Jak powiązać elektronikę z oponą samochodową?
Na to pytanie pozytywnie odpowiedział włoski producent ogumienia Pirelli, prezentując przy współpracy z Wydziałem Inżynierii Mechanicznej Politechniki Mediolańskiej cyber-oponę, będącą na etapie finalnych badań. Jak przekonują inżynierowie, dzięki zastosowanym innowacyjnym rozwiązaniom, stanie się możliwe zarówno bieżące informowanie użytkownika o bieżącym stanie technicznym ogumienia, a także o aktualnych osiągach samochodu i warunkach drogowych.
Centymetrowe” serce
Przełomowym elementem nowej opony jest czujnik elektroniczny o wielkości zaledwie 1 cm kwadratowego, umieszczony pod jej bieżnikiem (zob. grafika). Dzięki niemu możliwe jest bezprzewodowe przekazywanie informacji o interakcjach ogumienia z podłożem do komputera pokładowego. Na jego ekranie wyświetlane są dane dotyczące m.in. przyczepności (w zależności od bieżących warunków drogowych, np. suchej, mokrej, czy oblodzonej nawierzchni), a także stanie technicznym samej drogi.
Obciążenie pionowe i … kąt opony
Poza podstawowymi informacjami związanymi z drogą i warunkami jazdy, czujnik elektroniczny będzie również na bieżąco monitorować pionowe i boczne siły oddziałujące na opony. Dzięki temu da się oszacować z jaką bezpieczną prędkością należy się poruszać, aby uniknąć np. poślizgu lub aquaplaningu. Oprócz tego kierujący dostanie pakiet danych m.in. na temat śladu i kąta opony, jej temperatury, stopnia zużycia i liczby obrotów wykonywanych przez koła, a także … rodzaju asfaltu położonego na drodze.
Informacja w praktyce
Bieżące informowanie kierującego o relacjach opona-nawierzchnia byłoby jednak daleko niepełne, bez możliwości praktycznego wykorzystania zebranych danych. W przypadku cyber-opony trafiają one do rożnych systemów kontroli pojazdu, pozwalając w sposób ciągły obliczać wymagane marginesy bezpieczeństwa. W szczególności chodzi tu o układy wspomagania nagłego hamowania, czy np. tempomat.
Elektronika (już) obowiązkowa
Cyber-opona nie jest pierwszą próbą sprzężenia opony samochodowej z układami elektronicznymi. Od 1 listopada ubiegłego roku, każdy nowy samochód sprzedawany na terenie Unii Europejskiej musi być zaopatrzony w obowiązkowe czujniki kontrolujące poziom ciśnienia w oponach (tzw. system TPMS, z ang. Tyre Pressure Monitoring System). Podstawowym zadaniem tego układu jest informowanie kierowcy o spadku ciśnienia w oponach, za pośrednictwem czujników umieszczonych najczęściej przy wentylu. Dane przekazywane są za pomocą fal radiowych i wyświetlane na ekranie monitora pokładowego lub tablicy rozdzielczej auta. Dzięki temu kierujący może na bieżąco monitorować ciśnienie w każdym kole pojazdu z osobna. W samochodach klasy średniej i niższej, stosowane są tzw. pośrednie systemy TPMS. W ich przypadku do określania poziomu ciśnienia w oponach wykorzystuje się czujniki prędkości kół, stosowane w systemach ABS i ESC. W takim układzie poziom ciśnienia obliczany jest na podstawie obrotów kół lub częstotliwości wibracji. Pomiar ten jest jednak znacznie mniej precyzyjny, niż w przypadku systemu TPMS. Kierowca jest bowiem informowany o spadku ciśnienia dopiero wtedy, kiedy będzie odbiegało od właściwego o około 20 proc.
Zrodlo
http://www.msn.com/pl-pl/motoryzacja/wi ... ar-AA9G8Kd
(Cyber)opona już wkrótce?
Moderator: Moderator
- Madej
- ASSISTANCE
- Posty: 2424
- Wiek: 52
- Rejestracja: poniedziałek, 14 stycznia 2013, 12:45
- Skąd jesteś: Krakow/Wiedeń
- Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
- Skrzynia: nie dotyczy
- Napęd: nie dotyczy
- Rok: nie dotyczy
- Twoje poprzednie Sorento: Niebieska 2,5 140 KM+ chip ,Opony AT , USEL i wiele dobrego jeszcze..
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 8 times
- Kontaktowanie:
- dlubacz
- moja ranga
- Posty: 101
- Wiek: 32
- Rejestracja: czwartek, 6 listopada 2014, 12:03
- Skąd jesteś: Wałbrzych
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Rok: 2005
- Kolor: Czarny
- Przebieg (km.): 243000
- Inny Samochód: Alfa 166 2.4 JTD 20v
- Been thanked: 1 time
- Kontaktowanie:
Re: (Cyber)opona już wkrótce?
Świat brnie do przodu, więc i coś tak prymitywnego jak opona musiało się w końcu doczekać swojego oblicza na miarę XXI wieku...
- magister
- dobry jak...
- Posty: 826
- Wiek: 42
- Rejestracja: piątek, 14 września 2012, 18:12
- Skąd jesteś: Chełmno
- Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
- Skrzynia: A/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: zieloniczny
- Przebieg (km.): 120000
- Inny Samochód: Syrena 105, R20, VW
- Kontaktowanie:
- Madej
- ASSISTANCE
- Posty: 2424
- Wiek: 52
- Rejestracja: poniedziałek, 14 stycznia 2013, 12:45
- Skąd jesteś: Krakow/Wiedeń
- Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
- Skrzynia: nie dotyczy
- Napęd: nie dotyczy
- Rok: nie dotyczy
- Twoje poprzednie Sorento: Niebieska 2,5 140 KM+ chip ,Opony AT , USEL i wiele dobrego jeszcze..
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 8 times
- Kontaktowanie:
Re: (Cyber)opona już wkrótce?
Widac ze w kraju mamy dużo ludzi z pasja i doświadczeniem Przykladem jest nasz kolega Alkrak który również cos ciekawego do sorci wykonal
Jak to powiedział jeden kat "każdy ma prawo być porąbany "
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości