Napinacz rozrządu w 3.3 V6

Naprawa, regulacja, usterki, porady, spostrzeżenia. Również układ chłodzenia i wydechowy

Moderator: Moderator

Wiadomość
Autor
tuskun
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 49
Rejestracja: poniedziałek, 6 maja 2019, 15:06
Skąd jesteś: Wrocław
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kontaktowanie:

Napinacz rozrządu w 3.3 V6

#1 Postautor: tuskun » poniedziałek, 9 września 2019, 17:05

Witam.
Czy ktoś mógłby podpowiedzieć mi, jakie napinacze rozrządu są w silniku 3.3 V6 ? Hydrauliczne czy mechaniczne, czy może mechaniczne z jakąś dodatkową obsługa hydrauliczną? Czy one ulegają jakimś znanym już awarią?

Awatar użytkownika
gomez953
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 1633
Rejestracja: wtorek, 1 lipca 2014, 22:34
Skąd jesteś: Opoczno - EOP
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: Rood i siwe na dole
Przebieg (km.): 230000
Twoje poprzednie Sorento: 2.4 EX 2003 Vialle LPi niebieskie
Has thanked: 104 times
Been thanked: 196 times
Kontaktowanie:

Re: Napinacz rozrządu w 3.3 V6

#2 Postautor: gomez953 » poniedziałek, 9 września 2019, 17:08

Hydrauliczne - 2 szt.
Załączniki
kjhghbv xdfghj.png
kjhghbv xdfghj.png (235.14 KiB) Przejrzano 884 razy
Obrazek

tuskun
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 49
Rejestracja: poniedziałek, 6 maja 2019, 15:06
Skąd jesteś: Wrocław
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kontaktowanie:

Re: Napinacz rozrządu w 3.3 V6

#3 Postautor: tuskun » poniedziałek, 9 września 2019, 20:04

gomez953 pisze:Hydrauliczne - 2 szt.


Witam.
Dziękuję za zdjęcie. Czy to jest dokładnie taki jak w 3.3 z takimi symbolami?

Mam taką przypadłość, ze coś dzwoni zaraz po dopaleniu rano i przestaje jak tylko dostanie oleju. Dzwoni mniej więcej w okolicach rozrządu i tylko wtedy gdy auto postoi kilka godzin. Jak stroi tylko godzinę, odpali normalnie bez dzwonienia. Po kilku godzinach w 95% przypadków dzwonienie się pojawia jakieś 2-3 sekundy. Jest podejrzenie, ze to własnie napinacz rozrządu z tym, że zastanawia mnie czy on powinien jakoś trzymać olej cały czas lub ostatnią pozycję? Bo jeżeli normalnie nie trzyma oleju ani pozycji, to przecież dzwoniłoby w taki sposób w każdym silniku. Czy miał ktoś taki przypadek?

Awatar użytkownika
gomez953
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 1633
Rejestracja: wtorek, 1 lipca 2014, 22:34
Skąd jesteś: Opoczno - EOP
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: Rood i siwe na dole
Przebieg (km.): 230000
Twoje poprzednie Sorento: 2.4 EX 2003 Vialle LPi niebieskie
Has thanked: 104 times
Been thanked: 196 times
Kontaktowanie:

Re: Napinacz rozrządu w 3.3 V6

#4 Postautor: gomez953 » poniedziałek, 9 września 2019, 20:26

Dzwonienie/grzechotanie przy rozruchu na zimno, to raczej na pewno napinacz , ale 2- sekundy to długo... U mnie sekunda około i cisza - po wymianie rozrządu kompletnego jest zawsze ciszaaa. :kwink:
Ten na jest od 3.3 właśnie - po VINie będzie pewność.
Tak powinien stale utrzymywać ciśnienie i nie odpuszczać po dłuższym postoju.
Obrazek

Awatar użytkownika
kaini
Off-Road
Off-Road
Posty: 397
Rejestracja: sobota, 4 listopada 2017, 21:49
Skąd jesteś: Jasło
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 3.3 V6 (248KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2009
Kolor: Srebrny
Przebieg (km.): 186333
Inny Samochód: TSI & CRDI
Been thanked: 15 times
Kontaktowanie:

Re: Napinacz rozrządu w 3.3 V6

#5 Postautor: kaini » poniedziałek, 9 września 2019, 20:43

Zacznij od zamiany oleju na inny.
Jaki stosujesz dokładnie ?

diodalodz
Jestem
Jestem
Posty: 1046
Rejestracja: środa, 1 listopada 2017, 18:35
Skąd jesteś: Łódź
Silnik: 3.3 V6 (248KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: srebrny
Przebieg (km.): 155000
Inny Samochód: Opirus
Has thanked: 13 times
Been thanked: 54 times
Kontaktowanie:

Re: Napinacz rozrządu w 3.3 V6

#6 Postautor: diodalodz » poniedziałek, 9 września 2019, 21:32

niestety nie na pewno. W tych silnikach dzwonią też wariatory.
Rozebrałem u siebie cały rozrząd bo szukałem przyczyny. Często ścinało zapadki w napinaczu, ale u mnie były idealne. Łyżwy, ślizgi, napinacze ideał. Łańcuch za mocno nie wyciągnięty. A po odpaleniu dzwoni. Teraz jak się tylko pogoda poprawi to rozbieram i zmieniam wariatory.

tuskun
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 49
Rejestracja: poniedziałek, 6 maja 2019, 15:06
Skąd jesteś: Wrocław
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kontaktowanie:

Re: Napinacz rozrządu w 3.3 V6

#7 Postautor: tuskun » poniedziałek, 9 września 2019, 23:59

kaini pisze:Zacznij od zamiany oleju na inny.
Jaki stosujesz dokładnie ?


Wydaje mi się, że to się wzmocniło albo nawet pojawiło po wymianie oleju. Zalałem Mobila 5W30, ale jak zaczęło dzwonić to zmieniłem na 5W40, bo taka karteczka wisi zawieszona w komorze silnika po jakiejś starej wymianie sprzed dwóch lat. Nie pomogło.

W ciągu dnia jak zapalam to nie dzwoni. Samochód musi postać przynajmniej 3-4 godziny żeby zadzwoniło. Co do ilości sekund dzwonienia, nie mierzyłem dokładnie, może to będą 1-2 sekundy, musiał bym sprawdzić. Po tym czasie gwałtownie znika.

diodalodz
Jestem
Jestem
Posty: 1046
Rejestracja: środa, 1 listopada 2017, 18:35
Skąd jesteś: Łódź
Silnik: 3.3 V6 (248KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: srebrny
Przebieg (km.): 155000
Inny Samochód: Opirus
Has thanked: 13 times
Been thanked: 54 times
Kontaktowanie:

Re: Napinacz rozrządu w 3.3 V6

#8 Postautor: diodalodz » wtorek, 10 września 2019, 01:03

mój ma 167 tyś km i jest dokładnie tak samo.

tuskun
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 49
Rejestracja: poniedziałek, 6 maja 2019, 15:06
Skąd jesteś: Wrocław
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kontaktowanie:

Re: Napinacz rozrządu w 3.3 V6

#9 Postautor: tuskun » wtorek, 10 września 2019, 08:53

diodalodz pisze:mój ma 167 tyś km i jest dokładnie tak samo.


Jak sprawdziłeś sprawność napinaczy? Jeżeli mają trzymać ciśnienie to pewnie mają jakieś zaworki lub coś podobnego. W jaki sposób oceniłeś, że to działa i ciśnienie jest trzymane?

I jakbyś mógł mi powiedzieć co to są wariatory i gdzie się znajdują?

tuskun
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 49
Rejestracja: poniedziałek, 6 maja 2019, 15:06
Skąd jesteś: Wrocław
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kontaktowanie:

Re: Napinacz rozrządu w 3.3 V6

#10 Postautor: tuskun » wtorek, 10 września 2019, 11:58

Mam jeszcze inne pytanie. A może to z powodu zaworu trzymającego ciśnienie w magistrali? Jeżeli on jest słaby to po zgaszeniu silnika z czasem wycieka więcej oleju niż powinno?

diodalodz
Jestem
Jestem
Posty: 1046
Rejestracja: środa, 1 listopada 2017, 18:35
Skąd jesteś: Łódź
Silnik: 3.3 V6 (248KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: srebrny
Przebieg (km.): 155000
Inny Samochód: Opirus
Has thanked: 13 times
Been thanked: 54 times
Kontaktowanie:

Re: Napinacz rozrządu w 3.3 V6

#11 Postautor: diodalodz » wtorek, 10 września 2019, 14:59

napinacz ma listwę ząbkowaną która zabezpiecza przed cofnięciem gdy nie ma ciśnienia oleju. Na YT jest dużo filmów z USA gdzie pokazują uszkodzenia zapadek.
Wariator to inaczej płynny nastawnik kąta wałka rozrządu - w mk1 są dwa na wałkach ssących. W głowicy masz 2 elektrozawory suwakowe które sterując ciśnieniem oleju zmieniają nastawy . Dzięki temu poprawia się dynamika i zmniejsza spalanie. Jeśli wariator jest uszkodzony po postoju ucieka z jego wnętrza olej i dostaje luzu. Nie wiem jak w KIA ale system Toyoty był zabezpieczony dodatkową sprężyną i zapadką która trwale blokowała wałek (mechanicznie) jeśli nie było ciśnienia oleju. Dzięki temu w Toyocie ten problem praktycznie nie występuje. Jak rozbiorę to sie wszyscy dowiemy co kryje wnętrze.

Awatar użytkownika
ice-przemek
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 1736
Wiek: 40
Rejestracja: niedziela, 6 września 2015, 08:52
Skąd jesteś: Konin
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: RWD
Rok: 2008
Kolor: EB
Przebieg (km.): 140
Inny Samochód: brak
Has thanked: 4 times
Been thanked: 4 times
Kontaktowanie:

Re: Napinacz rozrządu w 3.3 V6

#12 Postautor: ice-przemek » wtorek, 10 września 2019, 15:43

Tak dopytam bo jestem laik z silnikami, jakie są objawy uszkodzonego wariatora :blushing: :hmm:

Sajmon27
coś umiem
coś umiem
Posty: 749
Rejestracja: sobota, 9 marca 2019, 13:54
Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
Skrzynia: Automatyczna
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2008
Kolor: Złoty/beżowy
Przebieg (km.): 200000
Has thanked: 68 times
Been thanked: 18 times
Kontaktowanie:

Re: Napinacz rozrządu w 3.3 V6

#13 Postautor: Sajmon27 » wtorek, 10 września 2019, 16:01

Podpinam się do pytania powyżej :hmm:
Sorento to nie samochód, to sposób na nudę :beer:

diodalodz
Jestem
Jestem
Posty: 1046
Rejestracja: środa, 1 listopada 2017, 18:35
Skąd jesteś: Łódź
Silnik: 3.3 V6 (248KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: srebrny
Przebieg (km.): 155000
Inny Samochód: Opirus
Has thanked: 13 times
Been thanked: 54 times
Kontaktowanie:

Re: Napinacz rozrządu w 3.3 V6

#14 Postautor: diodalodz » wtorek, 10 września 2019, 17:07

wali po dopaleniu, po nagrzaniu często praca jest niestabilna . Ale jeśli nie wali a praca jest niestabilna to często są winne same zawory.

Awatar użytkownika
hunter
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 3755
Rejestracja: piątek, 27 maja 2011, 00:37
Skąd jesteś: Toruń
Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: nie dotyczy
Kolor: DARK GREY
Inny Samochód: SPORTAGE QL 2,0 CRDI
Twoje poprzednie Sorento: Była czarna 3,3V6 248 KM, lift na daystar + sprężyny by Stella , Była SII 2,2CRDI 197KM AT AWD.
Has thanked: 21 times
Been thanked: 123 times
Kontaktowanie:

Re: Napinacz rozrządu w 3.3 V6

#15 Postautor: hunter » wtorek, 10 września 2019, 17:19

diodalodz pisze:napinacz ma listwę ząbkowaną która zabezpiecza przed cofnięciem gdy nie ma ciśnienia oleju. Na YT jest dużo filmów z USA gdzie pokazują uszkodzenia zapadek.
Wariator to inaczej płynny nastawnik kąta wałka rozrządu - w mk1 są dwa na wałkach ssących. W głowicy masz 2 elektrozawory suwakowe które sterując ciśnieniem oleju zmieniają nastawy . Dzięki temu poprawia się dynamika i zmniejsza spalanie. Jeśli wariator jest uszkodzony po postoju ucieka z jego wnętrza olej i dostaje luzu. Nie wiem jak w KIA ale system Toyoty był zabezpieczony dodatkową sprężyną i zapadką która trwale blokowała wałek (mechanicznie) jeśli nie było ciśnienia oleju. Dzięki temu w Toyocie ten problem praktycznie nie występuje. Jak rozbiorę to sie wszyscy dowiemy co kryje wnętrze.

Sterowanie tylko ciśnieniem oleju brak zapadek mechanicznych.
"JO" - JESTEM Z TORUNIA


Wróć do „Silniki benzynowe i LPG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 20 gości