Gdy zabraknie mocy w czasie podjazdu na wzniesienie na automacie

Instruktarze, akcesoria i porady, wolna dyskusja

Moderator: Moderator

Wiadomość
Autor
Alterego
moje konto
moje konto
Posty: 166
Rejestracja: piątek, 25 marca 2016, 12:11
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times
Kontaktowanie:

Gdy zabraknie mocy w czasie podjazdu na wzniesienie na automacie

#1 Postautor: Alterego » poniedziałek, 10 października 2016, 15:12

Cześć,

niestety póki co nie mam żadnego doświadczenia w off-roadzie, dlatego chciałbym zapytać doświadczonych forumowiczów o taką sytuację:
Mam skrzynię automatyczną. Próbuję wjechać na wzniesienie, ale w połowie drogi brakuje mocy/auto grzęźnie i powoli zaczyna się toczyć w dół. Co powinienem w takiej sytuacji zrobić? Szybko przełączyć na skrzyni na R czy N? Wiem, że nie powinienem całkowicie blokować kół by auto się nie obróciło bokiem do wzniesienia i się stoczyło.

Drugie pytanie: czy po włączeniu reduktora (4x4 LOW) jest sens ustawiać skrzynię automatyczną na L?

Awatar użytkownika
sztaba
MODERATOR
MODERATOR
Posty: 1895
Wiek: 44
Rejestracja: czwartek, 7 stycznia 2016, 16:57
Skąd jesteś: Suwałki
Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: EB
Inny Samochód: zmota
Twoje poprzednie Sorento: 2,5 crdi 2003 r
Has thanked: 2 times
Been thanked: 25 times
Kontaktowanie:

Re: Gdy zabraknie mocy w czasie podjazdu na wzniesienie na automacie

#2 Postautor: sztaba » poniedziałek, 10 października 2016, 15:19

Jak podjeżdżasz na wzniesienie na reduktorze to tylko na ,,L,, lub na ,,2,,
Nigdy nie przełączaj na,,R,,jak się z taczasz ,już o ,,N,,to nie wspomnę.
Jak masz sprawny reduktor to sam powinien Ciebie bezpiecznie sprowadzić na dół.

To tylko moje doświadczenie,może inni jeżdżą w inny sposób.
K up
I nne
A uto

Radość z jazdy zaczyna się tam,gdzie kończy się ekonomia :tup:

Alterego
moje konto
moje konto
Posty: 166
Rejestracja: piątek, 25 marca 2016, 12:11
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times
Kontaktowanie:

Re: Gdy zabraknie mocy w czasie podjazdu na wzniesienie na automacie

#3 Postautor: Alterego » poniedziałek, 10 października 2016, 15:24

Czyli mimo tego, że skrzynia automatyczna ma przełożenie L lub 2, to pozwoli na toczenie się kół w drugą stronę (tzn. do tyłu)?
Spróbować podjechać na wzniesienie w trybie AUTO, czy od razu lepiej przełączyć na tryb 4X4 LOW?

EDIT: ogólnie moje pytania wynikają z obserwacji, że stojąc w mieście w korku lekko pod górkę, to automat na przełożeniu D nie pozwala stoczyć samochodu w dół. I przez to się zastanawiam co się stanie w podobnej sytuacji tylko pod ostrzejszym wzniesieniem.

Awatar użytkownika
sztaba
MODERATOR
MODERATOR
Posty: 1895
Wiek: 44
Rejestracja: czwartek, 7 stycznia 2016, 16:57
Skąd jesteś: Suwałki
Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: EB
Inny Samochód: zmota
Twoje poprzednie Sorento: 2,5 crdi 2003 r
Has thanked: 2 times
Been thanked: 25 times
Kontaktowanie:

Re: Gdy zabraknie mocy w czasie podjazdu na wzniesienie na automacie

#4 Postautor: sztaba » poniedziałek, 10 października 2016, 15:39

Skrzynia nie pozwoli na obracanie kół w drugą stronę.Trochę zle to napisałem :hmm: Jak już się zatrzymasz(powiedzmy po środku wzniesienia)i chcesz zjechać,to jak najbardziej wrzucasz ,,R,,i kontrolujesz zjazd.Jak reduktor sprawny to praktycznie nie musisz hamować :kwink: W sumie to nigdy do tyłu nie zjeżdżałem to nie wiem po co się wymądrzam :hmm:

Po prostu jak to mówią off-roadowcy.

Dwója i gazu do chu... :roftl: i znajdziesz się na górze :kwink:

W sumie to ciekawy temat.W manualu to raczej każdy wie jak jeździć,a w automacie to już nie. :hmm: Też bym się czegoś nauczył :hmm:
K up
I nne
A uto

Radość z jazdy zaczyna się tam,gdzie kończy się ekonomia :tup:

Alterego
moje konto
moje konto
Posty: 166
Rejestracja: piątek, 25 marca 2016, 12:11
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times
Kontaktowanie:

Re: Gdy zabraknie mocy w czasie podjazdu na wzniesienie na automacie

#5 Postautor: Alterego » poniedziałek, 10 października 2016, 15:46

Ogólnie planuję dziś pierwszy raz sprawdzić kijankę na takim wzniesieniu:
podjazd.jpg


i zastanawiam się, co może pójść nie tak i jak z tego wybrnąć :)

Awatar użytkownika
Admin
Główny
Główny
Posty: 8992
Rejestracja: środa, 3 marca 2010, 23:22
Skąd jesteś: Warszawa
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: Niebieski
Twoje poprzednie Sorento: 2.5 CRDI (140KM) 2003EX M/T Złoty
Has thanked: 2 times
Been thanked: 48 times
Kontaktowanie:

Re: Gdy zabraknie mocy w czasie podjazdu na wzniesienie na automacie

#6 Postautor: Admin » poniedziałek, 10 października 2016, 15:53

Alterego pisze: Próbuję wjechać na wzniesienie, ale w połowie drogi brakuje mocy/auto grzęźnie i powoli zaczyna się toczyć w dół. Co powinienem w takiej sytuacji zrobić?


Ze sto razy byłem w takiej sytuacji :kwink:
To normalne z naszymi autami.
Jeśli podjeżdżasz pod wzniesienie i staje Ci z powodu braku mocy , to po prostu cofasz się na R do miejsca, w którym możesz normalnie stanąć , przełączasz na LOW i deptasz gaz aż Ci wjedzie na górę.

Tu na filmie widać , że już od 40 sekundy włączany jest wsteczny



a zjazd to już tylko na reduktorze (LOW)

Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2003r. złoty, manual Obrazek
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2005r. niebieski, automat tiptronic Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
sztaba
MODERATOR
MODERATOR
Posty: 1895
Wiek: 44
Rejestracja: czwartek, 7 stycznia 2016, 16:57
Skąd jesteś: Suwałki
Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: EB
Inny Samochód: zmota
Twoje poprzednie Sorento: 2,5 crdi 2003 r
Has thanked: 2 times
Been thanked: 25 times
Kontaktowanie:

Re: Gdy zabraknie mocy w czasie podjazdu na wzniesienie na automacie

#7 Postautor: sztaba » poniedziałek, 10 października 2016, 16:11

Alterego,przy takim wzniesieniu to tylko tak jak pisałem :
Dwója i..... :roftl:
Załączniki
górka.jpg
górka.jpg (85.69 KiB) Przejrzano 3359 razy
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 10 października 2016, 16:14 przez sztaba, łącznie zmieniany 1 raz.
K up
I nne
A uto

Radość z jazdy zaczyna się tam,gdzie kończy się ekonomia :tup:

Alterego
moje konto
moje konto
Posty: 166
Rejestracja: piątek, 25 marca 2016, 12:11
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times
Kontaktowanie:

Re: Gdy zabraknie mocy w czasie podjazdu na wzniesienie na automacie

#8 Postautor: Alterego » poniedziałek, 10 października 2016, 16:13

No to trochę mi się rozjaśniło, bardzo Wam dziękuję :) Ogólnie czy uważacie za dobry pomysł podjazd na tę górkę ze zdjęcia będąc jednym samochodem, bez niczyjego wsparcia?

A na takie wzniesienie? :D (ta sama hałda, tylko z drugiej strony):
Załączniki
podjazd2.jpg

Alterego
moje konto
moje konto
Posty: 166
Rejestracja: piątek, 25 marca 2016, 12:11
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times
Kontaktowanie:

Re: Gdy zabraknie mocy w czasie podjazdu na wzniesienie na automacie

#9 Postautor: Alterego » poniedziałek, 10 października 2016, 16:20

Nie nie, te pytanie było teoretyczne, jeszcze nie próbowałem wjazdu na takie wzniesienia i stąd te pytania :) tak właściwie, to zaraz jadę sprawdzić taką sytuację empirycznie :D Co do mocy, to wydaje mi się, że całkiem nieźle się zbiera, choć słabiej niż Sorento kolegi Rings (ten sam silnik, rocznik 2005, napęd tylko na tył). Podejrzewam, że mogę mieć zdemontowane klapki regulacji dolotu albo jest odczuwalna różnica w zbieraniu się pomiędzy Sorento 4x4 a RWD.

Awatar użytkownika
Admin
Główny
Główny
Posty: 8992
Rejestracja: środa, 3 marca 2010, 23:22
Skąd jesteś: Warszawa
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: Niebieski
Twoje poprzednie Sorento: 2.5 CRDI (140KM) 2003EX M/T Złoty
Has thanked: 2 times
Been thanked: 48 times
Kontaktowanie:

Re: Gdy zabraknie mocy w czasie podjazdu na wzniesienie na automacie

#10 Postautor: Admin » poniedziałek, 10 października 2016, 17:03

Górka jest fajna , sam bym sobie na taką wjechał w ramach treningu :kwink:
Przed samym podjazdem włącz reduktor na LOW i gaz do końca aż będziesz na samej górze , nie odpuszczaj.
Podczas zjazdu na tym samym reduktorze (LOW), puszczasz gaz i hamulec i trzymając tylko kierownice w rękach zjeżdżasz.
Auto ani nie przyśpieszy ani nie zwolni , będzie zjeżdżało jednostajnie .
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2003r. złoty, manual Obrazek
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2005r. niebieski, automat tiptronic Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
Madej
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 2424
Wiek: 52
Rejestracja: poniedziałek, 14 stycznia 2013, 12:45
Skąd jesteś: Krakow/Wiedeń
Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
Skrzynia: nie dotyczy
Napęd: nie dotyczy
Rok: nie dotyczy
Twoje poprzednie Sorento: Niebieska 2,5 140 KM+ chip ,Opony AT , USEL i wiele dobrego jeszcze..
Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times
Kontaktowanie:

Re: Gdy zabraknie mocy w czasie podjazdu na wzniesienie na automacie

#11 Postautor: Madej » poniedziałek, 10 października 2016, 18:20

Powiem tak, pod taką górkę jeśli nie ma błota i masz dobre opony to wjedziesz bez redaktora.
Reduktor to się włącza w ciężkich warunkach błotnych :happy2: Kilka razy wjezdzalem pod górkę o nachyleniu dużo większym i nie było braku mocy .Pocwiczysz to się nauczysz i wyczujesz co auto potrafi w.Powodzenia
Co do pytania odnośnie zatrzymania pod górę, w razie "W" przelaczasz na R i bez hamowania toczysz się na dół :tup:
Jak to powiedział jeden kat "każdy ma prawo być porąbany "

Alterego
moje konto
moje konto
Posty: 166
Rejestracja: piątek, 25 marca 2016, 12:11
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times
Kontaktowanie:

Re: Gdy zabraknie mocy w czasie podjazdu na wzniesienie na automacie

#12 Postautor: Alterego » poniedziałek, 10 października 2016, 18:43

Zdobyłem swoją kijanką pierwszą górkę! :ok:

Przy podjeździe włączyłem reduktor i drugi bieg, Kijaka wjechała na górę bez najmniejszego problemu i dodawając gazu w połowie górki przyśpieszyła jakby była na asfalcie :D
20161010_165526.jpg


Przy zjeździe także włączyłem reduktor ale tym razem przełożenie L i było jak mówicie, samochód zjechał bardzo powoli i utrzymując stałą prędkość, byłem w szoku jaki reduktor jest super:D
20161010_165843.jpg


Bardzo dziękuję wszystkim za wyjaśnienia :)
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 10 października 2016, 22:43 przez Alterego, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Admin
Główny
Główny
Posty: 8992
Rejestracja: środa, 3 marca 2010, 23:22
Skąd jesteś: Warszawa
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: Niebieski
Twoje poprzednie Sorento: 2.5 CRDI (140KM) 2003EX M/T Złoty
Has thanked: 2 times
Been thanked: 48 times
Kontaktowanie:

Re: Gdy zabraknie mocy w czasie podjazdu na wzniesienie na automacie

#13 Postautor: Admin » poniedziałek, 10 października 2016, 18:47

Ładnie :)
Mam nadzieję , że złapiesz bakcyla i już zawsze będziesz tak jeździł , unikając dróg asfaltowych :kwink:
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2003r. złoty, manual Obrazek
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2005r. niebieski, automat tiptronic Obrazek

Obrazek

Hessus
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 2447
Wiek: 46
Rejestracja: piątek, 17 lutego 2012, 09:03
Skąd jesteś: Czę100chowa
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: srebrny/grafitowy
Przebieg (km.): 219000
Inny Samochód: SHILTON
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times
Kontaktowanie:

Re: Gdy zabraknie mocy w czasie podjazdu na wzniesienie na automacie

#14 Postautor: Hessus » poniedziałek, 10 października 2016, 18:51

A teraz spróbuj to samo bez załączania reduktora. Auto na 100% da radę.
KIA SORENTO SHILTON N°532
2.5 CRDi (140KM) + USEL
Lift 2 - przód +42mm, tył +40mm

Ściśle przestrzegam diety: wino, śpiew i kobiety...

Alterego
moje konto
moje konto
Posty: 166
Rejestracja: piątek, 25 marca 2016, 12:11
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times
Kontaktowanie:

Re: Gdy zabraknie mocy w czasie podjazdu na wzniesienie na automacie

#15 Postautor: Alterego » poniedziałek, 10 października 2016, 18:56

Bakcyl już jest, teraz muszę się podszkolić i poczuć, co samochód dokładnie potrafi :) gorzej z miejscami do jazdy i towarzyszami, ale mam nadzieję że forumowicze w tej kwestii coś poradzą :)

Hessus pisze:A teraz spróbuj to samo bez załączania reduktora. Auto na 100% da radę.

Przy najbliższej okazji sprawdzę i myślę, że faktycznie powinien dać bez problemu radę :D

Świetna sprawa taki samochód, można pojeździć po niezłych bezdrożach a potem jakby nigdy nic wjechać na autostradę i jechać w komfortowych warunkach niczym w osobówce :)


Wróć do „Poza szlakiem”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 21 gości