uciążliwa charakterystyka momentu obrotowego

Naprawa, regulacja, usterki, porady, spostrzeżenia. Również układ chłodzenia i wydechowy

Moderator: Moderator

Wiadomość
Autor
nc2
jestem
jestem
Posty: 11
Rejestracja: piątek, 20 czerwca 2014, 19:29
Skąd jesteś: Białystok
Rok: 2007
Kontaktowanie:

uciążliwa charakterystyka momentu obrotowego

#1 Postautor: nc2 » poniedziałek, 11 sierpnia 2014, 14:30

Witam,
Jestem posiadaczem Kia sorento 2.5 crdi 170km, manual
Mam problem z autem - Kijanka nie jeździ jak powinna . Spójrzcie proszę na charakterystykę momentu obrotowego:

Obrazek

Nieprawidłowości na wykresie:
1) ''dołek'' na wykresie do 1600obr/min - podobno może być spowodowany zaworem EGR, przeczytałem wątki o tym zaworze, ale nie zauważyłem aby komuś ten zawór wyraźnie mulił auto,
2) maksymalna wartość momentu obrotowego to 324Nm zamiast 392Nm- auto ma 127kkm - więc może dziurawy dolot, intercooler, turbosprężarka; autko dymi na czarno po przekroczeniu 2000, 2500obr/min; wyraźnie widać to w lusterku i nie jest to chwilowe, dymi do końca skali - jakby powietrza za mało dostawał
3) rzecz która najbardziej mnie nie pokoi - max moment jest uzyskiwany przy 3349obr/min, zamiast przy 2000obr/min, bardzo wyraźnie to czuć że auto zaczyna sie dopiero zbierać przy ok. 3000obr/min, czyni to je bardzo zamulonym i wolnym, taka charakterystyka jest bardzo uciążliwa w codziennej eksploatacji ; czym może to być spowodowane? jakaś awaria? taki "soft" dała fabryka?

Ogólnie samochód na 3,4,5 biegu poniżej 2000obr/min kompletnie nie jedzie.
Byłem ostatnio w górach 4 dorosłe osoby + 70 kg bagażu, na niektórych serpentynach gdzie trzeba było mocno zwolnić, samochód wymagał redukcji do 1 biegu, a były to tylko Bieszczady. Generalnie w górach obroty było trzeba utrzymywać na poziomie 2500-3500obr/min.

Posiadacie jakieś wykresy z hamowni wersji poliftowych? Znalazłem jeden z automatyczną skrzynią biegów tam parametry mieściły się w normie, a auto nie kopciło. Na forum nie ma takich wykresów. Dobrze byłoby porównać przypadłość mego auta z innym manualem 170KM.
Pisze bo może ktoś miał podobny problem i wie co jest przyczyną, nie chcę oddawać auta do mechanika bo może zedrzeć, a nie naprawi. Lepiej skonsultować.
Pozdrawiam

Awatar użytkownika
vokal
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 6169
Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
Skąd jesteś: WA/NOE
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
Has thanked: 13 times
Been thanked: 49 times
Kontaktowanie:

Re: Odp: uciążliwa charakterystyka momentu obrotowego

#2 Postautor: vokal » poniedziałek, 11 sierpnia 2014, 15:36

Sprawdź cały dolot powietrza razem z inter coolerem.
Wygląda jakby tracił powietrze przy sprężaniu.
Może być dziurka w cienkosciennej rurce aluminiowej za IC albo pęknięty wąż z plecionki.

Tapatalk na SGS+
Obrazek
Obrazek
"Ludzie są gotowi uwierzyć we wszystko, tylko nie w prawdę."

Giza

Re: uciążliwa charakterystyka momentu obrotowego

#3 Postautor: Giza » poniedziałek, 11 sierpnia 2014, 15:58

Obiawy wyraźnie wskazują na zbyt małą ilość powietrza. Wypadało by sprawdzić ciśnienie doładowania nawet najprostszym ELM. Może być również padnięta sprężarka, charakterystyka momentu jest jak dla silnika wolnossącego.
Tak jak sugeruje vokal sprawdź najpierw dolot na szczelność. Jeśli masz dostęp to zdejmij rurę wylotową ze sprężarki i na pracującym na biegu jałowym silniku zatkaj ręką. Powinno być potężne podciśnienie i powinno udać Ci się zadławić silnik.

Awatar użytkownika
Murzyn1313
expert
Posty: 5427
Wiek: 42
Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 01:33
Skąd jesteś: Afryka :)
Silnik: 3.8 i V6 (260KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: nie dotyczy
Rok: nie dotyczy
Przebieg (km.): 120000
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times
Kontaktowanie:

Re: uciążliwa charakterystyka momentu obrotowego

#4 Postautor: Murzyn1313 » poniedziałek, 11 sierpnia 2014, 16:46

A może po prostu padł ci przepływomierz.
Obrazek

Awatar użytkownika
vokal
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 6169
Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
Skąd jesteś: WA/NOE
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
Has thanked: 13 times
Been thanked: 49 times
Kontaktowanie:

Re: uciążliwa charakterystyka momentu obrotowego

#5 Postautor: vokal » poniedziałek, 11 sierpnia 2014, 18:16

Bez przepływomierza nie da się chyba wkręcić silnika powyżej 2 tys. obr. :hmm:
Obrazek
Obrazek
"Ludzie są gotowi uwierzyć we wszystko, tylko nie w prawdę."

Awatar użytkownika
alkrak
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 2014
Rejestracja: poniedziałek, 16 sierpnia 2010, 17:51
Skąd jesteś: Kraków
Silnik: 2.4 GDI (185KM) Sorento3
Skrzynia: M/T
Napęd: AWD
Rok: 2014
Kolor: Sand Track
Przebieg (km.): 31000
Twoje poprzednie Sorento: KIA Sorento FL, 2,5 CRDI (170 KM), rok 2007.
Been thanked: 2 times
Kontaktowanie:

Re: uciążliwa charakterystyka momentu obrotowego

#6 Postautor: alkrak » poniedziałek, 11 sierpnia 2014, 18:48

Proponuję sprawdzić EGR. Odłączyć wtyk od elektromagnesu EGR-a, podać na styki przerywane napięcie ok. 12V i wysłuchać (wymacać) czy zawór otwiera się i zamyka. Jest możliwe, że jest zapieczony w pozycji pełnego otwarcia.
W takim przypadku duża ilość spalin trafia do dolotu silnika.
Próbowałem oszukać czas - naprawiałem zegary!! :idn:
Nie udało się - niestety. :bye2:

nc2
jestem
jestem
Posty: 11
Rejestracja: piątek, 20 czerwca 2014, 19:29
Skąd jesteś: Białystok
Rok: 2007
Kontaktowanie:

Re: uciążliwa charakterystyka momentu obrotowego

#7 Postautor: nc2 » środa, 13 sierpnia 2014, 12:15

Dzięki za wszystkie podpowiedzi, elm-a i tak miałem kupić więc ciśnienie sprawdze. Co do sposobu alkraka-a mam nadzieje ze sobie poradzę :). Przeglądając forum znalazłem temat o akcjach nawrotowych viewtopic.php?f=31&t=6549 , jest tam informacja o "Przeprogramowaniu turbiny", wie ktoś na czym miało by to polegać? Autko kupiłem od pierwszego właściciela, salon Polska, do końca serwisowany w ASO więć pewnie ją przeszedł, choćby bez jego zgody, z czego Kia jest znana. Kilka lat temu solidnie kastrowali ceed'a przesuwając max.moment w górę w celu zwiększenia żywotności turbiny, ale tam było 7 lat gwarancji więc i powód był.

nc2
jestem
jestem
Posty: 11
Rejestracja: piątek, 20 czerwca 2014, 19:29
Skąd jesteś: Białystok
Rok: 2007
Kontaktowanie:

Re: uciążliwa charakterystyka momentu obrotowego

#8 Postautor: nc2 » środa, 3 września 2014, 20:17

Max ciśnienie doładowania w teście drogowym 0,9 bara, dziurawy dolot rzeczywiście na icku na górze z lewej są przedmuchy, nowy już zamówiony :). Słabo to jednak wyjaśnia przesunięcie max momentu powyżej 3000 obr/min, przyczyną tego może być zacięta zmienna geometria turbosprężarki - sztanga. Dlatego mam prośbę (dotyczy właścicieli tylko aut poliftingowych) aby zobaczyli w jakim zakresie się ona u Was porusza. Znajduje się ona na turbosprężarce. Filmik jak to wygląda u mnie.



Wydaje mi się że ruch jest za mały ( w porównaniu do innych aut) sztanga może być przycięta w pozycji która za bardzo odchyla łopatki - dużym przekrojem na niskich obrotach lecą spaliny a w efekcie nie powstaje ciśnienie do poruszenia wirnika. Będę wdzięczny jakby ktoś się pofatygował.
Ostatnio zmieniony niedziela, 28 września 2014, 14:15 przez nc2, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
vokal
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 6169
Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
Skąd jesteś: WA/NOE
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
Has thanked: 13 times
Been thanked: 49 times
Kontaktowanie:

Re: uciążliwa charakterystyka momentu obrotowego

#9 Postautor: vokal » środa, 10 września 2014, 17:51

Chyba nie ma diesli po lifcie na forum :idn:
Obrazek
Obrazek
"Ludzie są gotowi uwierzyć we wszystko, tylko nie w prawdę."

nc2
jestem
jestem
Posty: 11
Rejestracja: piątek, 20 czerwca 2014, 19:29
Skąd jesteś: Białystok
Rok: 2007
Kontaktowanie:

Re: uciążliwa charakterystyka momentu obrotowego

#10 Postautor: nc2 » niedziela, 28 września 2014, 14:13

Za przesunięcie max. momentu tak wysoko winna była pęknięta membrana w gruszce - nie trzymała podciśnienia. I z tego względu zmienna geometria nie pracowała w swoim zakresie. Kierownice w turbinie nie były fizycznie zacięte. Ruch sztangi który widać na filmie jest ponad dwa razy za mały lekko patrząc. Dodatkowo wymieniony icek bo przy dużym ciśnieniu puszczał. Auto przestało kopcić i czuć że max moment jest trochę poniżej 2500 obr/min.
To przy jakich obrotach turbo wstaje zależy w dużej mierze od długości sztangi którą można regulować. Długość powinna być taka żeby auto nie zamulało ale turbo nie może przeładowywać bo nam check engine wyskoczy. Profesjonalnie regulację długości powinno się robić imitując przepływ spalin przez turbo, gdy jest ono wyjęte z auta. Mój mechanik tego nie zrobił - wyregulował mniej więcej tak jak było przed regeneracją gruszki. I tu mam pytanie jakie max ciśnienie doładowania przy jakich obrotach powinno być dla wersji poliftingowych? ASO twierdzi że między 1,0 a 1,5 bara, spory rozrzut :). Mam elm-a więc moge zmierzyć jak to u mnie w tej chwili jest. Przeszukałem pół internetu i znalazłem dane jedynie dla wersji 140KM (przy 2500 obr/min 0,87+/-0,03 bar; przy 4000 obr/min 0,85+/-0,03 bara).

Giza

Re: uciążliwa charakterystyka momentu obrotowego

#11 Postautor: Giza » niedziela, 28 września 2014, 23:27

W 185KM 2l Sportage max ciśnienie to 1.6bar o ile taka informacja na coś Ci się przyda.

Awatar użytkownika
bogunow
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 545
Rejestracja: piątek, 29 sierpnia 2014, 09:38
Skąd jesteś: Łomża
Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
Inny Samochód: MB W164 320 CDI
Twoje poprzednie Sorento: 2.5 CRDI 170KM 2008 BLACK
Has thanked: 2 times
Been thanked: 8 times
Kontaktowanie:

Re: uciążliwa charakterystyka momentu obrotowego

#12 Postautor: bogunow » czwartek, 9 października 2014, 12:31

vokal pisze:Chyba nie ma diesli po lifcie na forum :idn:

Hej. Mam 2.5 CRDI 170km. Jeśli coś trzeba to mogę sprawdzić u siebie.
Obrazek

Awatar użytkownika
Madej
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 2424
Wiek: 52
Rejestracja: poniedziałek, 14 stycznia 2013, 12:45
Skąd jesteś: Krakow/Wiedeń
Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
Skrzynia: nie dotyczy
Napęd: nie dotyczy
Rok: nie dotyczy
Twoje poprzednie Sorento: Niebieska 2,5 140 KM+ chip ,Opony AT , USEL i wiele dobrego jeszcze..
Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times
Kontaktowanie:

Re: uciążliwa charakterystyka momentu obrotowego

#13 Postautor: Madej » piątek, 10 października 2014, 09:27

U mnie podobne objawy sie pojawily :hmm: Ciezko wkreca sie na obroty .Dopiero jak Turbo zalapie jest ok.Stawiam na przeplywomierz gdyz jak jade i puszcze gaz to obroty spadaja do 900obr/min chociaz mam Automat .
Zmienie przeplywomierz i zobacze.EGR sprawdzalem,zero nagaru i chodzi lekko.
Jak to powiedział jeden kat "każdy ma prawo być porąbany "

nc2
jestem
jestem
Posty: 11
Rejestracja: piątek, 20 czerwca 2014, 19:29
Skąd jesteś: Białystok
Rok: 2007
Kontaktowanie:

Re: uciążliwa charakterystyka momentu obrotowego

#14 Postautor: nc2 » piątek, 10 października 2014, 15:26

Max ciśnienie doładowania u mnie 1.5 bara elm wskazuje, jest to gdzieś powyżej 3000 obr/min na 4 biegu, na hamowni jeszcze nie byłem w celu werfikacji. Jak ma się przepływka do spadających obrotów nie wiem. Ktoś na forum pisał, że przy uszkodzonym przepływomierzu silnik nierówno pracuje bo jest zły stosunek powietrze/paliwo.

Awatar użytkownika
zimny
moje konto
moje konto
Posty: 187
Wiek: 39
Rejestracja: środa, 6 czerwca 2012, 13:20
Skąd jesteś: Wrocław
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD
Rok: 2007
Kolor: Czarny
Przebieg (km.): 130000
Inny Samochód: X5 E70 40d
Kontaktowanie:

Re: uciążliwa charakterystyka momentu obrotowego

#15 Postautor: zimny » piątek, 10 października 2014, 16:07

Mogę potwierdzić, że z zepsutą bądź zabrudzoną przepływką mogą pojawiać się braki w mieszance. Obajwy nie we wszystkich silnikach są jednakowe. Obroty mogą falować, może brakować mocy, może wskakiwać tryb awaryjny. Mieszanka może być też zbyt bogata, wtedy będzie czarno za autem. :)


Wróć do „Silniki wysokoprężne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 14 gości