4WD Auto i przegląd techniczny
Moderator: Moderator
- vokal
- ASSISTANCE
- Posty: 6169
- Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
- Skąd jesteś: WA/NOE
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
- Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 49 times
- Kontaktowanie:
Re: 4WD Auto i przegląd techniczny
Rolki kręcą się tak, że tylne koła kręcą się do przodu. Wyrywa z rolek w momencie wciśnięcia hamulca, co jest oczywiste i naturalne.
Ja piszę o tym, że wyrywa z rolek jak tylko rolki wraz z tylnymi kołami zaczynają się kręcić.
IMO wyrywanie z rolek spowodowane jest TODem, który w momencie kręcenia tylnych kół widzi uślizg i dołącza napęd na przód. Wtedy to przednie koła wyciągają samochód z rolek.
Jeśli rolki podłożymy jednocześnie pod koła przednie, to podczas kręcenia tyłem TOD dopędzając przód zacznie kręcić przednimi rolkami.
Takie jest moje zdanie. Chciałem użyskać tylko potwierdzenie tego, co uważam za prawidłowe.
Okazuje się jednak, że są różne doświadczenia naszych kierowców. Co ostatecznie nie wyjaśnia moich wątpliwości w tym temacie.
Chyba ostatecznie będe musiał sam postawić samochód na stacji diagnostycznej 2WD, żeby dowiedzieć się prawdy
Ja piszę o tym, że wyrywa z rolek jak tylko rolki wraz z tylnymi kołami zaczynają się kręcić.
IMO wyrywanie z rolek spowodowane jest TODem, który w momencie kręcenia tylnych kół widzi uślizg i dołącza napęd na przód. Wtedy to przednie koła wyciągają samochód z rolek.
Jeśli rolki podłożymy jednocześnie pod koła przednie, to podczas kręcenia tyłem TOD dopędzając przód zacznie kręcić przednimi rolkami.
Takie jest moje zdanie. Chciałem użyskać tylko potwierdzenie tego, co uważam za prawidłowe.
Okazuje się jednak, że są różne doświadczenia naszych kierowców. Co ostatecznie nie wyjaśnia moich wątpliwości w tym temacie.
Chyba ostatecznie będe musiał sam postawić samochód na stacji diagnostycznej 2WD, żeby dowiedzieć się prawdy
-
- moje konto
- Posty: 206
- Wiek: 62
- Rejestracja: wtorek, 28 września 2010, 16:31
- Skąd jesteś: Grójec
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2006
- Kolor: srebrny
- Przebieg (km.): 115000
- Kontaktowanie:
Re: 4WD Auto i przegląd techniczny
vokal - jak będziesz na stacji to zrób dwa takie badania: pierwsze z przednimi kołami na ziemi a tylne na rolkach tzn. tak jak zawsze podczas badania a drugie z podniesionym przodem tak aby koła nie dotykały podłoża. Myślę, że diagnosta sam będzie chciał zobaczyć czy jest różnica w sile hamowania a i Ty proszę opisz czy taka różnica wystąpiła /w/g wskazań na komputerze lub zegarach/. Może podaj wartości dla I i II badania?
-- czwartek, 17 marca 2011, 22:17 --
Przepraszam za post pod postem ale spieszę z relacją dotyczącą w/w tematu.
Aby nie wysnuwać domysłów i własnych przemysleń jak podczas badania powinno się zachowywać nasze auto dzisiaj udałem się na okręgową stację diagnostyczną w celu jak wyżej oraz sprawdzenia przy okazji podzespołów i mechanizmów własnego auta gdyż niestety nadchodzi smutny /aczkolwiek chwilowy/ czas naszego rozstania. Sprzedając auto nie chcę aby były w nim jakieś niedociągnięcia.
Ale do rzeczy.
Badanie hamulców tylnych odbyło się na kilka sposobów;
1. Tylne koła na rolkach, przednie na ziemi, silnik pracujący, sprzęgło pracujące /pedał nie wciśnięty/ - samochód ze skłonnościami do pokonania siły hamowania czyli do wyrwania auta z rolek i jazdy na wprost.
2. Tylne koła na rolkach, przednie uniesione nad ziemią /jednoteleskopowy podnośnik kanałowy, podparcie centralne, silnik pracujący, sprzęgło pracujące - badanie bardzo krótkie, kilkusekundowe z powodu rozkołysania samochodu i możliwości zsunięcia z podnośnika, skłonność samochodu jak w pkt 1 czyli wyrwania z rolek.
3. Tylne koła na rolkach, przednie na ziemi, silnik pracujący, sprzęgło wciśnięte /rozłączone/ - o dziwo reakcja samochodu podobna do poprzednich.
4. Tylne koła na rolkach, przednie na ziemi, silnik wyłączony, sprzęgło nie wciśnięte - auto pozostaje w rolkach bez skłonności jego wypychania do przodu choć trudno osiągnąć prawidłową siłę hamowania bez pracującego wspomagania ukł. hamulcowego.
5. Tak jak pkt 4 lecz z wciśniętym pedałem sprzęgła - zachowanie auta jak w pkt 4.
6. Badanie siły hamowania kół osi przedniej; silnik włączony, sprzęgło pracujące /pedał nie wciśnięty/ - zachowanie auta tak jak jednonapędowego bez oznak przekazywnia napędu na tylną oś /na ziemi/.
Rolki w urządzeniu napędzane automatycznie po wjechaniu w nie kół samochodu. Możliwość obrotów w przód i w tył. Możliwość zaprogramowania rolek tak aby jedna strona kręciła koło samochodu w przód a druga w tył - takiego badania nie przeprowadzono. Stwierdzenie diagnostów obecnych przy badaniu było jednoznaczne - do prawidłowego wykonania pomiaru siły hamowania w samochodach tego typu potrzebne są rolki odciążające koła niebadane /w spoczynku/.
Siła hamowania z uruchomionym silnikiem wynosiła ok. 3,8kN na lewym i prawym kole. Przełącznik napędów ustawiony na "auto".
Być może nie wykorzystałem wszystkich możliwości wykonania badania, nie mniej mam nadzieję, że choć ta ich część pomoże Państwu w ocenie tematu i wyciągnięcia poprawnych wniosków.
-- czwartek, 17 marca 2011, 22:17 --
Przepraszam za post pod postem ale spieszę z relacją dotyczącą w/w tematu.
Aby nie wysnuwać domysłów i własnych przemysleń jak podczas badania powinno się zachowywać nasze auto dzisiaj udałem się na okręgową stację diagnostyczną w celu jak wyżej oraz sprawdzenia przy okazji podzespołów i mechanizmów własnego auta gdyż niestety nadchodzi smutny /aczkolwiek chwilowy/ czas naszego rozstania. Sprzedając auto nie chcę aby były w nim jakieś niedociągnięcia.
Ale do rzeczy.
Badanie hamulców tylnych odbyło się na kilka sposobów;
1. Tylne koła na rolkach, przednie na ziemi, silnik pracujący, sprzęgło pracujące /pedał nie wciśnięty/ - samochód ze skłonnościami do pokonania siły hamowania czyli do wyrwania auta z rolek i jazdy na wprost.
2. Tylne koła na rolkach, przednie uniesione nad ziemią /jednoteleskopowy podnośnik kanałowy, podparcie centralne, silnik pracujący, sprzęgło pracujące - badanie bardzo krótkie, kilkusekundowe z powodu rozkołysania samochodu i możliwości zsunięcia z podnośnika, skłonność samochodu jak w pkt 1 czyli wyrwania z rolek.
3. Tylne koła na rolkach, przednie na ziemi, silnik pracujący, sprzęgło wciśnięte /rozłączone/ - o dziwo reakcja samochodu podobna do poprzednich.
4. Tylne koła na rolkach, przednie na ziemi, silnik wyłączony, sprzęgło nie wciśnięte - auto pozostaje w rolkach bez skłonności jego wypychania do przodu choć trudno osiągnąć prawidłową siłę hamowania bez pracującego wspomagania ukł. hamulcowego.
5. Tak jak pkt 4 lecz z wciśniętym pedałem sprzęgła - zachowanie auta jak w pkt 4.
6. Badanie siły hamowania kół osi przedniej; silnik włączony, sprzęgło pracujące /pedał nie wciśnięty/ - zachowanie auta tak jak jednonapędowego bez oznak przekazywnia napędu na tylną oś /na ziemi/.
Rolki w urządzeniu napędzane automatycznie po wjechaniu w nie kół samochodu. Możliwość obrotów w przód i w tył. Możliwość zaprogramowania rolek tak aby jedna strona kręciła koło samochodu w przód a druga w tył - takiego badania nie przeprowadzono. Stwierdzenie diagnostów obecnych przy badaniu było jednoznaczne - do prawidłowego wykonania pomiaru siły hamowania w samochodach tego typu potrzebne są rolki odciążające koła niebadane /w spoczynku/.
Siła hamowania z uruchomionym silnikiem wynosiła ok. 3,8kN na lewym i prawym kole. Przełącznik napędów ustawiony na "auto".
Być może nie wykorzystałem wszystkich możliwości wykonania badania, nie mniej mam nadzieję, że choć ta ich część pomoże Państwu w ocenie tematu i wyciągnięcia poprawnych wniosków.
- vokal
- ASSISTANCE
- Posty: 6169
- Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
- Skąd jesteś: WA/NOE
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
- Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 49 times
- Kontaktowanie:
Re: 4WD Auto i przegląd techniczny
Nie wiem dlaczego nie ma mojego postu, ale wiem, że już go kiedyś napisałem
Napiszę jeszcze raz.
Nie da się wykonać testu tylnych hamulców w Sori z TODem bez podkładania rolek pod przednie koła, bo podczas rozkręcania tylnych kół na luzie, natychmiast przednie zaczynają się kręcić i auto zostaje wyrwane z rolek.
Sprawdzone w październiku 2011 w SKP w Legionowie.
Napiszę jeszcze raz.
Nie da się wykonać testu tylnych hamulców w Sori z TODem bez podkładania rolek pod przednie koła, bo podczas rozkręcania tylnych kół na luzie, natychmiast przednie zaczynają się kręcić i auto zostaje wyrwane z rolek.
Sprawdzone w październiku 2011 w SKP w Legionowie.
- kera99
- jestem
- Posty: 22
- Wiek: 48
- Rejestracja: poniedziałek, 12 marca 2012, 22:50
- Skąd jesteś: Edinburgh
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2004
- Kolor: czarny
- Przebieg (km.): 120000
- Inny Samochód: A6 Turbo LPG
- Kontaktowanie:
Re: 4WD Auto i przegląd techniczny
Na 100% następuje przeniesienie napędu między osiami, niezależnie od tego, czy jest włączony luz czy co innego.
Co z tego, że nie ma napędu z silnika? - nic! TOD`a nie interesuje skąd się bierze napęd, czy to z silnika, czy to z toczącego się auta z górki w pozycji N. Czy jest uślizg, czy go nie ma zawsze następuje przeniesienie napędu, a od uślizgu zależy % mocy i ani sprzęgło w manuału ani N w automacie nie jest w stanie tego zmienić, bo nie ma takiej opcji.
Beata kiedyś wspominała, że dziwi się, że na wyświetlaczu po zdjęciu nogi z gazu wzrasta siła przekazana na przód zamiast spadać, a ktoś tam dodał, że nie należy się tym sugerować, bo to tylko wyświetla z grubsza. Otóż TOD właśnie tak robi, że gdy auto się toczy, to wzrasta moc na przedniej osi w celu poprawienia stabilizacji auta i tak też się dzieje z autem na rolkach na tylnej osi.
Kto ma możliwość niech sobie podniesie auto na podnośniku tak, aby wszystkie koła wisiały swobodnie i sobie pokręci tyłem i zobaczy, czy ma wpływ sprzęgło luz czy N na kręcenie przodu.
Co z tego, że nie ma napędu z silnika? - nic! TOD`a nie interesuje skąd się bierze napęd, czy to z silnika, czy to z toczącego się auta z górki w pozycji N. Czy jest uślizg, czy go nie ma zawsze następuje przeniesienie napędu, a od uślizgu zależy % mocy i ani sprzęgło w manuału ani N w automacie nie jest w stanie tego zmienić, bo nie ma takiej opcji.
Beata kiedyś wspominała, że dziwi się, że na wyświetlaczu po zdjęciu nogi z gazu wzrasta siła przekazana na przód zamiast spadać, a ktoś tam dodał, że nie należy się tym sugerować, bo to tylko wyświetla z grubsza. Otóż TOD właśnie tak robi, że gdy auto się toczy, to wzrasta moc na przedniej osi w celu poprawienia stabilizacji auta i tak też się dzieje z autem na rolkach na tylnej osi.
Kto ma możliwość niech sobie podniesie auto na podnośniku tak, aby wszystkie koła wisiały swobodnie i sobie pokręci tyłem i zobaczy, czy ma wpływ sprzęgło luz czy N na kręcenie przodu.
- jumper1
- To ja
- Posty: 320
- Rejestracja: środa, 23 czerwca 2010, 10:18
- Skąd jesteś: Łódź
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2005
- Kolor: Zielony/Grafit
- Przebieg (km.): 112
- Inny Samochód: Fiat Panda
- Kontaktowanie:
Re: 4WD Auto i przegląd techniczny
Problem zdaję się również łatwo rozwiązać za pomocą ALSELa, dla nie wtajemniczonych (a chyba takich tu nie ma), przełacznikiem odpinamy TOD'a i problem z głowy z przeglądem.
viewtopic.php?f=28&t=3914
viewtopic.php?f=28&t=3914
- vokal
- ASSISTANCE
- Posty: 6169
- Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
- Skąd jesteś: WA/NOE
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
- Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 49 times
- Kontaktowanie:
Re: 4WD Auto i przegląd techniczny
jumper1 pisze:Problem zdaję się również łatwo rozwiązać za pomocą ALSELa, dla nie wtajemniczonych (a chyba takich tu nie ma), przełącznikiem odpinamy TOD'a i problem z głowy z przeglądem.
Nie dla każdego to łatwe rozwiązanie. To chyba łatwiej już wyjąć bezpiecznik od TODa.
Chodziło jednak o możliwość wykonanie przeglądu z TOD-em z fabrycznymi ustawieniami napędów.
- jumper1
- To ja
- Posty: 320
- Rejestracja: środa, 23 czerwca 2010, 10:18
- Skąd jesteś: Łódź
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2005
- Kolor: Zielony/Grafit
- Przebieg (km.): 112
- Inny Samochód: Fiat Panda
- Kontaktowanie:
Re: 4WD Auto i przegląd techniczny
vokal pisze:Chodziło jednak o możliwość wykonanie przeglądu z TOD-em z fabrycznymi ustawieniami napędów.
Wiem o co chodziło, tyle że w tym temacie wszystko zostało napisane, dla opornych
Napęd fabryczny 'Auto" = Rolki pod przednimi kołami na przeglądzie
Tyle tylko że czasem tak się składa że w okolicy nie ma normalnej stacji diagnostycznej, która ma na wyposażeniu rolki.
Pomysł z bezpiecznikiem bardzo dobry jeśli ktoś nie chce robić modyfikacji.
-
- teraz jestem
- Posty: 591
- Wiek: 56
- Rejestracja: poniedziałek, 7 marca 2011, 10:36
- Skąd jesteś: Kłodzko
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2005
- Kolor: czarny
- Przebieg (km.): 90
- Inny Samochód: hyundai ix 35
- Been thanked: 5 times
- Kontaktowanie:
Re: 4WD Auto i przegląd techniczny
U mnie w manualu nie było problemu z przeglądem i dołączaniem przedniej osi. Na wyłączonym silniku (brak kluczyka w stacyjce) można było sprawdzić hamulce przedniej i tylnej osi bez problemów. Różnica polegała tylko na tym, że nie było wspomagania hamulców przy pomocy pompy waku.
------JK, 2,5 CRDI 4x4 2005r
- jumper1
- To ja
- Posty: 320
- Rejestracja: środa, 23 czerwca 2010, 10:18
- Skąd jesteś: Łódź
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2005
- Kolor: Zielony/Grafit
- Przebieg (km.): 112
- Inny Samochód: Fiat Panda
- Kontaktowanie:
Re: 4WD Auto i przegląd techniczny
bez pompy to tak trochę średnio się hamulec wciska, ale sposób opiera się na tym samym, czyli na pozbawieniu TODa zasilania.
- kera99
- jestem
- Posty: 22
- Wiek: 48
- Rejestracja: poniedziałek, 12 marca 2012, 22:50
- Skąd jesteś: Edinburgh
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2004
- Kolor: czarny
- Przebieg (km.): 120000
- Inny Samochód: A6 Turbo LPG
- Kontaktowanie:
Re: 4WD Auto i przegląd techniczny
HE HE DOKŁADNIE JAK PRZEDMÓWCA
jeden wyciągnie bezpiecznik a drugi powie po co się grzebać w schematy jak można wyjąć akumulator bo łatwiej...
tylko jaki jest cel ?
sprzedać bezpieczeństwo za słowo buraka że bedzie ok i masz tu pieczęć na przeglądzie ?
systemy maja działać tak jak wspomagania
to że auto wyskoczyło z rolek i połowę siły hamowania wzięły na transfer energii to spoko i hamulce w normie ?
chcesz oszczędzić kase to znajdź lepszego ubezpieczyciela albo jeździj na oleju z frytkownicy ale nie zabijaj ludzi na drodze z powodu zbyt słabych hamulców.
Szkoda kasy na stacje 4wd to zakładaj alsel`a
wiem, wiem nie każy ma tod`a ale ci inni maja fabryczny przełącznik więc w czym rzecz ?
jeden wyciągnie bezpiecznik a drugi powie po co się grzebać w schematy jak można wyjąć akumulator bo łatwiej...
tylko jaki jest cel ?
sprzedać bezpieczeństwo za słowo buraka że bedzie ok i masz tu pieczęć na przeglądzie ?
systemy maja działać tak jak wspomagania
to że auto wyskoczyło z rolek i połowę siły hamowania wzięły na transfer energii to spoko i hamulce w normie ?
chcesz oszczędzić kase to znajdź lepszego ubezpieczyciela albo jeździj na oleju z frytkownicy ale nie zabijaj ludzi na drodze z powodu zbyt słabych hamulców.
Szkoda kasy na stacje 4wd to zakładaj alsel`a
wiem, wiem nie każy ma tod`a ale ci inni maja fabryczny przełącznik więc w czym rzecz ?
-
- jestem
- Posty: 22
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2011, 16:01
- Skąd jesteś: Warszawa
- Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
- Kontaktowanie:
Re: 4WD Auto i przegląd techniczny
Chciałem trochę odgrzebać ten temat, bo niebawem zbliża mi się termin badania technicznego. Gdzie w Warszawie należy robić badanie czołga z 4x4 Auto?
Pozdrawiam, Piotr.
- orzeł
- MODERATOR
- Posty: 1276
- Wiek: 58
- Rejestracja: środa, 23 stycznia 2013, 22:50
- Skąd jesteś: PIASECZNO
- Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
- Skrzynia: A/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2007
- Kolor: silver
- Inny Samochód: Hyundai Grandeur
- Twoje poprzednie Sorento: 3,5 V6 wersja USA
- Been thanked: 21 times
- Kontaktowanie:
Re: 4WD Auto i przegląd techniczny
Na każdej stacji diagnostycznej
Udzielam się w bardzo ograniczonym zakresie.
Wszystkim dogodzić się nie da, ale wszystkich wkurzyć to już żaden problem
Wszystkim dogodzić się nie da, ale wszystkich wkurzyć to już żaden problem
- bogdanm
- możesz mi ufać
- Posty: 1429
- Wiek: 65
- Rejestracja: wtorek, 21 czerwca 2011, 21:02
- Skąd jesteś: Wadowice
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
- Skrzynia: A/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2004
- Kolor: bordowy
- Przebieg (km.): 188000
- Been thanked: 2 times
- Kontaktowanie:
Re: 4WD Auto i przegląd techniczny
Dobra odpowiedź
Bodzio
Nic tak zycia nie upiększy jak jeden glębszy
Nic tak zycia nie upiększy jak jeden glębszy
-
- jestem
- Posty: 22
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2011, 16:01
- Skąd jesteś: Warszawa
- Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
- Kontaktowanie:
Re: 4WD Auto i przegląd techniczny
orzeł pisze:Na każdej stacji diagnostycznej
....
To zacznę inaczej. Czy mogę liczyć na Waszą pomoc w znalezieniu w Warszawie stacji diagnostycznej, która jest odpowiednio wyposażona do obsługi Sorento z TOD'em?
Z góry dziękuję.
Pozdrawiam, Piotr.
- vokal
- ASSISTANCE
- Posty: 6169
- Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
- Skąd jesteś: WA/NOE
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
- Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 49 times
- Kontaktowanie:
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości