ALSEL - sterownik napędów

Wszystko, co związane z układem elektrycznym

Moderator: Moderator

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
alkrak
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 2014
Rejestracja: poniedziałek, 16 sierpnia 2010, 17:51
Skąd jesteś: Kraków
Silnik: 2.4 GDI (185KM) Sorento3
Skrzynia: M/T
Napęd: AWD
Rok: 2014
Kolor: Sand Track
Przebieg (km.): 31000
Twoje poprzednie Sorento: KIA Sorento FL, 2,5 CRDI (170 KM), rok 2007.
Been thanked: 2 times
Kontaktowanie:

ALSEL - sterownik napędów

#1 Postautor: alkrak » sobota, 26 listopada 2011, 17:52

Nadszedł czas, że mogę pokazać mój prototypowy sterownik napędów, a tak dokładnie, to sterownik elektromagnesu załączającego sprzęgło w reduktorze.
Układ pracuje w moim aucie od 29.09.2011. Działa zgodnie z założeniami i do tej pory nie odnotowałem żadnej usterki.
Przy jego budowie, przyjąłem założenie, że ingerencja w rozwiązania fabryczne ograniczy się do niezbędnego minimum.
Dlatego, inaczej niż w niemieckim SL-u, przełącznik napędów pozostał fabryczny, dwupozycyjny - „AUTO” - „LOW”.
Mój sterownik, którego robocza nazwa to „ALSEL” (Alternatywny Sterownik Elektromagnesu), posiada trzypozycyjny przełącznik kołyskowy (trójstabilny, nazywany dalej PA), którego pozycje to: „I” – „0” – „II”.
I tak:
Dla pozycji „AUTO” przełącznika napędów:

- w pozycji „I” PA - "2H" – napęd wyłącznie na tylną oś (elektromagnes odłączony od TOD-a),
- w pozycji „II” PA – "4H" - napęd „prawie sztywny” na cztery koła, bez redukcji obrotów,
- w pozycji „0” PA – napęd fabryczny,bez redukcji obrotów, sterowany TOD-em.

Dla pozycji „LOW” przełącznika napędów:

- w pozycji „I” PA -"2L" – napęd wyłącznie na tylną oś z redukcją obrotów (elektromagnes odłączony od TOD-a),
- w pozycji „II” PA – "4L" - napęd „prawie sztywny” na cztery koła, z redukcją obrotów,
- w pozycji „0” PA – napęd fabryczny, z redukcją obrotów, sterowany TOD-em.

Przez napęd „prawie sztywny” należy rozumieć, że oś przednia dołączana jest do źródła napędu za pośrednictwem sprzęgła ciernego, sterowanego elektromagnesem, na który w tym przypadku podawane jest pełne napięcie pokładowe, a prąd płynący przez niego osiąga wartość ok. 5A.

Resztę pokażą zdjęcia, których część nr 1 zamieszczam w tym poście.

Aktualnie ukończyłem i przetestowałem drugi egzemplarz układu, dla kolegi Vokala.
Jest to inna odmiana tego samego układu, ale różnice są znaczące.
Opisze go pewnie przyszły właściciel, po zamontowaniu w Jego aucie.

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Próbowałem oszukać czas - naprawiałem zegary!! :idn:
Nie udało się - niestety. :bye2:

Awatar użytkownika
Murzyn1313
expert
Posty: 5427
Wiek: 42
Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 01:33
Skąd jesteś: Afryka :)
Silnik: 3.8 i V6 (260KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: nie dotyczy
Rok: nie dotyczy
Przebieg (km.): 120000
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times
Kontaktowanie:

Re: ALSEL - sterownik elektromagnesu

#2 Postautor: Murzyn1313 » sobota, 26 listopada 2011, 17:57

oczywiście, brawa się należą dla kol. Alkraka :oklaski :oklaski :oklaski
bo pokazuje że polacy nie gęsi,też swojego SL-a mają
i że niewielkim kosztem (w porównaniu do SL) można zrobić sobie tuning napędów
:oklaski :oklaski :oklaski
Obrazek

prtro
możesz mi ufać
możesz mi ufać
Posty: 1227
Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 12:27

Re: ALSEL - sterownik elektromagnesu

#3 Postautor: prtro » sobota, 26 listopada 2011, 17:59

Nic tylko :oklaski :oklaski :oklaski ,teraz powinieneś podać cenę za takie urządzenie. Napewno było by paru chętnych. A może jesteś w stanie zbudować coś takiego do touarega.

mirekm3
moje konto
moje konto
Posty: 250
Wiek: 55
Rejestracja: czwartek, 4 marca 2010, 21:54
Skąd jesteś: Śląsk
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Kolor: Srebrny
Przebieg (km.): 105000
Kontaktowanie:

Re: ALSEL - sterownik elektromagnesu

#4 Postautor: mirekm3 » sobota, 26 listopada 2011, 18:24

Brawo Alkrak :oklaski
Jestem zainteresowany kupnem takiego układziku,jeżeli można jaka cena orientacyjnie.
Ostatnio zmieniony sobota, 26 listopada 2011, 19:14 przez mirekm3, łącznie zmieniany 1 raz.
KIA SORENTO
SILNIK - 3,5V6 LPG
AUTOMAT
ROK PRODUKCJI: 2004
KOLOR:SREBRNY

Obrazek

http://phujomi.republika.pl/

Awatar użytkownika
alkrak
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 2014
Rejestracja: poniedziałek, 16 sierpnia 2010, 17:51
Skąd jesteś: Kraków
Silnik: 2.4 GDI (185KM) Sorento3
Skrzynia: M/T
Napęd: AWD
Rok: 2014
Kolor: Sand Track
Przebieg (km.): 31000
Twoje poprzednie Sorento: KIA Sorento FL, 2,5 CRDI (170 KM), rok 2007.
Been thanked: 2 times
Kontaktowanie:

Re: ALSEL - sterownik elektromagnesu

#5 Postautor: alkrak » sobota, 26 listopada 2011, 18:37

A tutaj druga część zdjęć.

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Próbowałem oszukać czas - naprawiałem zegary!! :idn:
Nie udało się - niestety. :bye2:

Awatar użytkownika
cyber_human
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 3364
Wiek: 48
Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 09:16
Skąd jesteś: POZnan* West Side
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Kolor: Silver/Pewter Gray
Przebieg (km.): 298000
Inny Samochód: motocykl BMW R1150GS
Twoje poprzednie Sorento: nie sprzedam... robimy
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: ALSEL - sterownik elektromagnesu

#6 Postautor: cyber_human » sobota, 26 listopada 2011, 22:21

Super! Moim zdaniem rewelacja! No i sporo świetnej roboty, a przede wszystkim praca inżynierska włożona do rozgryzienia sterowania napędami!!
Alkrak - duży szacunek :22
SuperLock - pierwszy w Polsce
Lift 2": H&R, Koni Heavy Truck
Chip:140@175 KM, 320@390 Nm

Ja też nie znam się, nie umiem, nie rozumiem, a w ogóle, to mi się nie chce.
Wypieram się tego, co napisałem, zmieniam zdanie, kręcę i ściemniam.

Awatar użytkownika
ermaciek
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 583
Rejestracja: niedziela, 25 września 2011, 19:23
Skąd jesteś: Polska
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: róż cukierkowy
Przebieg (km.): 2
Inny Samochód: róźiowy lowelek :)
Kontaktowanie:

Re: ALSEL - sterownik elektromagnesu

#7 Postautor: ermaciek » sobota, 26 listopada 2011, 22:48

Bardzo mi się to podoba ;o !!! jestem pod wrażeniem alkrak :)) chyba już wiem jakie będzie moje kolejne marzenie :D:D

!

Teoria jest wtedy, kiedy wiemy wszystko, a nic nie działa! Praktyka jest wtedy, kiedy wszystko działa, a nikt nie wie dlaczego...
ermaciek łączy teorię z praktyką. Nic nie działa i nikt nie wie dlaczego.

Awatar użytkownika
gregoryk
To ja
To ja
Posty: 347
Rejestracja: niedziela, 7 listopada 2010, 12:51
Skąd jesteś: Krosno
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2002
Kolor: srebrny metalik
Przebieg (km.): 240000
Inny Samochód: Suzuki
Been thanked: 2 times
Kontaktowanie:

Re: ALSEL - sterownik elektromagnesu

#8 Postautor: gregoryk » niedziela, 27 listopada 2011, 10:30

Rewelacyjne! Tego właśnie mi potrzeba:)
Czekamy na cenę urządzenia, najlepiej wraz z montażem hihi, bo na tym trzeba jednym słowem się znać :)!

Awatar użytkownika
alkrak
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 2014
Rejestracja: poniedziałek, 16 sierpnia 2010, 17:51
Skąd jesteś: Kraków
Silnik: 2.4 GDI (185KM) Sorento3
Skrzynia: M/T
Napęd: AWD
Rok: 2014
Kolor: Sand Track
Przebieg (km.): 31000
Twoje poprzednie Sorento: KIA Sorento FL, 2,5 CRDI (170 KM), rok 2007.
Been thanked: 2 times
Kontaktowanie:

Re: ALSEL - sterownik elektromagnesu

#9 Postautor: alkrak » niedziela, 27 listopada 2011, 10:33

Przedstawiam jeszcze, w skrócie, drugi egzemplarz prototypu ALSEL-a, wykonanego dla naszego kolegi Vokala. Jest to tylko kilka zdjęć poglądowych. Przypuszczam, że reportaż z montażu wykona przyszły właściciel i opublikuje na Forum.
Jak widać na zdjęciach, jest to inne rozwiązanie niż moje.
Kolega Vokal zażyczył sobie umieszczenie wyświetlacza, a właściwie wszystkiego tego, co potrzebne jest do obsługi sterownika przez kierowcę i sygnalizacja aktualnego stanu napędów, umieścić w fabrycznym przełączniku napędów. Okazało się to możliwe, dlatego że w tym aucie nie występuje przełącznik ESP, aczkolwiek nie bez trudności.
Jak sprawdzi się to w praktyce, dowiemy się dopiero po jakimś okresie użytkowania.
Mnie osobiście bardziej odpowiada mój wyświetlacz, który mam przed oczami, na ramce przedniej zegarów.
Ciekawy jestem jakie będą opinie Koleżanek i Kolegów formowych, na ten temat.


obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Próbowałem oszukać czas - naprawiałem zegary!! :idn:
Nie udało się - niestety. :bye2:

Awatar użytkownika
Witka1
To ja
To ja
Posty: 359
Wiek: 75
Rejestracja: czwartek, 18 marca 2010, 20:13
Skąd jesteś: k.Wrocławia-13 km
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: Srebrny metalik
Przebieg (km.): 312100
Kontaktowanie:

Re: ALSEL - sterownik elektromagnesu

#10 Postautor: Witka1 » niedziela, 27 listopada 2011, 10:58

Pytanie do kolegi alkarak?
Mam "pstryczek elektryczek",- SORENTO kupione w Niemczech:
1. jaka jest różnica pomiędzy "pstryczkiem elektryczkiem" ,
a nowym polskim pomysłem ALSEL- sterownik elektromagnesu.
2. który z w/w urządzeń , ma przewagę techniczną
3. czy w miejsce " pstryczka elektryczka " można zamontować ALSEL
4. jeśli tak, czy byłaby to duża przeróbka i kto mógłby dokonać wymianę-
chodzi o wiedzę elektroniczno -elektryczną .

Awatar użytkownika
alkrak
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 2014
Rejestracja: poniedziałek, 16 sierpnia 2010, 17:51
Skąd jesteś: Kraków
Silnik: 2.4 GDI (185KM) Sorento3
Skrzynia: M/T
Napęd: AWD
Rok: 2014
Kolor: Sand Track
Przebieg (km.): 31000
Twoje poprzednie Sorento: KIA Sorento FL, 2,5 CRDI (170 KM), rok 2007.
Been thanked: 2 times
Kontaktowanie:

Re: ALSEL - sterownik elektromagnesu

#11 Postautor: alkrak » niedziela, 27 listopada 2011, 13:54

Witka1 pisze:Pytanie do kolegi alkarak?
Mam "pstryczek elektryczek",- SORENTO kupione w Niemczech:
1. jaka jest różnica pomiędzy "pstryczkiem elektryczkiem" ,
a nowym polskim pomysłem ALSEL- sterownik elektromagnesu.
2. który z w/w urządzeń , ma przewagę techniczną
3. czy w miejsce " pstryczka elektryczka " można zamontować ALSEL
4. jeśli tak, czy byłaby to duża przeróbka i kto mógłby dokonać wymianę-
chodzi o wiedzę elektroniczno -elektryczną .



Ad1.
Pstryczek, po jego załączeniu, pozwala na uzyskanie dwóch dodatkowych funkcji sterowania napędami, a mianowicie:
- w pozycji AUTO - napęd „prawie sztywny” na cztery koła, bez redukcji obrotów,
- w pozycji LOW - napęd „prawie sztywny” na cztery koła, z redukcją obrotów,
Czyli, według mojej symboliki, odpowiednio : 4H i 4L.

W ALSEL-u pozycji dodatkowych jest więcej, co już pisałem i tutaj powtórzę:

Przy AUTO:
- w pozycji „I” PA – "2H" - napęd wyłącznie na tylną oś (elektromagnes odłączony od TOD-a),
- w pozycji „II” PA – "4H" - napęd „prawie sztywny” na cztery koła, bez redukcji obrotów.

Przy LOW:
- w pozycji „I” PA – "2L" - napęd wyłącznie na tylną oś z redukcją obrotów (elektromagnes odłączony od TOD-a),
- w pozycji „II” PA – "4L" - napęd „prawie sztywny” na cztery koła, z redukcją obrotów.

Ad2.
Oceniać nie mogę z przyczyn podstawowych. Proponuję poczekać, aż zrobią to inni.

Ad3.
Elektrycznie – tak, mechanicznie – kwestia wyobraźni użytkownika.

Ad4.
Przeróbka raczej nie wchodzi w rachubę.
A kto mógłby dokonać wymiany? Uważam, że każdy, kto ma jakie takie pojęcie o elektryce.
Próbowałem oszukać czas - naprawiałem zegary!! :idn:
Nie udało się - niestety. :bye2:

Awatar użytkownika
cyber_human
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 3364
Wiek: 48
Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 09:16
Skąd jesteś: POZnan* West Side
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Kolor: Silver/Pewter Gray
Przebieg (km.): 298000
Inny Samochód: motocykl BMW R1150GS
Twoje poprzednie Sorento: nie sprzedam... robimy
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: ALSEL - sterownik elektromagnesu

#12 Postautor: cyber_human » niedziela, 27 listopada 2011, 14:29

Jeśli mogę:
Ad 2. pstryczek to jedynie spięcie 50/50 w trybie AUTO. Bardzo przydatna funkcja, szczególnie na śliskim śniegu/lodzie/błocie, gdy chcemy poprawić trakcję itp. Ponadto pstryczka/ALSEL/SL można używać (2 ostatnich w trybie AUTO, bez redukcji) podczas jazdy, bez zatrzymywania auta. Redukcję (wraz z 50/50) musimy włączyć podczas postoju, co trwa.

ALSEL (podobnie jak SL) to znacznie bardziej zaawansowana modyfikacja. Poza powyższą funkcją pstryczka implementuje dodatkowe tryby, z których, moim zdaniem, najciekawszy to 2WD.

2WD z jednej strony istotnie zmienia zachowanie auta. Pomijając kwestię zabawową (ośka), zmusza do bardziej uważnej jazdy. Sorento traci nieco na stabilności podczas szybkiej jazdy (szczególnie podczas silnych podmuchów wiatru, pokonywaniu ciasnych zakrętów), a na śliskim bardzo łatwo o nadsterowność.
W zamian 2WD daje znaczącą oszczędność mechanizmu elektromagnesu/tarczek.
Właściwie całe lato (suchy, przyczepny asfalt) latamy na 2WD. W ruchu miejskim nie ma istotnych różnic w prowadzeniu, jednakże istotnie oszczędza się "TOD"a.

I znów, moim zdaniem, bardzo, bardzo warto zamontować Pstryczka, a jeszcze bardziej jego rozwinięte wersje. SL niestety tani nie jest (poza tym jest wytwarzany za granicą), ale ALSEL tę wadę wyeliminował (jak mniemam).
Gorąco zachęcam do tej modyfikacji. Jeśli już ktoś chce wlutować pstryczka, polecam raczej ALSEL. Pracy podobnie, efekt nieporównywalnie lepszy.
Po ponad roku (i śniegowej zimie) nie wyobrażam sobie dziś Sorento bez moda sterowania napędami.
SuperLock - pierwszy w Polsce
Lift 2": H&R, Koni Heavy Truck
Chip:140@175 KM, 320@390 Nm

Ja też nie znam się, nie umiem, nie rozumiem, a w ogóle, to mi się nie chce.
Wypieram się tego, co napisałem, zmieniam zdanie, kręcę i ściemniam.

Awatar użytkownika
jumper1
To ja
To ja
Posty: 320
Rejestracja: środa, 23 czerwca 2010, 10:18
Skąd jesteś: Łódź
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: Zielony/Grafit
Przebieg (km.): 112
Inny Samochód: Fiat Panda
Kontaktowanie:

Re: ALSEL - sterownik napędów

#13 Postautor: jumper1 » niedziela, 27 listopada 2011, 15:25

okej

czekałem na ten temat z niecierpliwością,

teraz tylko pozostaje poprosić o schemat wraz z listą podzespołów niezbędnych do zakupu, zdjęcia z montażu już są.
Lub jeśli to tajemnica patentowa, to cenę za gotowy kit do montażu. Żeby nie było wątpliwości jakby co zapisuje się na zakup.
Obrazek

Awatar użytkownika
Witka1
To ja
To ja
Posty: 359
Wiek: 75
Rejestracja: czwartek, 18 marca 2010, 20:13
Skąd jesteś: k.Wrocławia-13 km
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: Srebrny metalik
Przebieg (km.): 312100
Kontaktowanie:

Re: ALSEL - sterownik napędów

#14 Postautor: Witka1 » niedziela, 27 listopada 2011, 15:58

Dziękuję Koledze alkrak ,
za wyczerpującą odpowiedź, na moje pytania ;
i rozumię , że aby zamontować ALSEL, to należy całkowicie odłączyć "pstryczek elektryczek"

Awatar użytkownika
wmarkoni
To ja
To ja
Posty: 310
Rejestracja: wtorek, 13 kwietnia 2010, 22:47
Skąd jesteś: Jastrzębie-Zdrój
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD
Rok: 2004
Kolor: pewter/grey
Przebieg (km.): 200000
Inny Samochód: Alfa 147/Ford Escape
Kontaktowanie:

Re: ALSEL - sterownik napędów

#15 Postautor: wmarkoni » niedziela, 27 listopada 2011, 21:39

Najlepiej kupić od razu Sorcię z reduktorem bez TODa i mieć pełną kontrolę nad układem przeniesienia napędu :)
Ja mam wersję reduktora bez sprzęgła i w zasadzie mój fabryczny pstryk realizuje te same funkcje co ALSEL (po za 2 LO) nie mniej jednak jako elektronik hobbysta i elektryk praktykujący(zawodowo pracuję na codzień ze złożonymi układami sterowania) jestem pełen podziwu dla kolegi Alkrak`a za pomysłowość a przede wszystkim za bardzo profesjonalne wykonanie i montaż ,którym nie dorównują akcesoria instalowane przez dealerów. :31
Ogólnie duże brawa za całokształt pracy twórczej. :oklaski :oklaski :oklaski
Markoni


Wróć do „Elektryka”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości