WENTYLATOR KLIMATYZACJI

Wszystko, co związane z układem elektrycznym

Moderator: Moderator

Wiadomość
Autor
proszymek33
Jestem
Jestem
Posty: 31
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2017, 11:29
Skąd jesteś: Kraków
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Rok: 2003
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times
Kontaktowanie:

Re: WENTYLATOR KLIMATYZACJI

#31 Postautor: proszymek33 » piątek, 3 sierpnia 2018, 07:11

Witam ponownie,
Wczoraj wieczorkiem udało się pogrzebać troszkę przy Sorci i tak:

- wentylator jest niesprawny - wykręciłem, bezpiecznik był spalony ale wentylator kręci się z wielkim trudem (pewno łożysko albo i cały silnik się zatarł), napięcie na wtyczce jest więc dziś jak będę miał wentylator od carnivala to podmienię i zobaczymy co się stanie.
- układ wydaje się być szczelny - czynnik na pewno jest, a sprawdziłem to odkręcając nakrętkę z literką "H" i przyciskając zaworek - prysnęło zielonym czymś :)
1.JPG
1.JPG (41.42 KiB) Przejrzano 2982 razy

- co do wymiany chłodnicy to chyba się jej należy:
2.JPG
2.JPG (55.53 KiB) Przejrzano 2982 razy

wentylator wiał w nią chyba bardzo gęstym powietrzem

- najciekawsze spostrzeżenia oczywiście dotyczą kolejnej rzeczy, której wcześniej nawet nie brałem pod uwagę: sprężarki
Po obserwacji zauważyłem:
- zatarta nie jest - środek koła bez problemu się kręci nie stawiając większych oporów
- na włączonym silniku i klimie (przycisk AC) - środek koła się nie kręci wcale
- na włączonym silniku i wyłączonej klimie (przycisk AC) - środek koła czasem się kręci... i stąd się bierze to dziwne stukanie, o którym wspominałem wcześniej, wygląda to tak jakby coś łapało czasem o to wewnętrzne koło i ciernie je łączyło. Jak pogrzebałem bardziej to wyciągnąłem kawałeczek jakiegoś plastiku...
Jak poszperałem w necie to na oko wydaje mi się że to cześć oznaczona numerkiem 7:
3.JPG
3.JPG (39.78 KiB) Przejrzano 2982 razy

z tym że wydaje mi się, że u mnie nic nie wystaje... co by wskazywało na to że część przykręcona do części 7 trzema śrubami się rozleciała... - tu pytanie czy ma to jakieś znaczenie do działania mojej klimy?
- odpiąłem kabelek od cewki (wtyczka z jednym kablem) - (rozumiem, że to +12 a masa jest z obudowy) już chciałem zmierzyć czy tam jest prąd a tu... bateria w mierniku padła i nie pokazywało cyferek już... na tym zakończyłem moja wczorajszą przygodę.

Jeden z kolegów pisał, żeby dać + na sprężarkę, żeby sprawdzić czy działa czy da się to zrobić podpinając do jakiegoś bezpiecznika, lub w inne miejsce, bo pchanie rąk z kabelkiem w okolice pracującego paska troszkę mnie przeraża :D

Jakbyście mieli jeszcze jakieś pomysły co można zrobić, sprawdzić, naprawić to piszcie :)

Awatar użytkownika
vokal
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 6169
Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
Skąd jesteś: WA/NOE
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
Has thanked: 13 times
Been thanked: 49 times
Kontaktowanie:

Re: WENTYLATOR KLIMATYZACJI

#32 Postautor: vokal » piątek, 3 sierpnia 2018, 09:18

1. To że syczy z zaworu, to nie znaczy, że czynnika jest na tyle dużo, żeby zbudować odpowiednie ciśnienie w układzie.
2. Skraplacz często tak wygląda po kilku latach eksploatacji.
3. Sprężarka powinna się załączać tylko przy włączonym A/C, w innym przypadku w ogóle nie powinna się kręcić.
4. Jak nie masz miernika, to sprawdź żarówką w jakich przypadkach opisany przez Ciebie przewód podaje zasilanie do cewki sprężarki. Przewód powinien być podpięty do cewki. Powinno co jakiś czas pojawiać się i znikać napięcie.
Obrazek
Obrazek
"Ludzie są gotowi uwierzyć we wszystko, tylko nie w prawdę."

Awatar użytkownika
alien125
Jestem
Jestem
Posty: 1010
Wiek: 36
Rejestracja: poniedziałek, 23 października 2017, 09:19
Skąd jesteś: 53.497,18.411
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD
Rok: 2004
Przebieg (km.): 195000
Has thanked: 31 times
Been thanked: 56 times
Kontaktowanie:

Re: WENTYLATOR KLIMATYZACJI

#33 Postautor: alien125 » piątek, 3 sierpnia 2018, 23:06

@vokal, mi też co jakiś czas załącza się sprężarka mimo wyłączonej klimy. Jak włączę A/C to pracuje dłużej i częściej. Nie pracuje jedynie jak dam nawiew na 0 lub na same nogi. Jestem ciekaw rozwiązania tego problemu.
Dziwny jesteś mówili. W sumie mieli rację.

Awatar użytkownika
Marek
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 11348
Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 268000
Has thanked: 255 times
Been thanked: 352 times
Kontaktowanie:

Re: WENTYLATOR KLIMATYZACJI

#34 Postautor: Marek » sobota, 4 sierpnia 2018, 00:59

Proszymek33 , ciśnienie czynnika w układzie powinno być miedzy 3 a 6 bar . Sprawdzając na oko ( syczy zielony płyn ) to żaden sprawdzian . Tak jak pisał vokal może być za małe ciśnienie . Element numer 7 , czyli tarcza sprzęgiełka , jest przykręcony jedną centralną śrubką , oraz wyregulowana jest jego odległość podkładką numer 6 od koła pasowego . Może jest źle dobrana podkładka ( 6) lub uszkodzone łożysko w kole pasowym (4) , wtedy tarcza obciera o koło .

proszymek33
Jestem
Jestem
Posty: 31
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2017, 11:29
Skąd jesteś: Kraków
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Rok: 2003
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times
Kontaktowanie:

Re: WENTYLATOR KLIMATYZACJI

#35 Postautor: proszymek33 » poniedziałek, 6 sierpnia 2018, 08:17

Pora na kolejną porcję opowieści.

W sobotę udało mi się:
- wymienić skraplacz klimatyzacji (nie bez problemów ale udało się)
- wymienić zatarty wentylator - do mojej starej obudowy wsadziłem silnik i śmigło z carnivala (było ładniejsze :)) i tu kilka komentarzy, a mianowicie:
- silniczek jest ten sam nawet długość kabelka jest identyczna
- śmigło też dokładnie to samo
- sama obudowa lekko się różni ale spokojnie by pasowała (ten sam rozstaw otworów, a wymieniłem tylko dlatego, że wentylator od carnivala miał obudowę połamaną) choć koniec końców delikatnie nie pasowała na chłodnicę klimy (wymiary starej chłodnicy i nowej były takie same) - obudowa była za długa jakieś 5 mm i nie dało się skręcić ale dołożenie większej podkładki i nakrętki pomogło :) - teraz dwie śruby nie przechodzą przez otworki do tego przeznaczone w chłodnicy tylko obok i są skręcone tak aby było dobrze :)
- wtyczka jest inna - trochę mi zajęło rozmontowanie i przełożenie wtyczki i pinów
Ale koniec końców wentylator chodzi jak burza ;) - i to wszystko za 40 zł :)

Dalszą zagadką jest sprężarka i tu będę miał do kolegów trochę pytań.
Ogólnie wydaje się, że wszystko działa - napięcie jest, elektromagnes się załącza itd.
Będąc na złomie po wentylator zakupiłem także sprężarkę od tegoż carnivala (za 30 zł :D - niby sprawną choć ponoć nieszczelną ale nie w tym rzecz) i na pierwszy rzut oka wygląda dokładnie tak samo jak ta w Sorento (ma inną wtyczkę jedynie). Jednak ta sprężarka jest inna i nie pasuje do Sorento.

Pisałem wcześniej o plastikowej części (tarcza sprzęgiełka), która u mnie się rozleciała - czy jest to istotna część do działania sprężarki?
Poniżej zdjęcia tejże od carnivala:
22.JPG
22.JPG (33.25 KiB) Przejrzano 2898 razy
11.JPG
11.JPG (64.56 KiB) Przejrzano 2898 razy

Myślałem, żeby sobie to wymienić ale za chiny ludowe nie mogłem tego odkręcić (tej środkowej śruby) więc nawet się nie brałem za odkręcanie tego w sorento - miejsca tam strasznie mało i trzeba by demontować kawałek dolotu powietrza do silnika.
U mnie ten plastik się rozleciał i części wadziły o koło pasowe - co się dało to powyciągałem i teraz (na tyle ile sprawdziłem odpalając na chwilę kie) zjawisko występuje rzadko.
Dodam jeszcze, że łożysko jest chyba ok - koło pracuje ładnie, nie widać bicia, nie słychać też żadnych szumów (choć przy pracującym silniku możliwe, że by i tak nie było nic słychać)

Jak myślicie powinienem to wymienić? A jeśli tak to jak to odkręcić?

Awatar użytkownika
ronin
możesz mi ufać
możesz mi ufać
Posty: 1402
Wiek: 47
Rejestracja: piątek, 19 grudnia 2014, 19:57
Skąd jesteś: Lublin
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Inny Samochód: Służbowe pędzidło
Has thanked: 15 times
Been thanked: 47 times
Kontaktowanie:

Re: WENTYLATOR KLIMATYZACJI

#36 Postautor: ronin » poniedziałek, 6 sierpnia 2018, 19:21

Jeśli się rozleciało to warto by wymienić pod warunkiem że tutaj ten element jest sprawny. Podaj napięcie na elektromagnes zobacz czy łapie i najwyżej wymień całe koło z elektromagnesem. Co do tej śruby to podlewaj ją jakimś płynem penetrującym przez kilka dni powinno pomóc.
Teraz tak... Skoro sprężarka się załącza a mimo to nie ma chłodzenia to może coś z klapami? Teoretyzując.... to jeśli w układzie nie ma ciśnienia to sprężarka się nie złącza.
Lub... :hmm: załącza się ale przez ten rozwalony element nie przekazuje napędu.

proszymek33
Jestem
Jestem
Posty: 31
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2017, 11:29
Skąd jesteś: Kraków
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Rok: 2003
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times
Kontaktowanie:

Re: WENTYLATOR KLIMATYZACJI

#37 Postautor: proszymek33 » poniedziałek, 6 sierpnia 2018, 20:00

Tzn teraz sprężarka się nie załącza bo nie ma czynnika, jutro albo w środę podjadę uzupełnić to się okaże co dały moje naprawy, a co do sprężarki to za radą ronina będę męczył zapasowa aż jej nie odkrece i wtedy pomyślę jak to wymienić w kijance.

Jak już coś zadziała to dam znać

proszymek33
Jestem
Jestem
Posty: 31
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2017, 11:29
Skąd jesteś: Kraków
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Rok: 2003
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times
Kontaktowanie:

Re: WENTYLATOR KLIMATYZACJI

#38 Postautor: proszymek33 » piątek, 10 sierpnia 2018, 09:36

Sprawa rozwiązana. Główny winowajca - sprężarka...

Więc tak wizyta do nabicia klimatyzacji wykazała, że gdy układ jest pełny sprężarka nie rusza... na pustym układzie dało się ją kręcić, ale mechanik powiedział, że i tak ciężko chodzi i że to na pewno wina sprężarki.

Trochę zabolało ale sprężarkę kupiłem i wymieniłem (samodzielnie :) - prosta sprawa)
Po kolejnej wizycie u mechanika i nabiciu klima działa :D choć wydaje mi się, że powinna chłodzić troszkę lepiej, ale tym będę się bawił przy pomocy forum już po urlopie :)

Dziękuję, za wszystkie rady i podpowiedzi :)

P.S.
We wcześniejszym poście pisałem że sprężarka od Carnivala wygląda tak samo - tak więc nie wygląda. Ma inne podłączenia przewodów chłodniczych jak i inne koło pasowe (inna ilość rowków). Chciałem zmienić wcześniejszy post ale nie udało mi się - może któryś z moderatorów by tam coś zaznaczył coby nie prowadzić nikogo w błąd.

alwo76
Jestem
Jestem
Posty: 839
Rejestracja: poniedziałek, 13 kwietnia 2015, 18:01
Skąd jesteś: SK
Has thanked: 25 times
Been thanked: 26 times
Kontaktowanie:

Re: WENTYLATOR KLIMATYZACJI

#39 Postautor: alwo76 » piątek, 10 sierpnia 2018, 15:26

Kupiłeś nową sprężarkę,czy używkę montowałeś?

proszymek33
Jestem
Jestem
Posty: 31
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2017, 11:29
Skąd jesteś: Kraków
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Rok: 2003
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times
Kontaktowanie:

Re: WENTYLATOR KLIMATYZACJI

#40 Postautor: proszymek33 » środa, 22 sierpnia 2018, 20:49

Sprężarkę kupiłem nową (ok 1300 zł nissens).

Po urlopie jednak stwierdzam że chyba wszystko jest ok. Ładnie chłodziła w gorące dni

alwo76
Jestem
Jestem
Posty: 839
Rejestracja: poniedziałek, 13 kwietnia 2015, 18:01
Skąd jesteś: SK
Has thanked: 25 times
Been thanked: 26 times
Kontaktowanie:

Re: WENTYLATOR KLIMATYZACJI

#41 Postautor: alwo76 » wtorek, 2 kwietnia 2019, 20:45

Ponieważ mój wentylator chłodnicy klimatyzacji odmówił współpracy przyszła pora na nowy. Ten z Sękocina o którym mowa na początku tego tematu.

Kilka różnic w porównaniu do mojego oryginalnego:
- tak jak wspomniał Vokal,brakuje bezpiecznika
- mniejsza średnica wentylatora 295mm (w oryginalnym 310mm)
- mniejsza ilość łopatek wentylatora 7 zamiast 8
- łopatki wywinięte odwrotnie w stosunku do oryginalnego i dlatego wentylator pracuje w przeciwnym kierunku niż ten fabryczny (zachowując oczywiście prawidłowy przepływ powietrza)

Jedyną przeróbką co zrobiłem to przelutowałem instalacje elektryczną ze starego wentylatora,tą z bezpiecznikiem.
Pewnie gwarancje szlag trafił ale chciałem to mieć tak jak w oryginale.

Cena 259 zł + przesyłka
Załączniki
20190402_165449-1024x768.jpg
20190402_165449-1024x768.jpg (282 KiB) Przejrzano 2398 razy
20190402_165653-1024x768.jpg
20190402_165653-1024x768.jpg (242.24 KiB) Przejrzano 2398 razy
20190402_165911-1024x768.jpg
20190402_165911-1024x768.jpg (176.81 KiB) Przejrzano 2398 razy
20190402_165905-1024x768.jpg
20190402_165905-1024x768.jpg (167.04 KiB) Przejrzano 2398 razy
20190402_181206-1024x768.jpg
20190402_181206-1024x768.jpg (215.99 KiB) Przejrzano 2398 razy


Wróć do „Elektryka”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 16 gości