Szczęknięcie przy rozruchu
Moderator: Moderator
- vokal
- ASSISTANCE
- Posty: 6169
- Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
- Skąd jesteś: WA/NOE
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
- Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 49 times
- Kontaktowanie:
Re: Szczęknięcie przy rozruchu
Doda będzie świecić, bo jej wystarczy 2V spadku napięcia, a między zasilaniem a sygnałem jest standardowo ponad 4V.
Jeśli dioda przygasa, to może znaczyć, że zamiast masy na przewodzie sygnałowym pojawia się napięcie bliskie napięcie na aku
-- GT-S7580 --
Jeśli dioda przygasa, to może znaczyć, że zamiast masy na przewodzie sygnałowym pojawia się napięcie bliskie napięcie na aku
-- GT-S7580 --
- anhar
- To ja
- Posty: 291
- Rejestracja: poniedziałek, 30 czerwca 2014, 20:59
- Skąd jesteś: Piwniczna
- Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD
- Rok: 2009
- Kolor: czarny
- Przebieg (km.): 136000
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 5 times
- Kontaktowanie:
Re: Szczęknięcie przy rozruchu
Dziwne jest to że wygląda to tak że - po zachowaniu diody - sygnał sterujący jest odwrócony. Według dokumentacji którą wysłałeś przy pracującym silniku średnia wartość napięcia mierzonego na cewce elektrozawory powinna być mniejsza (wykres rys.1) niż w trakcie trwania impulsu zamykającego przepustnicę wykres rysunek 2. Czyli dioda powinna zachowywać się odwrotnie, coraz bardziej zaczynam przekonywać się do tego że padnięte jest wyjście sterownika odpowiedzialne za sterowanie zaworem.
Pół biedy jeśli chodzi o gaszenie silnika bo to można zrobić jakoś inaczej ale co ze sterowaniem ciśnienia dla układu EGR. Czy można wyeliminować tę funkcję przepustnicy bez szkody dla silnika ?
Kwestia inna czy ktoś próbował rozebrać taki sterownik - ma z tyłu śrubki ale po ich wykręceniu nie da się w łatwy sposób zdjąć osłony - jeśli tak można by spróbować poszukać usterki.
Nowy sterownik z przeniesieniem ustawień ze starego to koszt 1200 zł - więc nad ewentualną jego wymianą trzeba się dobrze zastanowić.
No nic pokombinuję trochę może coś jeszcze wymyślę, brak sprzętu diagnostycznego w takich przypadkach jest kłopotliwy.
Pół biedy jeśli chodzi o gaszenie silnika bo to można zrobić jakoś inaczej ale co ze sterowaniem ciśnienia dla układu EGR. Czy można wyeliminować tę funkcję przepustnicy bez szkody dla silnika ?
Kwestia inna czy ktoś próbował rozebrać taki sterownik - ma z tyłu śrubki ale po ich wykręceniu nie da się w łatwy sposób zdjąć osłony - jeśli tak można by spróbować poszukać usterki.
Nowy sterownik z przeniesieniem ustawień ze starego to koszt 1200 zł - więc nad ewentualną jego wymianą trzeba się dobrze zastanowić.
No nic pokombinuję trochę może coś jeszcze wymyślę, brak sprzętu diagnostycznego w takich przypadkach jest kłopotliwy.
Życie to nie tylko kolorowa maskarada. (E.Stachura; Teatry dwa).
- anhar
- To ja
- Posty: 291
- Rejestracja: poniedziałek, 30 czerwca 2014, 20:59
- Skąd jesteś: Piwniczna
- Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD
- Rok: 2009
- Kolor: czarny
- Przebieg (km.): 136000
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 5 times
- Kontaktowanie:
Re: Szczęknięcie przy rozruchu
Chyba działa tego nie sprawdzałem, ale z dokumentacji otrzymanej od Vokala - za co wielkie dzięki - wynika że że klapka to w rzeczywistości przepustnica regulująca przepływ powietrza - powiedzmy świeżego - w układzie kolektora ssącego. Pełni ona dwie funkcje:
1. zapobiega wibracjom silnika przy wyłączeni - jest to realizowane poprzez zamknięcie przepustnicy podczas wyłączania silnika.
2. przepustnica współpracuje z układem EGR w taki sposób że jeśli ciśnienie spalin jest większe niż ciśnienie powietrza to przepustnica jest przymykana aby spowodować spadek ciśnienia powietrza w kolektorze ssącym co umożliwia zassanie spalin po otwarciu zaworu EGR.
Jest to realizowane w następujący sposób. Elektrozawór EC nie jest zaworem dwustanowym ( t/z niema tylko położenia zamknięte otwarte) ale jest zaworem regulacyjnym która umożliwia płynną regulację przepływu. Jest realizowane poprzez zasilanie elektrozaworu ze sterownika silnika sygnałem prostokątnym z modulowanym współczynnikiem wypełnienia PWM co w praktyce skutkuje tym że średnie napięcie na cewce elektrozaworu zmienia się w zakresie 0 - 98% (tak sądzę) napięcia zasilającego czyli 14 - 15 V. Skutkuje to tym że zawór powoduje płynną zmianę przepływu powietrza w układzie wykonawczym napędu przepustnicy co skutkuje z kolei zmianami jej położenia powodującymi regulacją ciśnienia w układzie kolektora ssącego i układu EGR.
A przynajmniej tak mi się wydaje w końcu jestem tylko elektrykiem
1. zapobiega wibracjom silnika przy wyłączeni - jest to realizowane poprzez zamknięcie przepustnicy podczas wyłączania silnika.
2. przepustnica współpracuje z układem EGR w taki sposób że jeśli ciśnienie spalin jest większe niż ciśnienie powietrza to przepustnica jest przymykana aby spowodować spadek ciśnienia powietrza w kolektorze ssącym co umożliwia zassanie spalin po otwarciu zaworu EGR.
Jest to realizowane w następujący sposób. Elektrozawór EC nie jest zaworem dwustanowym ( t/z niema tylko położenia zamknięte otwarte) ale jest zaworem regulacyjnym która umożliwia płynną regulację przepływu. Jest realizowane poprzez zasilanie elektrozaworu ze sterownika silnika sygnałem prostokątnym z modulowanym współczynnikiem wypełnienia PWM co w praktyce skutkuje tym że średnie napięcie na cewce elektrozaworu zmienia się w zakresie 0 - 98% (tak sądzę) napięcia zasilającego czyli 14 - 15 V. Skutkuje to tym że zawór powoduje płynną zmianę przepływu powietrza w układzie wykonawczym napędu przepustnicy co skutkuje z kolei zmianami jej położenia powodującymi regulacją ciśnienia w układzie kolektora ssącego i układu EGR.
A przynajmniej tak mi się wydaje w końcu jestem tylko elektrykiem
Życie to nie tylko kolorowa maskarada. (E.Stachura; Teatry dwa).
- bogunow
- ASSISTANCE
- Posty: 545
- Rejestracja: piątek, 29 sierpnia 2014, 09:38
- Skąd jesteś: Łomża
- Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
- Inny Samochód: MB W164 320 CDI
- Twoje poprzednie Sorento: 2.5 CRDI 170KM 2008 BLACK
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 8 times
- Kontaktowanie:
Re: Szczęknięcie przy rozruchu
Tak jest to opisane, ale powiem Ci z własnych obserwacji tej klapki gaszącej (obserwowałem kiedyś jej pracę przy różnych obrotach), że jest ona cały czas całkowicie otwarta. Jedynym momentem kiedy się zamyka na chwilę jest wyłączenie silnika. Po czym sprężyna otwiera ją i tak zostaje. To są moje obserwacje jej pracy - chyba że u mnie działała niepoprawnie. Jej niedomykanie się w czasie pracy na wolnych obrotach kiedy EGR ma dopuszczać więcej spalin nie byłoby problemem - silnik dostawałby po prostu więcej świeżego powietrza.
- anhar
- To ja
- Posty: 291
- Rejestracja: poniedziałek, 30 czerwca 2014, 20:59
- Skąd jesteś: Piwniczna
- Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD
- Rok: 2009
- Kolor: czarny
- Przebieg (km.): 136000
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 5 times
- Kontaktowanie:
Re: Szczęknięcie przy rozruchu
Masz rację ale nie wiemy jak zachowuje się w czasie jazdy bo wtedy trudno ją obserwować, bez znajomości algorytmu sterowania zapisanego w programie sterownika trudno powiedzieć jak to działa. Niemniej jednak myślę że gdyby działanie układu było tylko dwustanowe to nikt w serwisówce nie opisywał by innych wariantów.
Życie to nie tylko kolorowa maskarada. (E.Stachura; Teatry dwa).
- vokal
- ASSISTANCE
- Posty: 6169
- Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
- Skąd jesteś: WA/NOE
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
- Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 49 times
- Kontaktowanie:
Re: Szczęknięcie przy rozruchu
Ja myślę, że nie ma sensu się rozwodzić nad sposobem współpracy przepustnicy z EGRem.
W czasie wyłączania silnika praca elektrozaworu otwierającego podciśnienie na membranę klapy gaszącej/przepustnicy jest typu 0-1.
Podciśnienie jest otwierane, albo zamykane.
Do tego potrzebna jest pojawiająca masa (czysta lub PWM-owa) na przewodzie ECU - cewka EZ.
Trzeba teraz sprawdzić dokładnie, czy ta "masa" się pojawia.
Wg Twoich pomiarów i doświadczeń wynika, że jednak zamiast zmniejszającego się potencjału względem masy potencjał się powiększa.
Może spróbuj podpiąć diodę LED odwrotnie, anodą do przewodu sygnałowego EZ, a katodą do czystej masy, oczywiście przez rezystor np. 1k.
Tym doświadczeniem potwierdzisz odwrotne działanie sygnału z ECU.
W czasie wyłączania silnika praca elektrozaworu otwierającego podciśnienie na membranę klapy gaszącej/przepustnicy jest typu 0-1.
Podciśnienie jest otwierane, albo zamykane.
Do tego potrzebna jest pojawiająca masa (czysta lub PWM-owa) na przewodzie ECU - cewka EZ.
Trzeba teraz sprawdzić dokładnie, czy ta "masa" się pojawia.
Wg Twoich pomiarów i doświadczeń wynika, że jednak zamiast zmniejszającego się potencjału względem masy potencjał się powiększa.
Może spróbuj podpiąć diodę LED odwrotnie, anodą do przewodu sygnałowego EZ, a katodą do czystej masy, oczywiście przez rezystor np. 1k.
Tym doświadczeniem potwierdzisz odwrotne działanie sygnału z ECU.
-
- możesz mi ufać
- Posty: 1381
- Rejestracja: sobota, 11 maja 2013, 20:12
- Skąd jesteś: dolnośląskie 59300
- Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
- Skrzynia: M/T
- Napęd: nie mam
- Rok: 2008
- Kolor: czarny
- Przebieg (km.): 138000
- Inny Samochód: Citroen C4, Citroen
- Been thanked: 1 time
- Kontaktowanie:
Re: Szczęknięcie przy rozruchu
Nie jestem pewien, nie dam sobie głowy uciąć ale wydaje mi się, że skoro praca zaworu klapy gaszącej jest dwu stanowa to pewnie jest sterowany czystą masą, bez PWM. Tak jak pisze Vokal raczej nie ma sensu zastanawiać się nad tycz czy są jakieś algorytmy do wspólpracy z EGR, bo zawór klapy gaszącej jak i sama klapa gasząca nie służą do sterowania pracą silnika a jedynie do kulturalnego jego zgaszenia. EGR służy do czegoś innego. Jesli pojawia Ci się coś na wyjsciu Z sterownika i nie jest to pełen sygnał to możesz mieć problem np z maśą sterownika (masy bywają wredne, potrafią różne cuda wyczyniać lub po prostu uwalone jest wyjście sterownika. Bo gdyby w momencie gaszenia nie pojawiało się nic, czyli stan pomiaru nie zmieniał się to mógłbyś podejrzewać , że brak jest sygnału informującego sterownik o wyłączeniu silnika. Najlepiej oscyloskopem to zobaczyć, co dzieje się na wyjściu . Nie wiem skąd wziełąłeś tą kwotę za sterownik, koszt takiego sterownika to około 200 PLN, na tą chwilę nie wiem czy można go zrobić "na dziewicę" czy też trzeba przerzucic zawartość/ Masz w sterze flesha 29f400 i eeprom 95P08 , chyba przerzut zawartości samego eeprom załatwiłby sprawe. Do wersji przed liftowej wiem gdzie można znaleźć czysty wsad, ale do tej 170 KM niestety nie. Na Alledrogo masz takie kabelki mpps i powinien Ci zczytać wsad Twojego flesha, ale trzeba byłoby to sprawdzic.
-
- jestem
- Posty: 12
- Rejestracja: niedziela, 6 września 2015, 18:44
- Skąd jesteś: Błonie
- Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2008
- Kolor: czarny
- Przebieg (km.): 92500
- Inny Samochód: Opel Vivaro
- Kontaktowanie:
Re: Szczęknięcie przy rozruchu
Miałem taki sam objaw. Winna poduszka pod silnikiem, w moim przypadku ta od strony kieroecy. Po wymianie jest cicho.
- sztaba
- MODERATOR
- Posty: 1895
- Wiek: 44
- Rejestracja: czwartek, 7 stycznia 2016, 16:57
- Skąd jesteś: Suwałki
- Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2007
- Kolor: EB
- Inny Samochód: zmota
- Twoje poprzednie Sorento: 2,5 crdi 2003 r
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 25 times
- Kontaktowanie:
Re: Szczęknięcie przy rozruchu
Przy rozruchu słychać stuknięcie ,nie jest to dzwięk metaliczny.Bardziej jak by ktoś uderzył ręką w karoserię.Na moje oko jest to wina którejś z poduszek pod silnikiem.Co o tym myślicie?
K up
I nne
A uto
Radość z jazdy zaczyna się tam,gdzie kończy się ekonomia
I nne
A uto
Radość z jazdy zaczyna się tam,gdzie kończy się ekonomia
- vokal
- ASSISTANCE
- Posty: 6169
- Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
- Skąd jesteś: WA/NOE
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
- Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 49 times
- Kontaktowanie:
- sztaba
- MODERATOR
- Posty: 1895
- Wiek: 44
- Rejestracja: czwartek, 7 stycznia 2016, 16:57
- Skąd jesteś: Suwałki
- Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2007
- Kolor: EB
- Inny Samochód: zmota
- Twoje poprzednie Sorento: 2,5 crdi 2003 r
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 25 times
- Kontaktowanie:
Re: Szczęknięcie przy rozruchu
To jednak nie poduszki Pękł uchwyt mocujący obudowy filtra powietrza i skubany stukał w karoserię
K up
I nne
A uto
Radość z jazdy zaczyna się tam,gdzie kończy się ekonomia
I nne
A uto
Radość z jazdy zaczyna się tam,gdzie kończy się ekonomia
-
- jestem
- Posty: 3
- Wiek: 8
- Rejestracja: środa, 26 października 2016, 12:47
- Skąd jesteś: Radzymin
- Rok: nie dotyczy
- Kontaktowanie:
Re: Szczęknięcie przy rozruchu
sztaba pisze:Przy rozruchu słychać stuknięcie ,nie jest to dzwięk metaliczny.Bardziej jak by ktoś uderzył ręką w karoserię.Na moje oko jest to wina którejś z poduszek pod silnikiem.Co o tym myślicie?
Ktoś z tyłu stoi i klepie cię w zadek jak konia na odchodne
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 26 gości