[mini TUT] Wymiana hydraulicznych regulatorów luzu zaworowego 3.5 V6

Własne fotorelacje z napraw lub usprawnień.

Moderator: Moderator

Regulamin forum
UWAGA: tu wstawiamy tylko własne fotorelacje z napraw i tego co sami zrobiliśmy przy aucie . NIE ZADAJEMY TUTAJ PYTAŃ, tylko dajemy odpowiedzi i wskazówki.
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
alien125
Jestem
Jestem
Posty: 1010
Wiek: 36
Rejestracja: poniedziałek, 23 października 2017, 09:19
Skąd jesteś: 53.497,18.411
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD
Rok: 2004
Przebieg (km.): 195000
Has thanked: 31 times
Been thanked: 56 times
Kontaktowanie:

[mini TUT] Wymiana hydraulicznych regulatorów luzu zaworowego 3.5 V6

#1 Postautor: alien125 » sobota, 1 grudnia 2018, 12:54

Jest to mój pierwszy poradnik, więc nie spodziewajcie się zbyt wiele, ale do rzeczy.
Jeśli masz Sorento pierwszej generacji z silnikiem benzynowym 3.5l V6, to musisz zdawać sobie sprawę, że za poranne klepanie zimnego silnika odpowiedzialne są tak zwane hydrauliki. Z założenia powinny one kasować luz zaworowy i być bezobsługowe w przeciwieństwie do regulatorów mechanicznych. Niestety po czasie zapychają się one brudem z oleju silnikowego i klepanie, zwłaszcza przy niskich temperaturach, znacznie się wydłuża. Skutecznego sposobu na domową regenerację regulatorów nie ma, a przynajmniej ja o nim nie słyszałem. Trzeba zakasać rękawy, wyszperać zaskórniaki i zabrać się do roboty. Operacja nie jest trudna, nie wymaga też wiedzy tajemnej. Jest za to upierdliwa i czasochłonna. Warto zarezerwować sobie cały dzień.

Co potrzebujemy:
- regulatory 2461033050 (24 sztuki)
- uszczelki pokryw zaworowych 2244139810 + 2244339810 (2 komplety)
- uszczelkę dolną kolektora dolotowego 2921539800 (1 sztuka)

Warto przy okazji wymienić o ile nie były wcześniej zmieniane:

- świece 2741037100 (6 sztuk)
- przewody zapłonowe 2742039800 (1 komplet - 3 sztuki)
- cewki zapłonowe 2730039800 (3 sztuki)
- część kolektora dolotowego z klapami 2922239800 (1 sztuka)

Pracę warto zacząć od spuszczenia płynu chłodniczego. Całego. Ja próbowałem spuścić tylko tyle ile jest konieczne i w układzie został litr. Nie ma sensu się tak bawić. Spuszczanie oleju nie jest konieczne, jeśli nie chcemy go zmieniać.
Dalej zdejmujemy ramiona wycieraczek, górną część podszybia, mechanizm wycieraczek i dolną część podszybia. Nie ma co się łudzić, że bez tego damy radę.
Zdejmujemy osłonę silnika, rozłączamy wszystkie przewody elektryczne, wężyki podciśnienia i płynu chłodniczego. Jest tego sporo, lecz nie sposób się pomylić przy składaniu.
Odczepiamy linki od przepustnicy, zdejmujemy elastyczny łącznik między filtrem powietrza a kolektorem dolotowym. Obudowy filtra nie trzeba ruszać.
Teraz możemy już zdjąć kolektor. W tym celu trzeba odkręcić śruby wsporników kolektora (2 po bokach, jedną z tyłu), wszystkie śruby i 2 nakrętki widoczne z góry. Po odkręceniu wystarczy szarpnąć go do góry. Nie jest zbyt ciężki. Po zdjęciu warto przykryć otwory dolotowe, aby nic tam nie wpadło. Pod kolektorem jest jeszcze kilka przewodów do rozłączenia. W sumie są to 2 wiązki elektryczne. Trzeba je rozpiąć na tyle, żeby dało się odsunąć na bok. Jedna z nich idzie aż do rozrusznika. Pod spód silnika. W tym momencie zaczyna wyglądać to wszystko nieciekawie, ale bez obaw. Nie da się wtyczek pomylić. Mamy też 2 wężyki (odmy) podłączone do każdej z pokryw zaworów. Trzeba je dołączyć.
Teraz trzeba wziąć głęboki oddech i zabrać się za demontaż wsporników kolektora dolotowego. Są 3. Po jednym z lewej i prawej oraz jeden z tyłu silnika. Po 2 śruby na wspornik. Dostęp do śrub jest kiepski, można spróbować zostawić ten tylny na miejscu, ja go odkręciłem.
Następnie zabieramy się za odkręcenia plastikowych pokrywek świec, odłączenie przewodów zapłonowych i odkręcenie cewek. Warto ten cały bałagan wyjąć z komory silnia, bo będzie nam przeszkadzał. Samych świec odkręcać nie trzeba. Przynajmniej nic nie wpadnie do cylindrów.
Teraz jesteśmy na etapie zdejmowania pokryw zaworowych. Przeszkadza nam jednak osłona paska rozrządu. O ile z lewej strony nie ma problemu. Wystarczy odkręcić i zdjąć górną część, to z prawej nie jest już tak łatwo. Przeszkadza pompa wspomagania. Tu są 2 szkoły. Można odkręcić i odsunąć pompę, a następnie zdjąć osłonę, albo zdewastować osłonę i zrobić otwór (pod osłoną jest śruba pokrywy) w górnej jej części. Przy opcji 2 trzeba pamiętać, że pod osłoną jest pasek rozrządu. Ja wybrałem opcję 2. Po uporaniu się z osłoną odkręcamy wszystkie śruby pokryw zaworów i je zdejmujemy. Niekoniecznie obie na raz. Trzeba trochę pomanewrować pokrywami. Łatwo się nie poddają.
Mamy już dostęp do winowajców zamieszania, ale patrzymy na zegar. Jest 12 więc należy się kWh :tea:
Wracamy i widzimy coś takiego.
01.jpg
01.jpg (152.3 KiB) Przejrzano 2728 razy

02.jpg
02.jpg (140.53 KiB) Przejrzano 2728 razy

Do dalszych prac potrzebne jest specjalne narzędzie, które można zakupić w internetach (np. https://www.tesam.pl/s9999853-przyrzad- ... W6f-PuBBVM) lub wykonać samodzielnie. Ja zrobiłem coś takiego.
03.jpg
03.jpg (71.15 KiB) Przejrzano 2728 razy

Wykorzystałem do tego nóż kuchenny. Nie jest on idealny, ale o tym później. Narzędzie wkładamy między wałek rozrządu a kapturek sprężyny zaworowej. Naciskamy sprężynę, uwalniamy i wyjmujemy dźwigienkę zaworową. Teraz wystarczy wyjąć stary regulator z gniazda i umieścić w nim nowy. Nowy wkładamy powoli, bo z otworu obok gniazda tryśnie olej. Ponownie naciskamy sprężynę i umieszczamy dźwigienkę na miejscu. Jedna uwaga, krzywka danego zaworu na wałku rozrządu musi być skierowana w górę. W celu ustawienia krzywki obracamy wałem korbowym.
05.jpg
05.jpg (129.39 KiB) Przejrzano 2728 razy

06.jpg
06.jpg (130.89 KiB) Przejrzano 2728 razy

07.jpg
07.jpg (115.15 KiB) Przejrzano 2728 razy

08.jpg
08.jpg (133.31 KiB) Przejrzano 2728 razy

09.jpg
09.jpg (117.16 KiB) Przejrzano 2728 razy

10.jpg
10.jpg (98.18 KiB) Przejrzano 2728 razy

11.jpg
11.jpg (129.68 KiB) Przejrzano 2728 razy

Czynność powtarzamy 23 razy i możemy zabrać się za składanie wszystkiego, co rozebraliśmy przy okazji wymieniając uszczelki i opcjonalne elementy. Po operacji silnik powinien odpalić od kopa i już nie klepać przy zimnym starcie.

Parę słów odnośnie narzędzia. Nóż jest tani i wystarczy na jednorazową zabawę, jednak warto wybrać jak najszerszy. Wąski potrafi wpaść między sprężynę a ściankę głowicy. Przy szlifowaniu należy zwrócić szczególną uwagę na krawędzie. Ostre niosą ryzyko narobienia opiłków metalu (głównie miękkiego aluminium z głowicy), które nie są pożądane w silniku.
Dziwny jesteś mówili. W sumie mieli rację.

Awatar użytkownika
vokal
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 6169
Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
Skąd jesteś: WA/NOE
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
Has thanked: 13 times
Been thanked: 49 times
Kontaktowanie:

Re: [mini TUT] Wymiana hydraulicznych regulatorów luzu zaworowego 3.5 V6

#2 Postautor: vokal » sobota, 1 grudnia 2018, 20:48

Jak na pierwszy raz to baaardzo dobra robota :ok:
Obrazek
Obrazek
"Ludzie są gotowi uwierzyć we wszystko, tylko nie w prawdę."

Awatar użytkownika
Marek
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 11390
Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 268000
Has thanked: 256 times
Been thanked: 352 times
Kontaktowanie:

Re: [mini TUT] Wymiana hydraulicznych regulatorów luzu zaworowego 3.5 V6

#3 Postautor: Marek » sobota, 1 grudnia 2018, 23:08

Alien125 , kiedy zmieniałeś rozrząd ?

Awatar użytkownika
alien125
Jestem
Jestem
Posty: 1010
Wiek: 36
Rejestracja: poniedziałek, 23 października 2017, 09:19
Skąd jesteś: 53.497,18.411
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD
Rok: 2004
Przebieg (km.): 195000
Has thanked: 31 times
Been thanked: 56 times
Kontaktowanie:

Re: [mini TUT] Wymiana hydraulicznych regulatorów luzu zaworowego 3.5 V6

#4 Postautor: alien125 » sobota, 1 grudnia 2018, 23:50

Rozrząd robiłem jakoś w kwietniu. Też myślisz, że pasek kiepsko wygląda?
Dziwny jesteś mówili. W sumie mieli rację.

Awatar użytkownika
Marek
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 11390
Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 268000
Has thanked: 256 times
Been thanked: 352 times
Kontaktowanie:

Re: [mini TUT] Wymiana hydraulicznych regulatorów luzu zaworowego 3.5 V6

#5 Postautor: Marek » niedziela, 2 grudnia 2018, 00:01

Dosyć wyraźnie odgnieciony , z tym że jest dosyć mocno opleciony na wale i na pompie wody , ale jak w kwietniu to świeży .

Awatar użytkownika
alien125
Jestem
Jestem
Posty: 1010
Wiek: 36
Rejestracja: poniedziałek, 23 października 2017, 09:19
Skąd jesteś: 53.497,18.411
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD
Rok: 2004
Przebieg (km.): 195000
Has thanked: 31 times
Been thanked: 56 times
Kontaktowanie:

Re: [mini TUT] Wymiana hydraulicznych regulatorów luzu zaworowego 3.5 V6

#6 Postautor: alien125 » niedziela, 2 grudnia 2018, 00:53

Właśnie, dosyć mocno się wytarł jak na te kilkanaście tysięcy. Stary wyglądał podobnie.
20181202_004450-796x448.jpg
20181202_004450-796x448.jpg (64.26 KiB) Przejrzano 2681 razy

W środku za to, jak nowy. Nie wiem niestety ile miał przelatane.
Dziwny jesteś mówili. W sumie mieli rację.

Awatar użytkownika
piroman
moje konto
moje konto
Posty: 164
Wiek: 38
Rejestracja: niedziela, 26 marca 2017, 23:45
Skąd jesteś: Poznań
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Kolor: Srebrny
Przebieg (km.): 160000
Has thanked: 11 times
Been thanked: 9 times
Kontaktowanie:

Re: [mini TUT] Wymiana hydraulicznych regulatorów luzu zaworowego 3.5 V6

#7 Postautor: piroman » piątek, 14 grudnia 2018, 18:08

Dzięki Alien125, świetny materiał!

AmOnO
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 79
Wiek: 38
Rejestracja: sobota, 7 lipca 2018, 12:00
Skąd jesteś: Leszno
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Been thanked: 4 times
Kontaktowanie:

Re: [mini TUT] Wymiana hydraulicznych regulatorów luzu zaworowego 3.5 V6

#8 Postautor: AmOnO » piątek, 8 lutego 2019, 11:55

Dzięki wielkie super poradnik. Ale do jednego się muszę odnieść a mianowicie: Demontaż kolektora można spokojnie wykonać nie demontując podszybia i wycieraczek itd. Robiłem to przy okazji wymiany części kolektora z klapami- trzeba się trochę nagimnastykować aby to porozpinać ale wszystko wyjdzie bez całkowitej demolki podszybia- Reszta Instrukcji na bardzo wysokim poziomie. Dzięki

Awatar użytkownika
alien125
Jestem
Jestem
Posty: 1010
Wiek: 36
Rejestracja: poniedziałek, 23 października 2017, 09:19
Skąd jesteś: 53.497,18.411
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD
Rok: 2004
Przebieg (km.): 195000
Has thanked: 31 times
Been thanked: 56 times
Kontaktowanie:

Re: [mini TUT] Wymiana hydraulicznych regulatorów luzu zaworowego 3.5 V6

#9 Postautor: alien125 » piątek, 8 lutego 2019, 12:30

Zrobiłem 2 podejścia do tematu i cały czas nie wiem jak odkręcić tylny wspornik i szpilkę kolektora nie ruszając podszybia. Czyżby niektóre czołgi miały więcej miejsca pod maską? :hmm:
Dziwny jesteś mówili. W sumie mieli rację.

AmOnO
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 79
Wiek: 38
Rejestracja: sobota, 7 lipca 2018, 12:00
Skąd jesteś: Leszno
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Been thanked: 4 times
Kontaktowanie:

Re: [mini TUT] Wymiana hydraulicznych regulatorów luzu zaworowego 3.5 V6

#10 Postautor: AmOnO » piątek, 8 lutego 2019, 12:49

tak szczerze przyznam że u mnie ktoś tam już chyba łapy pchał gdyż wspornika z tyłu nie mam. A jeśli chodzi o szpilkę to ciasno ale dało się ją wykręcić, oczywiście jeśli mówimy o tej pionowej przechodzącej przez kolektor. jutro zamierzam wymienić uszczelkę pokrywy zaworów na jednej stronie wiec znowu czeka mnie zdejmowanie no ale cóż taki już los z sorento.

Awatar użytkownika
Andrzej
Off-Road
Off-Road
Posty: 5062
Rejestracja: poniedziałek, 15 marca 2010, 07:47
Skąd jesteś: Warszawa
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: niebieski
Przebieg (km.): 320000
Inny Samochód: C4 Picasso
Twoje poprzednie Sorento: 2003r. 2.5 CRDi złoty, manual
2005r. 2.5 CRDi niebieski automat
Has thanked: 77 times
Been thanked: 217 times
Kontaktowanie:

Re: [mini TUT] Wymiana hydraulicznych regulatorów luzu zaworowego 3.5 V6

#11 Postautor: Andrzej » piątek, 8 lutego 2019, 15:10

Może zrób tutorial z wymiany uszczelki :)

7.jpg
7.jpg (163.04 KiB) Przejrzano 2583 razy
Moje Sorento
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2003r. złoty, manual Obrazek
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2005r. niebieski, automat tiptronic Obrazek

Obrazek

cobratw
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 43
Rejestracja: środa, 9 maja 2018, 10:08
Skąd jesteś: włocek
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: Black
Inny Samochód: Leon
Has thanked: 2 times
Kontaktowanie:

Re: [mini TUT] Wymiana hydraulicznych regulatorów luzu zaworowego 3.5 V6

#12 Postautor: cobratw » poniedziałek, 25 marca 2019, 12:15

A napisz proszę przybliżony koszt wymiany

Awatar użytkownika
Mucha
Off-Road
Off-Road
Posty: 2088
Wiek: 35
Rejestracja: środa, 19 grudnia 2018, 22:25
Skąd jesteś: Raszyn
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD
Rok: 2003
Kolor: Czarny
Przebieg (km.): 228000
Has thanked: 62 times
Been thanked: 105 times
Kontaktowanie:

Re: [mini TUT] Wymiana hydraulicznych regulatorów luzu zaworowego 3.5 V6

#13 Postautor: Mucha » poniedziałek, 25 marca 2019, 12:43

Bardzo dobra robota! :gpost:
Witaj w gronie czołgistów :beer:
265/75/16 et 25
Lift 6 cali
Dzik Dzik Dzik :rolley:
Jedyny taki w Polsce dzik po Koksie :happy2:

Awatar użytkownika
alien125
Jestem
Jestem
Posty: 1010
Wiek: 36
Rejestracja: poniedziałek, 23 października 2017, 09:19
Skąd jesteś: 53.497,18.411
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD
Rok: 2004
Przebieg (km.): 195000
Has thanked: 31 times
Been thanked: 56 times
Kontaktowanie:

Re: [mini TUT] Wymiana hydraulicznych regulatorów luzu zaworowego 3.5 V6

#14 Postautor: alien125 » poniedziałek, 25 marca 2019, 12:48

cobratw pisze:A napisz proszę przybliżony koszt wymiany

Wszystko zależy gdzie kupisz części. Ja na komplet regulatorów(popychaczy) wydałem niecałe 400 zł, ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zapłacić 4 razy więcej. Jedynie co mogę dodać, to uszczelki pokryw zaworowych lepiej kupić oryginalne. Ja skusiłem się na zamienniki. Nie były znacznie tańsza, a zaczęły przeciekać po 4 miesiącach. :palm: Ponowna wymiana nastąpiła 2 tygodnie temu. Znalazłem na allegro oryginalne po 45zł na stronę i... tak, da się to zrobić bez ruszania podszybia. :blushing:
Dziwny jesteś mówili. W sumie mieli rację.

cobratw
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 43
Rejestracja: środa, 9 maja 2018, 10:08
Skąd jesteś: włocek
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: Black
Inny Samochód: Leon
Has thanked: 2 times
Kontaktowanie:

Re: [mini TUT] Wymiana hydraulicznych regulatorów luzu zaworowego 3.5 V6

#15 Postautor: cobratw » poniedziałek, 25 marca 2019, 19:46

dzięki za odpowiedz, a gdzie takie tanie regulatory bo widzę ze są po około 50zł za sztukę :/


Wróć do „FOTORELACJE Z NAPRAW KIA SORENTO I (2002-2009)”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości