Awaria napędu AWD (brak przekazania napędu na tył)

Skrzynie biegów, przeguby, półosie, wszystko co związane jest z przeniesieniem napędu.

Moderator: Moderator

Wiadomość
Autor
elcoruso
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 41
Rejestracja: czwartek, 4 listopada 2021, 11:23
Skąd jesteś: Wałbrzych
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento III
Silnik: 2.0 CRDI (185KM) Sorento3
Skrzynia: Automatyczna
Napęd: AWD
Rok: 2016
Inny Samochód: Citroen C5
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Awaria napędu AWD (brak przekazania napędu na tył)

#1 Postautor: elcoruso » wtorek, 18 stycznia 2022, 20:13

Moją S3 z 2016r. tez dopadła awaria napędu (135 000 przebiegu). To było jakiś miesiąc temu, dzięki informacjom poczytanym na forum oraz trafieniu na ruskie strony i filmy na youtubie naprowadziłem mechanika na trop. I co najważniejsze "diagnoza" okazała się trafiona :)

Urwał się ten element w tzw. koszu w tylnej obudowie rozdzielacza napędu. Rzeczywiście jak na część fabryczną to bardzo słabo to jest "sklejone".

Jutro idzie do pospawania. Potem poskładać, zalać olejem i powinno hulać, ale to się okaże ;)

Bardzo pomocny film:
https://www.youtube.com/watch?v=-ihrxcN ... HDKStudios

Po głębszej analizie okazuję się, że problem dobrze znany w autach Kia/Hyundai z napędem AWD. Wg mnie produkcja tak słabo zespolonego elementu składającego się z dwóch części to jakieś jaja. Tym bardziej, że ten sam element napędu jest w produkcji już od czasów Sportage 3 a stosuję się go pewnie nadal w nowych autach. Podobno do zerwania tego kosza wystarczy stać przodem na śliskim a tyłem na suchym i już kosz załatwiony, co zresztą widząc jak to jest fabrycznie wykonane, mnie nie dziwi.
Załączniki
IMG_20220112_201532.png
IMG_20220112_201532.png (627.57 KiB) Przejrzano 2158 razy

elcoruso
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 41
Rejestracja: czwartek, 4 listopada 2021, 11:23
Skąd jesteś: Wałbrzych
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento III
Silnik: 2.0 CRDI (185KM) Sorento3
Skrzynia: Automatyczna
Napęd: AWD
Rok: 2016
Inny Samochód: Citroen C5
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: Awaria napędu AWD (brak przekazania napędu na tył)

#2 Postautor: elcoruso » wtorek, 18 stycznia 2022, 20:28

Minęło 7 dni....

Nadal walczę z tym koszem, trafił już do drugiego tokarza/spawacza, bo pierwszy jeszcze pogorszył sprawę. Pospawał od zewnątrz a tam przychodzi uszczelka, w każdym razie nie spawajcie od zewnątrz. Dzisiaj wrócił, przetoczyli spaw zewnętrzny, uszczelka dobrze teraz przylega ale źle pospawali od wewnątrz, nie da się złożyć kosza z wałkiem, jutro wraca z powrotem. Albo mam pecha albo trafiam na słabych fachowców od obróbki metalu.

Równocześnie nawiązałem kontakt z firmą z Moskwy, która jak widać na ich stronie, fb czy instagramie zajmuję się napędami, spawają te kosze, regenerują wielokliny.
W każdym razie mają na sprzedaż gotowe wzmocnione kosze, mogą wysłać, jutro mam się dowiedzieć jaki koszt z wysyłką do Polski.

Poniżej wrzucam zdjęcie jak wyglądają kosze od nich po spawaniu oraz ich stronę:

https://remont-4wd-korea.fullquattro.ru ... rce=drive2
Załączniki
82270671_112821993493647_4101322541489436416_n-500x500.jpg
82270671_112821993493647_4101322541489436416_n-500x500.jpg (103.27 KiB) Przejrzano 2157 razy

elcoruso
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 41
Rejestracja: czwartek, 4 listopada 2021, 11:23
Skąd jesteś: Wałbrzych
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento III
Silnik: 2.0 CRDI (185KM) Sorento3
Skrzynia: Automatyczna
Napęd: AWD
Rok: 2016
Inny Samochód: Citroen C5
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: Awaria napędu AWD (brak przekazania napędu na tył)

#3 Postautor: elcoruso » czwartek, 27 stycznia 2022, 09:14

Napęd zrobiony.

Pospawany kosz, poskładane, zalane olejem Ravenol DTF-1. Przetestowane, tył na śniegu się załącza, napęd działa.

Informacyjnie moje koszty:
- mechanik za rozebranie i złożenie: 400
- spawanie i tokarz: 300
- olej: 90
- flaszka dla kolegi, który pożyczył mi auto zastępcze na 2 tygodnie: 150

Planuję jeszcze wymianę oleju w mostach i dostać się do wieloklina mechanizmu z przodu w celu sprawdzenia stanu i ewentualnego przesmarowania. Podobno dojście do wieloklina w przekładni kątowej jest od półosi, zobaczymy.

P.S. Gdyby ktoś chciał zakupić gotowy dobrze pospawany kosz sprzęgła to nawiązałem jednocześnie kontakt z firmą z Moskwy FULLQUATTRO, mogą wysłać do Polski wzmocniony spawany kosz, koszt z przesyłką 175 EUR.
Pisać do nich tylko po rosyjsku (z tłumacza), po angielsku nic nie odpisywali. Widać, że specjalizują się w tych napędach, kosze, wielokliny.

Awatar użytkownika
Whiteehead
MODERATOR
MODERATOR
Posty: 305
Wiek: 32
Rejestracja: niedziela, 29 lipca 2018, 09:41
Skąd jesteś: Bydgoszcz
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento III
Silnik: 2.0 CRDI (185KM) Sorento3
Skrzynia: A/T
Napęd: AWD
Rok: 2018
Kolor: Biała perla
Przebieg (km.): 44000
Inny Samochód: Ceed
Has thanked: 4 times
Been thanked: 18 times
Kontaktowanie:

Re: Awaria napędu AWD (brak przekazania napędu na tył)

#4 Postautor: Whiteehead » piątek, 28 stycznia 2022, 21:45

tekst nie moj, za zgoda znajomego z mojego miasta , posiada Santa Fe , pozwalam sobie wrzucić.

Nie działa 4x4 - warto byś to przeczytał!
SPRZĘGŁO TYLNEGO DYFERENCJAŁU
Modele, których to dotyczy (tylko te potwierdzone):
Kia Sorento III
Kia Sportage III
Hyundai Santa Fe III
Hyundai Tucson III
Hyundai ix35 (polift)
Hyundai Kona
PS. Gdybyście znali też inne modele - dajcie znać.
I. Opis usterki -
Nie działa napęd 4x4 - ktoś powie wieloklin łączący skrzynię biegów z przekłądnią kątową!
Tak naprawdę powody problemu z 4x4 mogą być dwa:
1a) jeśli koła przednie mielą, a wał stoi -> wieloklin
1b) jeśli podczas postoju wał się obraca -> wieloklin
2) jeśli koła przednie mielą, a wał się kręci -> sprzęgło tylnego dyferencjału
Temat wieloklinu był już pewnie wałkowany więc go nie poruszam. Zresztą został on już poprawiony w póxniejszych modelach (w Santa Fe od 2016)

II. Symptomy
Jak wyżej. Ja nie słyszałem żadnych trzasków itp

III. Quick fix
Brak - bez tylnego napędu też można jeździć:)

IV. Powód usterki
Może to być silniczek tego sprzęgła albo sam most, ale najczęściej jest to ukręcona tuleja kosza dyferencjału, która powinna napędzać wieloklin tylnego mostu.

IV. Zasada działania
Sprzęgło znajduje się pomiędzy wałem a tylnym mostem.
Sprzęgło zalane jest olejem (ok 450ml) z dołączonym silniczkiem (a właściwie pompą), która po załączeniu rozszerza tarczki powodując usztywnienie wałka i przekazanie obrotów na wieloklin tylnego mostu i dalej na tylne koła.

V. Diagnostyka
Ja nie podpinałem komuptera, ale wyczytałem, że możliwe błędy to: P1831 (Clutch thermal overstress warning) i P1832 (Clutch thermal overstress shutdown).
Przed rozkręceniem sprawdziłem napięcie na kostce silniczka. W momencie załączenia 4x4 wskoczyło 5,68V więc silniczek był ok.
Idąc dalej należy wyjąć sprzęgło i sprawdzić jak Pan na filmiku https://www.youtube.com/watch?v=rvHqBu7L3YE&t=19s. Tuleja na wyjściu nie powinna się ruszać (do środka i na zewn.) (u mnie tak właśnie było)

VI. Naprawa
Wyjęcie sprzęgła jest bardzo proste i zajęło 20 minut - należy zdemontować wał (9x śruba 12mm), wyjąc wtyczki czujnika i silniczka sprzęgła, a nastepnie odkręcić 4 śruby (14mm) zespalające sprzęglo z tylnym mostem. Sprzęgło należy oddzielić od mostu podchaczając go np. mocnym śrubokrętem (uwaga by nie uszkodzić wieloklinu mostu!)
PS.2. Warto zaznaczyć na początku, środku (łączenie) i koncu wału jego położenie względem uchwytów, tak by potem założyć dokładnie tak samo.
PS.3. Lepiej nie rozłączać połówek wału, by nie męczyć się z ich dopasowaniem.
Zarówno wyjście z przekładni kątowej jak i wieloklin tylnego mostu są uszczelnione więc spokojnie można zabezpieczyć kostki i jeździć do czasu naprawy.
Wg ASO sprzęgła się nie rozbiera, nie wiedzą jaki olej tam lać. Nie ma też korka spustowego, jest tylko otwór rewizyjny.
Można kupić nowe sprzęgło w Potak (6 tys zł), na aliexpress (3 tys zł), lub uzywane na olx za 1,5 tys zł. >> tylko jaką mamy pewnośc, że znów się nie ukręci??
Kolega elcoruso sprawdził, że można kupić zespawany kosz z Rosji (fullquattro.ru) - cena 175euro z przesyłką do Polski.

Ja wybrałem opcję rozbiórki i naprawy samodzielnie.
Olej można zlać przez otwór rewizyjny, odwracając sprzęgło do góry nogami, ale wszystko i tak nie zleci. Należy jeszcze odkręcić pokrywę (imbus) i wyjąć silniczek (imbus). U mnie wyleciał ciemny żur jak na zdjęciu.
Ściągamy czujnik (imbus). Odkręcamy motylek na wejściu (od strony wału). Tu potrzeba długiego klucza nasadowego rozmiar 30mm i pistoletu elektrycznego/pneumatycznego.
Następnie należy wyprasować wałek tak by flansza uszczelniająca wyszła (w żadnym wypadku śrubokrętem, bo takiej flanszy nigdzie nie kupisz. Kolega z Santa Fe dorabiał taką więc da się, tylko po co:)).
Wyciagamy wszystkie tarczki, ułożone są naprzemian - tarczka/przekładka. Dwie ostatnie mają zabezpieczenie więc trzeba je zdjąć.
Wyjmujemy wałek i docieramy do kosza dyferencjału. Na zdjęciach widać jak tuleja, w którą wchodzi wieloklin tylnego mostu oderwała się od kosza.
Kosz spawamy - musi być idealnie centrycznie, bo inaczej będzie trzęsło samochodem.
Spawanie ma dwie szkoły:
1) tylko od wewnątrz - tak jak to robią koledzy z rosji (patrz zdjęcie)
2) od zewnątrz (od strony flanszy) - i tu mam dylemat. Owszem flansza jest odsunięta od kosza na jakieś 5mm, uszczelka flanszy jest stożkowa więc zostaje nam jakieś 2-3mm. Kolega z Santa Fe spawał od zewnątrz i jest ok. Kolega z tej grupy też spawał od zewnątrz, ale spaw poszedł za daleko i trzeba było poprawiać.
Po naprawie składamy, zalewamy nowym olejem - ja wybrałem Ravenol DTF-1

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek



@Edit : dodam od siebie, że modele poliftowe nie posiadają już tego sprzęgła, więc polifty tego problemu nie będą miały.

elcoruso
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 41
Rejestracja: czwartek, 4 listopada 2021, 11:23
Skąd jesteś: Wałbrzych
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento III
Silnik: 2.0 CRDI (185KM) Sorento3
Skrzynia: Automatyczna
Napęd: AWD
Rok: 2016
Inny Samochód: Citroen C5
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: Awaria napędu AWD (brak przekazania napędu na tył)

#5 Postautor: elcoruso » sobota, 29 stycznia 2022, 12:09

Fajnie, że to wrzuciłeś :happy2: , widziałem już to na FB i tam pisałem z kolegą od Santa Fe.
Pokazuje to, że awarię napędu jeżeli chodzi o tylne sprzęgło można naprawić za mniej niż 1000 zł, a nie jak ktoś tu pisał na forum 5-6 tys.


Wróć do „Układ napędowy i skrzynie biegów Sorento III”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości