Smarowanie krzyżaków i wałów

Własne fotorelacje z napraw lub usprawnień.

Moderator: Moderator

Regulamin forum
UWAGA: tu wstawiamy tylko własne fotorelacje z napraw i tego co sami zrobiliśmy przy aucie . NIE ZADAJEMY TUTAJ PYTAŃ, tylko dajemy odpowiedzi i wskazówki.
Wiadomość
Autor
diodalodz
Jestem
Jestem
Posty: 1046
Rejestracja: środa, 1 listopada 2017, 18:35
Skąd jesteś: Łódź
Silnik: 3.3 V6 (248KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: srebrny
Przebieg (km.): 155000
Inny Samochód: Opirus
Has thanked: 13 times
Been thanked: 54 times
Kontaktowanie:

Re: Smarowanie krzyżaków i wałów

#46 Postautor: diodalodz » wtorek, 29 maja 2018, 23:01

rolki kleisz na smar i wkładasz obrotowym ruchem ...

Peter
dobry jak...
dobry jak...
Posty: 929
Rejestracja: sobota, 27 lutego 2016, 22:31
Skąd jesteś: ...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 25 times

Re: Smarowanie krzyżaków i wałów

#47 Postautor: Peter » wtorek, 29 maja 2018, 23:43

Wszystko fajnie, nasuwa się jednak pytanie zasadnicze, jak wygląda płaszczyzna na której te rolki pracują ?

Awatar użytkownika
alien125
Jestem
Jestem
Posty: 1010
Wiek: 36
Rejestracja: poniedziałek, 23 października 2017, 09:19
Skąd jesteś: 53.497,18.411
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD
Rok: 2004
Przebieg (km.): 195000
Has thanked: 31 times
Been thanked: 56 times
Kontaktowanie:

Re: Smarowanie krzyżaków i wałów

#48 Postautor: alien125 » środa, 30 maja 2018, 00:10

Igiełki zostały na swoim miejscu wklejone na stary smar. Nie było sensu ich ruszać. Oczywiście podczas wybijania miseczek warto podłożyć białą szmatę pod krzyżak, żeby łatwo znaleźć to, co się ewentualnie wysypie. Bieżnie były w stanie idealnym. Jedynie przepompowałem krzyżak tawotem, żeby pozbyć się starego. Wyczuwalnego luzu brak, a nawet trochę ciasno się zrobiło. Zapewne widełki się lekko ścisnęły podczas bicia młotem. Jutro sprawdzę, czy się nie grzeje nadmiernie i w razie konieczności poprawie. Mam nadzieję, że będzie dobrze, bo nie chce mi się wywalać wału po raz trzeci w tym samym tygodniu :palm:
Dziwny jesteś mówili. W sumie mieli rację.

Peter
dobry jak...
dobry jak...
Posty: 929
Rejestracja: sobota, 27 lutego 2016, 22:31
Skąd jesteś: ...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 25 times

Re: Smarowanie krzyżaków i wałów

#49 Postautor: Peter » środa, 30 maja 2018, 00:24

Oby wszystko było ok. Powiedz mi jeszcze taką rzecz, co zatem Twoim zdaniem mogło utrudniać przesmarowanie krzyżaka ?

Awatar użytkownika
alien125
Jestem
Jestem
Posty: 1010
Wiek: 36
Rejestracja: poniedziałek, 23 października 2017, 09:19
Skąd jesteś: 53.497,18.411
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD
Rok: 2004
Przebieg (km.): 195000
Has thanked: 31 times
Been thanked: 56 times
Kontaktowanie:

Re: Smarowanie krzyżaków i wałów

#50 Postautor: alien125 » środa, 30 maja 2018, 08:23

To, że nikt tego nie robił od bardzo dawna i w kalamitce zablokowała się kulka, nawet po wykręceniu nie szło jej przepompować.
Ogarnęła mnie taka nagła obawa, że otwory w widełkach mogły się przekosić i z tego wynika ciasność. W takim układzie krzyżak się rozleci z całą pewnością. Jednak wtedy powinny być wyczuwalne przeskoki na igiełkach :hmm: Mogłem to sprawdzić, ale zawsze dobre pomysły pojawiają się zbyt późno. Chyba jednak wyjmę jeszcze raz ten cholerny wał. :(
Dziwny jesteś mówili. W sumie mieli rację.

Awatar użytkownika
lopunia
możesz mi ufać
możesz mi ufać
Posty: 1115
Wiek: 47
Rejestracja: środa, 10 lipca 2013, 16:15
Skąd jesteś: Łódź
Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
Skrzynia: A/T
Napęd: AWD
Rok: 2009
Kolor: Srebny
Przebieg (km.): 98000
Inny Samochód: SUZUKI GV II
Twoje poprzednie Sorento: Srebrny ZŁOMEK 2.5 CRDI AT
Has thanked: 50 times
Been thanked: 17 times
Kontaktowanie:

Re: Smarowanie krzyżaków i wałów

#51 Postautor: lopunia » piątek, 1 czerwca 2018, 09:09

Może ktoś mi będzie w stanie odpowiedzieć - czy wał powinien całkowicie zsunąć się z wieloklina, czy też nie? Miałem zastany przedni wał i metoda podgrzewania i młotkowania udało mi się go rozruszać, ale przesuw jest rzędu 2,5 - 3 cm. Zastanawiam się czy nie jest coś dalej zaczopowane i blokuje dalszy posuw, czy też tak to ma wyglądać?
pozdrawiam
Piotrek


"Człowiek całe życie się uczy a głupi umiera"

Awatar użytkownika
alien125
Jestem
Jestem
Posty: 1010
Wiek: 36
Rejestracja: poniedziałek, 23 października 2017, 09:19
Skąd jesteś: 53.497,18.411
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD
Rok: 2004
Przebieg (km.): 195000
Has thanked: 31 times
Been thanked: 56 times
Kontaktowanie:

Re: Smarowanie krzyżaków i wałów

#52 Postautor: alien125 » piątek, 1 czerwca 2018, 13:24

Wysuwa się cały. Na końcu tulei jest jedynie koszyk z gumowym pierścieniem. Wieloklin ma na pewno ponad 10cm. Po młotkowaniu zmierz widełki. Mi się zeszły 1mm i trzeba było ponownie grzać i rozciągać :palm:
Dziwny jesteś mówili. W sumie mieli rację.

Peter
dobry jak...
dobry jak...
Posty: 929
Rejestracja: sobota, 27 lutego 2016, 22:31
Skąd jesteś: ...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 25 times

Re: Smarowanie krzyżaków i wałów

#53 Postautor: Peter » piątek, 1 czerwca 2018, 15:20

Jeżeli chodzi o przedni wał w opcji z krzyżakiem i przegubem to ciężko się go wyciąga jak nie był długo ruszany. Szybciej jest go wyciągnąć od strony przegubu.

Awatar użytkownika
Marek
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 11392
Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 268000
Has thanked: 256 times
Been thanked: 352 times
Kontaktowanie:

Re: Smarowanie krzyżaków i wałów

#54 Postautor: Marek » piątek, 1 czerwca 2018, 19:32

Wał , ciężko ? Przecież to jest proste jak zdjęcie koła , takie twierdzenie zniechęci tych co chcą sami to zrobić .

Peter
dobry jak...
dobry jak...
Posty: 929
Rejestracja: sobota, 27 lutego 2016, 22:31
Skąd jesteś: ...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 25 times

Re: Smarowanie krzyżaków i wałów

#55 Postautor: Peter » piątek, 1 czerwca 2018, 20:17

Rozbierałeś wał z przegubem, bo ja tak, dlatego wiem co piszę. Jeżeli to jest takie proste dla Ciebie, to opisz od czego taką operację zacząć i na czym skoczyć żeby sobie nie robić niepotrzebnie pod górę. Nie jest sztuką teoretyzować przed, bo jak ktoś sobie już zrobi, to ma średnią przyjemność słuchania jakie to proste, a zazwyczaj na tym się jedynie kończy.

Awatar użytkownika
Marek
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 11392
Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 268000
Has thanked: 256 times
Been thanked: 352 times
Kontaktowanie:

Re: Smarowanie krzyżaków i wałów

#56 Postautor: Marek » piątek, 1 czerwca 2018, 21:25

Zbychu , jest to proste jak przysłowiowa budowa cepa , zaczyna się od odkręcenia śrub , kończy na ich dokręceniu . To że miałeś jakieś problemy to bardzo mi przykro , lecz twierdzenie że ciężko jest raczej nie na miejscu , mnie nie sprawiło to najmniejszego problemu . Po prostu nie należy uogólniać .

Peter
dobry jak...
dobry jak...
Posty: 929
Rejestracja: sobota, 27 lutego 2016, 22:31
Skąd jesteś: ...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 25 times

Re: Smarowanie krzyżaków i wałów

#57 Postautor: Peter » piątek, 1 czerwca 2018, 21:38

Nie do końca jest tak jak piszesz. Samo odkręcenie śrub ma już znaczenie. Jak ktoś odkręci sobie wpierw od strony reduktora i opuści wał od tej strony, to nie odkręci śrub od przegubu, bo wał od dołu będzie uniemożliwiał dojście imbusem do śrub, a od góry jest to nierealne nawet przy założonym wale, jest zbyt mało miejsca, trzeba obkręcać wałem i odkręcać od spodu. Następna sprawa, wyciągnięcie przegubu z osadzenia, jest on bardzo pasownie osadzony, przy montowaniu przecież dociąga się go śrubami przy skręcaniu, jeżeli nie był długo wyciągany, to nie jest takie hop siup, bicie młotkiem nie pomoże, można sobie w ten sposób jedynie przegub uszkodzić, trzeba szarpnąć go za całość i karczyć na boki, ale przecież to wszystko takie proste :kwink:

Awatar użytkownika
Marek
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 11392
Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 268000
Has thanked: 256 times
Been thanked: 352 times
Kontaktowanie:

Re: Smarowanie krzyżaków i wałów

#58 Postautor: Marek » piątek, 1 czerwca 2018, 22:29

Zbychu , troszeczkę to wygląda tak , jak przekonywał bym baletnicę o trudności wykonania piruetu .
Właśnie zacząłem tak przed czym Ty przestrzegasz , odkręciłem śruby od strony reduktora , podniosłem przód auta do góry , co pozwala na kręcenie wałem i jednocześnie odchylanie go od osi przegubu , po odkręceniu sześciu śrub przegubu , wystarczy odciągając wał opukać delikatnie młotkiem flanszę , wał wychodzi bez problemu . Cała operacja nie trwa dłużej niż piętnaście minut .

To nie jest żadna złośliwość , po prostu nie wiem , co to znaczy karczyć ?

Peter
dobry jak...
dobry jak...
Posty: 929
Rejestracja: sobota, 27 lutego 2016, 22:31
Skąd jesteś: ...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 25 times

Re: Smarowanie krzyżaków i wałów

#59 Postautor: Peter » piątek, 1 czerwca 2018, 23:05

To bardzo dziwne co piszesz, ja nie musiałem podnosić przodu żeby wałem obrócić i jeszcze jedno, czy Ty w swojej wersji A/T masz przegub na przednim wale ?

Karczyć - ruszać na boki
Ostatnio zmieniony piątek, 1 czerwca 2018, 23:09 przez Peter, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Andrzej
Off-Road
Off-Road
Posty: 5062
Rejestracja: poniedziałek, 15 marca 2010, 07:47
Skąd jesteś: Warszawa
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: niebieski
Przebieg (km.): 320000
Inny Samochód: C4 Picasso
Twoje poprzednie Sorento: 2003r. 2.5 CRDi złoty, manual
2005r. 2.5 CRDi niebieski automat
Has thanked: 77 times
Been thanked: 217 times
Kontaktowanie:

Re: Smarowanie krzyżaków i wałów

#60 Postautor: Andrzej » piątek, 1 czerwca 2018, 23:08

Wały w Kia Sorento to jedna z tych rzeczy o które trzeba zadbać .
Żaden mechanik, który nie zna Sorento nie pomyśli, żeby je nasmarować, ( co ? tam jest jakiś wał :hmm: ) dopóki mu się nie powie, a zdarza się tak, że sami nie wiemy, że to trzeba robić.
Jeśli to zaniedbamy to czeka nas wydatek tysiąca złotych a wystarczy tylko kilka chwil, aby temu zapobiec.

Pogoda sprzyja, a ponieważ w Warszawie nie mamy własnego warsztatu czy kanału, postanowiliśmy poszukać takiego ulicznego.
Smarownica nówka sztuka zakupiona, smar jest, parę minut i będzie po robocie , co tam dla nas :kwink:
Auto pięknie wjechało na kanał, smarownica napełniona , przykładamy ja do kalamitki i..... nic .
Nie chce w ogóle iść.
Wszystko co napompujemy wychodzi bokiem.
Nie ma jak dojść , mam wrażenie , że końcówka jest za duża i nie mogę jej dopasować jak należy
Patrzymy na śruby na wale.
No, nie ma ich za wiele .
Decyzja, odkręcamy wał.
Psikamy WD40 z każdej strony, chwila przerwy i kręcimy.
Wał wyszedł .
Teraz mamy do niego dostęp z każdej strony.
Na siłę dociskamy końcówkę smarownicy do kalamitki, naciskamy we dwoje mocno i po chwili na zewnątrz wytrysnął czarny smar.
Pchamy go jeszcze tak długo, aż zaczął w końcu zaczął wychodzić biały.
Teraz pozostało tylko przykręcić z powrotem wał .
Może da się to zrobić łatwiej, ale my mieliśmy taką smarownicę, że końcówka była trochę za gruba, może są inne, bardziej pasujące ale w Castoramie kupiliśmy pierwszą z brzegu, a może wszystkie takie są, nie wiem.
W każdym bądź razie podczas następnego przeglądu czy wymiany klocków każcie swojemu mechanikowi nasmarować wały :) albo zróbcie to sami.
Załączniki
25.jpg
25.jpg (225.83 KiB) Przejrzano 2336 razy
24.jpg
24.jpg (95.75 KiB) Przejrzano 2336 razy
23.jpg
23.jpg (123.77 KiB) Przejrzano 2336 razy
22.jpg
22.jpg (95.76 KiB) Przejrzano 2336 razy
21.jpg
21.jpg (92.32 KiB) Przejrzano 2336 razy
20.jpg
20.jpg (61.78 KiB) Przejrzano 2336 razy
19.jpg
19.jpg (131.39 KiB) Przejrzano 2336 razy
17.jpg
17.jpg (84.35 KiB) Przejrzano 2336 razy
16.jpg
16.jpg (93.44 KiB) Przejrzano 2336 razy
15.jpg
15.jpg (92.28 KiB) Przejrzano 2336 razy
14.jpg
14.jpg (61.76 KiB) Przejrzano 2336 razy
13.jpg
13.jpg (124.43 KiB) Przejrzano 2336 razy
12.jpg
12.jpg (94.17 KiB) Przejrzano 2336 razy
11.jpg
11.jpg (115.26 KiB) Przejrzano 2336 razy
10.jpg
10.jpg (129.12 KiB) Przejrzano 2336 razy
9d.jpg
9d.jpg (244.73 KiB) Przejrzano 2336 razy
9c.jpg
9c.jpg (180.66 KiB) Przejrzano 2336 razy
9b.jpg
9b.jpg (177.2 KiB) Przejrzano 2336 razy
9a.jpg
9a.jpg (208.4 KiB) Przejrzano 2336 razy
9.jpg
9.jpg (226.44 KiB) Przejrzano 2336 razy
8.jpg
8.jpg (211.35 KiB) Przejrzano 2336 razy
7.jpg
7.jpg (212.64 KiB) Przejrzano 2336 razy
6b.jpg
6b.jpg (226.61 KiB) Przejrzano 2336 razy
6a.jpg
6a.jpg (196.19 KiB) Przejrzano 2336 razy
6.jpg
6.jpg (196.72 KiB) Przejrzano 2336 razy
5.jpg
5.jpg (242.44 KiB) Przejrzano 2336 razy
Moje Sorento
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2003r. złoty, manual Obrazek
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2005r. niebieski, automat tiptronic Obrazek

Obrazek


Wróć do „FOTORELACJE Z NAPRAW KIA SORENTO I (2002-2009)”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości