Błąd EPB

Hamulce, amortyzatory, sprężyny, koła, drążki, opony.

Moderator: Moderator

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Whiteehead
MODERATOR
MODERATOR
Posty: 305
Wiek: 32
Rejestracja: niedziela, 29 lipca 2018, 09:41
Skąd jesteś: Bydgoszcz
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento III
Silnik: 2.0 CRDI (185KM) Sorento3
Skrzynia: A/T
Napęd: AWD
Rok: 2018
Kolor: Biała perla
Przebieg (km.): 44000
Inny Samochód: Ceed
Has thanked: 4 times
Been thanked: 18 times
Kontaktowanie:

Błąd EPB

#1 Postautor: Whiteehead » sobota, 29 stycznia 2022, 09:26

Witam , tekst nie mój wrzucam za zgoda autora.

witam zaprzyjaźnioną grupę, Jako posiadacz bliźniaczego Hyundai Santa FE (III) chciałbym podzielić się z Wami opisem naprawy modułu EPB, który również występuje w Sorento III. Może komuś się przyda.

***błąd EPB - elektrycznego hamulca postojowego***

I. Opis usterki - możliwe dwie wersje
1) zblokowanie kół tylnych i brak możliwości poruszania się

2) hamulec ręczny nie trzyma

II. Symptomy
Oprócz podanych powyżej - zapala się kontrolka EPB oraz kontrolka auto-hold podświetla się na pomarańczowo

III. Quick fix czyli naprawa tymczasowa zablokowanych kół
Mój samochód pojechał do warsztatu na lawecie, ale zdążyłem obdzwonić kilkanaście firm zanim ktoś zgodził się przyjechać tego samego dnia i załadować 'na plecy' auto ważące prawie 2 tony
Lepszym rozwiązaniem jest zdjęcie tylnych kół i zdjęcie linki hamulca ręcznego.
Potrzebne narzedzia - długi śrubokręt krzyżakowy (średniej grubości) i klucz typu mors (opcjonalnie)

1. Należy odkręcić śrubkę przytrzymującą linkę (znajduje się od góry za tarczą hamulca). W moim przypadku była mocno zapieczona więc potrzebne było użycie morsa (zdjęcie 1)

2. Nalezy podchaczyć śrubokrętem linkę i zsunąć ją z uchwytu (zapierając się o osłonę tarczy hamulca)
Teraz zakładamy koła i można jeździć. Wiadomo hamulca postojowego nie mamy - ja tak jeździłem dobry miesiąc
IV. Powód usterki - awaria modułu EPB
Można kupić nowy moduł (nr katalogowy: 59700C5810): uzywany na allegro (1 tys zł), nowy na aliexpres (2 tys zł) lub w ASO (nawet nie pytałem)

Moduł można też rozebrać - kilka śrubek i wszystko mamy na wierzchu.
Przyczyny mogą być 3:
1) zerwanie zębów trybików metalowo-plastikowych (najczęstsza przyczyna) (koszt nowych ok. 100zł)(zdjęcie 2)
2) awaria silniczka napędzającego trybiki (mój przypadek) (koszt ok. 150zł)
3) awaria układu scalonego (koszt ok. 300zł)
Wszystkie 3 elementy można kupić chyba tylko na aliexpress

IV. Zasada działania
Za naciąg linek odpowiada moduł EPB, który umiejscowiony jest w bardzo kiepskim miejscu (na tylnym moście, zaraz pod podłogą samochodu) (zdjęcie 3). Ja zdecydowałem się nie opuszczać mostu i demontaż/montaż był trudny i czasochłonny, ale możliwy.
Sygnał przechodzi przez układ scalony do silniczka, który to napędza trybiki (schowane w białej obudowie). Te z kolei skręcają śrubę ciągnąc obie linki jednocześnie. Układ scalony wysyła sygnał do silniczka na zaciagnięcie hamulca, a nastepnie poprzez odwrócenie polaryzacji na zluzowanie go. (zdjęcie 4)

V. Diagnostyka
Weryfikacja komputerem diagnostycznym wskazała na błąd C2402 - motor hamulca postojowego - usterka elektryczna.
Nie byłem do końca pewny, czy to faktycznie to, bo miernik pokazał 12V na wtycze do modułu, ale nie było już napięcia na przewodach od układu scalonego do silniczka. Silniczek podłączony bezpośrednio do akumulatora się nie włączył.
Zakładałem więc problem silniczka lub układu scalonego. Na początek zamowiłem jednak tylko silniczek (i trybiki, tak już na wszelki wypadek też wymieniłem).
Po podpięciu silniczka bezpośrednio pod akumulator zakręcił aż miło więc było wiadomo, że trafiliśmy.

VI. Naprawa
Naprawa polegała na wymianie silniczka i trybików. Był mały haczyk ponieważ małe chińskie rączki obróciły o 90st umiejscowienie listków do wpinek kabli zasilania. Więc zamiast usytowane w pozioimie, poszły w pion (minus na dole). Niby nic, ale po włożeniu wadziło o podporę silniczka wychodzącą z obudowy (aluminiowej). Trzeba było to spiłować (zdjęcie 5), by nie wygiąć i zniszczyć listka. Minus nie mógł też dotykać do aluminium, bo po odwróceniu polaryzacji przechodził w plus.
Przed włożeniem modułu na miejsce należy pamietać, by odpowiednio ustawić wałek napinający linki, by nie trzymał za mocno, lub zaciskał za słabo.
PS. Dodam jeszcze, że trybiki są plastikowe po to by pewnie uzyskać lepszą akustykę. Nowe trybiki są w pełni metalowe i przyznam szczerze, że nie słyszę różnicy.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Niedźwiedź 116
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 63
Wiek: 29
Rejestracja: piątek, 9 kwietnia 2021, 10:24
Skąd jesteś: Kraków/Belgia
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento III
Silnik: 2.2 CRDi (197KM)
Skrzynia: Automatyczna
Napęd: AWD
Rok: 2016
Kolor: Czarny
Przebieg (km.): 118000
Has thanked: 9 times
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: Błąd EPB

#2 Postautor: Niedźwiedź 116 » wtorek, 7 marca 2023, 14:12

Witam, więc chyba jako pierwszy opiszę swój problem, i może ktoś pomoże wyjaśnić dlaczego tak się dzieje.
Od jakiegoś tygodnia mam problem z hamulcem ręcznym.
Parkując samochód ustawiając się przodem z górki, zaciągam hamulec ręczny po czym zapala się odrazu kontrolka EBP i Auto Hold (nie jeżdżę na autohold jest wyłączony).
Po podłączeniu obd z allegro nie wykrywa usterki, ale gdy klikam usuń błędy, hamulec się odblokuje i kontrolki znikają.
Zaznaczam, że parkując samochód normalnie na prostej drodze ten problem nie występuje, od czego to jest zależne iż tak się dzieje i co może być tego przyczyną ?

lech222
jestem
jestem
Posty: 5
Rejestracja: czwartek, 6 lipca 2023, 08:37
Skąd jesteś: Tczew
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento III
Silnik: 2.0 CRDi (182KM) Sorento3
Skrzynia: Automatyczna
Napęd: AWD
Rok: 2016
Kontaktowanie:

Re: Błąd EPB

#3 Postautor: lech222 » czwartek, 6 lipca 2023, 08:57

Witam

Też mam problem po wymianie zębatek. Gdy podłączam ponownie do samochodu to hamulec zaciąga się maksymalnie i nie chce już odpuścić.
Reguluję się go lub adaptuję jakoś w sterowniku?

Niedźwiedź 116
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 63
Wiek: 29
Rejestracja: piątek, 9 kwietnia 2021, 10:24
Skąd jesteś: Kraków/Belgia
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento III
Silnik: 2.2 CRDi (197KM)
Skrzynia: Automatyczna
Napęd: AWD
Rok: 2016
Kolor: Czarny
Przebieg (km.): 118000
Has thanked: 9 times
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: Błąd EPB

#4 Postautor: Niedźwiedź 116 » środa, 8 listopada 2023, 14:03

Hamulec zregenerowany już jakiś czas temu, na oryginalnych częściach, po czasie muszę powiedzieć, że wszystko chodzi ok, tylko wkurza mnie dźwięk który jest przy zaciąganiu hamulca, tak terkocze. Gdy pytałem Pana który robił regenerację, powiedział, że trzeba wyregulować szczęki, po regulacji nadal jest to samo.

Bury
jestem
jestem
Posty: 3
Rejestracja: piątek, 25 października 2024, 00:27
Skąd jesteś: Bydgoszcz
Kontaktowanie:

Re: Błąd EPB

#5 Postautor: Bury » piątek, 25 października 2024, 10:25

Niedźwiedź 116 pisze:Hamulec zregenerowany już jakiś czas temu, na oryginalnych częściach, po czasie muszę powiedzieć, że wszystko chodzi ok, tylko wkurza mnie dźwięk który jest przy zaciąganiu hamulca, tak terkocze. Gdy pytałem Pana który robił regenerację, powiedział, że trzeba wyregulować szczęki, po regulacji nadal jest to samo.


a gdzie robiłeś tą regeneracje?


Wróć do „Zawieszenie, koła, układ kierowniczy, hamulcowy Sorento III”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości