AKUMULATOR - Wszystko co należy wiedzieć

Wszystko, co związane z układem elektrycznym

Moderator: Moderator

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
ermaciek
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 583
Rejestracja: niedziela, 25 września 2011, 19:23
Skąd jesteś: Polska
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: róż cukierkowy
Przebieg (km.): 2
Inny Samochód: róźiowy lowelek :)
Kontaktowanie:

Re: AKUMULATOR - Wszystko co należy wiedzieć

#16 Postautor: ermaciek » poniedziałek, 14 maja 2012, 18:51

Ok, robiłem pomiar :D hmm jednak mi działa tylko na tym 20A... moze za duży ma pobór ? :D

przewód czerwony do 20A na mierniku i do + na AKU
czarny do COM na mierniku i do klemy plusowej


200m wynik 04,9
20 wynik 0,49

jak przełączyłem na ten drugi wtyk mA to nic nie mogłem zmierzyć.. było ciągle 0.00 nic wiecej.. żadnych 1 ani -1

ale gdy dalej byłem wpięty w 20A i na prąd zmienny to było na 200m wynik 00,1
a na 20 wynik 0,01

:29

!

Teoria jest wtedy, kiedy wiemy wszystko, a nic nie działa! Praktyka jest wtedy, kiedy wszystko działa, a nikt nie wie dlaczego...
ermaciek łączy teorię z praktyką. Nic nie działa i nikt nie wie dlaczego.

Awatar użytkownika
vokal
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 6169
Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
Skąd jesteś: WA/NOE
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
Has thanked: 13 times
Been thanked: 49 times
Kontaktowanie:

Re: AKUMULATOR - Wszystko co należy wiedzieć

#17 Postautor: vokal » wtorek, 23 października 2012, 16:36

Pozwolę sobie dorzucić jeszcze kilka informacji o eksploatacji akumulatora.

Znalezione na elektroda.pl

Uruchamianie akumulatora ; formowanie
Przygotowanie akumulatora do ładowania
1.Napełnić ogniwa akumulatora elektrolitem (czysty wodny roztwór kwasu akumulatorowego lub chemicznie czystego) o gęstości 1,24+- 0,01 g/ml i temperaturze 5-25 stopni C do poziomu 10mm ponad górne krawędzie płyt.
2.Temperatura elektrolitu w akumulatorze przed rozpoczęciem ładowania nie powinna przekraczać wartości 50 stopni C . Jeżeli po upływie czasu nasiąkania temperatura elektrolitu przekracza wartość 50 stopni C , należy okres nasiąkania odpowiednio przedłużyć .
3.Akumulator należy ładować prądem stałym , łącząc końcówkę biegunową dodatnią akumulatora z dodatnim zaciskiem źródła prądu. W przypadku ładowania kilku akumulatorów należy połączyć je szeregowo tzn. połączyć końcówkę biegunową dodatnią pierwszego akumulatora z końcówką biegunową ujemną następnego akumulatora itd.
4.Ładować należy prądem o natężeniu:
- 0,5 A akumulator typu 3M1S
- 0,6 A akumulator typu 3MB3
- 1,0 A akumulator typu 3M2S
do oznak pełnego naładowania.
Akumulator uważa się za naładowany , jeżeli napięcie na jego końcówkach, nie zmienia się więcej niż o 0,5 V w trzech kolejnych pomiarach dokonywanych w odstępach jednogodzinnych .
5.Maksymalna dopuszczalna temperatura elektrolitu w czasie ładowania wynosi 60 stopni C. W przypadku jej przekroczenia należy ładowanie przerwać do spadku temperatury elektrolitu, poniżej 30 stopni C, lub obniżając natężenie prądu ładowania o połowę , proporcjonalnie wydłużyć czas ładowania.
6.Pod koniec ładowania w razie potrzeby należy skorygować gęstość elektrolitu do wymaganej wartości 1,28+-0,01g/ml.

Zasady eksploatacji akumulatora
1.Akumulator wyładowany należy natychmiast naładować prądem o natężeniu 0,1 Q 20(A) do oznak pełnego naładowania .
2.Niedopuszczalne jest ładowanie akumulatora nowego z elektrolitem gęstości różnej od wartości 1,28+-0,01g/ml. Lub poziomem poniżej górnych krawędzi płyt .
3.Nie należy przedłużać czasu ładowania akumulatora po wystąpieniu oznak pełnego naładowania .
4.Nie należy dopuszczać do zwarć wewnątrz akumulatora .
5.Kontrolować co 2-4 tygodnie poziom elektrolitu w ogniwach, a ubytki elektrolitu uzupełniać wyłącznie wodą oczyszczoną .
6.W pojeździe należy stosować akumulator o pojemności znamionowej zalecanej przez producenta pojazdu .
7.Nie rzucać i uderzać akumulatora .
8.Okresowo należy sprawdzać stan połączenia akumulatora z instalacją elektryczną pojazdu.
9.Akumulator należy utrzymywać w czystości, a końcówki biegunowe natłuszczać wazeliną techniczną .

Przechowywanie akumulatora
Akumulator elektrycznie uruchomiony okresowo co 4-6 tygodni należy podładować do oznak pełnego naładowania.
Maksymalny okres przechowywania wynosi:
-2 lata akumulatora suchego (elektrycznie nieuruchomionego )
- 3 miesiące akumulatora elektrycznie uruchomionego.
Obrazek
Obrazek
"Ludzie są gotowi uwierzyć we wszystko, tylko nie w prawdę."

Awatar użytkownika
ermaciek
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 583
Rejestracja: niedziela, 25 września 2011, 19:23
Skąd jesteś: Polska
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: róż cukierkowy
Przebieg (km.): 2
Inny Samochód: róźiowy lowelek :)
Kontaktowanie:

Re: AKUMULATOR - Wszystko co należy wiedzieć

#18 Postautor: ermaciek » czwartek, 27 grudnia 2012, 17:25

Zamieszczam małe sprostowanie co do pomiarów wykonanych przeze mnie we wcześniejszych wpisach w tym wątku :)
Jako że wymieniłem akumulator na nowy przyłożyłem się do tego.. A punktem odniesienia były moje dwa VW :) tam robiłem pomiary.. i porównywałem z sorento.. Jeśli tam akumulatory wytrzymują mi co najmniej 4 lata a nawet więcej gdzie po 6latach w jednym z vw nie wymieniałem aku :) więc uznałem to za dobry punkt odniesienia do pomiarów.. a także do tego jak je przeprowadzam.. :)

Zgubiło mnie wcześniej to że...

Po odłączeniu klemy od aku i podłączenia miernika W KAŻDYM Z AUT pobór prądu był w granicach 560mA ------- i na tym kończyłem pomiar :P

ale dzisiaj zauważyłem że......... !!!! po 20sekundach spadał na 240mA a po 1 minucie spadał w każdym aucie do 20-30mA :)

W sorento mam właśnie coś w tych granicach... :) a nie jak pisałem 0.56A tylko mam ok 20-30 mA. Czyli jest ok :) tak samo mam w 2 pozostałych autach :)

Cierpliwość popłaca i można spokojnie spać:P



!

Teoria jest wtedy, kiedy wiemy wszystko, a nic nie działa! Praktyka jest wtedy, kiedy wszystko działa, a nikt nie wie dlaczego...
ermaciek łączy teorię z praktyką. Nic nie działa i nikt nie wie dlaczego.

Awatar użytkownika
italiano
To ja
To ja
Posty: 326
Rejestracja: środa, 1 czerwca 2011, 20:14
Skąd jesteś: Lublin
Silnik: 3.5 i V6 (195KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: RWD
Rok: 2006
Kolor: czarny
Has thanked: 3 times
Been thanked: 19 times
Kontaktowanie:

Re: AKUMULATOR - Wszystko co należy wiedzieć

#19 Postautor: italiano » czwartek, 20 czerwca 2013, 19:27

No i kupilem nowy akumulator i ....sam nie wiem :( . Oryginał do benzyny 3,5 V6 to 70 AH 600A, ale nie mogłem takiego znaleźć i jeszcze te odwrócone klemy :( . Najpierw kupilem warte ale okazalo się ze klemy odwrotnie. Pojechałem i wymienilem na Centrę 70Ah 540A jak myślicie nie za mały prąd rozruchu ? aale innego nie udało mi się znaleźć ( bo warty odwrotnej nie mieli, a rozmiar niestety w moim wypadku ma znaczenie bo gazownicy jeszcze pomiędzy silnikiem a akumulatorem zamontowali mi sterownik do instalacji gazowej więc wszystko wchodzi na styk). I teraz nie wiem czy nie za mały prąd rozruchu. Niby wszystko hula pieknie. rozmiar centry idealny do 3,5 V6, zobaczymy co pokarze zima.

mariank32
możesz mi ufać
możesz mi ufać
Posty: 1381
Rejestracja: sobota, 11 maja 2013, 20:12
Skąd jesteś: dolnośląskie 59300
Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
Skrzynia: M/T
Napęd: nie mam
Rok: 2008
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 138000
Inny Samochód: Citroen C4, Citroen
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: AKUMULATOR - Wszystko co należy wiedzieć

#20 Postautor: mariank32 » czwartek, 20 czerwca 2013, 21:00

A co ma pokazać? Jeśli silnik sprawny, rozrusznik też, to nie powinno być problemów.

Sidus
jestem
jestem
Posty: 15
Rejestracja: poniedziałek, 18 lutego 2013, 22:23
Skąd jesteś: Warszawa
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2006
Kolor: srebrny/szary
Przebieg (km.): 131000
Kontaktowanie:

Re: AKUMULATOR - Wszystko co należy wiedzieć

#21 Postautor: Sidus » niedziela, 30 czerwca 2013, 00:23

Powiedzcie mi, proszę, jakie są konsekwencje podłączenia do Sorento akumulatora z prawym plusem.
Świecąca się kontrolka? Szybkie wyładowywanie?... Dlaczego musi być ten lewy plus?
Panzerkampfwagen I

prtro
możesz mi ufać
możesz mi ufać
Posty: 1227
Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 12:27

Re: AKUMULATOR - Wszystko co należy wiedzieć

#22 Postautor: prtro » niedziela, 30 czerwca 2013, 01:31

Ponieważ do prawego plusa nie sięgnie klema, a odwrotne podłączenie nie wróży nic dobrego .

Sidus
jestem
jestem
Posty: 15
Rejestracja: poniedziałek, 18 lutego 2013, 22:23
Skąd jesteś: Warszawa
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2006
Kolor: srebrny/szary
Przebieg (km.): 131000
Kontaktowanie:

Re: AKUMULATOR - Wszystko co należy wiedzieć

#23 Postautor: Sidus » niedziela, 30 czerwca 2013, 11:37

Aaaaaaaa, dzięki.
Niech żyje rozgarnięcie - myślałem, że "lewy plus" ma jakieś fizyczno-elektryczne znaczenie, że to konstrukcyjne położenie po określonej stronie akumulatora jakoś nie wpadło mi do głowy ;)
Ale z tą długością klem to można sobie chyba poradzić...
Panzerkampfwagen I

lukas_po
jestem
jestem
Posty: 23
Rejestracja: poniedziałek, 1 czerwca 2015, 21:27
Skąd jesteś: Nowy Sącz
Rok: W PLANACH
Inny Samochód: AR 159 1.9 JTDM
Kontaktowanie:

Re: AKUMULATOR - Wszystko co należy wiedzieć

#24 Postautor: lukas_po » poniedziałek, 22 czerwca 2015, 18:20

Jakę parametry powinien mieć aku do 2.5 CRDi po fl ?

Awatar użytkownika
sdteam
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 39
Wiek: 35
Rejestracja: poniedziałek, 15 grudnia 2014, 10:46
Skąd jesteś: Krynica
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD
Rok: 2003
Kolor: Srebro
Przebieg (km.): 200000
Inny Samochód: Renault Megane
Kontaktowanie:

Re: AKUMULATOR - Wszystko co należy wiedzieć

#25 Postautor: sdteam » czwartek, 27 sierpnia 2015, 18:00

Cześć. Jaki aku polecicie do Sorento 2.5? Jest sens dopłacać za Centrę Futurę czy jakiegoś bosha? Moja bateria okazuje się była za mała wstawiona... 74 Ah i 680 A Bosh Silver. Po lekturze wiem że to sporo za mało. Wy jakie macie baterie u siebie? Pozdrawiam

Awatar użytkownika
m_atrix
moja ranga
moja ranga
Posty: 97
Wiek: 46
Rejestracja: piątek, 30 stycznia 2015, 10:05
Skąd jesteś: Warszawa
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2002
Kolor: srebrny
Przebieg (km.): 254430
Inny Samochód: Ford Galaxy mk2 2003
Kontaktowanie:

Re: AKUMULATOR - Wszystko co należy wiedzieć

#26 Postautor: m_atrix » piątek, 28 sierpnia 2015, 15:21

Hej,
Do swojego czołgu pare tyg temu założyłem bosch s4 95Ah 830A z lewym +
i z tego co pamiętam, o takich parametrach jest przewidziany do tego modelu.
Pozdrawiam
KamilT
1% - http://www.dzieciom.pl/12659
********************************************************************
Gdy wieje wiatr historii,jak pięknym ptakom rosną skrzydła ludziom, trzęsą się portki pętakom

Awatar użytkownika
Marek
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 11348
Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 268000
Has thanked: 255 times
Been thanked: 352 times
Kontaktowanie:

Re: AKUMULATOR - Wszystko co należy wiedzieć

#27 Postautor: Marek » piątek, 28 sierpnia 2015, 15:59

Ja też w poniedziałek kupię Boscha 95ah 830 a

Awatar użytkownika
bogdanm
możesz mi ufać
możesz mi ufać
Posty: 1427
Wiek: 65
Rejestracja: wtorek, 21 czerwca 2011, 21:02
Skąd jesteś: Wadowice
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Kolor: bordowy
Przebieg (km.): 188000
Been thanked: 2 times
Kontaktowanie:

Re: AKUMULATOR - Wszystko co należy wiedzieć

#28 Postautor: bogdanm » piątek, 28 sierpnia 2015, 19:49

Mam 100 ah ale 95 też będzie dobre tylko trzeba pamiętać lewy +.
Bodzio
Nic tak zycia nie upiększy jak jeden glębszy

Awatar użytkownika
sdteam
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 39
Wiek: 35
Rejestracja: poniedziałek, 15 grudnia 2014, 10:46
Skąd jesteś: Krynica
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD
Rok: 2003
Kolor: Srebro
Przebieg (km.): 200000
Inny Samochód: Renault Megane
Kontaktowanie:

Re: AKUMULATOR - Wszystko co należy wiedzieć

#29 Postautor: sdteam » sobota, 29 sierpnia 2015, 19:21

Kupiłem to co Wy. Przy bezowocnym kręceniu rozrusznikiem na tym małym aku wyskoczyła kontrolka poduszek. Znajomy mi powiedział że przez niskie napięcie mogły się sterowniki poduszek uszkodzić. Na dodatek nastraszył mnie że mógł się komputer także uszkodzić. Coś mu nie chce wierzyć... Jak myślicie? Akurat mam pecha bo jestem za granicą a narzeczona boi się jeździć niesprawnym autem ;(

mariank32
możesz mi ufać
możesz mi ufać
Posty: 1381
Rejestracja: sobota, 11 maja 2013, 20:12
Skąd jesteś: dolnośląskie 59300
Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
Skrzynia: M/T
Napęd: nie mam
Rok: 2008
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 138000
Inny Samochód: Citroen C4, Citroen
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: AKUMULATOR - Wszystko co należy wiedzieć

#30 Postautor: mariank32 » sobota, 29 sierpnia 2015, 20:09

Jest to możliwe i czasem się zdarza. Może nie jest to uszkodzenie typowo elektryczne, ale wylatują w kosmos wsady pamięci, mikrokontrolerów itp. Zdarza się, że immo się sypie itp.


Wróć do „Elektryka”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 13 gości