Kolektor z nierdzewki
Moderator: Moderator
-
- To ja
- Posty: 326
- Wiek: 41
- Rejestracja: poniedziałek, 29 stycznia 2018, 22:21
- Skąd jesteś: Gołuchów
- Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
- Skrzynia: A/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: Srebrny metalik
- Przebieg (km.): 218000
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 2 times
- Kontaktowanie:
Kolektor z nierdzewki
Jest jedna rzecz która mnie irytuje w moim czołgu, kolektor odlotowy z wywalonymi klapami. Zastanawiałem się nad regenwracją tego kolektora ale potem pomyślałem sobie że skoro działa jak należy to po co to ruszać. Zaraz potem wymyśliłem że skoro silnik nie widzi wielkiej różnicy to może wywalić ten potężny kolektor i wstawić z kwasówki. Mam sprzęt potrzebny do zrobienia go ale jest jedną rzecz której tak łatwo nie przeskoczę. Nie uśmiecha mi się wyjmowane go do pomiarów. Chodzi głównie o każdą z flansz na nim. Trzeba je bardzo dokładnie zwymiarować. Nie widziałem nigdy takiego kolektora poza silnikiem ale wydaje mi się że są tam dwie flansz. Jedna przy przepustnicy, druga do podstawy. Jest jeszcze na kolektorze czujnik na wierzchu. Mam kogoś kto mi to wytnie na waterjet. Czy jest ktoś kto ma taki kolektor i może go pożyczyć na kilka dni, może tygodni?
Jeszcze lepiej gdyby znalazł się ktoś kto ma dostęp do takiego kolektora i do programu AutoCAD i mógłby mi to narysować. Idąc za ciosem można też dorobić kolektor wylotowy... Pomoże ktoś? A może doradzi ktoś czy warto sobie tym głowę zawracać... Mi się wydaje że warto... Kolektor na wysoki połysk i czerwone pokrywy zaworów zrobią robotę. Od razu +50 KM
Jeszcze lepiej gdyby znalazł się ktoś kto ma dostęp do takiego kolektora i do programu AutoCAD i mógłby mi to narysować. Idąc za ciosem można też dorobić kolektor wylotowy... Pomoże ktoś? A może doradzi ktoś czy warto sobie tym głowę zawracać... Mi się wydaje że warto... Kolektor na wysoki połysk i czerwone pokrywy zaworów zrobią robotę. Od razu +50 KM
- krzysiek ardie
- ma VIN w małym palcu
- Posty: 7225
- Wiek: 59
- Rejestracja: sobota, 19 czerwca 2010, 10:39
- Skąd jesteś: Opole
- Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2007
- Kolor: srebrny
- Przebieg (km.): 159000
- Inny Samochód: Daewoo Matiz
- Has thanked: 474 times
- Been thanked: 331 times
- Kontaktowanie:
Re: Kolektor z nierdzewki
Zaciski hamulcowe na czerwono następne 50 KM ew żółte 75 KM
uczestnik SDA
"Kup Inne Auto" cyt. Sztaba
"Kup Inne Auto" cyt. Sztaba
-
- dobry jak...
- Posty: 815
- Wiek: 43
- Rejestracja: środa, 14 września 2016, 13:40
- Skąd jesteś: Hrubieszów
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD
- Rok: 2004
- Kolor: Hmmm
- Inny Samochód: Star 266
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 26 times
- Kontaktowanie:
Re: Kolektor z nierdzewki
Potrzebne jak funkcja drzemki alarmie przeciwpożarowym ...
Nawet gdybyś za darmo wykonał taki element, co zyskujesz?
Nawet gdybyś za darmo wykonał taki element, co zyskujesz?
"Zdania są jak dupa - podzielone"
Harry Callahan - Brudny Harry
Harry Callahan - Brudny Harry
-
- To ja
- Posty: 326
- Wiek: 41
- Rejestracja: poniedziałek, 29 stycznia 2018, 22:21
- Skąd jesteś: Gołuchów
- Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
- Skrzynia: A/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: Srebrny metalik
- Przebieg (km.): 218000
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 2 times
- Kontaktowanie:
Re: Kolektor z nierdzewki
Rudi a może inaczej. Co tracę? Jeśli chcesz w ten sposób rozmawiać to chociaż użyj argumentów przeciw.
- YatoInda
- To ja
- Posty: 331
- Wiek: 41
- Rejestracja: poniedziałek, 9 lipca 2018, 17:39
- Skąd jesteś: Świebodzin
- Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2007
- Kolor: Czarny
- Przebieg (km.): 220000
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 13 times
- Kontaktowanie:
Re: Kolektor z nierdzewki
Tak sobie siedzę i czytam i pomyślałem że wtrącę swoje 3 grosze do dyskusji. Od kilkunastu lat „bawię” się ze stalą wszelaką, jej obróbką, projektowaniem procesów obróbkowych itd. A potem aspektami jej eksploatacji w warunkach trudnych (podwyższone temperatury, szoki temperaturowe itd…..)
A więc tak, Zamarzył się koledze piękny i błyszczący kolektor dolotowy, fajnie. Tyle tylko czy gra warta jest świeczki?
Sam element jest bardzo skomplikowany i wykonanie go to naprawdę sztuka. Nie wystarczy pospawać kilku rurek. Stal nierdzewna jest bardzo niestabilna. Wysokie temperatury generowane podczas spawania powodują spore odkształcenia pospawalnicze. Odkształcenia te są tak duże że zwykłe wyżarzanie konstrukcji po spawaniu nie pomoże ich zniwelować. Owszem naprężenia wewnętrzne w materiale się zmniejszą ale odkształcenie i tak pozostanie. Dlatego należało by później taki detal obrobić skrawaniem aby powierzchnie uszczelniające miały dokładnie takie parametry jakimi winny się cechować (aby uzyskać odpowiednią tolerancje położenie przylg uszczelniających jak i falistość i chropowatość powierzchni). I uwierz mi że nie ma na to siły, znam wirtuozów spawarki ale n to niema mocnych. Chcesz kolektor zmienić ze względów estetycznych, zrobić go na lustro. Tutaj kolejne schody. Bo co by nie mówić to jednak pod maską auta panują warunki trudne, u mnie określa się je jako agresywne. Podwyższona temperatura, opary olei, smarów itd. (choć według moich pomiarów sam kolektor ssący zapewne będzie miał około 60*C, niewiele) to wszystko razem sprawi że zwykła nierdzewna (0H18N9 lub jak kto woli 304) będzie piękna i błyszcząca tylko kilka dni, potem zrobi się szara i matowa i będzie wyglądać podobnie jak twój stary kolektor. A koszt poniosłeś już niemały na wykonanie i materiał. Żeby to jakoś wyglądało to musiał byś użyć czegoś co ma więcej chromu i niklu czyli co najmniej coś w stylu 316L. A to kolejne koszty.
Sumując wszystko to jeśli chcesz takie zmiany wprowadzać tylko żeby ładnie wyglądało to ja bym się nie zdecydował. Za drogo to będzie kosztowało, wolał bym wsadzić te sumę w odnowienie lakieru lub tapicerki.
Co do kolektora wylotowego.
No to to już jest wyższa szkoła jazdy. Tam są naprawdę duże temperatury i tak jak dla stali nierdzewnej to żadne temperatury jeśli chodzi o topnienie to jednak pojawią się zjawisko pełzania materiału. W przypadku stali nierdzewnych ma to fundamentalne znaczenie. Zwykłe a nawet te lepsze nierdzewki będą mocno pracować co będzie skutkować pękaniem spoin itd. Będzie skutkować tragediami. Aby to działało poprawnie trzeba by wykorzystać stale nierdzewne z grupy stali żarowytrzymałych (H20). I dopiero te materiały będą się poprawnie spisywać, nie będą tak pełzać będą bardziej odporne na szoki temperaturowe. No ale domyślić się możesz że cena nie wzbudzi zachwytu….
Reasumując
Gra nie warta świeczki, tylko po to by wykładało ładnie.
Jedyny plus jaki widzę to delikatne odchudzenie masy ale przy poniesionych kosztach wytworzenia, zakupu materiałów to w zasadzie bez znaczenia. Tym bardziej że sorento to nie PAGANI ZONDA gdzie liczy się każdy gram masy.
A i jeszcze o jednym zapomniałem
Każda nawet najbardziej nierdzewna nierdzewka zgnije w ciągu roku w miejscu spoin jeśli będzie spawana w obecności tlenu a potem będzie pracować w środowisku agresywnym (a takie mamy pod maską auta). Zrobi się korozja katalityczna a ta zeżre spoiny w ciągu roku.
Nie chcę wyjść na fatalistę heheh, no ale zęby na tym zjadłem :-)
Ale jeśli bardzo chcesz to mogę ci porysować jeśli znajdziesz taki kolektor. Mam i AUTOCAD i SOLIDWORKS więc żaden problem.
A więc tak, Zamarzył się koledze piękny i błyszczący kolektor dolotowy, fajnie. Tyle tylko czy gra warta jest świeczki?
Sam element jest bardzo skomplikowany i wykonanie go to naprawdę sztuka. Nie wystarczy pospawać kilku rurek. Stal nierdzewna jest bardzo niestabilna. Wysokie temperatury generowane podczas spawania powodują spore odkształcenia pospawalnicze. Odkształcenia te są tak duże że zwykłe wyżarzanie konstrukcji po spawaniu nie pomoże ich zniwelować. Owszem naprężenia wewnętrzne w materiale się zmniejszą ale odkształcenie i tak pozostanie. Dlatego należało by później taki detal obrobić skrawaniem aby powierzchnie uszczelniające miały dokładnie takie parametry jakimi winny się cechować (aby uzyskać odpowiednią tolerancje położenie przylg uszczelniających jak i falistość i chropowatość powierzchni). I uwierz mi że nie ma na to siły, znam wirtuozów spawarki ale n to niema mocnych. Chcesz kolektor zmienić ze względów estetycznych, zrobić go na lustro. Tutaj kolejne schody. Bo co by nie mówić to jednak pod maską auta panują warunki trudne, u mnie określa się je jako agresywne. Podwyższona temperatura, opary olei, smarów itd. (choć według moich pomiarów sam kolektor ssący zapewne będzie miał około 60*C, niewiele) to wszystko razem sprawi że zwykła nierdzewna (0H18N9 lub jak kto woli 304) będzie piękna i błyszcząca tylko kilka dni, potem zrobi się szara i matowa i będzie wyglądać podobnie jak twój stary kolektor. A koszt poniosłeś już niemały na wykonanie i materiał. Żeby to jakoś wyglądało to musiał byś użyć czegoś co ma więcej chromu i niklu czyli co najmniej coś w stylu 316L. A to kolejne koszty.
Sumując wszystko to jeśli chcesz takie zmiany wprowadzać tylko żeby ładnie wyglądało to ja bym się nie zdecydował. Za drogo to będzie kosztowało, wolał bym wsadzić te sumę w odnowienie lakieru lub tapicerki.
Co do kolektora wylotowego.
No to to już jest wyższa szkoła jazdy. Tam są naprawdę duże temperatury i tak jak dla stali nierdzewnej to żadne temperatury jeśli chodzi o topnienie to jednak pojawią się zjawisko pełzania materiału. W przypadku stali nierdzewnych ma to fundamentalne znaczenie. Zwykłe a nawet te lepsze nierdzewki będą mocno pracować co będzie skutkować pękaniem spoin itd. Będzie skutkować tragediami. Aby to działało poprawnie trzeba by wykorzystać stale nierdzewne z grupy stali żarowytrzymałych (H20). I dopiero te materiały będą się poprawnie spisywać, nie będą tak pełzać będą bardziej odporne na szoki temperaturowe. No ale domyślić się możesz że cena nie wzbudzi zachwytu….
Reasumując
Gra nie warta świeczki, tylko po to by wykładało ładnie.
Jedyny plus jaki widzę to delikatne odchudzenie masy ale przy poniesionych kosztach wytworzenia, zakupu materiałów to w zasadzie bez znaczenia. Tym bardziej że sorento to nie PAGANI ZONDA gdzie liczy się każdy gram masy.
A i jeszcze o jednym zapomniałem
Każda nawet najbardziej nierdzewna nierdzewka zgnije w ciągu roku w miejscu spoin jeśli będzie spawana w obecności tlenu a potem będzie pracować w środowisku agresywnym (a takie mamy pod maską auta). Zrobi się korozja katalityczna a ta zeżre spoiny w ciągu roku.
Nie chcę wyjść na fatalistę heheh, no ale zęby na tym zjadłem :-)
Ale jeśli bardzo chcesz to mogę ci porysować jeśli znajdziesz taki kolektor. Mam i AUTOCAD i SOLIDWORKS więc żaden problem.
Pozdrawiam
Andrzej
Andrzej
-
- dobry jak...
- Posty: 815
- Wiek: 43
- Rejestracja: środa, 14 września 2016, 13:40
- Skąd jesteś: Hrubieszów
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD
- Rok: 2004
- Kolor: Hmmm
- Inny Samochód: Star 266
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 26 times
- Kontaktowanie:
Re: Kolektor z nierdzewki
Słychać "polibudę" w tym rozumowaniu.
A co do LuckyLucka - to jest forum,
A co do LuckyLucka - to jest forum,
"Zdania są jak dupa - podzielone"
Harry Callahan - Brudny Harry
Harry Callahan - Brudny Harry
- YatoInda
- To ja
- Posty: 331
- Wiek: 41
- Rejestracja: poniedziałek, 9 lipca 2018, 17:39
- Skąd jesteś: Świebodzin
- Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2007
- Kolor: Czarny
- Przebieg (km.): 220000
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 13 times
- Kontaktowanie:
Re: Kolektor z nierdzewki
"polibuda polibudą" ale już 14 lat pracuje w przemyśle ciężkim i projektuje tego typu cuda a potem nadzoruje ich wykonanie :-)
Pozdrawiam
Andrzej
Andrzej
- Marek
- ASSISTANCE
- Posty: 11398
- Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
- Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2005
- Kolor: czarny
- Przebieg (km.): 268000
- Has thanked: 256 times
- Been thanked: 353 times
- Kontaktowanie:
Re: Kolektor z nierdzewki
Chcesz zrobić coś podobnego , to może wystarczy wypolerować ?
- Załączniki
-
- tuningsilnika06.jpg (165.5 KiB) Przejrzano 1839 razy
-
- To ja
- Posty: 326
- Wiek: 41
- Rejestracja: poniedziałek, 29 stycznia 2018, 22:21
- Skąd jesteś: Gołuchów
- Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
- Skrzynia: A/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: Srebrny metalik
- Przebieg (km.): 218000
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 2 times
- Kontaktowanie:
Re: Kolektor z nierdzewki
Yatolnda widzę że masz dużą wiedzę. Uwierz mi ze ja tez znam temat. Nie brałbym się za to gdybym nic o tym nie wiedział. Zdaje sobie sprawę jak zachowuje się inox podczas spawania. Pisałeś o korozji po spawaniu w środowisku tlenowym, zdajesz sobie chyba sprawę że rury od środka smaruje się specjalną pastą lub dmucha się je dodatkowo argonem od środka. Materiały nierdzewne i kwasoodporne o grubości do 3 mm składa się na zero. Tzn nie zostawia się szczeliny na przetop bo właśnie dzięki tej paście czy też dodatkowej osłonie w postaci argonu przetop wygląda niemal jak lico. Ja znam tą robotę od strony praktycznej a Ty od teoretycznej. Twoja wiedzą jest poparta doświadczeniem w zakresie nadzoru nad przestrzeganiem procesu produkcji. Pewnie też masz nadzór nad samymi spawacza i w zakresie WPS ale to nie znaczy że wiesz wszystko od strony praktycznej. Mógłbym tu się jeszcze wiele rozpisywać na temat różnic w wiedzy między nami na tak naprawdę ten sam temat. Może kiedyś się spotkamy na zlocie to wymienimy się doświadczeniami.
Tematu tych kolektorów nie biorę poważnie. Wiem że mogę to zrobić ale zdaje sobie sprawę że podnosić to będzie tylko walory estetyczne.
Wspomniałeś że możesz mi jednak pomóc w projektowaniu i tu będę miał coś dla Ciebie. Szukam kogoś kto mi narysuje łódkę wedkarską wraz z rozwinięciami wszystkich blach. Łódkę chce zrobić z blachy aluminiowej.
Tematu tych kolektorów nie biorę poważnie. Wiem że mogę to zrobić ale zdaje sobie sprawę że podnosić to będzie tylko walory estetyczne.
Wspomniałeś że możesz mi jednak pomóc w projektowaniu i tu będę miał coś dla Ciebie. Szukam kogoś kto mi narysuje łódkę wedkarską wraz z rozwinięciami wszystkich blach. Łódkę chce zrobić z blachy aluminiowej.
-
- To ja
- Posty: 326
- Wiek: 41
- Rejestracja: poniedziałek, 29 stycznia 2018, 22:21
- Skąd jesteś: Gołuchów
- Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
- Skrzynia: A/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: Srebrny metalik
- Przebieg (km.): 218000
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 2 times
- Kontaktowanie:
Re: Kolektor z nierdzewki
Wyślę Ci na maila przykładowy rysunek poglądowy i opiszę dokładnie o co mi chodzi.
- Andrzej
- Off-Road
- Posty: 5062
- Rejestracja: poniedziałek, 15 marca 2010, 07:47
- Skąd jesteś: Warszawa
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2005
- Kolor: niebieski
- Przebieg (km.): 320000
- Inny Samochód: C4 Picasso
- Twoje poprzednie Sorento: 2003r. 2.5 CRDi złoty, manual
2005r. 2.5 CRDi niebieski automat - Has thanked: 77 times
- Been thanked: 217 times
- Kontaktowanie:
-
- To ja
- Posty: 326
- Wiek: 41
- Rejestracja: poniedziałek, 29 stycznia 2018, 22:21
- Skąd jesteś: Gołuchów
- Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
- Skrzynia: A/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: Srebrny metalik
- Przebieg (km.): 218000
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 2 times
- Kontaktowanie:
Re: Kolektor z nierdzewki
Powinno się udać. Nie myślałem nad nazwą ale kto wie... Jak skończę to wrzucę fotki w dziale hobby
-
- moje konto
- Posty: 205
- Wiek: 53
- Rejestracja: niedziela, 10 grudnia 2017, 21:27
- Skąd jesteś: Sosnowiec
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 3.8 V6 (260KM)LPG
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2007
- Kolor: G7/V9
- Przebieg (km.): 235000
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 14 times
- Kontaktowanie:
Re: Kolektor z nierdzewki
Koledzy właśnie mi przypomnieli ...
Około 1990 roku kupiłem sobie piękne auto - Syrenę 105L - (850cm/40KM) - ta BESTIA miała kolektor wydechowy i cały wydech z nierdzewki !
Wyglądało to pięknie.
Było tam więcej takich perełek - welurowa tapicerka, felgi powlekane jakimś tworzywem (coś ala półki w lodówce polar)
Auto odkupiłem od pracownika/pasjonata/majstra - fabryki w Bielsku.
W tedy to była tylko syrenka, trochę pojeździła, popyrkała i... dokonała żywota u znajomych rolników jako kurnik - dziś to może nawet Tom Hanks by ją polubił
Około 1990 roku kupiłem sobie piękne auto - Syrenę 105L - (850cm/40KM) - ta BESTIA miała kolektor wydechowy i cały wydech z nierdzewki !
Wyglądało to pięknie.
Było tam więcej takich perełek - welurowa tapicerka, felgi powlekane jakimś tworzywem (coś ala półki w lodówce polar)
Auto odkupiłem od pracownika/pasjonata/majstra - fabryki w Bielsku.
W tedy to była tylko syrenka, trochę pojeździła, popyrkała i... dokonała żywota u znajomych rolników jako kurnik - dziś to może nawet Tom Hanks by ją polubił
-
- To ja
- Posty: 326
- Wiek: 41
- Rejestracja: poniedziałek, 29 stycznia 2018, 22:21
- Skąd jesteś: Gołuchów
- Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
- Skrzynia: A/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: Srebrny metalik
- Przebieg (km.): 218000
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 2 times
- Kontaktowanie:
Re: Kolektor z nierdzewki
Andrzej pisze:Jak się uda to na łódce powinna być nazwa "SORENTO"
Andrzej. Szykuj dwie duże naklejki . Te z różą wiatrów. Myślę że wysokość około 20 cm. Po jednej na burte.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości