Montaż tempomatu - jak to zrobić
Moderator: Moderator
- vokal
- ASSISTANCE
- Posty: 6169
- Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
- Skąd jesteś: WA/NOE
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
- Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 49 times
- Kontaktowanie:
Re: Montaż tempomatu - jak to zrobić
Jeśli mówisz o tym zdjęciu, to wszystko jest OK.
Przełącznik leży teraz na brzuchu. Czyli napisy na przyciskach są pod spodem - od strony stołu.
Patrząc na zdjęcie: od lewej mamy COAST/SET (opornik 220) - CANCEL (bez opornika) - RES/ACCEL (opornik 910). Czyli wszystko zgodnie ze schematem.
-
- jestem
- Posty: 8
- Rejestracja: czwartek, 5 kwietnia 2012, 00:44
- Skąd jesteś: Warszawa
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD
- Rok: 2005
- Kolor: szary
- Przebieg (km.): 60000
- Kontaktowanie:
Re: Montaż tempomatu - jak to zrobić
Racja, odwołuję alarm - wszystko się zgadza. Jakieś zaburzenie orientacji mnie dopadło
Ale - uwaga! - tempomat zainstalowany. Przerobiłem przyciski sterujące na oporniki. Wielkie dzięki wszystkim za pomoc i szacunek dla waszej wiedzy (i uporu w drążeniu tematu).
Musiałem też przerobić włącznik Cruise (kostka B-15), bo, jak uczeni koledzy stwierdzili, była to wersja dla benzyniaka. Jeśli ktoś będzie kiedyś musiał się zmierzyć z tym samym problemem - może moje rozwiązanie mu pomoże:
Po rozebraniu włącznika przerobiłem go na monostabilny (bistabilny uniemożliwia prawidłowe sterowanie przyciskami na kierownicy). W tym celu wyciągnąłem zapadkę (dwie białe plastikowe płytki z drucikiem) i wyczyściłem wszystko ze smaru. Następnie wyciągnąłem niepotrzebną płytkę, do której przylutowana jest dioda LED - wystarczy w tym celu rozlutować drugą spoinę (licząc od strony styków) i płytkę da się wyciągnąć wraz z jednym ze styków. W miejscu rozlutowanej spoiny pozostał wystający kawałek miedzi przechodzący z odwrotnej strony przycisku - nazwijmy go na potrzeby dalszego opisu "punktem A". Następnie przeciąłem w środku (w zasadzie przewierciłem) ścieżkę biegnącą dookoła od styku 3 do tego z trzech dużych prostokątnych pól, które nie przylega do żadnego ze styków. Z odwrotnej strony przycisku wlutowałem rezystor 3,9k między punkt A a miedzianą ścieżkę biegnącą do styku 3. Miejsca na rezystor jest sporo po wyciągnięciu zapadki, natomiast ciężkie jest lutowanie do tej miedzianej ścieżki - ja pomogłem sobie przedłużką z kawałka fantazyjnie wygiętego drucika. I to wszystko. Po naciśnięciu przycisku wewnętrzne styki łączą styk 5 z tym polem nieprzylegającym do żadnego styku, a następnie przez rezystor ze stykiem 3 - warto sprawdzić omomierzem.
Ale - uwaga! - tempomat zainstalowany. Przerobiłem przyciski sterujące na oporniki. Wielkie dzięki wszystkim za pomoc i szacunek dla waszej wiedzy (i uporu w drążeniu tematu).
Musiałem też przerobić włącznik Cruise (kostka B-15), bo, jak uczeni koledzy stwierdzili, była to wersja dla benzyniaka. Jeśli ktoś będzie kiedyś musiał się zmierzyć z tym samym problemem - może moje rozwiązanie mu pomoże:
Po rozebraniu włącznika przerobiłem go na monostabilny (bistabilny uniemożliwia prawidłowe sterowanie przyciskami na kierownicy). W tym celu wyciągnąłem zapadkę (dwie białe plastikowe płytki z drucikiem) i wyczyściłem wszystko ze smaru. Następnie wyciągnąłem niepotrzebną płytkę, do której przylutowana jest dioda LED - wystarczy w tym celu rozlutować drugą spoinę (licząc od strony styków) i płytkę da się wyciągnąć wraz z jednym ze styków. W miejscu rozlutowanej spoiny pozostał wystający kawałek miedzi przechodzący z odwrotnej strony przycisku - nazwijmy go na potrzeby dalszego opisu "punktem A". Następnie przeciąłem w środku (w zasadzie przewierciłem) ścieżkę biegnącą dookoła od styku 3 do tego z trzech dużych prostokątnych pól, które nie przylega do żadnego ze styków. Z odwrotnej strony przycisku wlutowałem rezystor 3,9k między punkt A a miedzianą ścieżkę biegnącą do styku 3. Miejsca na rezystor jest sporo po wyciągnięciu zapadki, natomiast ciężkie jest lutowanie do tej miedzianej ścieżki - ja pomogłem sobie przedłużką z kawałka fantazyjnie wygiętego drucika. I to wszystko. Po naciśnięciu przycisku wewnętrzne styki łączą styk 5 z tym polem nieprzylegającym do żadnego styku, a następnie przez rezystor ze stykiem 3 - warto sprawdzić omomierzem.
- Murzyn1313
- expert
- Posty: 5427
- Wiek: 42
- Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 01:33
- Skąd jesteś: Afryka :)
- Silnik: 3.8 i V6 (260KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: nie dotyczy
- Rok: nie dotyczy
- Przebieg (km.): 120000
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 10 times
- Kontaktowanie:
Re: Montaż tempomatu - jak to zrobić
brawo- super że się jednak udało
szkoda że nie masz zdjęć z przeróbki włącznika cruise.
życzę przyjemnej jazdy na tempomacie (ja nie wyobrażam sobie trasy pl-uk bez niego )
szkoda że nie masz zdjęć z przeróbki włącznika cruise.
życzę przyjemnej jazdy na tempomacie (ja nie wyobrażam sobie trasy pl-uk bez niego )
- vokal
- ASSISTANCE
- Posty: 6169
- Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
- Skąd jesteś: WA/NOE
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
- Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 49 times
- Kontaktowanie:
Re: Montaż tempomatu - jak to zrobić
To ciekawe, że w benzyniaku włącznik CRUISE (z diodą) jest bistabilny. Człowiek uczy się całe życie
Rzeczywiście przy włączniku bistabilnym tempomat CRDi (zaimplementowany w ECU) nie rozumie ciągłego podawania sygnału i dlatego zapewne nie można było włączyć trybu CRIUSE.
W PB (benzyniaku) moduł tempomatu jest oddzielnym modułem, wydzielonym z ECU i spięcie bistabilne powoduje wtedy utrzymywanie trybu CRUISE w tym module.
Gratuluję sprawnej pracy przy lutowaniu rezystorów i rozwiązania zagadki z włącznikiem
Rzeczywiście przy włączniku bistabilnym tempomat CRDi (zaimplementowany w ECU) nie rozumie ciągłego podawania sygnału i dlatego zapewne nie można było włączyć trybu CRIUSE.
W PB (benzyniaku) moduł tempomatu jest oddzielnym modułem, wydzielonym z ECU i spięcie bistabilne powoduje wtedy utrzymywanie trybu CRUISE w tym module.
Gratuluję sprawnej pracy przy lutowaniu rezystorów i rozwiązania zagadki z włącznikiem
- alkrak
- wiem wszystko
- Posty: 2014
- Rejestracja: poniedziałek, 16 sierpnia 2010, 17:51
- Skąd jesteś: Kraków
- Silnik: 2.4 GDI (185KM) Sorento3
- Skrzynia: M/T
- Napęd: AWD
- Rok: 2014
- Kolor: Sand Track
- Przebieg (km.): 31000
- Twoje poprzednie Sorento: KIA Sorento FL, 2,5 CRDI (170 KM), rok 2007.
- Been thanked: 2 times
- Kontaktowanie:
Re: Montaż tempomatu - jak to zrobić
szw,
Przyłączam się do gratulacji. Z wielkim zainteresowaniem śledziłem Twoje zmagania
z tym zadaniem. Nie podpowiadałem, bo nasi Koledzy byli za każdym razem szybsi.
Liczę na współpracę przy innych tematach na naszym Forum.
Przyłączam się do gratulacji. Z wielkim zainteresowaniem śledziłem Twoje zmagania
z tym zadaniem. Nie podpowiadałem, bo nasi Koledzy byli za każdym razem szybsi.
Liczę na współpracę przy innych tematach na naszym Forum.
Próbowałem oszukać czas - naprawiałem zegary!!
Nie udało się - niestety.
Nie udało się - niestety.
-
- wiem wszystko
- Posty: 1640
- Wiek: 51
- Rejestracja: czwartek, 4 marca 2010, 22:00
- Skąd jesteś: Krasne k/ Rzeszowa
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2005
- Kolor: Czarny
- Przebieg (km.): 146800
- Inny Samochód: Land Rover Discovery
- Kontaktowanie:
Re: Montaż tempomatu - jak to zrobić
Kurka wodna chyba mnie też naszło na tempomat.
Mój, który miałem z Sori przy zakupie - dokładany osobno, nie działa, bo podobno soft się wysypał i trzeba wgrać nowy, a najpierw trzeba taki soft odszukać i kabel do wgrania zakupić lub zrobić, a ja w tym raczej kaleka jestem
Tempomat mam firmy SIEMENS VDO dokładany z boku kierownicy - kiedyś nawet mi Murzyn odszukał instrukcję do niego, a teraz trzeba soft.
Może eksperci coś podpowiecie?
Mój, który miałem z Sori przy zakupie - dokładany osobno, nie działa, bo podobno soft się wysypał i trzeba wgrać nowy, a najpierw trzeba taki soft odszukać i kabel do wgrania zakupić lub zrobić, a ja w tym raczej kaleka jestem
Tempomat mam firmy SIEMENS VDO dokładany z boku kierownicy - kiedyś nawet mi Murzyn odszukał instrukcję do niego, a teraz trzeba soft.
Może eksperci coś podpowiecie?
Twardziele nie jedzą miodu, twardziele WYSYSAJĄ pszczoły
-
- jestem
- Posty: 18
- Rejestracja: sobota, 16 lipca 2011, 13:53
- Skąd jesteś: Kaszuby
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2004
- Kolor: NIEBIESKI
- Przebieg (km.): 0
- Inny Samochód: Megane
- Kontaktowanie:
Re: Montaż tempomatu - jak to zrobić
Witam!!!
Podłączyłem wszystko według instrukcji .Po włączeniu tempomatu jedzie przez 5 sekund i go wywala nie wiem , co mogę jeszcze zrobic . Częśći wszystkie kupiłem orginalne na allegro . Proszę o pomoc pozdrawiam .
Podłączyłem wszystko według instrukcji .Po włączeniu tempomatu jedzie przez 5 sekund i go wywala nie wiem , co mogę jeszcze zrobic . Częśći wszystkie kupiłem orginalne na allegro . Proszę o pomoc pozdrawiam .
- vokal
- ASSISTANCE
- Posty: 6169
- Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
- Skąd jesteś: WA/NOE
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
- Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 49 times
- Kontaktowanie:
-
- jestem
- Posty: 18
- Rejestracja: sobota, 16 lipca 2011, 13:53
- Skąd jesteś: Kaszuby
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2004
- Kolor: NIEBIESKI
- Przebieg (km.): 0
- Inny Samochód: Megane
- Kontaktowanie:
- vokal
- ASSISTANCE
- Posty: 6169
- Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
- Skąd jesteś: WA/NOE
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
- Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 49 times
- Kontaktowanie:
Re: Montaż tempomatu - jak to zrobić
Kiedy można ponownie włączyć? Po wyłączeniu i włączeniu zapłonu, czy różnie?
Może masz gdzieś zwarcie na przewodach z pinów #74, #75 i #40 ECU?
Sprawdź przejścia przewodów.
Przyjrzyj się też przełącznikowi. Może on jest rozklekotany i rozłącza tempomat?
Może masz gdzieś zwarcie na przewodach z pinów #74, #75 i #40 ECU?
Sprawdź przejścia przewodów.
Przyjrzyj się też przełącznikowi. Może on jest rozklekotany i rozłącza tempomat?
- rfs89
- moja ranga
- Posty: 155
- Rejestracja: wtorek, 22 kwietnia 2014, 12:30
- Skąd jesteś: WOLFSBURG
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T
- Napęd: 4 WD
- Rok: 2004
- Kontaktowanie:
Re: Montaż tempomatu - jak to zrobić
Od czego może zależeć, że nie działają mi klawisze przy kierownicy? Może być, że wlutowalem rezystor 1000 zamiast 910. Czy coś by działało czy nic. I po co było do kostki pod kierownicą dokładaliśmy kable w wejścia, w których w kierownicy w pinach nie ma nic, czyli za nic nie odpowiadają?
Kia Sorento 2.5 CRDi EX 140km 2004
Moja Kijanka: http://www.klubsorento.pl/forum/viewtopic.php?f=45&t=8207
Moja Kijanka: http://www.klubsorento.pl/forum/viewtopic.php?f=45&t=8207
- vokal
- ASSISTANCE
- Posty: 6169
- Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
- Skąd jesteś: WA/NOE
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
- Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 49 times
- Kontaktowanie:
Re: Montaż tempomatu - jak to zrobić
Przeczytałem 3 razy i nic nie rozumiem.
Zanim podepniesz do komputera należy sprawdzić miernikiem, czy po wciśnięciu klawisza pojawia się pomiar o odpowiedniej do tego klawisza oporności, czyli dla:
CANCEL R=0 Ohm,
SET/COAST R=220 Ohm,
RES/ACCEL R=910 Ohm.
Jeśli jest tak, to błąd musi być gdzieś na złym styku w kierownicy, lub pod kierownicą.
Zanim podepniesz do komputera należy sprawdzić miernikiem, czy po wciśnięciu klawisza pojawia się pomiar o odpowiedniej do tego klawisza oporności, czyli dla:
CANCEL R=0 Ohm,
SET/COAST R=220 Ohm,
RES/ACCEL R=910 Ohm.
Jeśli jest tak, to błąd musi być gdzieś na złym styku w kierownicy, lub pod kierownicą.
- rfs89
- moja ranga
- Posty: 155
- Rejestracja: wtorek, 22 kwietnia 2014, 12:30
- Skąd jesteś: WOLFSBURG
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T
- Napęd: 4 WD
- Rok: 2004
- Kontaktowanie:
Re: Montaż tempomatu - jak to zrobić
Ja RES/ACCEL mam R=1000 moze przez to nie dzialac? A co do kostek to od klawiszy jest biala, a w niej czerwony, czarnym i bialy kabel, ale pod kierownica sa rowniez te 3, plus klakson, a my z Twojego opisu dokladalismy jeszcze 2 z 74 i 75 pinu, nie rozumiem po co jak przyłożyć kostki do siebie to te dolozone kable niczemu nie odpowiadaja. Byc moze ja zle widze, ale tak jest.
Ostatnio zmieniony środa, 17 września 2014, 19:48 przez rfs89, łącznie zmieniany 1 raz.
Kia Sorento 2.5 CRDi EX 140km 2004
Moja Kijanka: http://www.klubsorento.pl/forum/viewtopic.php?f=45&t=8207
Moja Kijanka: http://www.klubsorento.pl/forum/viewtopic.php?f=45&t=8207
- alkrak
- wiem wszystko
- Posty: 2014
- Rejestracja: poniedziałek, 16 sierpnia 2010, 17:51
- Skąd jesteś: Kraków
- Silnik: 2.4 GDI (185KM) Sorento3
- Skrzynia: M/T
- Napęd: AWD
- Rok: 2014
- Kolor: Sand Track
- Przebieg (km.): 31000
- Twoje poprzednie Sorento: KIA Sorento FL, 2,5 CRDI (170 KM), rok 2007.
- Been thanked: 2 times
- Kontaktowanie:
Re: Montaż tempomatu - jak to zrobić
rfs89 pisze:Ja RES/ACCEL mam R=1000 moze przez to nie dzialac? A co do kostek do jedna od klawiszy jest biala z czerwonym, czarnym i bialym kablem, ale pod kierownica sa rowniez te 3, plus klakson, a my z Twojego opisu dokladalismy jeszcze 2 z 74 i 75 pinu, nie rozumiem po co jak przyłożyć kostki do siebie to te dolozone kable niczemu nie odpowiadaja. Byc moze ja zle widze, ale tak jest
A może zamieścisz jakieś zdjęcia, bo kolory przewodów podajesz inne niż w schematach.
Mam pewność, że przy 1000R powinno normalnie działać.
Próbowałem oszukać czas - naprawiałem zegary!!
Nie udało się - niestety.
Nie udało się - niestety.
- Tedi
- To ja
- Posty: 265
- Wiek: 70
- Rejestracja: niedziela, 3 września 2017, 14:05
- Skąd jesteś: Opole
- Silnik: 3.3 V6 (248KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Rok: 2009
- Kolor: czarny
- Inny Samochód: Mazda 3
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 9 times
- Kontaktowanie:
Re: Montaż tempomatu - jak to zrobić
1. Czy w modelu z 2009 roku 3,3 LX jest zainstalowana gdzieś kostka do podłączenia tempomatu, czy trzeba coś przerabiać by go zamontować i jaki typ tempomatu polecacie? VIN KNAJC525895884017
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 19 gości