Dystanse - cała prawda

Pomysły, pytania, spostrzeżenia odnośnie tuningu zawieszenia, silnika, układu napędowego

Moderator: Moderator

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
cyber_human
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 3364
Wiek: 48
Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 09:16
Skąd jesteś: POZnan* West Side
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Kolor: Silver/Pewter Gray
Przebieg (km.): 298000
Inny Samochód: motocykl BMW R1150GS
Twoje poprzednie Sorento: nie sprzedam... robimy
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Dystanse na piasty - poszerzenie o 50 - 60 mm

#1 Postautor: cyber_human » poniedziałek, 22 marca 2010, 13:10

Cz ktoś ma (zakładał) sobie?

Ciekawy temat, choć cena niemała...

Obrazek

Ponoć do wersji EX 2,5 CRDi pasuje 60 mm (30 na stronę)...

Efekt wizualny i trakcyjny ponoć wyśmienity...
SuperLock - pierwszy w Polsce
Lift 2": H&R, Koni Heavy Truck
Chip:140@175 KM, 320@390 Nm

Ja też nie znam się, nie umiem, nie rozumiem, a w ogóle, to mi się nie chce.
Wypieram się tego, co napisałem, zmieniam zdanie, kręcę i ściemniam.

Awatar użytkownika
cyber_human
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 3364
Wiek: 48
Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 09:16
Skąd jesteś: POZnan* West Side
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Kolor: Silver/Pewter Gray
Przebieg (km.): 298000
Inny Samochód: motocykl BMW R1150GS
Twoje poprzednie Sorento: nie sprzedam... robimy
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: Dystanse na piasty - poszerzenie o 50 - 60 mm

#2 Postautor: cyber_human » poniedziałek, 22 marca 2010, 14:08

SuperLock - pierwszy w Polsce
Lift 2": H&R, Koni Heavy Truck
Chip:140@175 KM, 320@390 Nm

Ja też nie znam się, nie umiem, nie rozumiem, a w ogóle, to mi się nie chce.
Wypieram się tego, co napisałem, zmieniam zdanie, kręcę i ściemniam.

Awatar użytkownika
cyber_human
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 3364
Wiek: 48
Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 09:16
Skąd jesteś: POZnan* West Side
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Kolor: Silver/Pewter Gray
Przebieg (km.): 298000
Inny Samochód: motocykl BMW R1150GS
Twoje poprzednie Sorento: nie sprzedam... robimy
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Dystanse i ET

#3 Postautor: cyber_human » poniedziałek, 20 września 2010, 19:54

Kolejny bliski mi ostatnio temat.

Otóż fabryczne felgi (2002-2006 - nie wiem jak po FL) mają ET 45 - czyli punkt styku felga/piasta przesunięty jest o 45 mm na zewnątrz od geometrycznego środka przekroju felgi.

Szczególnie po lifcie zawieszenia (ale nie tylko), wizualny wygląd jest niekorzystny: koła zdecydowanie za głęboko w nadkolu - takie moje zdanie.

Dlatego chcę to zmienić.
Są dwa rozwiązani:
1. prosty, w miarę tani i szybki - dystanse.
2. drogi, kłopotliwy (szukanie felgi, "ładnej") - zmiana felgi na felgę z innym ET.

Dystanse można zakupić w wielu wymiarach, o grubościach np. 10, 15, 20, 25, 30 mm.
Niestety, stosowanie dystansów wiąże się z kilkoma, dość istotnymi problemami:

1. zmiana geometrii przednich kół przy skręcie
2. powstanie dodatkowych sił działających na zawieszenie - dystans daje ramie, jakim koło działa na piastę i pozostałe elementy: półosie, wahacze, amortyzatory itp.

Pierwszy problem jest mniejszy lub większy, w zależności od samochodu i nawierzchni. Dziś powiedział mi specjalista od zawieszeń, wspomniany gdzie indziej Pan Mielcarek, że do 20 mm na stronę, standardowy kierowca, w standardowych warunkach, nie powinien odczuć różnicy. Na pewno nie skręcając.
Ale różnica może pojawić się w koleinach, autem może mocniej wozić.

Drugi problem jest gorszy: co prawda na dobrych nawierzchniach pkt 2, to nie problem, ale w Polsce, na polskich, dziurawych drogach + w zabawach off-asfalt, siły zaczynają odgrywać niebagatelne znaczenie.
Pamiętajmy, że 30 mm na stronę x masa nieresorowana wraz z masą Czołgu, czyli nierzadko 2+ tony, to wartości niebagatelne...

Wniosek: kusiły mnie dystanse, ale chyba poszukam felg o mniejszym ET.

Pozostaje mi jedynie zbadać na wykrzyżu, jakie najmniejsze ET sprawdzi się, tak, by koło schowało się w nadkolu...
Będę raportował...
SuperLock - pierwszy w Polsce
Lift 2": H&R, Koni Heavy Truck
Chip:140@175 KM, 320@390 Nm

Ja też nie znam się, nie umiem, nie rozumiem, a w ogóle, to mi się nie chce.
Wypieram się tego, co napisałem, zmieniam zdanie, kręcę i ściemniam.

Awatar użytkownika
Murzyn1313
expert
Posty: 5427
Wiek: 42
Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 01:33
Skąd jesteś: Afryka :)
Silnik: 3.8 i V6 (260KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: nie dotyczy
Rok: nie dotyczy
Przebieg (km.): 120000
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times
Kontaktowanie:

Re: Dystanse i ET

#4 Postautor: Murzyn1313 » wtorek, 21 września 2010, 16:49

Cyber - jak byś chciał 2" dystanse w dobrej cenie to Tutaj
oczywiście na tył tylko ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
cyber_human
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 3364
Wiek: 48
Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 09:16
Skąd jesteś: POZnan* West Side
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Kolor: Silver/Pewter Gray
Przebieg (km.): 298000
Inny Samochód: motocykl BMW R1150GS
Twoje poprzednie Sorento: nie sprzedam... robimy
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: Dystanse i ET

#5 Postautor: cyber_human » wtorek, 21 września 2010, 16:53

Dzięks, ale koło mi się przy wykrzyżu nie schowa - maks 25 mm.
SuperLock - pierwszy w Polsce
Lift 2": H&R, Koni Heavy Truck
Chip:140@175 KM, 320@390 Nm

Ja też nie znam się, nie umiem, nie rozumiem, a w ogóle, to mi się nie chce.
Wypieram się tego, co napisałem, zmieniam zdanie, kręcę i ściemniam.

Awatar użytkownika
Murzyn1313
expert
Posty: 5427
Wiek: 42
Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 01:33
Skąd jesteś: Afryka :)
Silnik: 3.8 i V6 (260KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: nie dotyczy
Rok: nie dotyczy
Przebieg (km.): 120000
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times
Kontaktowanie:

Re: Dystanse i ET

#6 Postautor: Murzyn1313 » wtorek, 21 września 2010, 16:58

cyber-human pisze:Dzięks, ale koło mi się przy wykrzyżu nie schowa - maks 25 mm.

to w sumie nie wiele. ja może się skusze za jakiś czas na te 2",w terenie nie jeżdżę zbytnio i nie krzyzuje się zbyt mocno heheh. poza tym będzie możliwość przetestowania czy wejdzie w teren 2" dystans czy tylko 1"
Obrazek

Awatar użytkownika
cyber_human
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 3364
Wiek: 48
Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 09:16
Skąd jesteś: POZnan* West Side
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Kolor: Silver/Pewter Gray
Przebieg (km.): 298000
Inny Samochód: motocykl BMW R1150GS
Twoje poprzednie Sorento: nie sprzedam... robimy
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: Dystanse i ET

#7 Postautor: cyber_human » wtorek, 21 września 2010, 17:14

Pamiętaj, za na 51 mm będą działać konkretne siły na zawieszenie. Na płaskim asfalcie jeszcze ok, ale off, będzie to obciążenie dla stawów...
Zasłyszane od fachowców... Testuj, napiszesz co i jak...

Jakby co, to mam dostęp do pełnej rozmiarówki (do 30 mm) Eibach'a.
SuperLock - pierwszy w Polsce
Lift 2": H&R, Koni Heavy Truck
Chip:140@175 KM, 320@390 Nm

Ja też nie znam się, nie umiem, nie rozumiem, a w ogóle, to mi się nie chce.
Wypieram się tego, co napisałem, zmieniam zdanie, kręcę i ściemniam.

Awatar użytkownika
Murzyn1313
expert
Posty: 5427
Wiek: 42
Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 01:33
Skąd jesteś: Afryka :)
Silnik: 3.8 i V6 (260KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: nie dotyczy
Rok: nie dotyczy
Przebieg (km.): 120000
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times
Kontaktowanie:

Re: Dystanse i ET

#8 Postautor: Murzyn1313 » sobota, 25 września 2010, 21:30

link do galerii , w której koleś wstawił fotki z dystansami 60mm :20 :20 :20
http://kiasorento.proboards.com/index.cgi?board=garages&action=display&thread=3541
Obrazek

prtro
możesz mi ufać
możesz mi ufać
Posty: 1227
Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 12:27

Re: Dystanse i ET

#9 Postautor: prtro » sobota, 25 września 2010, 23:25

W moim podobnie wystają felgi ,no może minimalnie mniej,fajnie powspominać sobie IRL,znam te rejony bardzo dobrze.

Awatar użytkownika
cyber_human
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 3364
Wiek: 48
Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 09:16
Skąd jesteś: POZnan* West Side
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Kolor: Silver/Pewter Gray
Przebieg (km.): 298000
Inny Samochód: motocykl BMW R1150GS
Twoje poprzednie Sorento: nie sprzedam... robimy
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: Dystanse i ET

#10 Postautor: cyber_human » niedziela, 26 września 2010, 00:33

Wszystko fajnie, ale te zmiany typowo na asfalt...
:(
SuperLock - pierwszy w Polsce
Lift 2": H&R, Koni Heavy Truck
Chip:140@175 KM, 320@390 Nm

Ja też nie znam się, nie umiem, nie rozumiem, a w ogóle, to mi się nie chce.
Wypieram się tego, co napisałem, zmieniam zdanie, kręcę i ściemniam.

Awatar użytkownika
cyber_human
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 3364
Wiek: 48
Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 09:16
Skąd jesteś: POZnan* West Side
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Kolor: Silver/Pewter Gray
Przebieg (km.): 298000
Inny Samochód: motocykl BMW R1150GS
Twoje poprzednie Sorento: nie sprzedam... robimy
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Dystanse - cała prawda

#11 Postautor: cyber_human » piątek, 11 lutego 2011, 10:43

Poruszany temat wielokrotnie.
Ludzie mówią, że dystanse to samo zło.

Ale dlaczego, to już nie mówią.

Zebrałem do kupy wiedzę zaczerpniętą od różnych ludzi.

Oto co wiem:

1. dystanse zwiększają masę nieresorowaną, czyli przyspieszają zużycie zawieszenia - w terenówkach, z dużymi kołami, moim zdaniem, stosując dystanse lekkie, nie ma się nad czym pochylać.

2. dystanse zmieniają geometrię zawieszenia - odsadzając felgi od piast zwiększamy promień skrętu

3. "nawet w precyzyjnie wykonanym dystansie łatwiej o mikroprzesunięcie..."
Wtedy dystans obciąża swoją masą udarowo - to moim zdaniem największa wada i po prostu niszczenie zawieszenia - każdy obrót to udar, im szybciej koło się kręci, tym większa siła udarowa

"Rozwiązaniem idealnym byłoby zrobienie dystansu do felgi i piasty.. Ale przeważnie jest tak, ze ustalaniem położenia zajmuje się śruba-nakrętka."

- autorem cytatu jest Mroczny, forum4x4.pl


4. "Jest inne "ale" i dotyczy zarówno dystansów, jak i zmienionego ET. Odsuwając koła na zewnątrz zmieniamy promień zataczania w stronę wartości dodatnich. Cytat: Dodatni promień zataczania może powodować niebezpieczne zachowanie samochodu przy hamowaniu na nawierzchni o różnej przyczepności po obu stronach samochodu, gdyż siła hamowania skręca i samochód i koło w stronę o większej przyczepności. Promień zataczania ujemny działa w takiej sytuacji samokorygująco gdyż powoduje skręt koła w przeciwną stronę. Zbyt duża wartość promienia zataczania w którąkolwiek stronę powoduje szarpanie kierownicy i skręcanie samochodu na wybojach.

Ale przyznam, że kyron kolegi poszerzony o 30mm na stronę wygląda super i jeszcze nic się nie stało."
- autorem cytatu jest alfik, forum4x4.pl


Podsumowując, jeśli dystans, to tylko taki, który ma centrowanie na pierścieniu, nie na śrubach. A najlepiej felga z właściwym ET. Niestety, o to trudno, jeśli myślimy o Sorento.
SuperLock - pierwszy w Polsce
Lift 2": H&R, Koni Heavy Truck
Chip:140@175 KM, 320@390 Nm

Ja też nie znam się, nie umiem, nie rozumiem, a w ogóle, to mi się nie chce.
Wypieram się tego, co napisałem, zmieniam zdanie, kręcę i ściemniam.

spider2you
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 1640
Wiek: 51
Rejestracja: czwartek, 4 marca 2010, 22:00
Skąd jesteś: Krasne k/ Rzeszowa
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: Czarny
Przebieg (km.): 146800
Inny Samochód: Land Rover Discovery
Kontaktowanie:

Re: Dystanse - cała prawda

#12 Postautor: spider2you » piątek, 11 lutego 2011, 17:06

Brawo Cyberek za opis wyjaśniający wszystko lub prawie wszystko w temacie.
Może ktoś pokusi się o zaprojektowanie i wykonanie takich dystansów na śrubie centrującej????

Co zaś się tyczy felg - chyba nie powinno być większych problemów, gdyż felgi do Sori są identyczne rozstawem i rozmiarem jak felgi do Suzuki Grand Vitara, a tego szpeju jest co niemiara, choć znalezienie ET ok. 10-15 na plusie jest cięższe.
Twardziele nie jedzą miodu, twardziele WYSYSAJĄ pszczoły

Awatar użytkownika
marcelo8
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 647
Wiek: 47
Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 22:41
Skąd jesteś: Kielce
Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
Rok: W PLANACH
Kontaktowanie:

Re: Dystanse - cała prawda

#13 Postautor: marcelo8 » piątek, 11 lutego 2011, 17:20

No powiem Ci Cyber że faktycznie zastanawiałem się nad zmian a ET i rozstawu do konkretnej felgi i po rozmowie z paroma "fachowcami od felg" potwierdzają informacje które zawarłeś powyżej. Ja w swoich poszukiwaniach znalazłem felgę która będzie pasowac i mam nadzieje będzie ok. wyglądać. Wiem że temat o lifcie a nie o samych felgach ale jeżeli mogę podpowiedzieć to są firmy które zrobią nam dowolne AT i rozstaw do naszych indywidualnych potrzeb.

mirecki
moja ranga
moja ranga
Posty: 111
Wiek: 43
Rejestracja: niedziela, 20 listopada 2011, 22:33
Skąd jesteś: Paryz(F)
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2006
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 95000
Inny Samochód: YAMAHA FJR 1300
Kontaktowanie:

Re: Dystanse - cała prawda

#14 Postautor: mirecki » środa, 7 listopada 2012, 21:43

Tak czytam ten watek i sie zastanawiam:
Jaka jest roznica dla auta miedzy dystansem a felga o innym ET? Przeciez tu i tu opona bedzie przesunieta na zewnatrz auta!
Tu i tu trzeba regulowac zbieznosc.Promien skretu bedzie taki sam czy to dystans czy inne ET.Dla zawieszenia tez nie ma roznicy.
Co przemawia za felga to jedynie mniejsze prawdopodobienstwo bicia i wyglad(jak sie znajdzie cos ladniejszego)
Co przemawia za dystansem??? Cena.
Oby nie wialo nuda ;-)

Awatar użytkownika
regi
dobry jak...
dobry jak...
Posty: 777
Wiek: 47
Rejestracja: środa, 20 października 2010, 14:55
Skąd jesteś: Nowy Sącz
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD
Rok: 2005
Kolor: granatowy ?
Przebieg (km.): 130000
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: Dystanse - cała prawda

#15 Postautor: regi » poniedziałek, 12 listopada 2012, 20:33

Jak jest zbieznosc prosta to po dystansach sie nie zmieni. Natomiast kat pochylenia kola moze sie zmienic na ujemny w zaleznosci od twardosci sprezyn. Ewentualnie moze sie zblizyc do zera gdy auto bylo podnoszone na sprezynach i kat pochylenia kola zrobil sie dodatni.
Wyższy +130mm (5 cali)
Szerszy +110mm
Mini Monster Truck

265/70/16 - ET 0
Przod: [Koni Haevy Track + H&R]
Tyl: [OldManEmu N149 + Ironman]

Obrazek


Wróć do „TUNING MECHANICZNY”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 12 gości