AKTUALNOŚCI

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Remont silnika D4CB

Naprawa, regulacja, usterki, porady, spostrzeżenia. Również układ chłodzenia i wydechowy

Moderator: Moderator

Wiadomość
Autor
sebav
jestem
jestem
Posty: 12
Rejestracja: czwartek, 13 listopada 2014, 19:00
Skąd jesteś: Rumia
Rok: 2006
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Remont silnika D4CB

#1 Postautor: sebav » poniedziałek, 12 sierpnia 2019, 12:00

Witam,
Kilka miesięcy temu pytałem rozważałem remont silnika bądź zakup używanego słupka. Wyszedłem z założenia, że jeden używany silnik już mam a zamiast u mechanika zostawić równowartość auto to wolałbym już kupić następne.
Tak więc w w piątek skręciłem ostatnie śrubki a dzisiaj mam już nakręcone 800km, więc mogę chyba podzielić się moimi garażowymi przygodami.
Na chwile obecną uważam, że można było tego uniknąć nie bagatelizująć wycieku z uszczelniacza wału. Powiększony luz na wale prawdopodobnie zniszczył uszczelniacz a następnie na skutek utraty ciśnienia oleju zatarł się silnik.
Otwierając silnik na czas pewnie wymieniłbym same panewki bez obrabiania wału.
1. Wyciągnięcie skrzyni wraz z reduktorem.
- demontaż maski lamp i innych niepotrzebnych gratów
- demontaż chłodnicy ( i tak trzeba zdemontować a wolałbym jej nie uszkodzić) pewnie można inaczej, ale ja musiałem najpierw wykręcić wentylator od wiskozy
- demontaż wałów (miałem problem z tylnym bo zaciął się na wielowpuście, ale dało radę ponaciągać łomem i wyszedł, potem rozebrałem go palnikiem i po wyczyszczeniu chodzi dobrze) (ja porobiłem jeszcze znaki by wały złożyć tak samo jak były)
- demontaż tunelu środkowego wewnątrz auta by wykręcić lewarek zmiany biegów.
- demontaż wiązek od skrzyni i reduktora
- demontaż wydechu
- podbudować skrzynię i reduktor klockami drewnianymi
- odkręcić skrzynie od silnika i wyciągnąć rozrusznik ( śruby u góry są ciężko dostępne i trzeba 2 razy sprawdzić czy wszystkie są wykręcone)
- odkręcenie belki pod reduktorem
- opuszczenie skrzyni, ja musiałem możliwie cofnąć skrzynię by wysunąć wałek a następnie po skosie z kanału w 2 osoby opuścić skrzynię ( skrzynia jest dość ciężka więc trzeba albo się przygotować albo lewarkiem podnosić a na pasach opuścić. Może też pomóc podnosząc lekko tył silnika

https://photos.app.goo.gl/X5GScGr3VzJCLyCw6
Lewarek nie udało mi się wykręcić lewarka imbusami więc wykreciłem te śruby a następnie taśmą malarską zabezpieczyłem otwór by bród nie dostał się do smaru

https://photos.app.goo.gl/VskcQ9UzXGCwX2BfA
Dźwiganie silnika, wciąg 1,5T i belka na 4 szpilach w stropie
2. Wyciągnięcie silnika
- demontaż podszybia
- demontaż wiązek i węży (czujniki, paliwo, chłodzenie, klimatyzacja, wspomaganie)
- odkręcenie łap od ramy i wyciągnięcie do góry za uszy transportowe na głowicy, łapy mogą się przydać by potem na nich oprzeć silnik do dalszej obróbki
- rozbieranie silnika leciałem prosto z dokumentacji więc nie będę się specjalnie rozpisywał ( przy rozkręcaniu nie miałem do końca wyczyszczonego silnika i miałem problem dostrzec niektóre śruby od dołu bloku)
- nie wymieniałem wszystkiego w silniku tylko to co nie zmieściło się w specyfikacji:
pompa oleju (luzy przekroczone 3 krotnie), wałek rozrządu wydechowy, łożysko na kole zamachowym
- komplet uszczelek ( nie wiedziałem, że w komplecie dostanę usczelniacze zaworowe więc mam jeden komplet za dużo)
wał szlifowałem, ale nie jestem zadowolony z usług (u Hruzdowicza w Sopocie), oryginalny wał był pomierzony co do 0,001 mm i odstępstwo o 0,003 skutkowało założeniem innej panewki (jeszcze w zależności od obrobienia bloku), przy doborze nowych panewek miałem do wyboru tylko numer szlifu więc skok co 0,25mm, a środkowy czop był mniejszy o 0,01mm ( dwa razy większa odchyłka jak zakładałem). Przy pomiarze paskiem Plastigague panewki korbowodowe wyszły OK ale główne trochę przekroczone (według danych producenta panewewek jest jeszcze OK, ale wolałbym mniej)
- głowicy nie planowałem, bo według serwisówki wystarczy sprawdzić czy głowica i blok są proste u mnie były. jak już miałem głowice wyciągnięta to doszliwowalem zawory
- Turbo regenerowałem sam zestawem naprawczym, tylko ważne by poznaczyć w jakiej pozycji wirnik jest osadzony na wałku, (bardzo fajna robótka, jak turbo ma się już na wierzchu i można sporo zaoszczędzić)
https://photos.app.goo.gl/GEyfCQMERG7i6V1Z8
https://photos.app.goo.gl/R1XhBUU3YRMjmrJt5
Pomiar luzu
https://photos.app.goo.gl/m3Q9gr4fokeNE8r3A
Regeneracja turbo zestawem naprawczym
https://photos.app.goo.gl/GiDm1p3H5VyzpJfy9
Zniszczone łożysko w kole zamachowym
3. Skręcani silnika
- prawie wszystkie śruby na moment, zębatka od pompy paliwa musi zostać naciągnięta na odpowiednią pozycję w zależności od koloru kropki na pompie paliwa, też potrzebowałem pomierzyć grubość obudowy rozrządu, zębatki, a następnie obliczyłem ile zębatka ma wystawać od obudowy rozrządu
https://photos.app.goo.gl/sfJQG2iRuJWQk3oy6
Niebieska kropka na pompie to występ = 34.2-35 mm u mnie 34,5mm
Biała kropka na pompie to występ = 33.4-34.2 mm
Czerwona kropka na pompie to występ = 35.0- 35.8 mm
- by dokręcić koło zamachowe zapiąłem pas transportowy dookoła koła zamachowego, a następnie obwiazałem do łapy silnika
https://photos.app.goo.gl/9WUtCab3XsAJxnoJ7
- wszystkie rury od wydechu były mocno podrdzewiałe, wiec oczyściłem połączenia szlifierką i dodatkowo nałożyłem cement do wydechów


Niestety remont strasznie odwlekł się w czasie i na chwilę obecną mniej pamiętam niż bym chciał, ale liczę, że przynajmniej parę zdań może być dla kogoś pomocne. Jak tylko dostałem wszystkie części na miesiąc wyjechałem w delegację i projekt stał. Finalnie w 1,5 tygodnia popołudniami złożyłem, włożyłem i uruchomiłem silnik.



-

Awatar użytkownika
Andrzej
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 3177
Rejestracja: poniedziałek, 15 marca 2010, 07:47
Skąd jesteś: Warszawa
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: niebieski
Przebieg (km.): 320000
Twoje poprzednie Sorento: 2003r. 2.5 CRDi złoty, manual
Has thanked: 26 times
Been thanked: 125 times
Kontaktowanie:

Re: Remont silnika D4CB

#2 Postautor: Andrzej » poniedziałek, 12 sierpnia 2019, 19:41

My mówimy o dieslu ?
I szlifowaniu wału ?
W silniku D4CB jako w jednym z nielicznych nie szlifuje się wału , ponieważ nie jest utwardzony po całości , jak wszystkie wały . A ponieważ jest utwardzony tylko powierzchniowo szlifując powierzchnię zdzieramy to co twarde.
W tym silniku , o czym piszemy już od 5 lat lub więcej wał się wymienia.
Wiem , bo miałem taki szlifowany . Co się dzieje z takim szlifowanym wałem i ile kosztuje taka jazda to masakra.
Dlatego jak słyszę o szlifowaniu wału w Sorento 2.5 CRDi to nóż mi się w kieszeni otwiera .
Aha , panewki są dostepne , jak najbardziej ....
Moje Sorento
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2003r. złoty, manual Obrazek
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2005r. niebieski, automat tiptronic Obrazek

Obrazek

rudi_pl
teraz jestem
teraz jestem
Posty: 496
Wiek: 38
Rejestracja: środa, 14 września 2016, 13:40
Skąd jesteś: Hrubieszów
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD
Rok: 2004
Kolor: Hmmm
Inny Samochód: Star 266
Has thanked: 13 times
Been thanked: 15 times
Kontaktowanie:

Re: Remont silnika D4CB

#3 Postautor: rudi_pl » środa, 14 sierpnia 2019, 00:34

Brawo!
A to Twój pierwszy remont silnika? W znaczeniu czy kiedyś już robiłeś podobne naprawy?
Przy moim niewielkim udziale rok temu miałem przeprowadzoną podobną operację. Narazie jeździ.
"Zdania są jak dupa - podzielone"
Harry Callahan - Brudny Harry

Awatar użytkownika
ronin
możesz mi ufać
możesz mi ufać
Posty: 1377
Wiek: 43
Rejestracja: piątek, 19 grudnia 2014, 19:57
Skąd jesteś: Lublin
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Inny Samochód: Służbowe pędzidło
Has thanked: 12 times
Been thanked: 38 times
Kontaktowanie:

Re: Remont silnika D4CB

#4 Postautor: ronin » środa, 14 sierpnia 2019, 17:36

No cóż... poczekajmy.. to dopiero 800km ?
Życzę koledze że by wszystko było ok ale..., ja osobiście pozwolę sobie być sceptycznym... Zbyt dużo czytałem tu na forum o nieudanych próbach takich napraw. Z resztą miałem podobny problem kilka lat temu i Orzeł zdecydowanie odradził mi takie próby.
Mimo wszystko życzę powodzenia, może akurat...


Wróć do „Silniki wysokoprężne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość