EGR - wskazania HI-SCAN'a

Naprawa, regulacja, usterki, porady, spostrzeżenia. Również układ chłodzenia i wydechowy

Moderator: Moderator

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
lookhash
To ja
To ja
Posty: 372
Wiek: 41
Rejestracja: poniedziałek, 1 października 2012, 21:39
Skąd jesteś: Gdańsk
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: Srebrny
Przebieg (km.): 330000
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

EGR - wskazania HI-SCAN'a

#1 Postautor: lookhash » poniedziałek, 20 maja 2019, 09:24

Witam koleżanki i kolegów.
Od dłuższego czasu mam problem z pracą silnika. Mianowicie czasem chodzi równo, wkręca sie na obroty bez problemu, moc jak trzeba. Podjadę przykładowo do sklepu, zgaszę silnik, potem po kilku minutach odpalam i lipa - silnik jakby ma nieco mniejsza moc, jest mułowaty, przy gwałtownym przyspieszaniu ma wibracje na wysokich obrotach.
W zeszłym roku jesienią z pomocą kolegi Farmera zdiagnozowaliśmy uszkodzony czujnik temperatury na przepływomierzu - przepływomierz wymieniłem, nieco się poprawiło. Ale i tak cały czas ten silnik jest jakiś kapryśny. Filtry, olej i czyszczenie ssaka przeprowadzane regularnie.
Ostatnio podpiąłem kijankę pod HI-SCAN'a i obserwowałem wskazania otwarcia zaworu EGR. Wyglądały następująco na rozgrzanym silniku:
- Na biegu jałowym zawór otwarty w około 20% i więcej
- podczas jazdy ze stałą prędkością (90km/h) na tempomacie otwarty w 10%
- podczas przyspieszania - gaz w podłodze - otwarty w 5,6% i tak się utrzymuje w czasie przyspieszania cały czas.
Pytanie czy takie wskazania są normalne i akceptowalne czy należy zająć się egr-em?
Co do kwestii zaślepienia to chyba najlepiej go wyczyścić a potem założyć dystans pod siłownik - dobrze myślę??

rudi_pl
dobry jak...
dobry jak...
Posty: 815
Wiek: 42
Rejestracja: środa, 14 września 2016, 13:40
Skąd jesteś: Hrubieszów
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD
Rok: 2004
Kolor: Hmmm
Inny Samochód: Star 266
Has thanked: 32 times
Been thanked: 26 times
Kontaktowanie:

Re: EGR - wskazania HI-SCAN'a

#2 Postautor: rudi_pl » poniedziałek, 20 maja 2019, 10:13

O wskazaniach się nie wypowiem. Zawsze zaślepiam EGR - uważam że nie warto pchać syfu do silnika. Zauważyłem jedynie pozytywne efekty tego zabiegu.
Zaślepianie to podkładka "bez dziury" pomiędzy rurą biegnącą z tyłu silnika a poziomym wejściem do zaworu. Rurka jest dość sztywna, podpierasz ją drewnianą listewką. Samego zaworu nie wyjmujesz. Zawór dalej będzie sobie pracował ale w czystym klimacie.
Wyjmujesz podkładkę, odrysowujesz na blaszce (ale nie z puszki po piwie) i wycinasz zewnetrzny obrys i otwory na śruby. Nie trzeba żadnych uszczelniaczy. Skręcasz i gotowe. Godzinka roboty.
"Zdania są jak dupa - podzielone"
Harry Callahan - Brudny Harry

Awatar użytkownika
lookhash
To ja
To ja
Posty: 372
Wiek: 41
Rejestracja: poniedziałek, 1 października 2012, 21:39
Skąd jesteś: Gdańsk
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: Srebrny
Przebieg (km.): 330000
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: EGR - wskazania HI-SCAN'a

#3 Postautor: lookhash » poniedziałek, 20 maja 2019, 13:00

A po zaślepieniu nie będzie komputer jakichś błędów wywalał, że EGR nieprawidłowo działa czy coś w tym rodzaju?? Słyszałem, że w niektórych przypadkach trzeba ustawienia silnika modyfikować. Pewnie chodzi o niskie obroty i bieg jałowy, ale nie znam się na tym za bardzo.

rudi_pl
dobry jak...
dobry jak...
Posty: 815
Wiek: 42
Rejestracja: środa, 14 września 2016, 13:40
Skąd jesteś: Hrubieszów
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD
Rok: 2004
Kolor: Hmmm
Inny Samochód: Star 266
Has thanked: 32 times
Been thanked: 26 times
Kontaktowanie:

Re: EGR - wskazania HI-SCAN'a

#4 Postautor: rudi_pl » poniedziałek, 20 maja 2019, 13:46

W Twoim roczniku nie ma takich cudów!
System działa nieco inaczej - dostosowyje się do ilości dostępnego powietrza, np wyjedziesz na 4000m n.p.m., lub w rejonie wyżu atmosferycznego. Po to jest przepływomierz - zlicza litry, bądź kg i wg tego jednostka sterująca wie co może i ile paliwa ma chlapnąć do cylindra.
Nie spotkałem się (wśród aut którymi operuję), aby zaślepienie powodowało jakiekolwiek problemy.
Dopalanie spalin i tak odbywa się tylko w czasie minimalnego obciążenia. Gdy dajesz w "palnik" zawór EGR czyni swą powinność i zamyka brudne powietrze.
"Zdania są jak dupa - podzielone"
Harry Callahan - Brudny Harry

Awatar użytkownika
lookhash
To ja
To ja
Posty: 372
Wiek: 41
Rejestracja: poniedziałek, 1 października 2012, 21:39
Skąd jesteś: Gdańsk
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: Srebrny
Przebieg (km.): 330000
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: EGR - wskazania HI-SCAN'a

#5 Postautor: lookhash » poniedziałek, 20 maja 2019, 14:05

Wiem, rudi, że już pisałeś w poprzednim poście, ale lepiej zaślepić dolot do samego zaworu, czy dopiero między zaworem a kolektorem ssącym??

Awatar użytkownika
Marek
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 11348
Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 268000
Has thanked: 255 times
Been thanked: 352 times
Kontaktowanie:

Re: EGR - wskazania HI-SCAN'a

#6 Postautor: Marek » poniedziałek, 20 maja 2019, 15:43

Twój EGR jest sterowany elektrycznie , jeżeli się zatrze to wyświetli się kontrolka błędu . Według mnie zakres pracy jest za mały . Spróbuj go przeczyścić i rozruszać . Zobacz może zaworek ma luzy .

Awatar użytkownika
lookhash
To ja
To ja
Posty: 372
Wiek: 41
Rejestracja: poniedziałek, 1 października 2012, 21:39
Skąd jesteś: Gdańsk
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: Srebrny
Przebieg (km.): 330000
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: EGR - wskazania HI-SCAN'a

#7 Postautor: lookhash » poniedziałek, 20 maja 2019, 15:46

Miałem taki zamiar, tylko nie wiem jak się za to zabrać i ile to czasu zajmie.

Awatar użytkownika
Marek
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 11348
Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 268000
Has thanked: 255 times
Been thanked: 352 times
Kontaktowanie:

Re: EGR - wskazania HI-SCAN'a

#8 Postautor: Marek » poniedziałek, 20 maja 2019, 16:04

Do EGR łatwo się dostać , jest przed filtrem paliwa , ale ile Ci to zajmie czasu to ja już nie zgadnę . :)

GrzegorzN
moja ranga
moja ranga
Posty: 149
Wiek: 40
Rejestracja: sobota, 3 grudnia 2016, 13:19
Skąd jesteś: Mosty k.Gdyni
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2008
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 309000
Inny Samochód: Ford Mondeo
Been thanked: 2 times
Kontaktowanie:

Re: EGR - wskazania HI-SCAN'a

#9 Postautor: GrzegorzN » wtorek, 21 maja 2019, 22:20

Ja zaślepiłem w dwóch miejscach, przy kolektorze wydechowym i przed zaworem EGR, ale to tylko dlatego, że miałem pękniętą rurkę łączącą kolektor z zaworem. Na desce nie wyświetla żadnych błędów, ale po podłączeniu kompa wyskakuje zawór EGR nieprawidłowy przepływ, czy jakoś tak.
2.5 CRDI 178KM@460Nm 2008r automat
Obrazek

Awatar użytkownika
lookhash
To ja
To ja
Posty: 372
Wiek: 41
Rejestracja: poniedziałek, 1 października 2012, 21:39
Skąd jesteś: Gdańsk
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: Srebrny
Przebieg (km.): 330000
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: EGR - wskazania HI-SCAN'a

#10 Postautor: lookhash » środa, 22 maja 2019, 10:04

Marek, chodziło mi głównie o czas potrzebny do wymontowania EGR, właśnie ze względu na dostęp do śrub. Jak to oglądałem to wydawało się, że trzeba będzie się nagimnastykować, żeby wymontować EGR. Z samym czyszczeniem już jakoś sobie poradzę.

rudi_pl
dobry jak...
dobry jak...
Posty: 815
Wiek: 42
Rejestracja: środa, 14 września 2016, 13:40
Skąd jesteś: Hrubieszów
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD
Rok: 2004
Kolor: Hmmm
Inny Samochód: Star 266
Has thanked: 32 times
Been thanked: 26 times
Kontaktowanie:

Re: EGR - wskazania HI-SCAN'a

#11 Postautor: rudi_pl » środa, 22 maja 2019, 10:59

Jeśli masz podstawowe narzędzia i mniej popularne nasadowe 12, myślę że 2 godz. przy dwóch piwkach wystarczy. Bez wyjmowania egr.
Ja odrkęcałem tylko te poziome nakrętki. Małym łomem podważyłem - zsunąłem rurkę ze spalinami - nie można przeginać - wydaje się że stop ma swoje granice. Przy montażu trochę trudniej - wspomagałem się drewnianą kantówką i pasem transportowym zaczepionym do prawej felgi. Trochę zabawy było. Ale za cholerę nie mogłem wykręcić pionowej nakrętki po stronie bloku silnika.
"Zdania są jak dupa - podzielone"
Harry Callahan - Brudny Harry

Awatar użytkownika
lookhash
To ja
To ja
Posty: 372
Wiek: 41
Rejestracja: poniedziałek, 1 października 2012, 21:39
Skąd jesteś: Gdańsk
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: Srebrny
Przebieg (km.): 330000
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: EGR - wskazania HI-SCAN'a

#12 Postautor: lookhash » środa, 22 maja 2019, 11:37

Rudi, ale teraz mówisz o zaślepieniu czy wyczyszczeniu?? Bo miałem zamiar wydłubać egr i go wyczyścić, żeby chociaż zobaczyć jak pracuje, czy się domyka itd.

Bodzion
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 2219
Rejestracja: niedziela, 22 sierpnia 2010, 21:01
Skąd jesteś: SBE
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: srebrno - szary
Przebieg (km.): 135000
Inny Samochód: CBR 1100 XX
Has thanked: 17 times
Been thanked: 99 times
Kontaktowanie:

Re: EGR - wskazania HI-SCAN'a

#13 Postautor: Bodzion » środa, 22 maja 2019, 12:03

Ta dyskusja to trochę jak rozmowa głuchego ze ślepym.
EGR WYSTĘPUJE W 2,5CRDI W 2 KOMPLETNIE RÓŻNYCH ODMIANACH.
Odmiana "stara" sterowana pneumatycznie za pomocą zaworka N75 (jakoś tak wszystkie produkowane do chyba początku 2005 roku)
I odmiana "nowsza" sterowana elektrycznie (od chyba 2005 roku)

Wersje te różnią się WSZYSTKIM!
Zarówno budową, sterowaniem, metoda montażu/demontażu, jak i również metodą zaślepiania.

Więc najpierw ustalcie (to bardzo łatwe), o jakim EGR rozmawiacie, bo jak widzę tę dyskusję to mocno "plączecie się w zeznaniach"
Jeden pisze o "starym" inny chyba o "nowym" itp.

Awatar użytkownika
lookhash
To ja
To ja
Posty: 372
Wiek: 41
Rejestracja: poniedziałek, 1 października 2012, 21:39
Skąd jesteś: Gdańsk
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: Srebrny
Przebieg (km.): 330000
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: EGR - wskazania HI-SCAN'a

#14 Postautor: lookhash » środa, 22 maja 2019, 12:20

Ja mam egr sterowany elektrycznie - kijanka z 2005 roku. I mam dylemat następujący:
- czyścić i zamontować, niech działa prawidłowo ?
- zaślepiać i zapomnieć o EGR - czy będą skutki uboczne ?
- czyścić i zaślepiać - nie wiem czy to ma znaczenie ale może zawór będzie myślał że pracuje a dolot będzie zatkany i po problemie ?

Bodzion
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 2219
Rejestracja: niedziela, 22 sierpnia 2010, 21:01
Skąd jesteś: SBE
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: srebrno - szary
Przebieg (km.): 135000
Inny Samochód: CBR 1100 XX
Has thanked: 17 times
Been thanked: 99 times
Kontaktowanie:

Re: EGR - wskazania HI-SCAN'a

#15 Postautor: Bodzion » środa, 22 maja 2019, 12:41

Nową wersję, sterowaną elektrycznie zaślepia się inaczej niż "dociętą blaszką"
O ile pamiętam tam trzeba zastosować jakiś pierścień dystansowy.
Ale nie znam szczegółów, mam starą wersję. Zresztą już też pięknie zaślepioną.

Ale moja rada - zdemontować, naprawić i zaślepić.
Wtedy wszystko będzie OK, EGR będzie sobie działał a spaliny nie będą dostarczane do silnika.


Wróć do „Silniki wysokoprężne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 16 gości