Układ chłodzenia - rośnie temperatura płynu chłodzącego

Naprawa, regulacja, usterki, porady, spostrzeżenia. Również układ chłodzenia i wydechowy

Moderator: Moderator

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
wrona
moja ranga
moja ranga
Posty: 145
Wiek: 41
Rejestracja: niedziela, 28 lipca 2013, 00:19
Skąd jesteś: Radom
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 170000
Inny Samochód: Renault Scenic dti
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Układ chłodzenia - rośnie temperatura płynu chłodzącego

#1 Postautor: wrona » środa, 29 kwietnia 2015, 22:19

Witam Was,
Mam problem z układem chłodzenia, otóż:
Po przejechaniu kilkunastu km, kiedy auto jest już porządnie rozgrzane, zauważyłem, że wskazówka temp. silnika zaczyna rosnąć powyżej swojej normalnej pozycji . Jak dodaje gazu temp. rośnie, jak ujmę gaz to temp. spada ale cały czas znajduje się pomiędzy połową a następną kreską.
Auto zostało podłączone pod komputer, który nie wykazał żadnych błędów, jednakże pokazał temp. płynu chłodzącego, waha się pomiędzy 100 a 110 stopni C (wskazówka w aucie jest między połową a następną kreską).
Górny wąż wchodzący do chłodnicy jest gorący, twardy i "puchnie", czuć jak gotuje się w nim płyn.
Natomiast dolny wąż od chłodnicy aż do termostatu jest ledwo ciepły, tak jak i dolna część chłodnicy.
W tym czasie wentylator czas czas pracuje na max. obrotach aby zmniejszyć temp. płynu.
W zbiorniku wyrównawczym nie ubywa płynu.
Ogrzewanie w aucie reaguje wraz ze zmianą temp. płynu.
Pierwsze podejrzenia padły na termostat, że częściowo lub całkowicie się nie otwiera.
Termostat został wymieniony i problem nie ustąpił. Doszliśmy do wniosku, że się nie otworzy, gdyż płyn z dolnego przewodu od chłodnicy, który dochodzi do termostatu nie osiąga odpowiedniej temp. czyli 82 stopni C.
Następnie sprawdzona została uszczelka pod głowicą-w gniazda świec wtłoczone zostało powietrze i obserwowany był zbiornik wyrównawczy, jednak i w nim nie pokazały się pęcherze powietrza.
Na próbę wyjęliśmy termostat pozostawiając samą obudowę i zrobiliśmy jeden duży obieg. Problem z ciśnieniem ustąpił, górny wąż od chłodnicy nie był spuchnięty a po otworzeniu zbiornik wyr. ciśnienie nie wyrzucało płynu. Układ chłodzenia zachowywał się normalnie, wentylator załączał się czasami na pierwszym biegu, jednak auto nie osiągało normalnej temp. (podczas jazdy na trasie wskazówka temp. znajdowała się pomiędzy 1 a 2 kreską a w mieście pomiędzy 2 a 3).
Podejrzewamy jeszcze pompę wody, zapchaną chłodnicę cieczy no i nadal uszczelkę.
Kolega Orzeł doradził aby sprawdzić jeszcze zbiornik wyrów. pod kątem obecności CO2 aby potwierdzić lub wykluczyć uszczelkę (jutro się tym zajmiemy), poprosiłem Go także o info odnośnie pompy wody.
Czy ktoś z Was może miał podobny przypadek lub może pomóc gdzie tkwi problem?
Pozdrawiam
Obrazek
KIA SORENTO 3.5 V6 LPG, 2005.
czarna, wersja EX, AUTO 4x4.

Awatar użytkownika
Murzyn1313
expert
Posty: 5427
Wiek: 42
Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 01:33
Skąd jesteś: Afryka :)
Silnik: 3.8 i V6 (260KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: nie dotyczy
Rok: nie dotyczy
Przebieg (km.): 120000
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times
Kontaktowanie:

Re: Układ chłodzenia - rośnie temperatura płynu chłodzącego

#2 Postautor: Murzyn1313 » czwartek, 30 kwietnia 2015, 08:36

A jaki jest tam korek na zbiorniczku wyrównawczym?
Obrazek

Awatar użytkownika
wrona
moja ranga
moja ranga
Posty: 145
Wiek: 41
Rejestracja: niedziela, 28 lipca 2013, 00:19
Skąd jesteś: Radom
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 170000
Inny Samochód: Renault Scenic dti
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: Układ chłodzenia - rośnie temperatura płynu chłodzącego

#3 Postautor: wrona » czwartek, 30 kwietnia 2015, 09:02

Korek jest oryginalny metalowy tak jak pod tym linkiem:
http://olx.pl/oferta/kia-sorento-i-korek-zbiorniczka-plynu-chlodniczego-nowy-CID5-ID9nAYR.html
Zbiornik musiał być wymieniany na nowego typu bo ma nadrukowaną datę z 2011 r.
Podmieniliśmy też na inny korek ale bez zmian.
Orzeł doradził jeszcze żeby przejechać się na wpół otwartym korku bo może być gdzieś bańka powietrzna i nie może sobie poradzić sam z odpowietrzeniem.
Obrazek
KIA SORENTO 3.5 V6 LPG, 2005.
czarna, wersja EX, AUTO 4x4.

Awatar użytkownika
Admin
Główny
Główny
Posty: 8992
Rejestracja: środa, 3 marca 2010, 23:22
Skąd jesteś: Warszawa
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: Niebieski
Twoje poprzednie Sorento: 2.5 CRDI (140KM) 2003EX M/T Złoty
Has thanked: 2 times
Been thanked: 48 times
Kontaktowanie:

Re: Układ chłodzenia - rośnie temperatura płynu chłodzącego

#4 Postautor: Admin » czwartek, 30 kwietnia 2015, 09:11

Orzeł Ci poradził abyś sprawdził spaliny w płynie , jeśli nie ma, to wtedy wyeliminowałbyś uszczelkę.
Stawiałbym na zapchaną chłodnicę lub uszkodzoną pompę .
Gdy chłodnica nie chłodzi ,to właśnie jest taki objaw , że dolny waż jest zimny a górny gorący.
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2003r. złoty, manual Obrazek
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2005r. niebieski, automat tiptronic Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
Murzyn1313
expert
Posty: 5427
Wiek: 42
Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 01:33
Skąd jesteś: Afryka :)
Silnik: 3.8 i V6 (260KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: nie dotyczy
Rok: nie dotyczy
Przebieg (km.): 120000
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times
Kontaktowanie:

Re: Układ chłodzenia - rośnie temperatura płynu chłodzącego

#5 Postautor: Murzyn1313 » czwartek, 30 kwietnia 2015, 11:14

Podejrzewam też chłodnice
Obrazek

Awatar użytkownika
miro
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 2461
Wiek: 54
Rejestracja: wtorek, 20 maja 2014, 09:23
Skąd jesteś: Bestwina
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: Srebro
Przebieg (km.): 200000
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times
Kontaktowanie:

Re: Układ chłodzenia - rośnie temperatura płynu chłodzącego

#6 Postautor: miro » czwartek, 30 kwietnia 2015, 11:34

Na próbę wyjęliśmy termostat pozostawiając samą obudowę i zrobiliśmy jeden duży obieg. Problem z ciśnieniem ustąpił, górny wąż od chłodnicy nie był spuchnięty a po otworzeniu zbiornik wyr. ciśnienie nie wyrzucało płynu. Układ chłodzenia zachowywał się normalnie, wentylator załączał się czasami na pierwszym biegu, jednak auto nie osiągało normalnej temp. (podczas jazdy na trasie wskazówka temp. znajdowała się pomiędzy 1 a 2 kreską a w mieście pomiędzy 2 a 3).

Może drugi termostat też jest uszkodzony, choć mało prawdopodobne. :hmm:

Takie objawy miałem w Oplu Omedze, ale tam padła uszczelka pod głowicą.
Dopiero trzeci mechanik stwierdził jej usterkę, a poprzedni twierdzili że jest dobra.

Awatar użytkownika
wrona
moja ranga
moja ranga
Posty: 145
Wiek: 41
Rejestracja: niedziela, 28 lipca 2013, 00:19
Skąd jesteś: Radom
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 170000
Inny Samochód: Renault Scenic dti
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: Układ chłodzenia - rośnie temperatura płynu chłodzącego

#7 Postautor: wrona » wtorek, 5 maja 2015, 23:07

Tester wykazał spaliny w układzie chłodzenia.
Po zdjęciu głowicy naszym oczom ukazała się metalowa uszczelka na której jednak nie widać wyraźnych śladów nieszczelności.
Głowica pojechała do planowania. Przy okazji została sprawdzona. Wyczyszczono gniazda zaworowe i wymieniono uszczelniacze mimo, że auto "nie brało" oleju w nadmiarze (ok. 1-1,5 litra na wymianę). Mając głowicę na wierzchu grzechem byłoby jednak tego nie zrobić.
Jutro mechanik odbiera głowicę i zacznie składać czołga.
Przy okazji mając wszystko na wierzchu do wymiany idą paski rozrządu, rolka od napinacza, pompa wody oraz górny przewód od chłodnicy. Do skręcenia głowicy użyte zostaną także nowe śruby i uszczelki: pompy, kolektorów i dekla.
Mam nadzieję, że problem zostanie rozwiązany.
Obrazek
KIA SORENTO 3.5 V6 LPG, 2005.
czarna, wersja EX, AUTO 4x4.

Awatar użytkownika
wrona
moja ranga
moja ranga
Posty: 145
Wiek: 41
Rejestracja: niedziela, 28 lipca 2013, 00:19
Skąd jesteś: Radom
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 170000
Inny Samochód: Renault Scenic dti
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: Układ chłodzenia - rośnie temperatura płynu chłodzącego

#8 Postautor: wrona » poniedziałek, 18 maja 2015, 00:31

Mając rozebrane pół samochodu zajrzeliśmy jeszcze do katalizatorów, gdyż auto nie miało mocy (objaw duszenia na wciśniętym gazie).
Potwierdziły się tezy wcześniejszych forumowiczów, że katalizatory lubią się sypać.
Z głównego katalizatora nr 1, po wyjęciu wysypała się samoczynnie 1/3 zawartości.
W katalizatorze nr 2 znajdowały się resztki kata nr 1. Resztę zawartości wytłuczono mechanicznie.
Uszczelka prawdopodobnie puszczała w miejscu kolektora wydechowego który zrobił się aż fioletowy.

Po złożeniu auta, sorento odzyskało upragnioną moc lecz problem z zimnym dolnym wężem i dołem chodnicy nie ustąpił.
Założyliśmy ponownie tester CO2, nie wykazał on już obecności spalin w układzie.
Ostatnią podejrzaną i nie sprawdzaną częścią w układzie chłodzenia (poza nagrzewnicą) była chłodnica.
Po wyjęciu zauważyliśmy na niej dziwny ślad w postaci łuku, który pokrywał ok. 2/3 dolnej prawej części chłodnicy.
Chłodnica została zatkana u dołu i zalana wrzątkiem. W 1/3 gorąca woda wypełniała całą wysokość chłodnicy, natomiast w części gdzie znajdował się ww. łuk woda nie przeszła do samego dołu chłodnicy, gdyż chłodnica była gorąca tylko na górze.
Chłodnica została wymieniona ale problem nie został rozwiązany.

Wyjęliśmy ponownie termostat, odcięliśmy "cypelek" (ozn. na czerwono) i rozwierciliśmy otwór po nim.
Obrazek
Po włożeniu termostatu problem ustał od ręki.
Dolny wąż i dół chłodnicy mają swoją temperaturę a wentylator włącza się po zagrzaniu na pierwszy bieg, schłodzi płyn i się wyłącza.
Jednym słowem prawie jest ok. Prawie bo auto (poza jazdą w mieście) na trasie nie osiąga swojej temperatury. Na wskaźniku jest to temperatura w okolicach 1/4 skali. Po nocy, gdy auto jest zimne, potrzeba więcej czasu aby złapało temp. Traktuję to więc jako naprawę doraźną, gdyż został praktycznie zlikwidowany mały obieg.

Podejrzewamy, że w okolicy termostatu lub w innym miejscu robi się bańka powietrzna i termostat nie chce się otworzyć.

Co o tym myślicie?
Czy ktoś z Was może napisać jak prawidłowo odpowietrzyć układ krok po kroku?
Czy przyczyną może być niedrożna nagrzewnica (wąż wchodzący i wychodzący jest gorący)?
Obrazek
KIA SORENTO 3.5 V6 LPG, 2005.
czarna, wersja EX, AUTO 4x4.

Awatar użytkownika
orzeł
MODERATOR
MODERATOR
Posty: 1276
Wiek: 58
Rejestracja: środa, 23 stycznia 2013, 22:50
Skąd jesteś: PIASECZNO
Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: silver
Inny Samochód: Hyundai Grandeur
Twoje poprzednie Sorento: 3,5 V6 wersja USA
Been thanked: 21 times
Kontaktowanie:

Re: Układ chłodzenia - rośnie temperatura płynu chłodzącego

#9 Postautor: orzeł » poniedziałek, 18 maja 2015, 08:15

Jak był założony termostat (chodzi mi o to coś co nazwałeś cypelek)?
Udzielam się w bardzo ograniczonym zakresie.
Wszystkim dogodzić się nie da, ale wszystkich wkurzyć to już żaden problem

Obrazek

Giza

Re: Układ chłodzenia - rośnie temperatura płynu chłodzącego

#10 Postautor: Giza » poniedziałek, 18 maja 2015, 08:41

Orzełku, czy pomyślałeś o założonym odwrotnie termostacie?

Awatar użytkownika
wrona
moja ranga
moja ranga
Posty: 145
Wiek: 41
Rejestracja: niedziela, 28 lipca 2013, 00:19
Skąd jesteś: Radom
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 170000
Inny Samochód: Renault Scenic dti
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: Układ chłodzenia - rośnie temperatura płynu chłodzącego

#11 Postautor: wrona » poniedziałek, 18 maja 2015, 09:37

Jeśli mnie pamięć nie myli to górna cześć termostatu ze zdjęcia powyżej znajdowała się w gnieździe od dolnego węża a dolna w obudowie termostatu przy silniku ale odwrotnie nie można go założyć bo przeszkadza odbudowa zarówno w oryginalne jak i w wernecie (termostaty są takie same)
Obrazek
KIA SORENTO 3.5 V6 LPG, 2005.
czarna, wersja EX, AUTO 4x4.

Awatar użytkownika
orzeł
MODERATOR
MODERATOR
Posty: 1276
Wiek: 58
Rejestracja: środa, 23 stycznia 2013, 22:50
Skąd jesteś: PIASECZNO
Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: silver
Inny Samochód: Hyundai Grandeur
Twoje poprzednie Sorento: 3,5 V6 wersja USA
Been thanked: 21 times
Kontaktowanie:

Re: Układ chłodzenia - rośnie temperatura płynu chłodzącego

#12 Postautor: orzeł » poniedziałek, 18 maja 2015, 10:01

ZygJe pisze:Orzełku, czy pomyślałeś o założonym odwrotnie termostacie?

Dokładnie tak,termostat musi być założony cypelkiem do góry
Udzielam się w bardzo ograniczonym zakresie.
Wszystkim dogodzić się nie da, ale wszystkich wkurzyć to już żaden problem

Obrazek

Awatar użytkownika
wrona
moja ranga
moja ranga
Posty: 145
Wiek: 41
Rejestracja: niedziela, 28 lipca 2013, 00:19
Skąd jesteś: Radom
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 170000
Inny Samochód: Renault Scenic dti
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: Układ chłodzenia - rośnie temperatura płynu chłodzącego

#13 Postautor: wrona » poniedziałek, 18 maja 2015, 11:02

No to jesteśmy w punkcie wyjścia. Gdzieś w poście o podobnym problemie miro wspomniał coś o otwarciu zaworu nagrzewnicy - jest coś takiego?
Obrazek
KIA SORENTO 3.5 V6 LPG, 2005.
czarna, wersja EX, AUTO 4x4.

Awatar użytkownika
wrona
moja ranga
moja ranga
Posty: 145
Wiek: 41
Rejestracja: niedziela, 28 lipca 2013, 00:19
Skąd jesteś: Radom
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 170000
Inny Samochód: Renault Scenic dti
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: Układ chłodzenia - rośnie temperatura płynu chłodzącego

#14 Postautor: wrona » wtorek, 25 sierpnia 2015, 23:06

Znalazłem wreszcie chwilę aby spróbować zlikwidować usterkę i się udało :)
Wymieniłem korek od zbiorniczka wyrównawczego i założyłem nowy termostat.
Zapaliłem auto, temperaturę na nagrzewnicy ustawiłem na max. i powoli nalewałem płyn chłodzący.
Auto przez godz. było włączone, później "trochę" szybkiej jazdy, powrót i obserwowanie pracy uk. chłodzenia... gdzie zauważyłem, że termostat się wreszcie otworzył :yes:
Poza tym temp. płynu chłodzącego na wskaźniku jest cały czas na swoim miejscu.
Dziękuję wszystkim za pomoc :ok:
Zamykam temat.
Obrazek
KIA SORENTO 3.5 V6 LPG, 2005.
czarna, wersja EX, AUTO 4x4.

Giza

Re: Układ chłodzenia - rośnie temperatura płynu chłodzącego

#15 Postautor: Giza » środa, 26 sierpnia 2015, 07:33

Znaczy wydałeś zylion pesos, poświęciłeś mnóstwo czasu i .... no właśnie, co było przyczyną? Korek, termostat czy zapowietrzenie?


Wróć do „Silniki benzynowe i LPG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 62 gości