TEST: dłuższy panhard czy nie?

Instruktarze, akcesoria i porady, wolna dyskusja

Moderator: Moderator

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Mucha
Off-Road
Off-Road
Posty: 2095
Wiek: 35
Rejestracja: środa, 19 grudnia 2018, 22:25
Skąd jesteś: Raszyn
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD
Rok: 2003
Kolor: Czarny
Przebieg (km.): 228000
Has thanked: 62 times
Been thanked: 105 times
Kontaktowanie:

TEST: dłuższy panhard czy nie?

#1 Postautor: Mucha » czwartek, 5 marca 2020, 18:40

Hej wszystkim.
Większość pewnie wie że od kilku miesięcy jeżdżę z powodzeniem na lifcie tylnego zawieszenia 4 cale. Na forum często padało pytanie, co trzeba przerabiać przy takim lifcie? Dzisiaj spieszę z pomocą i zajmiemy się panhardem.
Najpierw może kilka słów, czym jest drążek reakcyjny panharda: Jest to poprzeczny drążek połączony z jednej strony z ramą a z drugiej z mostem. Ma za zadanie utrzymywać most centralnie.
Fabrycznie ten drążek jest w zasadzie w sorento zamontowany poziomo, w trakcie podnoszenia auta zmienia się jego kąt. Im więcej podniesiemy auto tym cały most jest mocniej pchany w lewą stronę (stojąc za autem) Przy lifcie 2 cale nie czułem absolutnie różnicy. Po założeniu 4 cali w zasadzie też, dopóki go nie przerobiłem. Jeździło się w zasadzie normalnie, most nie wystawał z lewej strony (stojąc za autem). Dopiero na wulkanizacji gdy całe moje auto zostało podniesione zobaczyłem że pracuje on już na pograniczu swojego zakresu, bo koło z lewej strony już baaardzo wystawało.
Zrobiłem na wzór części z grand vitary (no bo jakby inaczej :roftl: ) dystans przenoszący mocowanie panharda, przywracając mu odpowiedni kąt

IMG_20200303_193606734.jpg
IMG_20200303_193606734.jpg (129.71 KiB) Przejrzano 7793 razy


Ku mojemu wielkiemu zdziwieniu, ustawienie go w fabryczne miejsce zniwelowało jedną rzecz. Nie buja tyłem auta. Bez niego gdy np jeździłem po spowalniaczach, czuć było bujanie lewo prawo, tyłu. Wcześniej uznałem że to wina braku stabilizatora z tyłu, jednak to była wina za krótkiego panharda.
Tak to wygląda po zmontowaniu:

panh.jpg
panh.jpg (175.22 KiB) Przejrzano 7793 razy

panh2.jpg
panh2.jpg (124.64 KiB) Przejrzano 7793 razy


Chcąc teraz odpowiedzieć na pytanie czy konieczny jest montaż czegoś takiego przy lifcie 4 cale? I tak i nie. Jeździłem bez tego kilka miesięcy, z autem nic się niepokojącego nie działo, czuć było jedynie lekkie bujanie na spowalniaczach, lub jak jeździłem po krawężnikach nie mające wpływu na komfort jazdy. Myślę że nie jest to najważniejsza rzecz po montażu 4 calowego liftu ale warto mieć z tyłu głowy że będzie to potrzebne...
265/75/16 et 25
Lift 6 cali
Dzik Dzik Dzik :rolley:
Jedyny taki w Polsce dzik po Koksie :happy2:

Awatar użytkownika
kaini
Off-Road
Off-Road
Posty: 397
Rejestracja: sobota, 4 listopada 2017, 21:49
Skąd jesteś: Jasło
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 3.3 V6 (248KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2009
Kolor: Srebrny
Przebieg (km.): 186333
Inny Samochód: TSI & CRDI
Been thanked: 15 times
Kontaktowanie:

Re: TEST: dłuższy panhard czy nie?

#2 Postautor: kaini » środa, 29 lipca 2020, 14:44

Ja zastosowałem go przy lifcie 3 i chyba jest dużo gorzej niż wcześniej. Możliwe że jego wymiar jak do 4 jest jednak za duży.
Skutki negatywne jaki odczuwam to że most na nierównościach idzie własną drogą...
Wydaje mi się że teraz h&r jeszcze bardziej obijają o ramę.

Jeszcze nad czym się zastanawiam to seryjne odboje... Może też trzeba wydłużyć?

Awatar użytkownika
Mucha
Off-Road
Off-Road
Posty: 2095
Wiek: 35
Rejestracja: środa, 19 grudnia 2018, 22:25
Skąd jesteś: Raszyn
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD
Rok: 2003
Kolor: Czarny
Przebieg (km.): 228000
Has thanked: 62 times
Been thanked: 105 times
Kontaktowanie:

Re: TEST: dłuższy panhard czy nie?

#3 Postautor: Mucha » środa, 29 lipca 2020, 15:22

Przy 3 calach to b nie ruszał tego wogole. Chyba że czułeś jak tyłek myszkuje
265/75/16 et 25
Lift 6 cali
Dzik Dzik Dzik :rolley:
Jedyny taki w Polsce dzik po Koksie :happy2:

Awatar użytkownika
kamilios19
To ja
To ja
Posty: 316
Wiek: 33
Rejestracja: wtorek, 27 czerwca 2017, 21:04
Skąd jesteś: Olecko
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2006
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 186000
Inny Samochód: seat, vw hyund Volvo
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Kontaktowanie:

Re: TEST: dłuższy panhard czy nie?

#4 Postautor: kamilios19 » piątek, 30 lipca 2021, 20:37

Ja u siebie wstawiłem śrub rzymska w niego i na obu gwintach są kontry nakretki

kostek
jestem
jestem
Posty: 22
Wiek: 51
Rejestracja: środa, 19 czerwca 2013, 07:23
Skąd jesteś: Brzesko szczecinskie
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: CZARNY
Przebieg (km.): 125000
Inny Samochód: Nissan primera P10
Has thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: TEST: dłuższy panhard czy nie?

#5 Postautor: kostek » sobota, 29 lipca 2023, 16:31

Witam.
Czy ktoś z Was się orientuje,jaka jest długość drążka? Od środka śruby do środka strony?
Ja nie mam podniesionego auta,a lewe koło mi lekko wystaje za obrys nadkola. Byłbym wdzięczny za informację.

Awatar użytkownika
Marek
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 11455
Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 268000
Has thanked: 256 times
Been thanked: 357 times
Kontaktowanie:

Re: TEST: dłuższy panhard czy nie?

#6 Postautor: Marek » poniedziałek, 31 lipca 2023, 23:50

Ktoś podawał 139,9 cm ale jak było mierzone to nie wiem.

kostek
jestem
jestem
Posty: 22
Wiek: 51
Rejestracja: środa, 19 czerwca 2013, 07:23
Skąd jesteś: Brzesko szczecinskie
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: CZARNY
Przebieg (km.): 125000
Inny Samochód: Nissan primera P10
Has thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: TEST: dłuższy panhard czy nie?

#7 Postautor: kostek » czwartek, 10 sierpnia 2023, 09:41

Marek pisze:Ktoś podawał 139,9 cm ale jak było mierzone to nie wiem.

Dzięki. Jak wrócę do domu to pomierze.

Awatar użytkownika
Student_x
możesz mi ufać
możesz mi ufać
Posty: 1013
Wiek: 43
Rejestracja: niedziela, 23 października 2016, 18:16
Skąd jesteś: Lublin
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: Srebrno Szary
Przebieg (km.): 307000
Inny Samochód: Voyager RG
Has thanked: 53 times
Been thanked: 50 times
Kontaktowanie:

Re: TEST: dłuższy panhard czy nie?

#8 Postautor: Student_x » poniedziałek, 28 sierpnia 2023, 20:54

kostek pisze:Witam.
Czy ktoś z Was się orientuje,jaka jest długość drążka? Od środka śruby do środka strony?
Ja nie mam podniesionego auta,a lewe koło mi lekko wystaje za obrys nadkola. Byłbym wdzięczny za informację.

A nie masz przypadkiem trochę za nisko auta? Może sprężyny siedzą i wtedy auto jest niżej i też Ci panhard może przesunąć budę.
Będzie Ładne , Dopóki Się Nie Rozpadnie

kostek
jestem
jestem
Posty: 22
Wiek: 51
Rejestracja: środa, 19 czerwca 2013, 07:23
Skąd jesteś: Brzesko szczecinskie
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: CZARNY
Przebieg (km.): 125000
Inny Samochód: Nissan primera P10
Has thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: TEST: dłuższy panhard czy nie?

#9 Postautor: kostek » wtorek, 29 sierpnia 2023, 11:19

Student_x pisze:
kostek pisze:Witam.
Czy ktoś z Was się orientuje,jaka jest długość drążka? Od środka śruby do środka strony?
Ja nie mam podniesionego auta,a lewe koło mi lekko wystaje za obrys nadkola. Byłbym wdzięczny za informację.

A nie masz przypadkiem trochę za nisko auta? Może sprężyny siedzą i wtedy auto jest niżej i też Ci panhard może przesunąć budę.

Nie! Stoi wysoko.


Wróć do „Poza szlakiem”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 13 gości