Chłodnicologia
Moderator: Moderator
-
- awansowałem na
- Posty: 42
- Rejestracja: środa, 12 maja 2021, 10:35
- Skąd jesteś: Radom
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Kontaktowanie:
Chłodnicologia
Na początku musi się wypsuć co do wypsucia. Teraz chłodnica się rozszczelniła. Lubię moją Sorento bo się to stało kilometr od zprzyjaźnionego mechanika. Kupiłem używkę kompletną ale okazała się inna od mojej. Zbiornik wyrównawczy zintegrowany z całym modułem. U mnie osobno przy podszybiu. Oświeci mnie ktoś jak z tymi chłodnicami.
- Marek
- ASSISTANCE
- Posty: 11395
- Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
- Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2005
- Kolor: czarny
- Przebieg (km.): 268000
- Has thanked: 256 times
- Been thanked: 353 times
- Kontaktowanie:
-
- awansowałem na
- Posty: 42
- Rejestracja: poniedziałek, 4 lutego 2019, 16:59
- Skąd jesteś: Żywiec
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.4 i 16V (139KM)
- Skrzynia: Manualna
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: Srebrny
- Przebieg (km.): 97200
- Has thanked: 1 time
- Kontaktowanie:
Re: Chłodnicologia
Oświeci tylko napisz dokładnie o swojej maszynie. W czerwcu wymieniałem chłodnicę do silnika 2.4, jestem na świeżo.
-
- awansowałem na
- Posty: 42
- Rejestracja: środa, 12 maja 2021, 10:35
- Skąd jesteś: Radom
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Kontaktowanie:
Re: Chłodnicologia
Mój pojazd. 2004 2.5 crdi 140KM 2004 manual
Ostatnio zmieniony środa, 7 lipca 2021, 19:46 przez harakiri, łącznie zmieniany 1 raz.
- Marek
- ASSISTANCE
- Posty: 11395
- Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
- Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2005
- Kolor: czarny
- Przebieg (km.): 268000
- Has thanked: 256 times
- Been thanked: 353 times
- Kontaktowanie:
-
- awansowałem na
- Posty: 42
- Rejestracja: poniedziałek, 4 lutego 2019, 16:59
- Skąd jesteś: Żywiec
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.4 i 16V (139KM)
- Skrzynia: Manualna
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: Srebrny
- Przebieg (km.): 97200
- Has thanked: 1 time
- Kontaktowanie:
Re: Chłodnicologia
Demontaż chłodnic w 2.5 crdi pokazuje gościu w tym klipie: https://www.youtube.com/watch?v=RE44QKuPKdw
Nie wiem czy nieco nie przesadził wywlekając wszystko. Zapewne uda się odkręcić intercooler i chłodnicę klimatyzacji od ramki tak aby z auta wywlec tylko samą kasetę z chłodnicą wody. Bez spuszczania czynnika z klimy i demontażu aż tylu rur.
Nie wiem czy nieco nie przesadził wywlekając wszystko. Zapewne uda się odkręcić intercooler i chłodnicę klimatyzacji od ramki tak aby z auta wywlec tylko samą kasetę z chłodnicą wody. Bez spuszczania czynnika z klimy i demontażu aż tylu rur.
- angelus210
- Jestem
- Posty: 1540
- Wiek: 38
- Rejestracja: niedziela, 8 marca 2015, 09:38
- Skąd jesteś: Spytkowice -KWA-
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: srebrny
- Przebieg (km.): 312000
- Has thanked: 44 times
- Been thanked: 158 times
- Kontaktowanie:
-
- awansowałem na
- Posty: 42
- Rejestracja: poniedziałek, 4 lutego 2019, 16:59
- Skąd jesteś: Żywiec
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.4 i 16V (139KM)
- Skrzynia: Manualna
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: Srebrny
- Przebieg (km.): 97200
- Has thanked: 1 time
- Kontaktowanie:
Re: Chłodnicologia
Doowon to fabryczny OEM. Tej samej firmy miałem w aucie.
Na wymianę zamówiłem (jak się okazało) podróbę Nissensa reklamowaną jako NRF. Oczywiście mocno niepasującą co skończyło się rozwiercaniem rozmaitych otworów i szlifowaniem plastików aby osadzić na chłodnicy zespół wentylatorów a potem łaskawie dała się przykręcić chłodnica klimy.
W CRDI nie osadza się na chłodnicy wody zespołu wentylatorów, ale trzeba osadzić chłodnicę klimy z wentylatorem i intercooler.
Przy robocie z chłodnicą potrzebne będą zapewne nowe poduszki po nią. Są w miejscu pełnym czynników które je niszczą - mogą być już dramatycznie zużyte (u mnie po prostu się rozpadły w czasie demontażu).
Mam na myśli poduszki dolne (te w które wchodzą kołki na dole chłodnicy). Poduszki pod "uszami" kasety są bardzo pancerne, nie sądzę żeby wymagały wymiany.
Na wymianę zamówiłem (jak się okazało) podróbę Nissensa reklamowaną jako NRF. Oczywiście mocno niepasującą co skończyło się rozwiercaniem rozmaitych otworów i szlifowaniem plastików aby osadzić na chłodnicy zespół wentylatorów a potem łaskawie dała się przykręcić chłodnica klimy.
W CRDI nie osadza się na chłodnicy wody zespołu wentylatorów, ale trzeba osadzić chłodnicę klimy z wentylatorem i intercooler.
Przy robocie z chłodnicą potrzebne będą zapewne nowe poduszki po nią. Są w miejscu pełnym czynników które je niszczą - mogą być już dramatycznie zużyte (u mnie po prostu się rozpadły w czasie demontażu).
Mam na myśli poduszki dolne (te w które wchodzą kołki na dole chłodnicy). Poduszki pod "uszami" kasety są bardzo pancerne, nie sądzę żeby wymagały wymiany.
-
- moje konto
- Posty: 160
- Rejestracja: poniedziałek, 29 lipca 2019, 21:50
- Skąd jesteś: Kozia wies
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: Manualna
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2005
- Kolor: Czarny
- Przebieg (km.): 201000
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 7 times
Re: Chłodnicologia
To żeś kupił tę samą z gownolitu. Wszystkie Sorento czy to diesel czy benzin prędzej czy później i tak będą cueknac. Lepsze zamienniki
- angelus210
- Jestem
- Posty: 1540
- Wiek: 38
- Rejestracja: niedziela, 8 marca 2015, 09:38
- Skąd jesteś: Spytkowice -KWA-
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: srebrny
- Przebieg (km.): 312000
- Has thanked: 44 times
- Been thanked: 158 times
- Kontaktowanie:
-
- moje konto
- Posty: 160
- Rejestracja: poniedziałek, 29 lipca 2019, 21:50
- Skąd jesteś: Kozia wies
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: Manualna
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2005
- Kolor: Czarny
- Przebieg (km.): 201000
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 7 times
Re: Chłodnicologia
Ta była koreańska i ile wytrzymała?. Kupowałem z Bydgoszczy jakąś Radiator czy coś 279 zł i pasowała idealnie0
- angelus210
- Jestem
- Posty: 1540
- Wiek: 38
- Rejestracja: niedziela, 8 marca 2015, 09:38
- Skąd jesteś: Spytkowice -KWA-
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: srebrny
- Przebieg (km.): 312000
- Has thanked: 44 times
- Been thanked: 158 times
- Kontaktowanie:
Re: Chłodnicologia
Wytrzymała 15 lat, jeśli ta też tyle wytrzyma to mi wystarczy bo prędzej czołga zezłomuję i też pasowała idealnie.
USEL inside
- Marek
- ASSISTANCE
- Posty: 11395
- Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
- Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2005
- Kolor: czarny
- Przebieg (km.): 268000
- Has thanked: 256 times
- Been thanked: 353 times
- Kontaktowanie:
Re: Chłodnicologia
MrWebsky, masz numer tego zamiennika chłodnicy? Jestem ciekaw czemu nie pasowała.
-
- awansowałem na
- Posty: 42
- Rejestracja: poniedziałek, 4 lutego 2019, 16:59
- Skąd jesteś: Żywiec
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.4 i 16V (139KM)
- Skrzynia: Manualna
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: Srebrny
- Przebieg (km.): 97200
- Has thanked: 1 time
- Kontaktowanie:
Re: Chłodnicologia
Pierwotny problem u mnie polegał na tym, że była uwalona rurka przelewowa do zbiornika wyrównawczego, a poprzedniemu właścicielowi ktoś to zalepił kitem. Nieskutecznie, zatem ciekło, a sprawność i szczelność przelewu ma krytyczne znaczenie dla działania chłodzenia (to jest mały obieg). Materiał chłodnicy jest jakiś dziwny i absolutnie nie poddaje się spawaniu gorącym powietrzem.
Tak wygląda aktualna oferta zamiennika, ale od czasu zakupu nie zmieniło się tu nic istotnego.
https://allegro.pl/oferta/chlodnica-wod ... 0541628131
No to po kolei:
-to co widzisz na rysunku nie odpowiada temu co dostaniesz. Chłodnica ma wymiary opisane poza rysunkiem i przychodzi bez gąbek i poduszek dolnych widocznych na rysunku. Rozstaw "uszu" to nie 750mm, ale jakieś 770mm. Dodatkowo prawa ramka z uchem była zgięta i raczej mało prawdopodobne, żeby było to spowodowane przerzuceniem pudła przez płot (kurierowi DPD należy się kop w de). Na tej ramce można stanąć a nie zegnie się zatem była tak zarobiona fabrycznie. Jednak sądząc, ze jest uszkodzona założyłem ramki ze starej chłodnicy. Wkład ma faktycznie 628mm szerokości (oryginał u mnie miał 660mm), ale to nie ma akurat większego znaczenia gdyż wentylatory dmuchają przez pole robocze chłodnicy.
-oczywiście nie jest to żadne OE jak sugeruje ogłoszenie - na chłodnicy nie ma żadnego oznaczenia typu ani producenta. Opakowanie miało logo NRF, ale NRF pakuje chłodnice w inaczej wyglądające pudła. W pudle nie było żadnej sensownej amortyzacji - pełna profeska nie ma co. Zamawiający z drugiego krańca Polski, może nie połapie się...
-brak poduszek dolnych w dostarczonej chłodnicy spowodował konieczność zamówienia ich osobno, co opóźniło nieco remont. Poduszki przy starej chłodnicy po prostu rozleciały się przy demontażu.
-opakowanie było uszkodzone, sądzę że celowo, aby utrudnić złożenie reklamacji a przynajmniej żeby była podstawa udarcia paru groszy.
-na rysunku, na dole chłodnicy widać po obu stronach "uszy" do których powinny wejść prowadnice na dole zespołu wentylatorów. Problem polegał na tym, że prowadnice są prostokątne a otwory w "uszach" miały kształt litery T. Konieczne było wypiłowanie otworów tak, aby mogły tam wskoczyć prowadnice.
-gdy już prowadnice weszły w wypiłowane "uszy" trzeba przykręcić zespół wentylatorów. Przykręcenie do ramek bocznych poszło w miarę OK, ale nie trafiło na miejsce mocowanie do uchwytów widocznych na górze chłodnicy.
Trzeba było nieco poszerzyć "uszy" na zespole wentylatorów aby nie zasłaniały otworów pod wkręty.
-kolejne schody zaczęły się przy próbie nałożenia chłodnicy klimatyzacji. Przykręcenie uchwytów z lewej strony poszło w miarę OK, ale z prawej trzeba było poszerzyć otwory na chłodnicy, aby trafić do otworów montażowych w ramce.
Po montażu podłożyłem dodatkowo kawałek gumy pod wąż przelewowy aby wzmocnić podparcie króćca na chłodnicy. To jest bardzo słabe miejsce a na dodatek położone tak, że bardzo łatwo jest tam się oprzeć i przypadkowo uwalić ważny element chłodnicy, którego praktycznie nie uda się naprawić.
Konkludując, wobec dezinformacji w ofertach kupienie pasującego do strzału zamiennika będzie bardzo trudne. Nie zdecydowałem się na zwrot gdyż uznałem, że ewentualne adaptacje będą szybsze i mniej stresujące niż kopanie się ze sprzedawcą, który i tak nie miałby dla mnie nic na zamianę. Inicjator tego wątku będzie miał zapewne prościej gdyż w CRDI nie ma zespołu wentylatorów jak u mnie (2.4) i jedyne na co musi zwrócić uwagę to położenie wyprowadzenia wody z chłodnicy (z lewej czy z prawej) oraz brak rurek do chłodzenia skrzyni automatycznej.
Jak do tej pory wszystko działa tak jak powinno, gdyż dodatkowo wymieniłem zbiornik wyrównawczy i termostat z OEM Hyundai/Kia na bardziej sensowny (większy skok, dłuższa puszka termiczna, słabsza sprężyna) model firmy Gates.
Tak wygląda aktualna oferta zamiennika, ale od czasu zakupu nie zmieniło się tu nic istotnego.
https://allegro.pl/oferta/chlodnica-wod ... 0541628131
No to po kolei:
-to co widzisz na rysunku nie odpowiada temu co dostaniesz. Chłodnica ma wymiary opisane poza rysunkiem i przychodzi bez gąbek i poduszek dolnych widocznych na rysunku. Rozstaw "uszu" to nie 750mm, ale jakieś 770mm. Dodatkowo prawa ramka z uchem była zgięta i raczej mało prawdopodobne, żeby było to spowodowane przerzuceniem pudła przez płot (kurierowi DPD należy się kop w de). Na tej ramce można stanąć a nie zegnie się zatem była tak zarobiona fabrycznie. Jednak sądząc, ze jest uszkodzona założyłem ramki ze starej chłodnicy. Wkład ma faktycznie 628mm szerokości (oryginał u mnie miał 660mm), ale to nie ma akurat większego znaczenia gdyż wentylatory dmuchają przez pole robocze chłodnicy.
-oczywiście nie jest to żadne OE jak sugeruje ogłoszenie - na chłodnicy nie ma żadnego oznaczenia typu ani producenta. Opakowanie miało logo NRF, ale NRF pakuje chłodnice w inaczej wyglądające pudła. W pudle nie było żadnej sensownej amortyzacji - pełna profeska nie ma co. Zamawiający z drugiego krańca Polski, może nie połapie się...
-brak poduszek dolnych w dostarczonej chłodnicy spowodował konieczność zamówienia ich osobno, co opóźniło nieco remont. Poduszki przy starej chłodnicy po prostu rozleciały się przy demontażu.
-opakowanie było uszkodzone, sądzę że celowo, aby utrudnić złożenie reklamacji a przynajmniej żeby była podstawa udarcia paru groszy.
-na rysunku, na dole chłodnicy widać po obu stronach "uszy" do których powinny wejść prowadnice na dole zespołu wentylatorów. Problem polegał na tym, że prowadnice są prostokątne a otwory w "uszach" miały kształt litery T. Konieczne było wypiłowanie otworów tak, aby mogły tam wskoczyć prowadnice.
-gdy już prowadnice weszły w wypiłowane "uszy" trzeba przykręcić zespół wentylatorów. Przykręcenie do ramek bocznych poszło w miarę OK, ale nie trafiło na miejsce mocowanie do uchwytów widocznych na górze chłodnicy.
Trzeba było nieco poszerzyć "uszy" na zespole wentylatorów aby nie zasłaniały otworów pod wkręty.
-kolejne schody zaczęły się przy próbie nałożenia chłodnicy klimatyzacji. Przykręcenie uchwytów z lewej strony poszło w miarę OK, ale z prawej trzeba było poszerzyć otwory na chłodnicy, aby trafić do otworów montażowych w ramce.
Po montażu podłożyłem dodatkowo kawałek gumy pod wąż przelewowy aby wzmocnić podparcie króćca na chłodnicy. To jest bardzo słabe miejsce a na dodatek położone tak, że bardzo łatwo jest tam się oprzeć i przypadkowo uwalić ważny element chłodnicy, którego praktycznie nie uda się naprawić.
Konkludując, wobec dezinformacji w ofertach kupienie pasującego do strzału zamiennika będzie bardzo trudne. Nie zdecydowałem się na zwrot gdyż uznałem, że ewentualne adaptacje będą szybsze i mniej stresujące niż kopanie się ze sprzedawcą, który i tak nie miałby dla mnie nic na zamianę. Inicjator tego wątku będzie miał zapewne prościej gdyż w CRDI nie ma zespołu wentylatorów jak u mnie (2.4) i jedyne na co musi zwrócić uwagę to położenie wyprowadzenia wody z chłodnicy (z lewej czy z prawej) oraz brak rurek do chłodzenia skrzyni automatycznej.
Jak do tej pory wszystko działa tak jak powinno, gdyż dodatkowo wymieniłem zbiornik wyrównawczy i termostat z OEM Hyundai/Kia na bardziej sensowny (większy skok, dłuższa puszka termiczna, słabsza sprężyna) model firmy Gates.
- Marek
- ASSISTANCE
- Posty: 11395
- Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
- Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2005
- Kolor: czarny
- Przebieg (km.): 268000
- Has thanked: 256 times
- Been thanked: 353 times
- Kontaktowanie:
Re: Chłodnicologia
Nie chodziło mi o szczegółowy opis przeróbek. Tylko o samą chłodnice którą kupiłeś. W roczniku Twojego auta występują cztery. Ale nie będę drążył tematu , uważam że chłodnice należy dobierać po numerze VIN.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 80 gości