Wymiana akumulatora na nowy 2.5 CRDi

Wszystko, co związane z układem elektrycznym

Moderator: Moderator

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Mucha
Off-Road
Off-Road
Posty: 2085
Wiek: 35
Rejestracja: środa, 19 grudnia 2018, 22:25
Skąd jesteś: Raszyn
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD
Rok: 2003
Kolor: Czarny
Przebieg (km.): 228000
Has thanked: 62 times
Been thanked: 105 times
Kontaktowanie:

Re: Wymiana akumulatora na nowy 2.5 CRDi

#91 Postautor: Mucha » piątek, 8 listopada 2019, 19:29

Wszystko pięknie tylko czemu mają takie małe prądy rozruchu :cry:
265/75/16 et 25
Lift 6 cali
Dzik Dzik Dzik :rolley:
Jedyny taki w Polsce dzik po Koksie :happy2:

Awatar użytkownika
Andrzej
Off-Road
Off-Road
Posty: 5061
Rejestracja: poniedziałek, 15 marca 2010, 07:47
Skąd jesteś: Warszawa
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: niebieski
Przebieg (km.): 320000
Inny Samochód: C4 Picasso
Twoje poprzednie Sorento: 2003r. 2.5 CRDi złoty, manual
2005r. 2.5 CRDi niebieski automat
Has thanked: 77 times
Been thanked: 216 times
Kontaktowanie:

Re: Wymiana akumulatora na nowy 2.5 CRDi

#92 Postautor: Andrzej » piątek, 8 listopada 2019, 19:35

Ale dlaczego wydaje ci się że za małe ?
Do Sorento przewidziane są takie :

IMG_20191108_193243~01.jpg
IMG_20191108_193243~01.jpg (106.65 KiB) Przejrzano 1494 razy
Moje Sorento
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2003r. złoty, manual Obrazek
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2005r. niebieski, automat tiptronic Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
Mucha
Off-Road
Off-Road
Posty: 2085
Wiek: 35
Rejestracja: środa, 19 grudnia 2018, 22:25
Skąd jesteś: Raszyn
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD
Rok: 2003
Kolor: Czarny
Przebieg (km.): 228000
Has thanked: 62 times
Been thanked: 105 times
Kontaktowanie:

Re: Wymiana akumulatora na nowy 2.5 CRDi

#93 Postautor: Mucha » piątek, 8 listopada 2019, 20:31

No ale dodaj do tego wyciągarkę i taki przewidziany akumulator wytrzyma 5 minut :)
Wyciągarka ciągnie ok 400A
265/75/16 et 25
Lift 6 cali
Dzik Dzik Dzik :rolley:
Jedyny taki w Polsce dzik po Koksie :happy2:

Awatar użytkownika
Andrzej
Off-Road
Off-Road
Posty: 5061
Rejestracja: poniedziałek, 15 marca 2010, 07:47
Skąd jesteś: Warszawa
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: niebieski
Przebieg (km.): 320000
Inny Samochód: C4 Picasso
Twoje poprzednie Sorento: 2003r. 2.5 CRDi złoty, manual
2005r. 2.5 CRDi niebieski automat
Has thanked: 77 times
Been thanked: 216 times
Kontaktowanie:

Re: Wymiana akumulatora na nowy 2.5 CRDi

#94 Postautor: Andrzej » piątek, 8 listopada 2019, 21:04

Prąd rozruchowy nie ma nic do wyciągarki :)
Nasze akumulatory mają 100Ah
Czyli przez godzinę możemy go obciążyć 100A, przez pół godziny 200A itd.
Wyciągarka, np: Dragon Winch 12000 lb pod maksymalnym obciążeniem pobiera 420A ( 70A gdy nic nie ma na haku)
Czyli prawidłowo naładowany akumulator 100Ah da prądu tylko na 12 minut pracy wyciągarki.
Dlatego wyciągarkę używa się na pracującym silniku.
Moje Sorento
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2003r. złoty, manual Obrazek
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2005r. niebieski, automat tiptronic Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
Andrzej
Off-Road
Off-Road
Posty: 5061
Rejestracja: poniedziałek, 15 marca 2010, 07:47
Skąd jesteś: Warszawa
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: niebieski
Przebieg (km.): 320000
Inny Samochód: C4 Picasso
Twoje poprzednie Sorento: 2003r. 2.5 CRDi złoty, manual
2005r. 2.5 CRDi niebieski automat
Has thanked: 77 times
Been thanked: 216 times
Kontaktowanie:

Re: Wymiana akumulatora na nowy 2.5 CRDi

#95 Postautor: Andrzej » czwartek, 9 stycznia 2020, 15:33

Minęło własnie 4 miesiące od zakupu nowego akumulatora.
Każdemu się wydaje , że wystarczy kupić nowy akumulator , wstawić go do samochodu i można się cieszyć bezproblemową jazdą .
Nic bardziej mylnego . :kwink:
Postanowiłem zrobić test i co wyszło ?

Aku1.jpg
Aku1.jpg (122.61 KiB) Przejrzano 1229 razy

aku2.jpg
aku2.jpg (120.34 KiB) Przejrzano 1229 razy


Akumulator był użytkowany podczas jazdy miejskiej plus dłuższy wyjazd 1000 km.
Napięcie oczywiście jest prawidłowe , ale sam akumulator ma tylko 85% sprawności.
Dlatego , aby przedłużyć żywotność akumulatora ze standardowych 5 lat należy go dwa razy w roku podładować i cieszyć się przynajmniej 7 letnim działaniem , o ile nie wystąpią inne, nieprzewidziane czynniki. :)
Jeszcze dla przypomnienia . Ładowarki z Lidla czy Biedronki nigdy nie spowodują uzyskanie odpowiedniej gęstości elektrolitu 1,28 g/cm³ . Należy używać prostowników co najmniej 10A.
Moje Sorento
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2003r. złoty, manual Obrazek
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2005r. niebieski, automat tiptronic Obrazek

Obrazek

Adam73
dobry jak...
dobry jak...
Posty: 974
Wiek: 51
Rejestracja: sobota, 29 grudnia 2018, 17:36
Skąd jesteś: Zgierz
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.4 16V (139 KM ) LPG Sorento1
Skrzynia: Manualna
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: niebieski
Przebieg (km.): 181300
Has thanked: 134 times
Been thanked: 40 times
Kontaktowanie:

Re: Wymiana akumulatora na nowy 2.5 CRDi

#96 Postautor: Adam73 » czwartek, 9 stycznia 2020, 16:36

Należy używać prostowników co najmniej 10A.
U Ciebie Andrzeju może tak,ale pamiętajmy świętą zasadę ładowania "Ładujemy akumulator 1/10 jego pojemności" .czyli jeśli masz aku 100 to jak najbardziej 10A ,ale jak masz 70Ah to niestety maksymalny prąd ładowania to już TYLKO 7A.
Może większy prąd pomaga doładować aku ale pamiętajmy ze również powoduje coś takiego jak gotowanie się elektrolitu ,a to juz nie jest dobre dla naszego akumulatora.

PS. mam stare prostowniki z funkcją doboru odpowiedniego prądu i powiem tak,na początek przy bardzo rozładowanym aku 60 prąd skakał do 10A ale już po 10-15 sek (no czasami do 30sek) opadał na to wymagane 10% czyli na 6A. Druga sprawa ,prąd ładowania nie spadał mi nigdy do 0 ,zazwyczaj było to 0,5-1A ,a nazywa się to ładowaniem formującym .

PS2. mam także i "prostownik z Lidla" i używając go przez 4 lata w mondeo nie zauważyłem aby nie doładowywał akumulatora ,zawsze po ładowaniu i od staniu kilku godzin był sprawdzany .
14.11.2019 założony podtlenek gazu ( Lepszy Power Gamoniu ) :kwink:
Obrazek
06.04.2021 opony Radar Renegade R7 M/T 245/75R16
04.08.2023 lift 2" :tup:

Awatar użytkownika
Andrzej
Off-Road
Off-Road
Posty: 5061
Rejestracja: poniedziałek, 15 marca 2010, 07:47
Skąd jesteś: Warszawa
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: niebieski
Przebieg (km.): 320000
Inny Samochód: C4 Picasso
Twoje poprzednie Sorento: 2003r. 2.5 CRDi złoty, manual
2005r. 2.5 CRDi niebieski automat
Has thanked: 77 times
Been thanked: 216 times
Kontaktowanie:

Re: Wymiana akumulatora na nowy 2.5 CRDi

#97 Postautor: Andrzej » czwartek, 9 stycznia 2020, 17:14

Ładowarka z Lidla ładuje maksymalnie prądem 14.4 V , aby uzyskać prawidłową gęstość elektrolitu chwilowe napięcie musi przekroczyć 16.2 V. Dlatego nadają się one tylko do podładowania i to małych akumulatorów , np. motocyklowych . :kwink:
Moje Sorento
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2003r. złoty, manual Obrazek
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2005r. niebieski, automat tiptronic Obrazek

Obrazek

Adam73
dobry jak...
dobry jak...
Posty: 974
Wiek: 51
Rejestracja: sobota, 29 grudnia 2018, 17:36
Skąd jesteś: Zgierz
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.4 16V (139 KM ) LPG Sorento1
Skrzynia: Manualna
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: niebieski
Przebieg (km.): 181300
Has thanked: 134 times
Been thanked: 40 times
Kontaktowanie:

Re: Wymiana akumulatora na nowy 2.5 CRDi

#98 Postautor: Adam73 » czwartek, 9 stycznia 2020, 17:59

Czyli twierdzisz że prostowniki dają prąd 16V ? Hmm :hmm:
Elektroda: Napięcie naładowanego ogniwa Pb to 2,45V czyli dla akumulatora 12V jest to 14,7V.
Akumulator kwasowy 12V naładuje się do 100% przy napięciu 13,6V ale potrzebuje na to kilku dni ! . Przekroczenie napięcia 14,4V nie jest dobrym pomysłem bo sprzyja wypadaniu masy czynnej z płyt chyba że po przekroczeniu tego napięcia prąd ładowania spadnie do 0,01C jednej setnej pojemności a nawet mniej.
Ostatnio zmieniony czwartek, 9 stycznia 2020, 18:07 przez Adam73, łącznie zmieniany 2 razy.
14.11.2019 założony podtlenek gazu ( Lepszy Power Gamoniu ) :kwink:
Obrazek
06.04.2021 opony Radar Renegade R7 M/T 245/75R16
04.08.2023 lift 2" :tup:

Awatar użytkownika
Andrzej
Off-Road
Off-Road
Posty: 5061
Rejestracja: poniedziałek, 15 marca 2010, 07:47
Skąd jesteś: Warszawa
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: niebieski
Przebieg (km.): 320000
Inny Samochód: C4 Picasso
Twoje poprzednie Sorento: 2003r. 2.5 CRDi złoty, manual
2005r. 2.5 CRDi niebieski automat
Has thanked: 77 times
Been thanked: 216 times
Kontaktowanie:

Re: Wymiana akumulatora na nowy 2.5 CRDi

#99 Postautor: Andrzej » czwartek, 9 stycznia 2020, 18:04

Jeśli akumulator ma być prawidłowo naładowany to tak :)
Też byłem zdziwiony .
Jest taki sklep w Szczecinie , testują na Youtube akumulatory i prostowniki .
Producenci ich nie lubią bo dobro klienta mają nad dobrem wielkich koncernów i demaskują ściemnianie i oszustwa związane z akumulatorami.
Bardzo pouczające , polecam.
Moje Sorento
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2003r. złoty, manual Obrazek
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2005r. niebieski, automat tiptronic Obrazek

Obrazek

Adam73
dobry jak...
dobry jak...
Posty: 974
Wiek: 51
Rejestracja: sobota, 29 grudnia 2018, 17:36
Skąd jesteś: Zgierz
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.4 16V (139 KM ) LPG Sorento1
Skrzynia: Manualna
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: niebieski
Przebieg (km.): 181300
Has thanked: 134 times
Been thanked: 40 times
Kontaktowanie:

Re: Wymiana akumulatora na nowy 2.5 CRDi

#100 Postautor: Adam73 » czwartek, 9 stycznia 2020, 18:09

OK rozumiem ,niestety ja nauczony swoim doświadczeniem z akumulatorami i prostownikami jednak obstaje przy starej zasadzie ze 14.4 to jednak maksymalny prąd ładowania ,i powiem szczerze jeszcze sie nie spotkałem z prostownikiem który daje więcej niz to moje 14.4
14.11.2019 założony podtlenek gazu ( Lepszy Power Gamoniu ) :kwink:
Obrazek
06.04.2021 opony Radar Renegade R7 M/T 245/75R16
04.08.2023 lift 2" :tup:

Awatar użytkownika
Marek
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 11348
Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 268000
Has thanked: 255 times
Been thanked: 352 times
Kontaktowanie:

Re: Wymiana akumulatora na nowy 2.5 CRDi

#101 Postautor: Marek » czwartek, 9 stycznia 2020, 18:42

Nie spotkałeś ? Mój staruszek może dać ile dusza zapragnie nawet 24 V . :) Po za tym sprawność akumulatora sprawdza się pod obciążeniem .

Adam73
dobry jak...
dobry jak...
Posty: 974
Wiek: 51
Rejestracja: sobota, 29 grudnia 2018, 17:36
Skąd jesteś: Zgierz
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.4 16V (139 KM ) LPG Sorento1
Skrzynia: Manualna
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: niebieski
Przebieg (km.): 181300
Has thanked: 134 times
Been thanked: 40 times
Kontaktowanie:

Re: Wymiana akumulatora na nowy 2.5 CRDi

#102 Postautor: Adam73 » niedziela, 12 stycznia 2020, 19:51

Andrzej pisze:Ładowarka z Lidla ładuje maksymalnie prądem 14.4 V , aby uzyskać prawidłową gęstość elektrolitu chwilowe napięcie musi przekroczyć 16.2 V. Dlatego nadają się one tylko do podładowania i to małych akumulatorów , np. motocyklowych . :kwink:

Przyznaje Ci Andrzeju racje. Obejrzałem filmiki panów ze Szczecina i muszę się przyznać iż z moją wiedzą na temat ładowania akumulatorów zatrzymałem się na okresie płyt Sb/Sb (antymonowe) gdzie faktycznie maksymalny prąd to 14.5 (szczegóły polecam oglądać na filmie od 7.05min).
Nowsza technika płyt czyli Sb/Ca i Ca/Ca wymaga wyższego prądu ładowania.
A oto i film https://www.youtube.com/watch?v=MuBOfj78El4
14.11.2019 założony podtlenek gazu ( Lepszy Power Gamoniu ) :kwink:
Obrazek
06.04.2021 opony Radar Renegade R7 M/T 245/75R16
04.08.2023 lift 2" :tup:

Awatar użytkownika
Andrzej
Off-Road
Off-Road
Posty: 5061
Rejestracja: poniedziałek, 15 marca 2010, 07:47
Skąd jesteś: Warszawa
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: niebieski
Przebieg (km.): 320000
Inny Samochód: C4 Picasso
Twoje poprzednie Sorento: 2003r. 2.5 CRDi złoty, manual
2005r. 2.5 CRDi niebieski automat
Has thanked: 77 times
Been thanked: 216 times
Kontaktowanie:

Re: Wymiana akumulatora na nowy 2.5 CRDi

#103 Postautor: Andrzej » niedziela, 12 stycznia 2020, 20:02

To dzięki tym panom kupiłem nowy akumulator, kable rozruchowe i teraz ładuję swój akumulator :kwink:
Moje Sorento
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2003r. złoty, manual Obrazek
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2005r. niebieski, automat tiptronic Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
Mucha
Off-Road
Off-Road
Posty: 2085
Wiek: 35
Rejestracja: środa, 19 grudnia 2018, 22:25
Skąd jesteś: Raszyn
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD
Rok: 2003
Kolor: Czarny
Przebieg (km.): 228000
Has thanked: 62 times
Been thanked: 105 times
Kontaktowanie:

Re: Wymiana akumulatora na nowy 2.5 CRDi

#104 Postautor: Mucha » niedziela, 12 stycznia 2020, 20:12

Ej a ja potrzebuje jakaś ładowarkę dobra do agma :hmm:
265/75/16 et 25
Lift 6 cali
Dzik Dzik Dzik :rolley:
Jedyny taki w Polsce dzik po Koksie :happy2:

Awatar użytkownika
Marek
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 11348
Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 268000
Has thanked: 255 times
Been thanked: 352 times
Kontaktowanie:

Re: Wymiana akumulatora na nowy 2.5 CRDi

#105 Postautor: Marek » niedziela, 12 stycznia 2020, 20:48

A jaką masz ?


Wróć do „Elektryka”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 23 gości