OPONY - informacje
: wtorek, 23 marca 2010, 12:02
O ile rodzaj producenta i typu opony zależy od użytkownika o tyle niektóre elementy takie jak rozmiar oraz indeks prędkości są parametrami krytycznymi dla naszego wyboru. Postaram się więc przybliżyć zasady ogólne którymi powinniśmy się kierować przy zakupie. Dla części z Was są to informacje oczywiste lecz mogą okazać się przydatne mniej wprawionym użytkownikom Sorento.
Wszystkie informacje o ogumieniu możemy wyczytać z opisu umieszczonego na jego bocznej krawędzi. Aby było nam łatwiej z nich korzystać zostały one znormalizowane.
Żródło: Reifenfibel, 1.Wydanie 1999, Szwajcaria
1. Producent opony (marka)
2. Oznaczenie rzeźby bieżnika / typ opony
3. Szerokość opony w przekroju poprzecznym w mm
4. Profil opony wyrażony jako stosunek wysokości opony do jej szerokości w %
5. Opona radialna – właściwie tylko taka nas interesuje.
6. Średnica wewnętrzna opony. Najczęściej przedstawiana jako rozmiar felgi wyrażony w calach – najczęściej spryskane rozmiary w naszych autach to 16 oraz 17 cali
7. Wskaźnik ciężaru opony. W praktyce, wystarczy znać zalecany rozmiar opon do naszego samochodu, ponieważ indeksy nośności zawsze mają odpowiednio duży zapas.
8. Indeks prędkości
9. Tubeless (opona bezdętkowa) Obecnie najbardziej rozpowszechniony rodzaj opon.
10. Data produkcji (XX = tydzien, X = rok, < = 9. dekada)
11. Wskaźnik zużycia (Tread Wear Indicator) (1,6 mm)
12. Dodatkowe oznaczenia dla opon ze zwiększonym ciężarem
13. Wskazówka dla oznaczenia przydatności opon w okresie zimowym w przypadku opon zimowych i całorocznych
Rozmiar opony – jest to kilka jej parametrów pisany jako ciąg znaków. W naszym przypadku są to oznaczenia z punktów 3-7 rysunku przykładowej opony.
W celu prawidłowego doboru rozmiaru opony należy określić kilka wymiarów, które są charakterystyczne dla poszczególnych modeli samochodów. Producenci pojazdów bardzo często stosują różne rozmiary opon nawet w obrębie jednego modelu danej marki. Dobór opon niejednokrotnie zależy od wersji wyposażeniowej lub silnika pojazdu,. Na rozmiar opon składają się: szerokość, profil, (współczynnik kształtu) i średnica wewnętrzna opony (średnica koła).
W pierwszych latach produkcji Kia dedykowała dla modelu Sorento następujące rozmiary opon 225/75R16 oraz 245/70R16 . W późniejszym okresie dodano rozmiar 245/65R17. Zalecane zamienniki firmowych rozmiarów dla naszych aut to również 245/70R16, 155/60R17 i 255/55R18. Znajdują się czasami egzemplarze o odmiennym rozmiarze, ale ich zastosowanie zazwyczaj wiąże się to z modernizacją lub tuningiem sylwetki samochodu.
Indeks prędkości
Indeks prędkości określa maksymalną prędkość opony wyrażoną w km/h. Na podstawie tego indeksu odczytuje się prędkość, która jest maksymalną dopuszczalną prędkością przewidzianą dla danej opony. Przestrzeganie zaleceń dotyczących maksymalnych prędkości przy jakich opona może być użytkowana jest bardzo ważne dla bezpieczeństwa uczestników ruchu oraz trwałości opony. Jazda z prędkością przekraczającą zalecenia producenta opon, może doprowadzić do zniszczenia opony.
Oznakowanie daty produkcji
Sprawdzanie daty produkcji opon jest o tyle istotne, że opona nie powinna być starsza niż 5 lat. Przy prawidłowej konserwacji opon (sposób przechowywania, unikanie nasłonecznienia, dbanie o właściwe ciśnienie, poprawne wyważanie, itp.) można eksploatować oponę nawet 6, czy 8 letnią, jednakże, dla własnego bezpieczeństwa, jeśli posiadamy oponę 5 letnią, najlepiej już ją wymienić.
Samo sprawdzenie daty produkcji jest proste. Szukajmy numeru identyfikacyjnego opony, najczęściej zaczyna się od liter DOT. Jest to ciąg od 4 do 12 znaków, informujący o całej partii opon wyprodukowanych w danej fabryce. Nie na każdej oponie znajdziemy skrót DOT szukajmy wtedy samego ciągu kilkunastu znaków. Cztery ostatnie cyfry tego kodu (najczęściej są umieszczone w obwódce) zawierają informację o dacie produkcji opon. Dla przykładu 05: dwie pierwsze cyfry to tydzień produkcji, dwie kolejne to skrót od roku, czyli opona była wyprodukowana w piątym tygodniu 2005 roku. Opona z takim oznaczeniem będzie miała już ponad pięć lat więc watro się zastanowić nad jej wymianą.
Oznakowanie kraju pochodzenia
Zdawałoby się że informacja o kraju pochodzenia opony nam jako użytkownikom jest zbędna. Tu przytoczę wypowiedz przedstawiciela jednego z większych dystrybutorów opon w Polsce „Będziemy zmuszeni odrzucić roszczenia reklamacyjne w przypadku opon pochodzących z importu równoległego z innych krajów np. z Brazylii, które na przykład dotyczą przebiegu i przyczepności na mokrej nawierzchni w warunkach europejskich. Nie możemy ich uznać choćby, dlatego, że opony te nie są stosowane zgodnie z porozumieniami zawartymi między firmą a klientami. Z tych powodów nie istnieją też żadne dalej idące roszczenia pozaumowne.”
"Brak oznakowania zgodności z E.C.E może być powodem zdjęcia ochrony ubezpieczeniowej z pojazdów jeżdżących na oponach niespełniających norm obowiązujących w Europie.”
Oznakowanie
Kombinacja litery „e” i kodu liczbowego (umieszczone w okręgu lub prostokącie) wskazuje kraj, w którym opona została początkowo zarejestrowana. Następnie widoczne są dwie cyfry, określające serię Regulacji, zgodnie z którą opona została zatwierdzona, po których występują cyfry oznaczające rodzaj zatwierdzenia E.C.E. Opony, które zostały ponadto poddane testowi i spełniają limity hałasu „mijania” mogą być oznaczone innym znakiem E.C.E. z literą „-s” (od angielskiego sound - dźwięk).
Rodzaje opon
Możemy wyodrębnić kilka właściwości klasyfikacji opon, najbardziej popularnym podziałem to podział według pór roku stosowania opony :
• letnie
• zimowe
• uniwersalne
Kolejnym podziałem nas interesującym jest klasyfikacja ze względu na warunki użytkowania
• szosowe
• terenowe
Podział ze względu na rodzaj napędu
• przeznaczone do samochodów z napędem na jedną oś
• przeznaczone do samochodów na dwie osie – 4x4
Najczęściej spotykane oznaczenia opon :
M + S - oznaczenie znajduje się na oponach zimowych oraz całorocznych (mud and snow - ang. "błoto i śnieg"). Bywa nieraz, że obok lub zamiennie do oznaczenia M + S stosuje się odpowiednią grafikę.
AT, A/T „ ALL Terrain” - oznakowanie opony przeznaczonej zarówno do jazdy terenowej jak i szosowej.
MT Mud Terrain - oznacza oponę terenową.
A/T-S, A/T-SUV – oznacza oponę terenową przeznaczoną do pojazdów typu SUV.
Niestety nie istnieje jeden mechanizm oznakowania rodzaju opony. Przykładowo przyjmując że szosowo-terenowe oznakowane są symbolem AT nie oznacza wcale, że tylko takie opony będą nadawać się do takiej jazdy. Niektórzy z producentów mogą stosować inne oznaczenia dla tego typu opon.
Ważnym oznaczeniem, które może się pojawić na oferowanych nam oponach to napis "R", "retread" lub "retreaded" oznacza on oponę bieżnikowaną. Data bieżnikowania podawana jest w ten sam sposób co data produkcji nowych opon.
Wskaźnik zużycia
Często na boku opony widnieje też symbol TWI w miejscu gdzie umieszczony jest wskaźnik. Wskaźnik TWI (Tread Wear Identificator) - to zgrubienie przechodzące, co pewien czas pomiędzy blokami bieżnika, w poprzek opony. Dzięki temu można łatwo i szybko samodzielnie sprawdzić głębokość bieżnika. Jeśli wysokość bieżnika zrówna się z wysokością wskaźnika TWI, czyli do 1,6 mm opony nie nadają się do eksploatacji, bieżnik zużyty w 100%. Dla opon zimowych rekomenduje się TWI nie mniejsze niż 3,5 mm, aby zachować dobrą przyczepność na śniegu.
Prawidłowa eksploatacja
Na koniec kilka rad prawidłowego użytkowania opon. Zapewne wiele z tych punktów każdy z nas stosuje przy codziennej eksploatacji, są niestety również takie o których zazwyczaj zapominamy a mogą mieć wpływ nie tylko na żywotność naszych opon ale również na nasze bezpieczeństwo.
1. Należy utrzymywać prawidłowe ciśnienie zalecane przez producenta opon i pojazdu (sprawdzać raz w tygodniu) Zbyt wysokie lub zbyt niskie ciśnienie powietrza w oponie prowadzi do nieregularnego i przedwczesnego zużycia bieżnika. W oponach rozgrzanych ciśnienie wzrasta nawet o 20% i wszyscy producenci opon uwzględniają takie zwiększenie przy budowie.
2. Pamiętaj aby nie obciążać opon ponad dopuszczalne wartości,
3. Po zamontowaniu nowych opon należy jeździć z mniejszą prędkością przez ok. 300 km,
4. Zawsze należy pamiętać aby wyważać koła (obręcz + opona) na początku eksploatacji i podczas jej trwania, a szczególnie w sytuacji gdy kierowca odczuwa drgania lub wibracje.
5. Zawsze przekładaj koła przednie z tylnymi (nie rzadziej niż co 10.000 km)
6. Należy unikać najeżdżania na smary i inne substancje chemiczne. Mogą one trwale uszkodzić oponę.
7. Sprawdzaj geometrię kół (zbieżność, pochylenie). Unikniesz w ten sposób nierównomiernego i nienormalnie szybkiego zużycia Twoich opon. Jeżeli jest taka potrzeba, zamieniaj opony miejscami. Zła geometria powoduje szybsze zużycie opon.
OSTRZEŻENIE DLA UŻYTKOWNIKÓW OPON UŻYWANYCH
Prawie wszystkie "opony używane" dostępne w serwisach ogumienia na terenie kraju są to opony bezużyteczne i niebezpieczne. Opony te nie spełniały warunków technicznych związanych z przepisami prawa o ruchu drogowym w kraju w których były użytkowane i ich właściciele musieli się ich wyzbyć.
Np.:
- opony z samochodów powypadkowych które uległy kasacji
- opony po awaryjnym hamowaniu na autostradzie
- opony eksploatowane nieprawidłowo (za niskie ciśnienie, przeciążenia, zła geometria zawieszenia)
- opony po najechaniu na głęboką dziurę lub wysoki krawężnik (uszkodzenia warstw wewnętrznych)
- opony starsze niż 7 lat (sparciałe)
dziękuję firmie Continentall Polska za pomoc w przygotowaniu artykułu
Wszystkie informacje o ogumieniu możemy wyczytać z opisu umieszczonego na jego bocznej krawędzi. Aby było nam łatwiej z nich korzystać zostały one znormalizowane.
Żródło: Reifenfibel, 1.Wydanie 1999, Szwajcaria
1. Producent opony (marka)
2. Oznaczenie rzeźby bieżnika / typ opony
3. Szerokość opony w przekroju poprzecznym w mm
4. Profil opony wyrażony jako stosunek wysokości opony do jej szerokości w %
5. Opona radialna – właściwie tylko taka nas interesuje.
6. Średnica wewnętrzna opony. Najczęściej przedstawiana jako rozmiar felgi wyrażony w calach – najczęściej spryskane rozmiary w naszych autach to 16 oraz 17 cali
7. Wskaźnik ciężaru opony. W praktyce, wystarczy znać zalecany rozmiar opon do naszego samochodu, ponieważ indeksy nośności zawsze mają odpowiednio duży zapas.
8. Indeks prędkości
9. Tubeless (opona bezdętkowa) Obecnie najbardziej rozpowszechniony rodzaj opon.
10. Data produkcji (XX = tydzien, X = rok, < = 9. dekada)
11. Wskaźnik zużycia (Tread Wear Indicator) (1,6 mm)
12. Dodatkowe oznaczenia dla opon ze zwiększonym ciężarem
13. Wskazówka dla oznaczenia przydatności opon w okresie zimowym w przypadku opon zimowych i całorocznych
Rozmiar opony – jest to kilka jej parametrów pisany jako ciąg znaków. W naszym przypadku są to oznaczenia z punktów 3-7 rysunku przykładowej opony.
W celu prawidłowego doboru rozmiaru opony należy określić kilka wymiarów, które są charakterystyczne dla poszczególnych modeli samochodów. Producenci pojazdów bardzo często stosują różne rozmiary opon nawet w obrębie jednego modelu danej marki. Dobór opon niejednokrotnie zależy od wersji wyposażeniowej lub silnika pojazdu,. Na rozmiar opon składają się: szerokość, profil, (współczynnik kształtu) i średnica wewnętrzna opony (średnica koła).
W pierwszych latach produkcji Kia dedykowała dla modelu Sorento następujące rozmiary opon 225/75R16 oraz 245/70R16 . W późniejszym okresie dodano rozmiar 245/65R17. Zalecane zamienniki firmowych rozmiarów dla naszych aut to również 245/70R16, 155/60R17 i 255/55R18. Znajdują się czasami egzemplarze o odmiennym rozmiarze, ale ich zastosowanie zazwyczaj wiąże się to z modernizacją lub tuningiem sylwetki samochodu.
Indeks prędkości
Indeks prędkości określa maksymalną prędkość opony wyrażoną w km/h. Na podstawie tego indeksu odczytuje się prędkość, która jest maksymalną dopuszczalną prędkością przewidzianą dla danej opony. Przestrzeganie zaleceń dotyczących maksymalnych prędkości przy jakich opona może być użytkowana jest bardzo ważne dla bezpieczeństwa uczestników ruchu oraz trwałości opony. Jazda z prędkością przekraczającą zalecenia producenta opon, może doprowadzić do zniszczenia opony.
Oznakowanie daty produkcji
Sprawdzanie daty produkcji opon jest o tyle istotne, że opona nie powinna być starsza niż 5 lat. Przy prawidłowej konserwacji opon (sposób przechowywania, unikanie nasłonecznienia, dbanie o właściwe ciśnienie, poprawne wyważanie, itp.) można eksploatować oponę nawet 6, czy 8 letnią, jednakże, dla własnego bezpieczeństwa, jeśli posiadamy oponę 5 letnią, najlepiej już ją wymienić.
Samo sprawdzenie daty produkcji jest proste. Szukajmy numeru identyfikacyjnego opony, najczęściej zaczyna się od liter DOT. Jest to ciąg od 4 do 12 znaków, informujący o całej partii opon wyprodukowanych w danej fabryce. Nie na każdej oponie znajdziemy skrót DOT szukajmy wtedy samego ciągu kilkunastu znaków. Cztery ostatnie cyfry tego kodu (najczęściej są umieszczone w obwódce) zawierają informację o dacie produkcji opon. Dla przykładu 05: dwie pierwsze cyfry to tydzień produkcji, dwie kolejne to skrót od roku, czyli opona była wyprodukowana w piątym tygodniu 2005 roku. Opona z takim oznaczeniem będzie miała już ponad pięć lat więc watro się zastanowić nad jej wymianą.
Oznakowanie kraju pochodzenia
Zdawałoby się że informacja o kraju pochodzenia opony nam jako użytkownikom jest zbędna. Tu przytoczę wypowiedz przedstawiciela jednego z większych dystrybutorów opon w Polsce „Będziemy zmuszeni odrzucić roszczenia reklamacyjne w przypadku opon pochodzących z importu równoległego z innych krajów np. z Brazylii, które na przykład dotyczą przebiegu i przyczepności na mokrej nawierzchni w warunkach europejskich. Nie możemy ich uznać choćby, dlatego, że opony te nie są stosowane zgodnie z porozumieniami zawartymi między firmą a klientami. Z tych powodów nie istnieją też żadne dalej idące roszczenia pozaumowne.”
"Brak oznakowania zgodności z E.C.E może być powodem zdjęcia ochrony ubezpieczeniowej z pojazdów jeżdżących na oponach niespełniających norm obowiązujących w Europie.”
Oznakowanie
Kombinacja litery „e” i kodu liczbowego (umieszczone w okręgu lub prostokącie) wskazuje kraj, w którym opona została początkowo zarejestrowana. Następnie widoczne są dwie cyfry, określające serię Regulacji, zgodnie z którą opona została zatwierdzona, po których występują cyfry oznaczające rodzaj zatwierdzenia E.C.E. Opony, które zostały ponadto poddane testowi i spełniają limity hałasu „mijania” mogą być oznaczone innym znakiem E.C.E. z literą „-s” (od angielskiego sound - dźwięk).
Rodzaje opon
Możemy wyodrębnić kilka właściwości klasyfikacji opon, najbardziej popularnym podziałem to podział według pór roku stosowania opony :
• letnie
• zimowe
• uniwersalne
Kolejnym podziałem nas interesującym jest klasyfikacja ze względu na warunki użytkowania
• szosowe
• terenowe
Podział ze względu na rodzaj napędu
• przeznaczone do samochodów z napędem na jedną oś
• przeznaczone do samochodów na dwie osie – 4x4
Najczęściej spotykane oznaczenia opon :
M + S - oznaczenie znajduje się na oponach zimowych oraz całorocznych (mud and snow - ang. "błoto i śnieg"). Bywa nieraz, że obok lub zamiennie do oznaczenia M + S stosuje się odpowiednią grafikę.
AT, A/T „ ALL Terrain” - oznakowanie opony przeznaczonej zarówno do jazdy terenowej jak i szosowej.
MT Mud Terrain - oznacza oponę terenową.
A/T-S, A/T-SUV – oznacza oponę terenową przeznaczoną do pojazdów typu SUV.
Niestety nie istnieje jeden mechanizm oznakowania rodzaju opony. Przykładowo przyjmując że szosowo-terenowe oznakowane są symbolem AT nie oznacza wcale, że tylko takie opony będą nadawać się do takiej jazdy. Niektórzy z producentów mogą stosować inne oznaczenia dla tego typu opon.
Ważnym oznaczeniem, które może się pojawić na oferowanych nam oponach to napis "R", "retread" lub "retreaded" oznacza on oponę bieżnikowaną. Data bieżnikowania podawana jest w ten sam sposób co data produkcji nowych opon.
Wskaźnik zużycia
Często na boku opony widnieje też symbol TWI w miejscu gdzie umieszczony jest wskaźnik. Wskaźnik TWI (Tread Wear Identificator) - to zgrubienie przechodzące, co pewien czas pomiędzy blokami bieżnika, w poprzek opony. Dzięki temu można łatwo i szybko samodzielnie sprawdzić głębokość bieżnika. Jeśli wysokość bieżnika zrówna się z wysokością wskaźnika TWI, czyli do 1,6 mm opony nie nadają się do eksploatacji, bieżnik zużyty w 100%. Dla opon zimowych rekomenduje się TWI nie mniejsze niż 3,5 mm, aby zachować dobrą przyczepność na śniegu.
Prawidłowa eksploatacja
Na koniec kilka rad prawidłowego użytkowania opon. Zapewne wiele z tych punktów każdy z nas stosuje przy codziennej eksploatacji, są niestety również takie o których zazwyczaj zapominamy a mogą mieć wpływ nie tylko na żywotność naszych opon ale również na nasze bezpieczeństwo.
1. Należy utrzymywać prawidłowe ciśnienie zalecane przez producenta opon i pojazdu (sprawdzać raz w tygodniu) Zbyt wysokie lub zbyt niskie ciśnienie powietrza w oponie prowadzi do nieregularnego i przedwczesnego zużycia bieżnika. W oponach rozgrzanych ciśnienie wzrasta nawet o 20% i wszyscy producenci opon uwzględniają takie zwiększenie przy budowie.
2. Pamiętaj aby nie obciążać opon ponad dopuszczalne wartości,
3. Po zamontowaniu nowych opon należy jeździć z mniejszą prędkością przez ok. 300 km,
4. Zawsze należy pamiętać aby wyważać koła (obręcz + opona) na początku eksploatacji i podczas jej trwania, a szczególnie w sytuacji gdy kierowca odczuwa drgania lub wibracje.
5. Zawsze przekładaj koła przednie z tylnymi (nie rzadziej niż co 10.000 km)
6. Należy unikać najeżdżania na smary i inne substancje chemiczne. Mogą one trwale uszkodzić oponę.
7. Sprawdzaj geometrię kół (zbieżność, pochylenie). Unikniesz w ten sposób nierównomiernego i nienormalnie szybkiego zużycia Twoich opon. Jeżeli jest taka potrzeba, zamieniaj opony miejscami. Zła geometria powoduje szybsze zużycie opon.
OSTRZEŻENIE DLA UŻYTKOWNIKÓW OPON UŻYWANYCH
Prawie wszystkie "opony używane" dostępne w serwisach ogumienia na terenie kraju są to opony bezużyteczne i niebezpieczne. Opony te nie spełniały warunków technicznych związanych z przepisami prawa o ruchu drogowym w kraju w których były użytkowane i ich właściciele musieli się ich wyzbyć.
Np.:
- opony z samochodów powypadkowych które uległy kasacji
- opony po awaryjnym hamowaniu na autostradzie
- opony eksploatowane nieprawidłowo (za niskie ciśnienie, przeciążenia, zła geometria zawieszenia)
- opony po najechaniu na głęboką dziurę lub wysoki krawężnik (uszkodzenia warstw wewnętrznych)
- opony starsze niż 7 lat (sparciałe)
dziękuję firmie Continentall Polska za pomoc w przygotowaniu artykułu