NIVOMAT - PROBLEM
Moderator: Moderator
-
- jestem
- Posty: 22
- Rejestracja: wtorek, 20 września 2016, 22:21
- Skąd jesteś: Toruń
- Silnik: 2.2 CRDI (197KM) Sorento3
- Skrzynia: A/T
- Napęd: AWD
- Rok: 2016
- Kontaktowanie:
NIVOMAT - PROBLEM
Mam problem z moim SIII.
Zawieszenie z tyłu jakby się skończyło, przejazd przez próg/śpiącego policjanta to dla pasażerów na tylnej kanapie niezapomniana przygoda.
Auto ugina się kiedy wejdę na hak i je bujam ale w czasie jazdy jest dramat. Generalnie jest bardzo, bardzo sztywno
Nie byłem jeszcze w ASO, nie znam więc diagnozy z ich strony
Ale być może ktoś z Was przerabiał taki problem?
Zawieszenie z tyłu jakby się skończyło, przejazd przez próg/śpiącego policjanta to dla pasażerów na tylnej kanapie niezapomniana przygoda.
Auto ugina się kiedy wejdę na hak i je bujam ale w czasie jazdy jest dramat. Generalnie jest bardzo, bardzo sztywno
Nie byłem jeszcze w ASO, nie znam więc diagnozy z ich strony
Ale być może ktoś z Was przerabiał taki problem?
Ostatnio zmieniony czwartek, 7 lutego 2019, 09:11 przez macmal2, łącznie zmieniany 2 razy.
- Marek
- ASSISTANCE
- Posty: 11388
- Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
- Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2005
- Kolor: czarny
- Przebieg (km.): 268000
- Has thanked: 256 times
- Been thanked: 352 times
- Kontaktowanie:
- hunter
- ASSISTANCE
- Posty: 3755
- Rejestracja: piątek, 27 maja 2011, 00:37
- Skąd jesteś: Toruń
- Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: nie dotyczy
- Kolor: DARK GREY
- Inny Samochód: SPORTAGE QL 2,0 CRDI
- Twoje poprzednie Sorento: Była czarna 3,3V6 248 KM, lift na daystar + sprężyny by Stella , Była SII 2,2CRDI 197KM AT AWD.
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 123 times
- Kontaktowanie:
Re: NIVOMAT - PROBLEM
Masz auto na gwarancji ,więc nie powinno być problemu trzeba do serwisu . Jesteś pierwszym na forum zgłaszającym problemy z Novimat w SIII.
"JO" - JESTEM Z TORUNIA
-
- jestem
- Posty: 22
- Rejestracja: wtorek, 20 września 2016, 22:21
- Skąd jesteś: Toruń
- Silnik: 2.2 CRDI (197KM) Sorento3
- Skrzynia: A/T
- Napęd: AWD
- Rok: 2016
- Kontaktowanie:
Re: NIVOMAT - PROBLEM
Jutro rano jestem umówiony na diagnozę
swoją drogą jeżeli to się posypało przy 75 tkm normalnego użytkowania.....
dam znać
swoją drogą jeżeli to się posypało przy 75 tkm normalnego użytkowania.....
dam znać
- Edgar
- dobry jak...
- Posty: 963
- Rejestracja: czwartek, 21 stycznia 2016, 13:06
- Skąd jesteś: Katowice
- Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
- Has thanked: 77 times
- Been thanked: 62 times
- Kontaktowanie:
Re: NIVOMAT - PROBLEM
Czasem i tak bywa, np w Bmkach x5-6 ok 2tys skrzynie lub silniki do wymiany ale to i nie norma, a bliski znajomy nówka xc90 po 10 wymienili i silnik i zawieszenie tylne i jakiś tam układ sterowania napędami. Dalej uważam, że posiadasz bardzo dobry samochód, z długą gwarancją na zawieszenie i nie tylko.
Diagnoza, zostawiasz autko, bierzesz zastępcze, odbierasz po naprawie - bynajmniej u mnie tak to działało.
Diagnoza, zostawiasz autko, bierzesz zastępcze, odbierasz po naprawie - bynajmniej u mnie tak to działało.
-
- jestem
- Posty: 22
- Rejestracja: wtorek, 20 września 2016, 22:21
- Skąd jesteś: Toruń
- Silnik: 2.2 CRDI (197KM) Sorento3
- Skrzynia: A/T
- Napęd: AWD
- Rok: 2016
- Kontaktowanie:
Re: NIVOMAT - PROBLEM
jestem już po naprawie.
Wymienione amortyzatory z tyłu, sytuacja wróciła nor normy.
Niby szybko i sprawnie ale uczucia mam mieszane....
Po krótce: najpierw jazda testowa moim autem, ja mówię że jest sztywno , mechanik nie ma zdania. Zamiana na ich testówkę, teraz widzi różnicę. Moje auto na warsztat i po 5 min mamy diagnozę.... "gdzie pan kupił te opony zimowe?" Kurczę , nie pamiętam ale to jest do ustalenia. Rozmiar zimowek 225/55, a letnich 235/55 i to jest wg nich przyczyna. Usiłuję wytłumaczyć, że opony użytkuję 3 zimę , a auto zesztywniało z m-c temu.
Ok, zakładamy do mojego komplet kół z testówki i jazda. Wg mechanika lepiej, ja uważam że b/z.
Sugeruję shock -tester. W ASO jest ale zepsuty więc jedziemy do firmy zewnętrznej. Teraz uważam , że bardzo dobre się stało.
Diagnosta robi badanie: przód l+p po 70 % ( twierdzi, że wynik rewelacyjny) , tył nierówny - lewy 85. Za sztywno, auto aż wyskoczyło z rolek przy wyjeździe.
wydruk z nr vin i wracamy do ASO.
w między czasie ustalam, że opony kupiłem.... u nich! i dowiaduję , się że moje auto nie ma "żadnego nivomata"
Nie dociera do nikogo fakt, że był to jeden z głównych powodów zakupu tego samochodu - dużo jeżdżę z 4 rowerami na haku. Zresztą bagażnik i hak też kupowałem u nich.
Ale skoro nie ma , to trzeba wołać kogoś kto coś może i sprawdzić co się zadziało 3 lata temu kiedy zamawiałem auto i jak z tego wybrnąć.
Robi się niezręcznie , ja odchodzę pokręcić się po salonie by mieli swobodę ustalenia co dalej.
Po 10 min okazuje się, że jednak nivomat mam ..... Aha
I teraz uwaga - by szybko naprawić auto i ogólne wrażenie jakie zrobili do tej pory proponują wymontowanie z testówki (1500 km ) amorków i przełożenie do mojej.
W pierwszej chwili, niesiony świadomością szybkiej naprawy, zgadzam się. Ale po chwili, będąc już poza ASO ochłonąłem i kiedy już miałem dzwonić, że nie tędy droga , zadzwonili sami. Nowe amorki będą na jutro rano. OK, temat zamknięty. Przy okazji zlecam wymianę oleju i klocków z przodu - wulkanizator powiedział, że zostały resztki.
(swoją drogą - starczają na 30 tkm).
Ponieważ tak się składa, że codziennie rano jestem około ASO, wstępuję kolejnego dnia by dogadać na czym skończyliśmy. Przyjmujący auto informuje, że klocki trzeba zmienić ale z tyłu. Przód jest OK. Na pewno? poszedł sprawdzić, wraca i potwierdza. Dziwne ale OK, wulkanizator tylnych kół nie zrzucał ale moze ma jakiś dar przewidywania. ... Przednie na pewno dobre? Dobre!
PO godzinie telefon. Te klocki to jednak jak pan mówił... No żesz kurła! Przecież był Pan na warsztacie potwierdzić!
informuję kulturalnie, że stwarzają ogólne wrażenie bardzo mało kompetemtnej załogi. Rozimiem ,że z zawiszeniem mogli nie ogarnąć ( chociaż przy nich sćiagnąłem z netu plik ze specyfikacją i kodem wyposażenia oznaczającego nivomat) ale klocki?????
z plusów: nie dostałem zastępczego ale zaproponowali podwózkę gdzie i kiedy chcę. Auto jak zawsze wymyte i co chyba najważnieszje - nie są impregnowani na wiedzę. Tzn kiedy klient mówi, że coś jest to rzeczywiście próbują ustalić, dociekają , kombinują . Różnie to wychodzi ale nie można odmówić im zaangażowania.
Wymienione amortyzatory z tyłu, sytuacja wróciła nor normy.
Niby szybko i sprawnie ale uczucia mam mieszane....
Po krótce: najpierw jazda testowa moim autem, ja mówię że jest sztywno , mechanik nie ma zdania. Zamiana na ich testówkę, teraz widzi różnicę. Moje auto na warsztat i po 5 min mamy diagnozę.... "gdzie pan kupił te opony zimowe?" Kurczę , nie pamiętam ale to jest do ustalenia. Rozmiar zimowek 225/55, a letnich 235/55 i to jest wg nich przyczyna. Usiłuję wytłumaczyć, że opony użytkuję 3 zimę , a auto zesztywniało z m-c temu.
Ok, zakładamy do mojego komplet kół z testówki i jazda. Wg mechanika lepiej, ja uważam że b/z.
Sugeruję shock -tester. W ASO jest ale zepsuty więc jedziemy do firmy zewnętrznej. Teraz uważam , że bardzo dobre się stało.
Diagnosta robi badanie: przód l+p po 70 % ( twierdzi, że wynik rewelacyjny) , tył nierówny - lewy 85. Za sztywno, auto aż wyskoczyło z rolek przy wyjeździe.
wydruk z nr vin i wracamy do ASO.
w między czasie ustalam, że opony kupiłem.... u nich! i dowiaduję , się że moje auto nie ma "żadnego nivomata"
Nie dociera do nikogo fakt, że był to jeden z głównych powodów zakupu tego samochodu - dużo jeżdżę z 4 rowerami na haku. Zresztą bagażnik i hak też kupowałem u nich.
Ale skoro nie ma , to trzeba wołać kogoś kto coś może i sprawdzić co się zadziało 3 lata temu kiedy zamawiałem auto i jak z tego wybrnąć.
Robi się niezręcznie , ja odchodzę pokręcić się po salonie by mieli swobodę ustalenia co dalej.
Po 10 min okazuje się, że jednak nivomat mam ..... Aha
I teraz uwaga - by szybko naprawić auto i ogólne wrażenie jakie zrobili do tej pory proponują wymontowanie z testówki (1500 km ) amorków i przełożenie do mojej.
W pierwszej chwili, niesiony świadomością szybkiej naprawy, zgadzam się. Ale po chwili, będąc już poza ASO ochłonąłem i kiedy już miałem dzwonić, że nie tędy droga , zadzwonili sami. Nowe amorki będą na jutro rano. OK, temat zamknięty. Przy okazji zlecam wymianę oleju i klocków z przodu - wulkanizator powiedział, że zostały resztki.
(swoją drogą - starczają na 30 tkm).
Ponieważ tak się składa, że codziennie rano jestem około ASO, wstępuję kolejnego dnia by dogadać na czym skończyliśmy. Przyjmujący auto informuje, że klocki trzeba zmienić ale z tyłu. Przód jest OK. Na pewno? poszedł sprawdzić, wraca i potwierdza. Dziwne ale OK, wulkanizator tylnych kół nie zrzucał ale moze ma jakiś dar przewidywania. ... Przednie na pewno dobre? Dobre!
PO godzinie telefon. Te klocki to jednak jak pan mówił... No żesz kurła! Przecież był Pan na warsztacie potwierdzić!
informuję kulturalnie, że stwarzają ogólne wrażenie bardzo mało kompetemtnej załogi. Rozimiem ,że z zawiszeniem mogli nie ogarnąć ( chociaż przy nich sćiagnąłem z netu plik ze specyfikacją i kodem wyposażenia oznaczającego nivomat) ale klocki?????
z plusów: nie dostałem zastępczego ale zaproponowali podwózkę gdzie i kiedy chcę. Auto jak zawsze wymyte i co chyba najważnieszje - nie są impregnowani na wiedzę. Tzn kiedy klient mówi, że coś jest to rzeczywiście próbują ustalić, dociekają , kombinują . Różnie to wychodzi ale nie można odmówić im zaangażowania.
-
- awansowałem na
- Posty: 41
- Rejestracja: środa, 25 grudnia 2019, 10:27
- Skąd jesteś: PL
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento III
- Silnik: 2.2 CRDi (197KM)
- Skrzynia: Automatyczna
- Napęd: AWD
- Rok: 2019
- Kolor: szary
- Przebieg (km.): 110000
- Been thanked: 3 times
- Kontaktowanie:
Re: NIVOMAT - PROBLEM
Hej Macmal2, podepnę się pod Twój temat bo też męczę nivomat..... tyle że auto fabrycznie nowe, zrobione z 5000 km i po obciążeniu bagażnika tył nie poziomuje się. nie ma znaczenia czy przejadę kilometr czy 300. auto zawsze siedzi dupą. nawet jak jest całkiem na pusto to czasem dupa jest równo z przodem a czasem nawet na 1,5 cm niżej. czy to tak naprawdę ma być ??? czy nivomat w sorento III ma działać tak że po obciążeniu coś tam delikatnie się podniesie i już nazywa się że "działa" czy powinien utrzymać cały samochód we względnym poziomie ? jak to jest w Waszych ??
a oczywiście po zgłoszeniu w serwisie w moim mieście "panie tu nie ma żadnego nivomatu"..... teraz już wiedzą że jest. usłyszałem nawet że się czepiam bo to - tu będzie cytat - "nigdy nie będzie działało jak w beemce". ręce mi opadły... pomocy. powiedzcie jak Wam działają nivomaty ?
a oczywiście po zgłoszeniu w serwisie w moim mieście "panie tu nie ma żadnego nivomatu"..... teraz już wiedzą że jest. usłyszałem nawet że się czepiam bo to - tu będzie cytat - "nigdy nie będzie działało jak w beemce". ręce mi opadły... pomocy. powiedzcie jak Wam działają nivomaty ?
-
- dobry jak...
- Posty: 975
- Wiek: 51
- Rejestracja: sobota, 29 grudnia 2018, 17:36
- Skąd jesteś: Zgierz
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.4 16V (139 KM ) LPG Sorento1
- Skrzynia: Manualna
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2005
- Kolor: niebieski
- Przebieg (km.): 181300
- Has thanked: 134 times
- Been thanked: 40 times
- Kontaktowanie:
Re: NIVOMAT - PROBLEM
Nivo to jedna wielka porażka czy tutaj czy gdzieś indziej,miałem w mondeo orginalnie ,zaraz po zakupie wymieniłem na zwykłe i był spokój.
Jedynie z czego byłem zadowolony to amory pompowane w scorpio, regulowałeś kompresorem jak wysoko i jak twardo chciałeś i to się trzymało.
Jedynie z czego byłem zadowolony to amory pompowane w scorpio, regulowałeś kompresorem jak wysoko i jak twardo chciałeś i to się trzymało.
- Marek
- ASSISTANCE
- Posty: 11388
- Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
- Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2005
- Kolor: czarny
- Przebieg (km.): 268000
- Has thanked: 256 times
- Been thanked: 352 times
- Kontaktowanie:
Re: NIVOMAT - PROBLEM
Tylko że to jest nowe auto, na miejscu kaacka kazał bym natychmiast je wymienić.
-
- awansowałem na
- Posty: 41
- Rejestracja: środa, 25 grudnia 2019, 10:27
- Skąd jesteś: PL
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento III
- Silnik: 2.2 CRDi (197KM)
- Skrzynia: Automatyczna
- Napęd: AWD
- Rok: 2019
- Kolor: szary
- Przebieg (km.): 110000
- Been thanked: 3 times
- Kontaktowanie:
Re: NIVOMAT - PROBLEM
Hej Panowie, dalej meczę ten nivomat. ktoś z Was znajdzie 5 minut w ramach kwarantanny ?
interesuje mnie wysokość przodu od ziemi do początku plaastikowej krawędzi nadkola i taki sam pomiar dla tyłu.... pytanie czy tylko ja mam problem z nivomatem czy jest to problem konstrukcyjny.....
na sucho miałem (mierzone w pierwszym tygodniu po odebraniu auta) 785mm z przodu i 785mm z tyłu.
z moim regularnym obciążeniem (ok 160 ~180 kg w bagażniku) tył siadał do 760 ~765 mm. w sensie siadał niżej ale po paru metrach, kilometrach, kilkuset km - ustawiał się do tej wartości.
teraz - jako że mamy "kwarantanne" i nie jeździmy do pracy - wyrzuciłem wszystko z bagażnika i wczoraj wrzuciłem letnie opony. auto siadło do 765mm. komplet opon to niecałe 60kg..... nie jest to przesada ? jak działają Wasze nivomaty ??
interesuje mnie wysokość przodu od ziemi do początku plaastikowej krawędzi nadkola i taki sam pomiar dla tyłu.... pytanie czy tylko ja mam problem z nivomatem czy jest to problem konstrukcyjny.....
na sucho miałem (mierzone w pierwszym tygodniu po odebraniu auta) 785mm z przodu i 785mm z tyłu.
z moim regularnym obciążeniem (ok 160 ~180 kg w bagażniku) tył siadał do 760 ~765 mm. w sensie siadał niżej ale po paru metrach, kilometrach, kilkuset km - ustawiał się do tej wartości.
teraz - jako że mamy "kwarantanne" i nie jeździmy do pracy - wyrzuciłem wszystko z bagażnika i wczoraj wrzuciłem letnie opony. auto siadło do 765mm. komplet opon to niecałe 60kg..... nie jest to przesada ? jak działają Wasze nivomaty ??
- Whiteehead
- MODERATOR
- Posty: 305
- Wiek: 32
- Rejestracja: niedziela, 29 lipca 2018, 09:41
- Skąd jesteś: Bydgoszcz
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento III
- Silnik: 2.0 CRDI (185KM) Sorento3
- Skrzynia: A/T
- Napęd: AWD
- Rok: 2018
- Kolor: Biała perla
- Przebieg (km.): 44000
- Inny Samochód: Ceed
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 18 times
- Kontaktowanie:
Re: NIVOMAT - PROBLEM
Ja pojde to zmierzyć zaraz nie chcący twoja wiadomosc wrzuciłem jako spam , ja mam od tygodnia auto zaladowane gdzieś około 80kg z tylu to będziemy wiedzieli jak stoi
Edit : 780mm pod obciazeniem, musisz pamietac ze nivomat jest to bardzo uboga wersja nie maja nic wspólnego z zawieszeniem na miechach , tutaj tłoczy się cisnienie I wyrównuje od ilości pracy amortyzatora, jak bedziesz jechał po równym to na prawdę może mu to długo zająć
Edit : 780mm pod obciazeniem, musisz pamietac ze nivomat jest to bardzo uboga wersja nie maja nic wspólnego z zawieszeniem na miechach , tutaj tłoczy się cisnienie I wyrównuje od ilości pracy amortyzatora, jak bedziesz jechał po równym to na prawdę może mu to długo zająć
-
- awansowałem na
- Posty: 41
- Rejestracja: środa, 25 grudnia 2019, 10:27
- Skąd jesteś: PL
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento III
- Silnik: 2.2 CRDi (197KM)
- Skrzynia: Automatyczna
- Napęd: AWD
- Rok: 2019
- Kolor: szary
- Przebieg (km.): 110000
- Been thanked: 3 times
- Kontaktowanie:
Re: NIVOMAT - PROBLEM
świetnie. dzięki za pomiar. zauważ że Twój przy ~80 kg siedzi 780mm, mój przy ~60kg siedział ~765mm. jaką masz przy tym wysokość przodu ?? / jakie opony ?
-
- awansowałem na
- Posty: 41
- Rejestracja: środa, 25 grudnia 2019, 10:27
- Skąd jesteś: PL
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento III
- Silnik: 2.2 CRDi (197KM)
- Skrzynia: Automatyczna
- Napęd: AWD
- Rok: 2019
- Kolor: szary
- Przebieg (km.): 110000
- Been thanked: 3 times
- Kontaktowanie:
Re: NIVOMAT - PROBLEM
a więc - JAK NIE DZIAŁA MÓJ NIVOMAT -->> https://www.youtube.com/watch?v=Aq3326I ... e=youtu.be
jeśli komuś ewidentnie brak cierpliwości a wie co i jak POWINNO działać - proszę przewinąć pierwszą minutę
i teraz pytanie - czy to jest odosobniony przypadek ?? jak działają / nie działają Wasze nivomaty ?
wszystkie sorento III którym się przyglądałem od pół roku ewidentnie siedzą tyłem w trasie...
dlaczego KiaMotorsPolska poświęca tyle energii żeby mnie zniechęcić od wyegzekwowania naprawy i przywrócenia prawidłowej pracy nivomatu (noi panoramy ) ?
łącznie z pismem od adwokata KMP który napisał mi że "samopoziomujące tylne zawieszenie typu nivomat nie służy do utrzymania samochodu w poziomie"...... a może to jest problem konstrukcyjny a nie usterka.... czy w takim razie mówimy o świadomym oszukiwaniu klientów ??
jeśli komuś ewidentnie brak cierpliwości a wie co i jak POWINNO działać - proszę przewinąć pierwszą minutę
i teraz pytanie - czy to jest odosobniony przypadek ?? jak działają / nie działają Wasze nivomaty ?
wszystkie sorento III którym się przyglądałem od pół roku ewidentnie siedzą tyłem w trasie...
dlaczego KiaMotorsPolska poświęca tyle energii żeby mnie zniechęcić od wyegzekwowania naprawy i przywrócenia prawidłowej pracy nivomatu (noi panoramy ) ?
łącznie z pismem od adwokata KMP który napisał mi że "samopoziomujące tylne zawieszenie typu nivomat nie służy do utrzymania samochodu w poziomie"...... a może to jest problem konstrukcyjny a nie usterka.... czy w takim razie mówimy o świadomym oszukiwaniu klientów ??
- Whiteehead
- MODERATOR
- Posty: 305
- Wiek: 32
- Rejestracja: niedziela, 29 lipca 2018, 09:41
- Skąd jesteś: Bydgoszcz
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento III
- Silnik: 2.0 CRDI (185KM) Sorento3
- Skrzynia: A/T
- Napęd: AWD
- Rok: 2018
- Kolor: Biała perla
- Przebieg (km.): 44000
- Inny Samochód: Ceed
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 18 times
- Kontaktowanie:
Re: NIVOMAT - PROBLEM
Hahah mnie tez dopadło , nivomat dead przebieg 40tys ,
Dupa skacze jak Ping pong , sztywno ze plomby wypadają z zębów,
auto 3 lata 3 miesiące serwis wiadomo wypiął dupe , do mnie wpada na przód i tył Bilstein b12 podnoszący o 3cm .
Póki nie zauważyli ze zawiecha po gwarancji to mówili wszystko ok , ale jak spojrzał , to wyszedł na chwile , wrócił i jednak rzeczywiście uwalony , jeden amorek 2500 plus wymiana łącznie koło 6000.
Hahaha
PS nie ma sensu wkładać nivomatu , bo wszystkie maja ta wadę ,nawet jak kupi się nowe , wszyscy umywają ręce
Dupa skacze jak Ping pong , sztywno ze plomby wypadają z zębów,
auto 3 lata 3 miesiące serwis wiadomo wypiął dupe , do mnie wpada na przód i tył Bilstein b12 podnoszący o 3cm .
Póki nie zauważyli ze zawiecha po gwarancji to mówili wszystko ok , ale jak spojrzał , to wyszedł na chwile , wrócił i jednak rzeczywiście uwalony , jeden amorek 2500 plus wymiana łącznie koło 6000.
Hahaha
PS nie ma sensu wkładać nivomatu , bo wszystkie maja ta wadę ,nawet jak kupi się nowe , wszyscy umywają ręce
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 16 gości