sprawdza działanie katalizatora.
Regulacyjne zmieniają czasy wtrysku korygując mieszankę podczas pracy silnika.
Są dwa parametry, korekty krótko terminowe i długo terminowe.
Pierwsze zmieniają sie szybko i na bieżąco na podstawie odczytów z sondy. Długoterminowe są liczone w długim okresie i próbują dopasować mieszankę do zmieniającego się stanu silnika (np utrata kompresji)
Na pracę silnika maja wpływ tylko sondy regulacyjne (te przed katalizatorem).
Sprawdzasz je oscyloskopem, albo jakimś diagnoskopem OBD2 (może być nawet na telefon). sprawdzasz napięcie na sondach bank 1 i bank 2

Awatar użytkownika
Marek
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 11348
Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 268000
Has thanked: 255 times
Been thanked: 352 times
Kontaktowanie:

Re: Sonda regulacyjna i sonda diagnostyczna, czym się różnią?

#7 Postautor: Marek » piątek, 28 września 2018, 18:30

Dlaczego zacząłeś od sond , odczytałeś jakieś błędy ? I tak jak kolega napisał , urządzenie diagnostyczne , w parametrach , lub na wykresie .

wlodi04
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 63
Wiek: 40
Rejestracja: sobota, 21 marca 2015, 22:10
Skąd jesteś: Pułtusk
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Kolor: Srebrny
Przebieg (km.): 160000
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: Sonda regulacyjna i sonda diagnostyczna, czym się różnią?

#8 Postautor: wlodi04 » piątek, 28 września 2018, 18:39

Powymieniałe świece przewody cewki sprawdzony silnik pod względem szczelności powietrza i sprawdzona kompresja. Nic to nie dało efektu. Dopiero zainteresowanie się sondami coś dało. Gdy całkowicie odpięte są sondy to samochód zasuwa jak szalony.

Awatar użytkownika
Marek
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 11348
Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 268000
Has thanked: 255 times
Been thanked: 352 times
Kontaktowanie:

Re: Sonda regulacyjna i sonda diagnostyczna, czym się różnią?

#9 Postautor: Marek » piątek, 28 września 2018, 18:59

Zasuwa jak szalony , ponieważ ECU na podstawie innych parametrów ustala skład mieszanki . Troszkę odejdę od tematu , ale te wszystkie sondy katalizatory i tym podobne, masz zainstalowane w celu optymalnej pracy silnika co ma wpływ na środowisko , a nie po to żeby autko było bardziej dynamiczne i szybsze .

Powiedz lepiej jak stwierdziłeś wypadanie zapłonu i jakie były objawy .

wlodi04
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 63
Wiek: 40
Rejestracja: sobota, 21 marca 2015, 22:10
Skąd jesteś: Pułtusk
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Kolor: Srebrny
Przebieg (km.): 160000
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: Sonda regulacyjna i sonda diagnostyczna, czym się różnią?

#10 Postautor: wlodi04 » piątek, 28 września 2018, 19:57

No ja sobie zdaję sprawę, że te sondy i katalizatory po coś są i chcę żeby wszystko dobrze funkcjonowało. Chcę jedynie powiedzieć, że sprawcą złej pracy silnika są sondy, bo po odłączeniu samochód jedzie. A więc, wypadanie zapłonu sprawdziłem komputerem diagnostycznym kody błędu P0300, P0303, P0305. Objawiało się to tym, że silnik nie równo pracował na wolnych obrotach, na banku 1 rósł czas wtrysku do ok 5ms, następnie silnik wchodził na moment na wyższe obroty, gdy obroty spadły to czasy wtrysku się wyrównywały np do 2,5ms i z powrotem rosły i tak w kółko. A podczas jazdy mygał Czek, samochód nie chciał jechać i strzelał w tłumik.

Awatar użytkownika
Marek
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 11348
Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 268000
Has thanked: 255 times
Been thanked: 352 times
Kontaktowanie:

Re: Sonda regulacyjna i sonda diagnostyczna, czym się różnią?

#11 Postautor: Marek » piątek, 28 września 2018, 20:17

Te błędy nie wskazują na sondy , jeżeli już to sprawdź pracę sond na wykresie , to znaczy na oscyloskopie , czas wtrysku się zmienia bo obroty się zmieniają. Odłączanie sond i stawianie na tej podstawie diagnozy to zły pomysł . Czy to się dzieje niezależnie od paliwa na jakim jedziesz , gaz czy benzyna .

wlodi04
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 63
Wiek: 40
Rejestracja: sobota, 21 marca 2015, 22:10
Skąd jesteś: Pułtusk
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Kolor: Srebrny
Przebieg (km.): 160000
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: Sonda regulacyjna i sonda diagnostyczna, czym się różnią?

#12 Postautor: wlodi04 » piątek, 28 września 2018, 20:33

Na PB i na LPG jest jednakowo. Czas wtrysku się zmienia bo komputer się resetuje. Jeżeli nie sondy to czemu po odłączeniu sond samochód pracuje równo i chce jechać tylko na wszystkich cylindrach ma podwyższony czas wtrysku ok 3,5ms. Najlepsze jest to, że dużo osób miało już podobny problem i nikt nie napisał rozwiązania. Problem rozwiązuje i nie opisuje co było przyczyną. Gdy napiszę prywatną wiadomość, to nikt nie odpisuje.

diodalodz
Jestem
Jestem
Posty: 1044
Rejestracja: środa, 1 listopada 2017, 18:35
Skąd jesteś: Łódź
Silnik: 3.3 V6 (248KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: srebrny
Przebieg (km.): 155000
Inny Samochód: Opirus
Has thanked: 13 times
Been thanked: 54 times
Kontaktowanie:

Re: Sonda regulacyjna i sonda diagnostyczna, czym się różnią?

#13 Postautor: diodalodz » sobota, 29 września 2018, 01:13

a co widzą sondy podczas pracy na wolnych obrotach na bank 1 i bank 2 ?
Chociaż jeden bank poprawnie oscyluje ?
Sonda stoi na stanie wysokim czy niskim gdy zaczynają wypadać zapłony ?


Wróć do „Silniki benzynowe i LPG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 16 gości