Tripple pressure switch (klimatyzacja)

Wszystko, co związane z układem elektrycznym

Moderator: Moderator

Wiadomość
Autor
JOINT
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 42
Wiek: 33
Rejestracja: piątek, 16 sierpnia 2019, 21:27
Skąd jesteś: Poznań
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Been thanked: 6 times
Kontaktowanie:

Tripple pressure switch (klimatyzacja)

#1 Postautor: JOINT » niedziela, 10 maja 2020, 22:25

Witam wszystkich.

Pacjentem jest Kia Sorento 3.5 z 2004 roku, automat, klimatyzacja automatyczna.
Ciśnienie w układzie klimatyzacji jest, kompresor nie załącza się. Po wyjęciu przekaźnika i zwarciu styków prądowych kompresor startuje. Poszukując przyczyny dotarłem do czujnika na linii wysokiego ciśnienia.

TPS Refr-3.5v6.pdf
(52.49 KiB) Pobrany 80 razy


Czujnik sprawdzony, między pinami 1-2 jest przejście, natomiast w kostce na tych samych pinach nie stwierdziłem napięcia. piny 3-4 są rozwarte, napięcie między odpowiadającymi im przewodami występuje. Do jednego z pinów 1-2 dochodzi masa (jest napięcie między dodatnim biegunem akumulatora).

Test klimy nie wykazał żadnych błędów (E0).

Moje podejrzenie padło więc na pęknięty przewód, lub brak styku. Proszę podpowiedzieć mi, do czego podpięty jest ten czujnik wysokiego ciśnienia. Mierzyłem przejście między kostką czujnika a bezpiecznikiem C/FAN2, przekaźnikiem klimatyzacji, kostkami panelu klimatyzacji wewnątrz kabiny i poza jednym z przewodów nie było żadnego przejścia.
Od strony pasażera dobrałem się do kostek elektrycznych, tych znajdujących się przy prawej stopie pasażera. Voltomierzem odczytywałem napięcie między pinami 3-4 czujnika i odłączałem wszystkie kostki po kolei, ale napięcie dalej było. Czyli tamtędy te przewody nie są prowadzone.

Czy ktoś jest w stanie pomóc?

Awatar użytkownika
vokal
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 6169
Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
Skąd jesteś: WA/NOE
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
Has thanked: 13 times
Been thanked: 49 times
Kontaktowanie:

Re: Tripple pressure switch (klimatyzacja)

#2 Postautor: vokal » poniedziałek, 11 maja 2020, 08:41

Panel klimy nie podaje sygnału do przekaźnika kompresora, albo przekaźnik jest uszkodzony.
Zwarcie/rozwarcie przekaźnika trzeba sprawdzać podczas pracy, ale jeśli jest zwarty przy włożonym czujniku i napełnionym układzie, to jest dobrze.
Sprawdź jeszcze czujnik parownika (FIS).
Było o tym w kilku miejscach na forum.
Obrazek
Obrazek
"Ludzie są gotowi uwierzyć we wszystko, tylko nie w prawdę."

diodalodz
Jestem
Jestem
Posty: 1046
Rejestracja: środa, 1 listopada 2017, 18:35
Skąd jesteś: Łódź
Silnik: 3.3 V6 (248KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: srebrny
Przebieg (km.): 155000
Inny Samochód: Opirus
Has thanked: 13 times
Been thanked: 54 times
Kontaktowanie:

Re: Tripple pressure switch (klimatyzacja)

#3 Postautor: diodalodz » poniedziałek, 11 maja 2020, 09:48

zapisz kolory przewodów przy czujniku i odszukaj je przy panelu. Rozłącz panel i czujnik i sprawdź ciągłość przewodów.
Nie mogę znaleźć schematu elektrycznego bo było by łatwiej.

Awatar użytkownika
Marek
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 11388
Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 268000
Has thanked: 256 times
Been thanked: 352 times
Kontaktowanie:

Re: Tripple pressure switch (klimatyzacja)

#4 Postautor: Marek » poniedziałek, 11 maja 2020, 13:01

Z czujnika ciśnienia przewód idzie do ECU, o ile dobrze pamiętam.

JOINT
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 42
Wiek: 33
Rejestracja: piątek, 16 sierpnia 2019, 21:27
Skąd jesteś: Poznań
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Been thanked: 6 times
Kontaktowanie:

Re: Tripple pressure switch (klimatyzacja)

#5 Postautor: JOINT » poniedziałek, 11 maja 2020, 17:37

Dzięki za odpowiedzi. Postaram się dziś sprawdzić podłączenie tego czujnika. Tak mi się wydawało że może on wysterowywać ECU do załączenia kompresora. Jeżeli do niczego nie dojdę to sprawdzę jutro pozostałe opcje.

Awatar użytkownika
vokal
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 6169
Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
Skąd jesteś: WA/NOE
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
Has thanked: 13 times
Been thanked: 49 times
Kontaktowanie:

Re: Tripple pressure switch (klimatyzacja)

#6 Postautor: vokal » wtorek, 12 maja 2020, 20:23

To nie tak.
ECU podaje sygnał do modułu A/C przez ten właśnie czujnik. Jak wyskoczy LP lub HP, to wyłącza się kompresor, bo moduł A/C nie dostaje sygnału od ECU.
Jak działa MP to włącza się wentylator skraplacza, więc ten obwód czujnika nie ma nić do kompresora.
Możesz sprawdzić w czasie pracy silnika, czy na pinie #1 i #2 są te same sygnały. Może to być sygnał +AKU lub masy.
Jeśli tak, to trzeba sprawdzić, czy na pinie #16 kostki A (tej szerszej) w module A/C pojawia się też ten sam sygnał.

To wszystko trzeba sprawdzić po uprzednim sprawdzeniu, czy na nóżce cewkowej przekaźnika A/C pojawia się masa po włączeniu przycisku A/C przy uruchomionym silniku.
Obrazek
Obrazek
"Ludzie są gotowi uwierzyć we wszystko, tylko nie w prawdę."

JOINT
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 42
Wiek: 33
Rejestracja: piątek, 16 sierpnia 2019, 21:27
Skąd jesteś: Poznań
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Been thanked: 6 times
Kontaktowanie:

Re: Tripple pressure switch (klimatyzacja)

#7 Postautor: JOINT » wtorek, 12 maja 2020, 21:09

Dobrałem się dziś do ECU oraz ponownie zajrzałem do panelu AC. Tak to wszystko prawda co piszesz. Znalazłem schemat klimy i mianowicie pin 15 z szerszej wtyczki łączy się z ECU poprzez właśnie ten czujnik. Przejście między wtyczką czujnika a wtyczką ECU jest, a między wtyczką czujnika a panelem nie ma. Dziś już więcej nie zdziałałem. Postaram się jutro rozplątać ten przewód z wiązki i obejrzeć go po długości lub od razu puścić zastępczy.

Co do cewki przekaźnika. To dziwna sprawa. Nie sprawdzałem napięcia względem biegunów aku a tylko między pinami cewki przekaźnika i napięcie tam było! Ponad 12V ale nie wyzwalało to przekaźnika. Może pochodziło ono od jakiegoś modułu diagnostycznego, bo przekaźnika nie wyzwalało. Sam przekaźnik sprawdzony i jest dobry. Podmiana też nic nie dała.

Jutro postaram się zająć tym przewodem i dam znać.

Awatar użytkownika
vokal
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 6169
Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
Skąd jesteś: WA/NOE
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
Has thanked: 13 times
Been thanked: 49 times
Kontaktowanie:

Re: Tripple pressure switch (klimatyzacja)

#8 Postautor: vokal » wtorek, 12 maja 2020, 21:26

Samo napięcie nic nie zdziała, jak z drugiej strony nie ma masy.
Bez tego prąd nie popłynie.
No ale skoro nie ma połączenia czujnika z A/C to już znalazłeś przyczynę. Ale dziwne, że stało się to nagle :hmm:
Obrazek
Obrazek
"Ludzie są gotowi uwierzyć we wszystko, tylko nie w prawdę."

JOINT
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 42
Wiek: 33
Rejestracja: piątek, 16 sierpnia 2019, 21:27
Skąd jesteś: Poznań
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Been thanked: 6 times
Kontaktowanie:

Re: Tripple pressure switch (klimatyzacja)

#9 Postautor: JOINT » wtorek, 12 maja 2020, 21:39

Nie nagle. Takie kupiłem, ponoć tylko czynnik trzeba było nabić :P Poza tym wymieniłem skorodowaną rurkę wraz z czujnikiem. Dostępna tylko w ASO była.

JOINT
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 42
Wiek: 33
Rejestracja: piątek, 16 sierpnia 2019, 21:27
Skąd jesteś: Poznań
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Been thanked: 6 times
Kontaktowanie:

Re: Tripple pressure switch (klimatyzacja)

#10 Postautor: JOINT » środa, 13 maja 2020, 19:32

Zrobione.

Powodem niedziałania klimy był przecięty przewód idący od czujnika do panelu AC. Chciałem poprowadzić oddzielny przewód, lecz postanowiłem przyjrzeć się wiązce przewodów i szybko znalazłem pod prawym "klaksonem" przerwany pomarańczowy przewód a także bliski przetarciu przewód czarny. Przewody zlutowane, zaizolowane i działa.

Dzięki za zainteresowanie tematem.

Awatar użytkownika
Marek
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 11388
Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 268000
Has thanked: 256 times
Been thanked: 352 times
Kontaktowanie:

Re: Tripple pressure switch (klimatyzacja)

#11 Postautor: Marek » środa, 13 maja 2020, 20:05

Tam jest czujnik temperatury.

Awatar użytkownika
vokal
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 6169
Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
Skąd jesteś: WA/NOE
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
Has thanked: 13 times
Been thanked: 49 times
Kontaktowanie:

Re: Tripple pressure switch (klimatyzacja)

#12 Postautor: vokal » środa, 13 maja 2020, 22:25

Marku, jeśli piszesz o tym od webasta, to jest on na belce i prawie na środku auta.
Ale ten pomarańczowy, o którym pisze JOINT jest od presostatu do panelu A/C.
Obrazek
Obrazek
"Ludzie są gotowi uwierzyć we wszystko, tylko nie w prawdę."

JOINT
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 42
Wiek: 33
Rejestracja: piątek, 16 sierpnia 2019, 21:27
Skąd jesteś: Poznań
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Been thanked: 6 times
Kontaktowanie:

Re: Tripple pressure switch (klimatyzacja)

#13 Postautor: JOINT » środa, 13 maja 2020, 22:30

Dokładnie tak jak pisze Vokal z tym ze przez chwilę myślałem o czujniku AMBIENT :P On jest kilka cm na lewo od miejsca uszkodzenia :)

Awatar użytkownika
vokal
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 6169
Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
Skąd jesteś: WA/NOE
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
Has thanked: 13 times
Been thanked: 49 times
Kontaktowanie:

Re: Tripple pressure switch (klimatyzacja)

#14 Postautor: vokal » środa, 13 maja 2020, 22:32

A no tak. Zapomniałem o AMB :ok:
Obrazek
Obrazek
"Ludzie są gotowi uwierzyć we wszystko, tylko nie w prawdę."

Awatar użytkownika
Marek
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 11388
Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 268000
Has thanked: 256 times
Been thanked: 352 times
Kontaktowanie:

Re: Tripple pressure switch (klimatyzacja)

#15 Postautor: Marek » środa, 13 maja 2020, 23:42

W 3.5 to ja nie wiem, w którym miejscu jest presostat. :)


Wróć do „Elektryka”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 13 gości