Chipujesz? Ryzykujesz! Czym grozi tuning elektroniczny

Pomysły, pytania, spostrzeżenia odnośnie tuningu zawieszenia, silnika, układu napędowego

Moderator: Moderator

Wiadomość
Autor
Hessus
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 2447
Wiek: 46
Rejestracja: piątek, 17 lutego 2012, 09:03
Skąd jesteś: Czę100chowa
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: srebrny/grafitowy
Przebieg (km.): 219000
Inny Samochód: SHILTON
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times
Kontaktowanie:

Chipujesz? Ryzykujesz! Czym grozi tuning elektroniczny

#1 Postautor: Hessus » czwartek, 25 grudnia 2014, 20:46

Wzrost mocy o kilkadziesiąt procent bez kosztownych ingerencji w silnik? To kusząca perspektywa! Niestety, pozornie drobna modyfikacja oprogramowania czyli popularny chiptuning może okazać się kosztowny w skutkach

Kilkadziesiąt dodatkowych koni mechanicznych okraszonych sporą porcją momentu obrotowego – a to wszystko na poczekaniu, bez brudzenia rąk i za niewygórowaną cenę. Jak tu się oprzeć takiej ofercie?

Tym bardziej że zapewnienia tunerów o tym, że takie zabiegi są bezpieczne dla jednostek napędowych, brzmią wiarygodnie. Producenci samochodów też często wypuszczają na rynek modele o tej samej pojemności, z takimi samymi silnikami, ale różniącymi się mocą. Po co więc płacić w salonie za droższą wersję, skoro to samo można mieć dużo taniej?

Różnice większe, niż myślisz

Rzeczywiście, są modele, których osiągi można nieco poprawić bez obaw o mechanikę. To jednak nie reguła. Klasycznym przykładem jest tu volkswagenowski silnik 1.9 TDI. Występował on w wersjach o mocy: 75, 90, 110, 115, 130 i 150 KM.

REKLAMA

To nie znaczy, że z wersji 90-konnej można bezkarnie wycisnąć 150 KM. Fabryczne odmiany, w zależności od rozwijanej mocy, różnią się bardziej, niż widać to na pierwszy rzut oka – w poszczególnych wariantach występują różne turbosprężarki i wtryskiwacze, a nawet wały korbowe czy bloki silników. Tyle że w tym przypadku mamy do czynienia z jednostką wyjątkowo żywotną, więc przy nieznacznym podwyższeniu osiągów użytkownik może wcale nie zauważyć nieuniknionego spadku trwałości.

Jeśli standardowy silnik wytrzymywał np. przebieg 400 tys. km, a zmodyfikowany – o 100 tys. km mniejszy, to i tak wynik był wystarczająco dobry. W wielu innych konstrukcjach przykre konsekwencje mogą pojawić się znacznie wcześniej.

Rozmawiając z tunerami, szybko można dojść do wniosku, że im nowsza jednostka napędowa, tym przeważnie mniejsze rezerwy wytrzymałościowe. Dlaczego? Niestety, producenci szukają oszczędności wszędzie, więc o stosowaniu podzespołów mocniejszych niż potrzebne nie może być już mowy.

Argument, że nie opłacałoby się produkować wielu wersji tej samej jednostki, ale różniących się czymś więcej niż tylko oprogramowaniem sterownika, też już dawno przestał być aktualny. W nowoczesnych fabrykach na jednej linii produkcyjnej można bez problemów składać silniki o różniących się od siebie podzespołach – dla robotów to przecież żaden kłopot.

Nie tylko silnik!
Warto też pamiętać, że nie zawsze największym problemem jest trwałość samej jednostki napędowej – w wielu nowych konstrukcjach poważniejszym ograniczeniem bywa np. wytrzymałość skrzyni biegów, dwumasowego koła zamachowego, filtra cząstek stałych czy łańcucha zastosowanego do napędu rozrządu.

źródło--> http://www.auto-swiat.pl/eksploatacja/czym-grozi-tuning-elektroniczny-silnika-chipujesz-ryzykujesz-awarie-spowodowane/lr7w9
KIA SORENTO SHILTON N°532
2.5 CRDi (140KM) + USEL
Lift 2 - przód +42mm, tył +40mm

Ściśle przestrzegam diety: wino, śpiew i kobiety...

Awatar użytkownika
zimny
moje konto
moje konto
Posty: 187
Wiek: 39
Rejestracja: środa, 6 czerwca 2012, 13:20
Skąd jesteś: Wrocław
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD
Rok: 2007
Kolor: Czarny
Przebieg (km.): 130000
Inny Samochód: X5 E70 40d
Kontaktowanie:

Re: Chipujesz? Ryzykujesz! Czym grozi tuning elektroniczny

#2 Postautor: zimny » czwartek, 25 grudnia 2014, 22:43

Czasami Auto Świat jest jak Fakt czy inne tego typu.
Artykuł taki se o niczym. Chcieli coś napisać a nie napisali niczego. :)
I nie mówie tego jako zwolennik modów ECU, można namieszać we wszystkim za bardzo jak się nie wie co się robi.
Akurat przykład jednostek 1.9 TDI jest mocno nie trafiony bo są chyba najbardziej podatne na mody i trzymają się najdłużej. A, że podzespoły więcej dostają po tyłku - WOW, jednak i tutaj wszystko zależy od tego kto jak stroi. :)
Już lepiej było dać jako przykład jakieś TDCI chociaż, albo dci które reagują nieco gorzej na modyfikacje. :)

Awatar użytkownika
vokal
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 6169
Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
Skąd jesteś: WA/NOE
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
Has thanked: 13 times
Been thanked: 49 times
Kontaktowanie:

Re: Chipujesz? Ryzykujesz! Czym grozi tuning elektroniczny

#3 Postautor: vokal » czwartek, 25 grudnia 2014, 23:40

:hmm: te 400 tys. km dla diesla, szczególnie 1.9 VW to chyba żart.
Te silniki wytrzymują znacznie więcej i to nawet z modami.
Ale czego się spodziewać po autorze jeżdżącym Hondą CRV z 2010 r. :idn:

--A7600H--
Obrazek
Obrazek
"Ludzie są gotowi uwierzyć we wszystko, tylko nie w prawdę."

Awatar użytkownika
zimny
moje konto
moje konto
Posty: 187
Wiek: 39
Rejestracja: środa, 6 czerwca 2012, 13:20
Skąd jesteś: Wrocław
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD
Rok: 2007
Kolor: Czarny
Przebieg (km.): 130000
Inny Samochód: X5 E70 40d
Kontaktowanie:

Re: Chipujesz? Ryzykujesz! Czym grozi tuning elektroniczny

#4 Postautor: zimny » czwartek, 25 grudnia 2014, 23:44

vokal pisze:Ale czego się spodziewać po autorze jeżdżącym Hondą CRV z 2010 r. :idn:


:ok:

:D

Awatar użytkownika
Wojtas_vic
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 3757
Wiek: 52
Rejestracja: wtorek, 18 maja 2010, 06:22
Skąd jesteś: Koszalin
Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2008
Kolor: Czarna Perła
Przebieg (km.): 225000
Twoje poprzednie Sorento: 2,5 CRDI 2005 A/T
Kontaktowanie:

Re: Chipujesz? Ryzykujesz! Czym grozi tuning elektroniczny

#5 Postautor: Wojtas_vic » piątek, 26 grudnia 2014, 00:25

Tak, czy inaczej po 6,5 roku spędzonych w zchipowanym Sorentowym CRDI i po ilości jego usterek na dzień dzisiejszy uważam, że jedyny słuszny wybór to V6, oczywiście z wyłączeniem 2,4.
Obrazek

Hessus
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 2447
Wiek: 46
Rejestracja: piątek, 17 lutego 2012, 09:03
Skąd jesteś: Czę100chowa
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: srebrny/grafitowy
Przebieg (km.): 219000
Inny Samochód: SHILTON
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times
Kontaktowanie:

Re: Chipujesz? Ryzykujesz! Czym grozi tuning elektroniczny

#6 Postautor: Hessus » piątek, 26 grudnia 2014, 00:47

Wojtas i takiej właśnie odpowiedzi oczekiwałem.
Ja do swojego nie wrzucę CHIPA ( aczkolwiek walczyłem dzielnie i dalej z tym walczę ), ale mając tą możliwość - opierajmy się na poradach z forum, które są sprawdzone na naszych autach a nie na stronach internetowych.
KIA SORENTO SHILTON N°532
2.5 CRDi (140KM) + USEL
Lift 2 - przód +42mm, tył +40mm

Ściśle przestrzegam diety: wino, śpiew i kobiety...

Awatar użytkownika
ermaciek
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 583
Rejestracja: niedziela, 25 września 2011, 19:23
Skąd jesteś: Polska
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: róż cukierkowy
Przebieg (km.): 2
Inny Samochód: róźiowy lowelek :)
Kontaktowanie:

Re: Chipujesz? Ryzykujesz! Czym grozi tuning elektroniczny

#7 Postautor: ermaciek » piątek, 26 grudnia 2014, 08:24

to chyba był jakiś artykuł komercyjny :P

!

Teoria jest wtedy, kiedy wiemy wszystko, a nic nie działa! Praktyka jest wtedy, kiedy wszystko działa, a nikt nie wie dlaczego...
ermaciek łączy teorię z praktyką. Nic nie działa i nikt nie wie dlaczego.

mariank32
możesz mi ufać
możesz mi ufać
Posty: 1381
Rejestracja: sobota, 11 maja 2013, 20:12
Skąd jesteś: dolnośląskie 59300
Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
Skrzynia: M/T
Napęd: nie mam
Rok: 2008
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 138000
Inny Samochód: Citroen C4, Citroen
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: Chipujesz? Ryzykujesz! Czym grozi tuning elektroniczny

#8 Postautor: mariank32 » piątek, 26 grudnia 2014, 10:13

Jeśli tuner zna dany motor to dlaczego nie. Jeśli nie zrobimy tego u Kazika w stodole co programatorem wrzuci jakąś mapę z sieci. Jeśli tuner zna założenia konstrukcyjne, dopuszczalne tolerancje i ma głowę na karku to zrobi to dobrze. Tylko to wtedy nie będzie kosztować parę złociszy. Temat znam tylko z różnego rodzajów forum, troszkę i na elektroda.pl jest, ale w praktyce nie miałem do czynienia . O ile czasami próbuje swoich sił w różnych nowych dziedzinach to tutaj jednak zostawiam to innym. O ile gotową mapę można bez problemu wgrać, to już indywidualne zestrojenie wymaga olbrzymiej wiedzy i doświadczenia.
Jak wszystko w życiu ma swoje plusy i minusy.
W tym artykule chyba bardziej kształcące są komentarze czytelników.
Osobiście nigdy nie chipowalem, podrasowywalem silnika. Po prostu jakby mi było mało to kupuję auto z mocniejszym silnikiem. Ponadto auto nie stanowi dla mnie przedmiotu kultu, ma mnie bezpiecznie i wygodnie przewieźć z punktu A do punktu B. Najważniejsze, że musi być sprawne w 100%.
Pozdrawiam

Awatar użytkownika
rkalabun
To ja
To ja
Posty: 370
Wiek: 46
Rejestracja: środa, 12 marca 2014, 19:42
Skąd jesteś: Mińsk Mazowiecki
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Kolor: srebrny/szary
Kontaktowanie:

Re: Chipujesz? Ryzykujesz! Czym grozi tuning elektroniczny

#9 Postautor: rkalabun » piątek, 26 grudnia 2014, 18:23

Moje dwa grosze-w dwa tygodnie po zakupie Sorci była wizyta u znajomego mechanika zajmującego się m.in. od ponad 10 lat tuningie. Wjechał na chamownię, posprawdzał wszystko-i przeprogramował mapę. Efekt-170 koni i 380 kilka momentu. Stwierdził, że przy tym silniku i osprzęcie, w takim stanie jak jest teraz do ok. 190 km można podciągnąć bezpiecznie. W zamian poszło 850 PLN.
Wrażenia z jazdy-duużo lepsza dynamika, łatwiejsze wyprzedzanie. Po zabiegu zrobiłem do tej pory ok. 5000 km i jak na razie bezproblemowo. W/g mnie było warto. :happy2:
MAŁY
Zbładziłem- jeżdżę Rzepem :kwink:

Awatar użytkownika
Madej
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 2424
Wiek: 52
Rejestracja: poniedziałek, 14 stycznia 2013, 12:45
Skąd jesteś: Krakow/Wiedeń
Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
Skrzynia: nie dotyczy
Napęd: nie dotyczy
Rok: nie dotyczy
Twoje poprzednie Sorento: Niebieska 2,5 140 KM+ chip ,Opony AT , USEL i wiele dobrego jeszcze..
Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times
Kontaktowanie:

Re: Chipujesz? Ryzykujesz! Czym grozi tuning elektroniczny

#10 Postautor: Madej » sobota, 27 grudnia 2014, 09:38

Tak jak juz przedmowcy napisali-jak sie ma dobrego speca to warto.
Moj pierwszy diesel ktorego kupilem (Kia Soul ) mial 128 KM po Chiepie 150KM 320Nm i zrobilem na nim ok 100Tkm bez problemu.Teraz mam sorcie i tez na chiepie i jak do tej pory nic sie nie dzieje-przejechane 55Tkm.

Jak sie ma chipa i tylko noga w podloge to kazde Auto sie zajedzie.Chipa mam tylko po to ze jak potrzebuje wyprzedzic lub z jakiejs dziury wyjechac to wiem ze mam kilka konikow wiecej ale i tak jak dla nmie to Moment obrotowy jest wazniejszy.

Moje zdanie-chipowac ale z glowa.Jezdzic spokojnie a tylko czasami wykorzystac moc :happy2:
Jak to powiedział jeden kat "każdy ma prawo być porąbany "

Awatar użytkownika
JarekJas
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 71
Wiek: 51
Rejestracja: poniedziałek, 15 września 2014, 18:58
Skąd jesteś: Swarzędz
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD
Rok: 2008
Kolor: Czarny
Przebieg (km.): 180000
Inny Samochód: Ford Mondeo MK3
Kontaktowanie:

Re: Chipujesz? Ryzykujesz! Czym grozi tuning elektroniczny

#11 Postautor: JarekJas » sobota, 27 grudnia 2014, 17:47

Czytam i oczy przecieram. Na forum było już kilka tematów o chip tuningu. Były już spotkania i wspólne oglądanie co komputer wyświetla. I nagle wrzucone "Chipujesz , ryzykujesz" ??

O co chodzi . Ja rozumiem, że najlepszą wersją dla niektórych Sorci jest benzynowy silnik. Ja Moją Sorcie używam na co dzień. Zwykle w trasie bo mam taką pracę. Po przeczytaniu kilku tematów na forum, postanowiłem, że wpadnę w Poznaniu i okolicach do firm z hamowniami. Pytanie zawsze to samo: co oczekuję od chip tuningu?? . Ja oczekuję niższego spalania, poprawy dynamiki bo na 4 biegu jest dziwnie . Jedna z firm zaproponowała "optymalizację parametrów silnika". Optymalizacja przyniesie jakieś 20 KM więcej, wyższy moment ale co najważniejsze charakterystyka momentu będzie optymalna dla wszystkich biegów. AAA przed zmianą parametrów sprawdzają stan silnika. I tu pewnie jakiś kolega malkontent napisze jak to robią. Niestety nie rozbierają silnika :( . Tak czy inaczej mocno o tym myślałem ale inne wydatki blokują mi tę operację (około 2500PLN).

A tu dziś czytam chipujesz ryzykujesz.

Mam jeszcze Forda Mondeo MK3 2.0TDCi (fordowski silnik), który nominalnie miał 115 KM. Silnik ten przeszedł mapowanie (optymalizację) w Częstochowie w serwisie Forda by uzyskał około 130 KM (ale nie moc była ważna). Auto ma już przejechane 180 kkm. Wozi moją żonę do pracy a jak jadę gdzieś za granicę autostradę to i ja go trochę popędzę. Auto jest diabelnie mocne. Wyprzedzanie jest bardzo łatwe. Spalanie na trasie poza autostradą 5,5L/100km, autostrada prędkości koło 140-150km/h 6,5, jazda lokalna do pracy i z powrotem 6,8L/100km.

Chip tuning Forda - optymalizacja wykonana była przy około 80kkm. A podobno ten silnik to kiepski jest bo to jeszcze wtryski Delphi i takie tam ble, ble , ble.

Gdzie jest prawda ?? Sorcie chcę użytkować jeszcze conajmniej przez 4 lata może 5. Robię koło 5kkm/ miesiąc. Więcej w niej spędzam czasu niż w pracy - taka robota .

Giza

Re: Chipujesz? Ryzykujesz! Czym grozi tuning elektroniczny

#12 Postautor: Giza » sobota, 27 grudnia 2014, 18:15

JarekJas pisze: Silnik ten przeszedł mapowanie (optymalizację) ....... uzyskał około 130 KM .......... Auto jest diabelnie mocne.

:roftl: :roftl: :roftl:

Awatar użytkownika
JarekJas
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 71
Wiek: 51
Rejestracja: poniedziałek, 15 września 2014, 18:58
Skąd jesteś: Swarzędz
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD
Rok: 2008
Kolor: Czarny
Przebieg (km.): 180000
Inny Samochód: Ford Mondeo MK3
Kontaktowanie:

Re: Chipujesz? Ryzykujesz! Czym grozi tuning elektroniczny

#13 Postautor: JarekJas » sobota, 27 grudnia 2014, 18:59

ZygJe pisze:
JarekJas pisze: Silnik ten przeszedł mapowanie (optymalizację) ....... uzyskał około 130 KM .......... Auto jest diabelnie mocne.

:roftl: :roftl: :roftl:


No i niestety tego się można było spodziewać. Czuję się wyśmiany . Jest to baaaardzo nie miłe. Zamiast rzeczowej wypowiedzi lub info że nie mam racji bo...... tylko :roftl: :roftl: :roftl:

Jak ci się nudzi a chcesz kogoś wyśmiać to lepiej nie na forum bo to jest już zapamiętane.

Bajka. to jest to :mad:

Giza

Re: Chipujesz? Ryzykujesz! Czym grozi tuning elektroniczny

#14 Postautor: Giza » sobota, 27 grudnia 2014, 20:16

:love: Przepraszam, że tak to odebrałeś. Nie miałem zamiaru wyśmiać Ciebie. Po prostu ubawiło mnie stwierdzenie że 130KM Diesel jest diabelnie mocny....
Ja nawet o swojej Sorci co najwyżej mówię że ma ochotę jechać, jednak do diabelnie mocnego samochodu to brakuje jej jeszcze tak co najmniej drugie tyle....

Awatar użytkownika
Lukash20
moja ranga
moja ranga
Posty: 133
Wiek: 37
Rejestracja: sobota, 11 listopada 2017, 14:07
Skąd jesteś: Darłowo
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Kolor: srebrny
Przebieg (km.): 230000
Inny Samochód: Skoda Fabia
Been thanked: 3 times
Kontaktowanie:

Re: Chipujesz? Ryzykujesz! Czym grozi tuning elektroniczny

#15 Postautor: Lukash20 » środa, 10 lipca 2019, 11:10

Ja w końcu po roku czasu doszedłem do tego że mam wgraną mapę w sorento z automatyczną skrzynią biegów z auta z manualna skrzynia biegów. To objawia się ciągłym świeceniem kontrolki świec żarowych i wyświetla się błąd P0704. Najgorsze jest to że spalanie jest wysokie bo w trybie mieszanym pali nawet i 15 l.na 100 km.Zastanawiam się teraz jak przywrócić mu ustawiane fabryczne, i skąd wziąć mapę oryginalną dla sorento z automatem. Mam nadzieje że jest to do ogarnięcia i naprawy.


Wróć do „TUNING MECHANICZNY”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 14 gości