Re: Hamulec ręczny - nie trzyma

Hamulce, amortyzatory, sprężyny, koła, drążki itp.

Moderator: Moderator

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Admin
Główny
Główny
Posty: 8992
Rejestracja: środa, 3 marca 2010, 23:22
Skąd jesteś: Warszawa
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: Niebieski
Twoje poprzednie Sorento: 2.5 CRDI (140KM) 2003EX M/T Złoty
Has thanked: 2 times
Been thanked: 48 times
Kontaktowanie:

Re: Hamulec ręczny - nie trzyma

#1 Postautor: Admin » piątek, 4 czerwca 2010, 09:31

Byłem dzisiaj na przeglądzie ( wczoraj mi się skończył a jutro jadę na rybki do Kołobrzegu ) i podjechałem na stację diagnostyczną jak pewniaczek ( patrzę ,jakieś nowe twarze ) a tu klops :11
Okazało się , że hamulec ręczny z jednej strony nie działa i czymś od spodu zalany jest silnik ( to pewnie ma związek z nieudolną wymianą wtrysków gdzie olej z paliwem lał się na silnik ) czyli dwie poważne usterki które według diagnosty dyskwalifikują pojazd do dalszej jazdy . :29
Hamulca ręcznego używam cały czas , codziennie i gdyby nie wykres to nie zauważyłbym , że coś jest nie tak .
W kanale sprawdziliśmy linki , wszystko ładnie naciągnięte , hamulce zasadnicze są idealnie więc nie mam na razie dużego problemu .
Ale po przyjeździe od razu do tego się biorę , a co to będzie , to okaże się po dostaniu się do środka.
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2003r. złoty, manual Obrazek
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2005r. niebieski, automat tiptronic Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
autorus
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 2317
Wiek: 50
Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 06:48
Skąd jesteś: Skierniewice
Silnik: W PLANACH
Inny Samochód: Skoda octavia 480tys
Has thanked: 20 times
Kontaktowanie:

Re: Hamulec ręczny - nie trzyma

#2 Postautor: autorus » piątek, 4 czerwca 2010, 10:07

Ja podciągałem w serwisie :) Jest ok. Choć na zjeździe na posesji i tam ciutkę mi się ruszy. Trzeba się przyzwyczaić.

Awatar użytkownika
edek
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 59
Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 14:06
Skąd jesteś: Annopol
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Rok: 2007
Przebieg (km.): 210000
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Kontaktowanie:

Re: Hamulec ręczny - nie trzyma

#3 Postautor: edek » piątek, 4 czerwca 2010, 22:49

Mi łapał tylko na jedno koło więc napchałem tam smaru i teraz nie drgnie.

Józek
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 54
Rejestracja: wtorek, 16 marca 2010, 23:28
Skąd jesteś: Roztocze
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD
Rok: 2002
Kolor: niebieskichyba
Kontaktowanie:

Re: Hamulec ręczny - nie trzyma

#4 Postautor: Józek » środa, 9 czerwca 2010, 22:34

Jak mój trzymał na ostatnim ząbku to majster mówił ze jakąś dzwigienke z linką z tyłu musiał oczyścić i nasmarowac.Jest teraz OK.Ponoć u nas jest system jak w oplu e z jednej strony linka leci dookoła a z drugiej przez dzwignię ciagnie linke doszczek.Brzmi to moje wyjasnienie jak bełkot ale tyle zrozumialem a ręczny działa.

piotrekfrs
jestem
jestem
Posty: 8
Rejestracja: poniedziałek, 10 maja 2010, 23:24
Skąd jesteś: dolnyśląsk
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD
Rok: 2004
Kolor: czarny
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: Hamulec ręczny - nie trzyma

#5 Postautor: piotrekfrs » piątek, 3 września 2010, 12:46

Da się zdjąć ten uchwyt do zaciągania koło fotela? Bo mi chyba jakieś coś wypadło i nie trzyma, to znaczy linka mi wyszła przodem. Muszę rozbierać cały panel obok, czy właśnie jakoś to się da rozmontować ?

kwintolp21
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 1712
Rejestracja: niedziela, 21 marca 2010, 12:04
Skąd jesteś: Europa
Rok: nie dotyczy
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: Hamulec ręczny - nie trzyma

#6 Postautor: kwintolp21 » piątek, 3 września 2010, 13:56

piotrekfrs pisze:Da się zdjąć ten uchwyt do zaciągania koło fotela? Bo mi chyba jakieś coś wypadło i nie trzyma, to znaczy linka mi wyszła przodem. Muszę rozbierać cały panel obok, czy właśnie jakoś to się da rozmontować ?



Da się, ręczny spuszczony, ciągniesz mieszek do kierownicy aby go ściągnąć z przycisku a potem już masz wszystko na widoku :02

Awatar użytkownika
pikkolo
coś umiem
coś umiem
Posty: 641
Rejestracja: środa, 3 marca 2010, 23:28
Skąd jesteś: Krakoofek
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Kolor: szary/szary
Przebieg (km.): 266666
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times
Kontaktowanie:

Re: Hamulec ręczny - nie trzyma

#7 Postautor: pikkolo » czwartek, 21 lipca 2011, 10:24

mam pytanie do tych co już z tematem walczyli.
mój ręczny zaciąga się na jakimś 15 ząbku, na razie nie chce mi się rozbierać tarcz tylnych,
już bym musiał wymienić cały ręczny, tarcze itd.

Natomiast chętnie bym zmienił 15 ząbek na 5-ty.
jest jakaś regulacja długości linki do drążka hamulca ręcznego?
pikkolo
--------------------------
2004 / 2,4D / 140KM
srebrny

Awatar użytkownika
Wojtas_vic
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 3757
Wiek: 52
Rejestracja: wtorek, 18 maja 2010, 06:22
Skąd jesteś: Koszalin
Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2008
Kolor: Czarna Perła
Przebieg (km.): 225000
Twoje poprzednie Sorento: 2,5 CRDI 2005 A/T
Kontaktowanie:

Re: Hamulec ręczny - nie trzyma

#8 Postautor: Wojtas_vic » czwartek, 21 lipca 2011, 10:34

Obrazek

Awatar użytkownika
pikkolo
coś umiem
coś umiem
Posty: 641
Rejestracja: środa, 3 marca 2010, 23:28
Skąd jesteś: Krakoofek
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Kolor: szary/szary
Przebieg (km.): 266666
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times
Kontaktowanie:

Re: Hamulec ręczny - nie trzyma

#9 Postautor: pikkolo » czwartek, 21 lipca 2011, 14:36

wielkie dzięki. Jakoś przy szukaniu po forum - ten temat umknął. Idę sobie poleżeć pod autem
pikkolo
--------------------------
2004 / 2,4D / 140KM
srebrny

27miras
jestem
jestem
Posty: 20
Rejestracja: poniedziałek, 5 kwietnia 2010, 12:53
Skąd jesteś: Lądek- Zdrój
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD
Rok: 2005
Kolor: srebny
Kontaktowanie:

Re: Hamulec ręczny - nie trzyma

#10 Postautor: 27miras » czwartek, 21 lipca 2011, 15:03

Uważajcie, aby nie podciągnąć ręcznego za mocno. Po każdym podciągnięciu warto przejechać parę km i sprawdzić, czy felgi nie są za gorące.

Awatar użytkownika
pikkolo
coś umiem
coś umiem
Posty: 641
Rejestracja: środa, 3 marca 2010, 23:28
Skąd jesteś: Krakoofek
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Kolor: szary/szary
Przebieg (km.): 266666
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times
Kontaktowanie:

Re: Hamulec ręczny - nie trzyma

#11 Postautor: pikkolo » czwartek, 21 lipca 2011, 22:06

hamulec podciągnięty, nie aż tak bardzo jakbym chciał, ale pracuje już w miarę normalnie - wajcha wychyla się około 50 stopni.
Regulacja dwuetapowa - najpierw śruba przy dźwigni potem jeszcze linka przy dyfrze. Ale wszystko już ściągnięte na full - następnym razem to się już nie obejdzie bez tarcz i szczęk.
pikkolo
--------------------------
2004 / 2,4D / 140KM
srebrny

Bodzion
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 2219
Rejestracja: niedziela, 22 sierpnia 2010, 21:01
Skąd jesteś: SBE
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: srebrno - szary
Przebieg (km.): 135000
Inny Samochód: CBR 1100 XX
Has thanked: 17 times
Been thanked: 99 times
Kontaktowanie:

Re: Hamulec ręczny - nie trzyma

#12 Postautor: Bodzion » niedziela, 7 sierpnia 2011, 21:45

Józek pisze:Jak mój trzymał na ostatnim ząbku to majster mówił ze jakąś dzwigienke z linką z tyłu musiał oczyścić i nasmarowac.Jest teraz OK.Ponoć u nas jest system jak w oplu e z jednej strony linka leci dookoła a z drugiej przez dzwignię ciagnie linke doszczek.Brzmi to moje wyjasnienie jak bełkot ale tyle zrozumialem a ręczny działa.


No to postanowiłem dziś rozwiązać tę zagadkę.
Czyli jak widzę mamy 2 nierozwiązane jeszcze kompleksowo problemy:
1. Jak podciągnąć hamulec ręczny
2. Dlaczego hamuje mi tylko jedno koło ( prawe ) a drugie ( lewe ) nie hamuje...
Rozwiązanie tej zagadki jest oczywiście bardzo proste ... ale po kolei :)

Hamulec można podciągnąć na 2 sposoby:
- przy dźwignie hamulca ręcznego, regulacja bardziej skuteczna i "zgrubna" i nie rozwiązująca braku siły hamowania na tylnym lewym kole.
Tutaj jest opisane jak to zrobić:
viewtopic.php?f=39&t=2004&p=16169&hilit=regulacja+r%C4%99cznego#p16169

- przy tylnym moście linkami.
Uwaga: wbrew temu co piszą niektórzy regulacja linki podciąga obydwa koła równomiernie a nie jedynie lewe... Ale do tego muszą być wykonane jeszcze następne kroki opisane poniżej.

Regulacja linki przy tylnym moście widziana od tyłu i od spodu wygląda tak ( oczyszczona i lekko poluzowana ):
Obrazek
Wystarczy odkręcić nakrętki ( przy okazji... nie udało mi się wyjaśnić dlaczego nakrętki kontrujące są 2 sztuki ) i podkręcić linkę. Wtedy powinien zmniejszyć się luz na dźwigni hamulca ręcznego i powinny lepiej i równomiernie hamować obydwa koła.
ALE TAK SIĘ ZAZWYCZAJ ( JAK WYCZYTAŁEM ) NIE DZIEJE !
U mnie dziś też po podciągnięciu hamulca nie hamowało tylne lewe koło. Próba terenowa dokładnie to wykazała, blokowało jedynie tylne prawe koło.

A powód jest tu:
Obrazek
To jest mocowanie linki hamulca lewego koła do linki prawego koła a także z linką idącą od dźwigni z kabiny, tutaj już częściowo rozkręcone przeze mnie.
Dźwignia ta jest zamocowane do tylnego mostu w sposób ruchomy, ma się wychylać w prawo i lewo tak aby linki równo się naprężały i aby hamowały obydwa koła.
U mnie ( i zapewne u większości z Was, tych którzy mają problem z hamulcem ręcznym ) było to całkowicie zapieczone. I dlatego po zaciągnięciu hamulca nie hamowało lewe koło.

Śruba będąca ośką obrotu dźwignie wyglądała tak ( i to już po częściowym oczyszczeniu ).
Obrazek
To nie mogło działać...
Po nasmarowaniu i poskładaniu wszystkiego dźwignia porusza się bez problemów a czołg ma taki hamulec ręczny, że na asfalcie blokują podczas próby obydwa koła :03

Finał wygląda tak:
Obrazek

Przy tej okazji proponuję pewne rozwiązanie zamiast popularnego WD40 do odkręcania śrub i smarowania mechanizmów.
W tym projekcie ( naprawa hamulca ) mamy do czynienia z wieloma zardzewiałymi śrubami które trzeba odkręcić i następnie nasmarować.
Mój patent zamiast WD40 to coś takiego:
Obrazek

Jest to syntetyczny smar do łańcuchów motocyklowych w sprayu :03 Ma on tę zaletę, że nie tylko penetruje i pozwala odkręcić stare śruby ale też solidnie smaruje powierzchnie... czego już WD40 nie robi.
Środek ten do kupienia bez problemu na allegro, stosuję go z powodzeniem od kilku już lat.

Reasumując - naciąganie hamulca ręcznego nie ma sensu o ile nie sprawdzi się tej dźwigni o jakiej tu piszę.
Jeżeli jest ona zatarta to nigdy nie będzie hamować tylne lewe koło... jest to jedyna dźwignia naciągająca linkę lewego koła i jak się nie rusza to ... "kaput"
Dlatego, najpierw sprawdzenie tej dźwigni a dopiero później regulacja hamulca w kabinie a na końcu o ile będzie jeszcze potrzeba to regulacja na lince.
I KONIEC - MUSI DZIAŁAĆ :D

Awatar użytkownika
Witka1
To ja
To ja
Posty: 359
Wiek: 75
Rejestracja: czwartek, 18 marca 2010, 20:13
Skąd jesteś: k.Wrocławia-13 km
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: Srebrny metalik
Przebieg (km.): 312100
Kontaktowanie:

Re: Hamulec ręczny - nie trzyma

#13 Postautor: Witka1 » poniedziałek, 8 sierpnia 2011, 21:09

Mam podobny problem z lewym hamulcem ręcznym.
Dziękuję Kolego Bodzion za tak szczegółowy opis.
To nie jest "Koniec" - to jest "Wszystko" co opisałeś- SUPER.

Bodzion
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 2219
Rejestracja: niedziela, 22 sierpnia 2010, 21:01
Skąd jesteś: SBE
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: srebrno - szary
Przebieg (km.): 135000
Inny Samochód: CBR 1100 XX
Has thanked: 17 times
Been thanked: 99 times
Kontaktowanie:

Re: Hamulec ręczny - nie trzyma

#14 Postautor: Bodzion » poniedziałek, 8 sierpnia 2011, 21:25

Dziś jeszcze spróbowałem regulacji hamulca przy dźwigni wewnątrz kabiny.
I powiem tak - to jest właściwa regulacja, łącznika linek nie ma co ruszać.
O ile oczywiście tej regulacji przy dźwignie wystarczy - u mnie wystarczyło spokojnie.
Czyli tego nie trzeba rozkręcać... no chyba, że ktoś ma wielką ochotę :
Obrazekv

Ale jak pisałem - najważniejsza sprawa to rozruszać i przesmarować ten łącznik linek który jest przykręcony do mostu.
CZYLI TO:
Obrazek
ROZRUSZANIE TEGO MECHANIZMU JEST WARUNKIEM KONIECZNYM DO OSIĄGNIĘCIA SUKCESU W NAPRAWIE I POPRAWIENIU SPRAWNOŚCI HAMULCA RĘCZNEGO ( sorry za duże litery ale nie chcę aby umknęło te tekście )

Bez tej czynności i jeżeli łącznik ten jest zapieczony ( tak jak to było u mnie ) - nigdy nie będzie hamowało lewe tylne koło, gdyż cała siła z pociągania linki idzie wtedy jedynie na koło prawe.

Tak więc powodzenia w smarowaniu.
Po przesmarowaniu i regulacji jest naprawdę OK, hamulec jest nadzwyczaj skuteczny... blokują obydwa tylne koła na asfalcie :04
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 8 sierpnia 2011, 21:52 przez Bodzion, łącznie zmieniany 1 raz.

kapkar
moja ranga
moja ranga
Posty: 153
Rejestracja: piątek, 2 kwietnia 2010, 13:34
Skąd jesteś: małopolska
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD
Rok: 2004
Kolor: czarny
Kontaktowanie:

Re: Hamulec ręczny - nie trzyma

#15 Postautor: kapkar » poniedziałek, 8 sierpnia 2011, 21:52

właśnie walczę z tematem ręcznego więc temat spadł mi z nieba, bo przy okazji wymiany szczęk zrobię i ten patent jaki został pokazany, ale objawy mam typowe.., aktualnie "brak" lewego ręcznego co z jednej strony jest efektem nierównomiernego zużycia szczęk ( wcześniej blokował mi się hamulec na lewym kole i felga się mocno grzała nie mówiąc o zapachu zgrzanych hamulców) i pewnie tej feralnej dzwigienki podatnej jak widać na wszelkie zabrudzenia i korozję.. to się musi kiedyś zblokować... także temat trafiony i pożyteczny.. ;-)


Wróć do „Zawieszenie, koła, układ kierowniczy, hamulcowy”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 18 gości