USEL- instrukcja montażu

Własne fotorelacje z napraw lub usprawnień.

Moderator: Moderator

Regulamin forum
UWAGA: tu wstawiamy tylko własne fotorelacje z napraw i tego co sami zrobiliśmy przy aucie . NIE ZADAJEMY TUTAJ PYTAŃ, tylko dajemy odpowiedzi i wskazówki.
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Farmer1971
możesz mi ufać
możesz mi ufać
Posty: 1037
Wiek: 52
Rejestracja: poniedziałek, 8 grudnia 2014, 11:37
Skąd jesteś: Grabowo Kościerskie
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 300000
Inny Samochód: VW Polo 1,4
Twoje poprzednie Sorento: Srebrna 2.5 CRDi 2003r. 140KM, M/T
Has thanked: 11 times
Been thanked: 107 times
Kontaktowanie:

USEL- instrukcja montażu

#1 Postautor: Farmer1971 » czwartek, 8 grudnia 2016, 20:43

Przy okazji zakładania USEL-a w mojej kijance postanowiłem zrobić instrukcję jego montażu tak, aby każdy forumowicz mający choćby podstawowe rozeznanie w elektrotechnice mógł tego dokonać samodzielnie.
Z opisem montażu USEL-a jest taki problem, że ten układ jest wykonywany amatorsko przez różne osoby, w związku z czym nie podlega żadnej standaryzacji. Egzemplarze pochodzące od różnych wykonawców będą różnić się kolorami przewodów, typami złącz i.t.p. W związku z tym na wstępie zamieszczam schemat USEL-a (opracowany przez kol. Alkarak-a) z zaznaczonymi kolorami wyprowadzeń użytych przeze mnie. Ułatwi to być może zamontowanie USEL-a wykonanego przez inną osobę.
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

Widok USEL-a gotowego do zamontowania:
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

Do zamontowania USEL-a niezbędne będą następujące rzeczy:
- wiertarka/wkrętarka z wiertłem 8 mm.
- ok. 2 m cienkiego, dosyć sztywnego drutu do przeciągnięcia przewodów
- lutownica
- wkrętak krzyżakowy, szczypce, taśma izolacyjna
- coś do wycięcia otworu pod przełącznik w osłonie pod kierownicą (ja użyłem zeszlifowanego brzeszczotu do metalu).
Przydać się też mogą narzędzia do demontażu tapicerki, ale bez nich też sobie poradzimy.

W pierwszej kolejności odłączamy klemy akumulatora (najpierw - potem +).
Następnie przystępujemy do demontażu tapicerki pod kierownicą. W tym celu podważamy i zdejmujemy pokrywę boczną (trzyma się tylko na zatrzaskach) a następnie odkręcamy zaznaczone wkręty .
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

Następnie odłączamy linkę od dźwigni otwierania maski i pociągając za bok i górę przedniej osłony wyciągamy ją z zatrzasków. Należy to czynić ostrożnie, aby nie urwać przewodów od przełącznika napędów, które wypinamy z gniazd po odchyleniu przedniej osłony:
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

Odkręcamy gniazdo OBD2 wraz ze wspornikiem, które znajduje się w prawej dolnej części od wewnątrz przedniej osłony i wyjmujemy osłonę.
Przechodzimy na stronę pasażera, gdzie demontujemy plastikową nakładkę progu pociągając ją do góry. W przedniej części znajduje się wkręt, który wykręcamy i podważamy oraz wyciągamy osłonę złącz.
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

Po jej zdjęciu zobaczymy szereg złącz. Nas interesuje najniższe, które rozpinamy.
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

Następnie odnajdujemy żółty przewód połączony z 4 pinem wtyczki, przecinamy go ok. 3 cm od wtyczki i ściągamy izolację z obydwu końców przeciętego przewodu.
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

Teraz przystępujemy do przeciągnięcia przewodów USEL-a do przeciętego przewodu. Bierzemy przewody zielony i żółty znajdujące się w długiej (ok. 2 m) karbowanej osłonce i przy pomocy kawałka drutu przeciągamy ich wolne końce wraz z osłonką od strony kierowcy do pasażera.
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

Wtyczka na drugim końcu przewodów wraz z przewodami czarnym i czerwonym ma pozostać przy lewym boku samochodu.

Następnie łączymy przeciągnięte końce przewodów z przewodem przeciętym przy kostce w następujący sposób (WAŻNE!):
- zielony przewód łączymy z przewodem biegnącym w stronę kostki
- żółty przewód łączymy z przewodem biegnącym do wiązki przewodów.
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

Przewody skręcamy i lutujemy, a następnie izolujemy. Wpinamy wtyczkę z powrotem w gniazdo, układamy przewód w osłonce wzdłuż biegnących wiązek przewodów i mocujemy do nich za pomocą opasek zaciskowych. Zakładamy osłonę złączy i nakładkę progu po czym przechodzimy na lewa stronę samochodu.
Na drugim końcu osłonki mamy wtyczkę, gdzie zostały nam niepodłączone przewody czarny i czerwony.
Przewód czarny mocujemy końcówką oczkową do śruby masowej M6 znajdującej się na lewej ściance samochodu.
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

Następnie odnajdujemy gruby, żółty przewód biegnący we wiązce po lewej stronie. Jest to przewód, w którym jest napięcie po włączeniu zapłonu.
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

Zdejmujemy z niego izolację na odcinku ok. 1,5 cm nie przecinając go. Dolutowujemy do tego miejsca koniec czerwonego przewodu z oprawką bezpiecznika biegnącego od wtyczki i izolujemy złącze.
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

Mocujemy moduł USEL-a do metalowego wspornika za pomocą długiej opaski zaciskowej i łączymy gniazdo z wtyczką na przewodzie.
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

Obok mocujemy zworkę, która pozwoli powrócić nam do połączenia fabrycznego w przypadku awarii USEL-a. Wystarczy w tym celu rozpiąć złącze zasilania i sterowania i zastąpić USEL zworką.
Teraz w przedniej osłonie, którą demontowaliśmy na początku wycinamy otwór pod przełącznik i wiercimy obok otwór 8 mm pod oprawkę diody LED. Ja zrobiłem to nad przełącznikiem napędów, ale miejsce jest dowolne.
Po przygotowaniu otworów zdejmujemy konektory z przełącznika USEL-a i wciskamy go z zewnętrznej strony w wykonany otwór. Zakładamy konektory na przełącznik tak, aby przewody były połączone tak, jak na zdjęciu:
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

Przekładamy diodę LED przez wywiercony otwór, zakładamy na nią oprawkę i wciskamy do otworu.
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

Podłączamy wtyczki przełącznika napędów i montujemy osłonę przednią i boczną.
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

W położeniu przełącznika I (dioda świeci na zielono) mamy napęd tylko na tył.
W położeniu przełącznika 0 (dioda nie świeci) mamy ustawienie fabryczne AUTO.
W położeniu przełącznika II (dioda świeci na czerwono) mamy obie osie spięte ,,na sztywno''.

Jakby ktoś chciał pobrać tę instrukcję w PDF, to jest tutaj:

https://www.dropbox.com/s/wl50q0zmy9vzpu5/USEL-%20INSTRUKCJA%20MONTA%C5%BBU.pdf?dl=0

W razie wątpliwości chętnie służę pomocą :) .
Kia Sorento 3.3V6, automat tiptronic, 2007r. Obrazek

Awatar użytkownika
cezio77
możesz mi ufać
możesz mi ufać
Posty: 1111
Wiek: 46
Rejestracja: sobota, 27 września 2014, 11:42
Skąd jesteś: Ostróda
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: Czarny
Przebieg (km.): 190000
Inny Samochód: Nissan Micra
Has thanked: 45 times
Been thanked: 24 times

Re: USEL- instrukcja montażu

#2 Postautor: cezio77 » czwartek, 8 grudnia 2016, 20:59

Dobra robota Farmer! :ok:
"Głupiec myśli, że ma dość rozumu; mędrzec wie, jak wiele mu brakuje".

Awatar użytkownika
gomez953
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 1632
Rejestracja: wtorek, 1 lipca 2014, 22:34
Skąd jesteś: Opoczno - EOP
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: Rood i siwe na dole
Przebieg (km.): 230000
Twoje poprzednie Sorento: 2.4 EX 2003 Vialle LPi niebieskie
Has thanked: 104 times
Been thanked: 194 times
Kontaktowanie:

Re: USEL- instrukcja montażu

#3 Postautor: gomez953 » czwartek, 8 grudnia 2016, 21:06

Świetnie opisane i zobrazowane :love: , teraz nawet ja bym dał radę, gdybym tylko miał. :idn:
Obrazek

Awatar użytkownika
tygrys
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 2766
Rejestracja: piątek, 13 maja 2016, 17:32
Skąd jesteś: Leszno
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD
Rok: 2006
Kolor: Czarny
Przebieg (km.): 200000
Has thanked: 25 times
Been thanked: 27 times
Kontaktowanie:

Re: USEL- instrukcja montażu

#4 Postautor: tygrys » czwartek, 8 grudnia 2016, 21:08

Farmer, super opis i przejrzyście :happy2:

Nigdy nie jedź szybciej niż Twój anioł stróż potrafi latać!

Bądź miły dla osoby która próbuje ci na forum pomóc, tym bardziej że robi to bezpłatnie w swoim wolnym czasie.


Peter
dobry jak...
dobry jak...
Posty: 929
Rejestracja: sobota, 27 lutego 2016, 22:31
Skąd jesteś: ...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 25 times

Re: USEL- instrukcja montażu

#5 Postautor: Peter » czwartek, 8 grudnia 2016, 21:08

Kawał dobrej roboty, tak powinien wyglądać wzorcowy tutorial :ok: U mnie jest wszystko po drugiej stronie, ale myślę, że umiejscowienie i kolorystyka przewodów będzie taka sama. Dziękuje Farmer1971 :shake:

Awatar użytkownika
Farmer1971
możesz mi ufać
możesz mi ufać
Posty: 1037
Wiek: 52
Rejestracja: poniedziałek, 8 grudnia 2014, 11:37
Skąd jesteś: Grabowo Kościerskie
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 300000
Inny Samochód: VW Polo 1,4
Twoje poprzednie Sorento: Srebrna 2.5 CRDi 2003r. 140KM, M/T
Has thanked: 11 times
Been thanked: 107 times
Kontaktowanie:

Re: USEL- instrukcja montażu

#6 Postautor: Farmer1971 » czwartek, 8 grudnia 2016, 21:11

gomez953 pisze:Świetnie opisane i zobrazowane :love: , teraz nawet ja bym dał radę, gdybym tylko miał. :idn:


Jeszcze dwa USEL-e mi zostały, więc jak chcesz... :lol:
Kia Sorento 3.3V6, automat tiptronic, 2007r. Obrazek

Peter
dobry jak...
dobry jak...
Posty: 929
Rejestracja: sobota, 27 lutego 2016, 22:31
Skąd jesteś: ...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 25 times

Re: USEL- instrukcja montażu

#7 Postautor: Peter » czwartek, 8 grudnia 2016, 21:16

Jeżeli mowa o tej całej elektronice, to ja bardzo chętnie bym przytulił.

Awatar użytkownika
Farmer1971
możesz mi ufać
możesz mi ufać
Posty: 1037
Wiek: 52
Rejestracja: poniedziałek, 8 grudnia 2014, 11:37
Skąd jesteś: Grabowo Kościerskie
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 300000
Inny Samochód: VW Polo 1,4
Twoje poprzednie Sorento: Srebrna 2.5 CRDi 2003r. 140KM, M/T
Has thanked: 11 times
Been thanked: 107 times
Kontaktowanie:

Re: USEL- instrukcja montażu

#8 Postautor: Farmer1971 » czwartek, 8 grudnia 2016, 21:25

Poszła wiadomość na priv.
Kia Sorento 3.3V6, automat tiptronic, 2007r. Obrazek

Peter
dobry jak...
dobry jak...
Posty: 929
Rejestracja: sobota, 27 lutego 2016, 22:31
Skąd jesteś: ...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 25 times

Re: USEL- instrukcja montażu

#9 Postautor: Peter » czwartek, 8 grudnia 2016, 21:40

Ok, dziękuje :happy2:

Awatar użytkownika
sztaba
MODERATOR
MODERATOR
Posty: 1895
Wiek: 44
Rejestracja: czwartek, 7 stycznia 2016, 16:57
Skąd jesteś: Suwałki
Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: EB
Inny Samochód: zmota
Twoje poprzednie Sorento: 2,5 crdi 2003 r
Has thanked: 2 times
Been thanked: 25 times
Kontaktowanie:

Re: USEL- instrukcja montażu

#10 Postautor: sztaba » czwartek, 8 grudnia 2016, 21:46

Juupi sorcia będzie miała nowy gadżet :beer:
Dzięki Farmer,warto było czekać. Sorcia też będzie zadowolona.
K up
I nne
A uto

Radość z jazdy zaczyna się tam,gdzie kończy się ekonomia :tup:

Awatar użytkownika
staszek
dobry jak...
dobry jak...
Posty: 966
Rejestracja: środa, 26 lutego 2014, 15:28
Skąd jesteś: Łódź
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: EB
Inny Samochód: Mercedes W124 230TE
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: USEL- instrukcja montażu

#11 Postautor: staszek » czwartek, 8 grudnia 2016, 22:07

Farmer, bardzo fajny opis. Kiedyś był, ale fotki chyba już zniknęły, poza tym każde info się przydaje.
Poniżej fotka mojego przełącznika do USEL'a. Nie mogłem się zdecydować, w którym miejscu wyciąć otwór, więc roboczo wymyśliłem coś takiego. Każdy z nas ma w tym miejscu zaślepkę. Wystarczy ją wyjąć i obciąć. Przełącznik idealnie pasuje w otwór po zaślepce i dobrze się trzyma. Miało być tymczasowo, ale raczej zostanie. Diodę wsadziłem z boku obudowy licznika. Nie widać jej, ale widać jak świeci. Niestety fotki tylko nocne. :)
Załączniki
przelacznik usel.jpg
przelacznik usel.jpg (46.86 KiB) Przejrzano 5444 razy
usel dioda.jpg
usel dioda.jpg (46.58 KiB) Przejrzano 5444 razy
Ostatnio zmieniony czwartek, 8 grudnia 2016, 23:09 przez staszek, łącznie zmieniany 1 raz.

Peter
dobry jak...
dobry jak...
Posty: 929
Rejestracja: sobota, 27 lutego 2016, 22:31
Skąd jesteś: ...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 25 times

Re: USEL- instrukcja montażu

#12 Postautor: Peter » czwartek, 8 grudnia 2016, 22:50

Stachu, mniejszych fot nie miałeś :lol: Mnie to się bardzo podobały przełączniki, które miał Bogunow w swoim byłym Sorenciuchu, ale one były tylko dwupozycyjne :(

Awatar użytkownika
staszek
dobry jak...
dobry jak...
Posty: 966
Rejestracja: środa, 26 lutego 2014, 15:28
Skąd jesteś: Łódź
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: EB
Inny Samochód: Mercedes W124 230TE
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: USEL- instrukcja montażu

#13 Postautor: staszek » czwartek, 8 grudnia 2016, 23:11

Piszesz i masz. :) Zmniejszyłem może trochę za bardzo, ale już są większe. :kwink:

Awatar użytkownika
vokal
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 6169
Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
Skąd jesteś: WA/NOE
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
Has thanked: 13 times
Been thanked: 49 times
Kontaktowanie:

Re: USEL- instrukcja montażu

#14 Postautor: vokal » czwartek, 8 grudnia 2016, 23:21

staszek pisze:Farmer, bardzo fajny opis. Kiedyś był, ale fotki chyba już zniknęły, poza tym każde info się przydaje....

Nic nie zniknęło. Opis i fotki są cały czas dostępne:
viewtopic.php?f=39&t=3975
Obrazek
Obrazek
"Ludzie są gotowi uwierzyć we wszystko, tylko nie w prawdę."

Awatar użytkownika
arturiewa5
możesz mi ufać
możesz mi ufać
Posty: 1224
Wiek: 58
Rejestracja: piątek, 25 grudnia 2015, 23:24
Skąd jesteś: Wołów
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD
Rok: 2004
Kolor: BORDO
Przebieg (km.): 180000
Inny Samochód: ML 280 CDI
Been thanked: 15 times
Kontaktowanie:

Re: USEL- instrukcja montażu

#15 Postautor: arturiewa5 » piątek, 9 grudnia 2016, 00:00

Farmer1971, ile by kosztowało takie cacko? Zacząłem się poważnie zastanawiać nad zamontowaniem tego ustrojstwa. Podejrzewam że zużycie paliwa na trasie spadnie. :lol:


Wróć do „FOTORELACJE Z NAPRAW KIA SORENTO I (2002-2009)”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość