Poprawa mocowania rurek chłodnicy w 3.3 V6.

Własne fotorelacje z napraw lub usprawnień.

Moderator: Moderator

Regulamin forum
UWAGA: tu wstawiamy tylko własne fotorelacje z napraw i tego co sami zrobiliśmy przy aucie . NIE ZADAJEMY TUTAJ PYTAŃ, tylko dajemy odpowiedzi i wskazówki.
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Farmer1971
możesz mi ufać
możesz mi ufać
Posty: 1037
Wiek: 52
Rejestracja: poniedziałek, 8 grudnia 2014, 11:37
Skąd jesteś: Grabowo Kościerskie
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 300000
Inny Samochód: VW Polo 1,4
Twoje poprzednie Sorento: Srebrna 2.5 CRDi 2003r. 140KM, M/T
Has thanked: 11 times
Been thanked: 107 times
Kontaktowanie:

Poprawa mocowania rurek chłodnicy w 3.3 V6.

#1 Postautor: Farmer1971 » czwartek, 9 lipca 2020, 21:29

Korzystając z tego, że mam wyjęty silnik i chłodnicę postanowiłem poprawić niezbyt udane fabryczne rozwiązanie mocowania miedzianych rurek obiegu oleju automatycznej skrzyni biegów do chłodnicy cieczy.
Króćce do mocowania tych rurek znajdują się na chłodnicy cieczy poniżej wlewu.
1.jpg
1.jpg (372.53 KiB) Przejrzano 1870 razy

Błąd w mocowaniu rurek polega na tym, że producent dał tam bardzo wąskie nakrętki dociskowe (tzw. narzutki), które trzymają dosłownie kilkoma zwojami gwintu. Zakres siły dokręcania jest bardzo wąski i łatwo o zerwanie gwintu (ktoś już na forum miał taki problem).
Szukałem takich nakrętek w internecie, ale niestety są tylko rozmiary calowe, a gwint na króćcach ma rozmiar M14x1,25 mm. Pozostało więc udać się do tokarza, który mi takie nakrętki dorobił. Nowe nakrętki są wyższe o 6 mm.
2.jpg
2.jpg (177.25 KiB) Przejrzano 1870 razy

Przy okazji postanowiłem dorobić też nowe rurki, gdyż fabryczne są pospłaszczane na zagięciach, co zmniejsza ich przepustowość.
Jeżeli ktoś chciałby samodzielnie je wykonać, to poza nakrętkami będą potrzebne:
- rurka miedziana miękka o średnicy zewnętrznej 10 mm- wystarczą 2 m ale lepiej kupić 3
- zestaw do zarabiania końcówek rurek
- giętarka do rurek
- obcinarka
- przyda się gumowy młotek, pilnik, papier ścierny i trochę cierpliwości.
3.jpg
3.jpg (330.6 KiB) Przejrzano 1870 razy

Według starej rurki za pomocą giętarki doginamy nową. Następnie na końcu, który jest mocowany w wąż elastyczny robimy zgrubienie zapobiegające wypadnięciu.
W tym celu poszerzamy rurkę za pomocą odpowiedniej końcówki.
4.jpg
4.jpg (235.64 KiB) Przejrzano 1870 razy

Otrzymamy na końcu kielich, którego krawędź zaklepujemy lekko do środka uzyskując kulisty kształt.
Ostre krawędzie wygładzamy pilnikiem lub papierem ściernym.
5.jpg
5.jpg (261.12 KiB) Przejrzano 1870 razy

6.jpg
6.jpg (293.62 KiB) Przejrzano 1870 razy

Następnie na drugi koniec rurki nasuwamy nakrętkę i rozwalcowujemy koniec rurki na stożek.
7.jpg
7.jpg (205.04 KiB) Przejrzano 1870 razy

Postępujemy tak samo z drugą rurką i mamy gotowy komplet, który będzie można pewniej przykręcić do chłodnicy.
8.jpg
8.jpg (285.89 KiB) Przejrzano 1870 razy

9.jpg
9.jpg (266.38 KiB) Przejrzano 1870 razy
Kia Sorento 3.3V6, automat tiptronic, 2007r. Obrazek

Awatar użytkownika
kaini
Off-Road
Off-Road
Posty: 397
Rejestracja: sobota, 4 listopada 2017, 21:49
Skąd jesteś: Jasło
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 3.3 V6 (248KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2009
Kolor: Srebrny
Przebieg (km.): 186333
Inny Samochód: TSI & CRDI
Been thanked: 15 times
Kontaktowanie:

Re: Poprawa mocowania rurek chłodnicy w 3.3 V6.

#2 Postautor: kaini » czwartek, 9 lipca 2020, 22:31

Ostatnio też je odkręciłem i nasunęło mi się pytanie czy to aby na pewno tak powinno być zrobione. Na szczęście szczelne.

diodalodz
Jestem
Jestem
Posty: 1044
Rejestracja: środa, 1 listopada 2017, 18:35
Skąd jesteś: Łódź
Silnik: 3.3 V6 (248KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: srebrny
Przebieg (km.): 155000
Inny Samochód: Opirus
Has thanked: 13 times
Been thanked: 54 times
Kontaktowanie:

Re: Poprawa mocowania rurek chłodnicy w 3.3 V6.

#3 Postautor: diodalodz » piątek, 10 lipca 2020, 01:07

moje rurki są mocno ujedzone w miejscach mocowania w boku chłodnicy. Jak składałem zabezpieczyłem je woskiem i na razie nie będę dotykał ;) Prędzej rozsadzi mi chłodnicę wody bo już nie istniały 2 ostatnie magistrale.

Awatar użytkownika
Andrzej
Off-Road
Off-Road
Posty: 5061
Rejestracja: poniedziałek, 15 marca 2010, 07:47
Skąd jesteś: Warszawa
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: niebieski
Przebieg (km.): 320000
Inny Samochód: C4 Picasso
Twoje poprzednie Sorento: 2003r. 2.5 CRDi złoty, manual
2005r. 2.5 CRDi niebieski automat
Has thanked: 77 times
Been thanked: 216 times
Kontaktowanie:

Re: Poprawa mocowania rurek chłodnicy w 3.3 V6.

#4 Postautor: Andrzej » piątek, 10 lipca 2020, 06:16

I z nowu trzeba poprawiać fabrykę :kwink:
Moje Sorento
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2003r. złoty, manual Obrazek
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2005r. niebieski, automat tiptronic Obrazek

Obrazek

Sajmon27
coś umiem
coś umiem
Posty: 749
Rejestracja: sobota, 9 marca 2019, 13:54
Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
Skrzynia: Automatyczna
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2008
Kolor: Złoty/beżowy
Przebieg (km.): 200000
Has thanked: 68 times
Been thanked: 18 times
Kontaktowanie:

Re: Poprawa mocowania rurek chłodnicy w 3.3 V6.

#5 Postautor: Sajmon27 » piątek, 10 lipca 2020, 11:16

Niestety padłem ofiarą mocowania rurki do chłodnicy. Poleciał gwint. Nie udało mi się na szybko nic wymyślić humanitarnego i w końcu dokręciłem rurkę mocując ją i zalewając klejem do metalu. Przy ewentualnym demontażu chłodnicy będzie trzeba ją wyciągać z rurką bo nie ma szans na jej odkręcenie.
Sorento to nie samochód, to sposób na nudę :beer:


Wróć do „FOTORELACJE Z NAPRAW KIA SORENTO I (2002-2009)”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Ramzes1986 i 2 gości