Zasady używania wyciągarki elektrycznej - poradnik

Zbiór wiedzy i modyfikacji off-road (tu prezentujemy wyłącznie swoje przeróbki i sprawdzone modyfikacje)

Moderator: Moderator

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Admin
Główny
Główny
Posty: 8992
Rejestracja: środa, 3 marca 2010, 23:22
Skąd jesteś: Warszawa
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: Niebieski
Twoje poprzednie Sorento: 2.5 CRDI (140KM) 2003EX M/T Złoty
Has thanked: 2 times
Been thanked: 48 times
Kontaktowanie:

Zasady używania wyciągarki elektrycznej - poradnik

#1 Postautor: Admin » wtorek, 6 kwietnia 2010, 23:51

Ogólne zasady używania wyciągarki elektrycznej

Przeważnie wyciągarki dostarczane są w zestawie z przewodami zasilającymi, prowadnicą rolkową, liną stalową, śrubami montażowymi oraz pilotem sterującym pracą wyciągarki. W zestawie nie znajduje się natomiast płyta montażowa, którą należy zakupić lub wykonać indywidualnie do potrzeb konkretnego modelu pojazdu. Najprościej jest kupić gotową płytę montażową lub wykonać ją na zamówienie do konkretnego pojazdu.

W przypadku montażu wyciągarki elektrycznej należy pamiętać o:

a) zastosowaniu w pojeździe na głównym przewodzie prądowym wyciągarki, głównego wyłącznika prądu( wyłącznik masowy z ciężarówki) o mocy nie mniejszej niż 250 A .
b) wykonaniu płyty montażowej z dużym zapasem wytrzymałości. Stal stosowana w płytach montażowych ma z reguły grubość od 4 mm w przypadku konstrukcji wieloczęściowych, giętych, do 12 mm w przypadku konstrukcji większych o płaskim kształcie, nie zawierających zbyt wielu gięć.
c) zastosowaniu przynajmniej 8 punktów mocowania płyty montażowej do ramy pojazdu. Śruby stosowane do tego celu to minimum 10 - 12mm o zwiększonej wytrzymałości.

W celu właściwej eksploatacji wyciągarki elektrycznej należy pamiętać:

1) Żeby lina zawsze była równo nawinięta na bęben. Po każdym użyciu wyciągarki należy z powrotem ułożyć linę na bębnie. W przypadku nierówno zwiniętej liny i wyciągania się na wyciągarce, prawdopodobnie dojdzie do zakleszczenia się liny między zwojami a z pewnością do uszkodzeń i zgnieceń liny.
2) Podczas wielokrotnego wyciągania się w krótkich odstępach czasu należy sprawdzać, czy silnik wyciągarki nie jest zbyt gorący. W takim przypadku należy dać odpocząć wyciągarce do chwili ostygnięcia silnika.
3) Zawsze należy używać pasa do ochrony drzewa o ile takowe ma być naszym punktem zaczepu. Zapinając linę wyciągarki bezpośrednio na drzewie doprowadzisz do jego uszkodzenia. W ten sposób narazisz się na nieprzyjemności ze strony właścicieli terenu, po którym się poruszasz a także na dezaprobatę ze strony innych off-roaderów w środowisku.
4) Wyciągarka elektryczna to dosyć proste urządzenie, jednak jego prawidłowa obsługa i umiejętność skutecznego wykorzystywania w terenie, zależna jest od posiadanego doświadczenia. Dobrze jest spróbować kilka razy wykorzystać wyciągarkę „na sucho”, a także w mało wymagającym terenie, gdzie "spokojnie" zapoznamy się z obsługą urządzenia.

5) Jeżeli wyciągasz auto na wyciągarce staraj się nie szarpać autem, tak żeby nie uszkodzić wyciągarki i nie zerwać liny. Nigdy też nie wyciągaj swojego samochodu drugim autem używając liny z wyciągarki jako holu.
6) Wyciągając auto pod lekkim kątem w bok, należy sprawdzać czy lina zbyt mocno nie gromadzi się z jednej strony bębna. W przypadku nagromadzenia się liny z jednej strony bębna dojdzie najpierw do zakleszczenia się jej pomiędzy podporami wyciągarki a w dalszym rezultacie do wyłamania podpór.
7) Jeżeli zakopany samochód stawia bardzo duży opór i w wyciągarce brakuje mocy aż zaczyna ona stawać należy przerwać wyciąganie, zmienić punkt zaczepu liny a być może użyć bloczka zwrotnego, który zwiększy siłę uciągu o ok. 1,8 raza, jednocześnie 2-krotnie spowalniając wyciągarkę.
8) W celu rozwinięcia liny z wyciągarki zalecane jest używanie sprzęgła. Rozwijając stale linę przy pomocy silnika doprowadzimy do znacznie szybszego zużywania się hamulca wyciągarki, który pracuje zawsze podczas rozwijania liny silnikiem.
9) Jeśli nasza wyciągarka wydaje nam się zbyt słaba do postawionego przed nią zadania, zawsze należy pamiętać, że znacznie rozwijając linę z bębna i wyciągając się na pierwszej warstwie liny uzyskamy dużo lepsze efekty i wykorzystamy pełną moc urządzenia. W takim przypadku pamiętajmy, że lina do bębna przymocowana jest śrubą 6mm a trzymanie się liny na bębnie zachodzi na pierwszych, sześciu, ścisłych nawojach liny. Jeżeli lina będzie luźno nawinięta na bębnie to prawdopodobnie dojdzie do zerwania się śruby mocującej. Należy pamiętać o ścisłym nawijaniu liny na bęben, pod obciążeniem.
10) Sprzęgło stosowane w wielu wyciągarkach to sprzęgło kłowe. Oznacza to, że można go używać jedynie wtedy, kiedy lina jest zluzowana.
11) Wyciągarki elektryczne, nawet modele posiadające zabezpieczenia przed wodą nie są urządzeniami wodoodpornymi. Oznacza to, że po użytkowaniu i zamoczeniu wyciągarki pod wodą należy wykonać przegląd serwisowy, podczas którego wysuszone zostaną podzespoły wyciągarki i wymienione smary w podzespołach mechanicznych. Niewykonanie przeglądu może doprowadzić do szybkiego uszkodzenia podzespołów elektrycznych i awarii podzespołów mechanicznych. Mokry wewnątrz silnik może spowodować zwarcie lub delikatny pobór prądu, co doprowadzać może do wyładowywania się akumulatora.

Serwisowanie

Każda wyciągarka, co pewien czas powinna przechodzić przeglądy okresowe. Dla kogoś, kto używa urządzenia kilka razy w roku, okres pomiędzy przeglądami może wynosić nawet 2 lata. Dla bardziej ambitnych off-roadowców maksymalnie rok, jednak jeśli np. jesteśmy uczestnikami imprez typu przeprawowego, nasza wyciągarka bezwzględnie powinna być serwisowana po każdym rajdzie.
Przegląd okresowy powinien zawierać:

1) wymianę smaru przekładni planetarnej, jeśli ten wykazuje ślady kontaktu z wodą lub raz na dwa lata ( smar przekładniowy wodoodporny lub np. smar litowy),
2) kontrolę zużycia szczotek silnika i jego łożysk,
3) kontrolę i ewentualną wymianę wałków hamulca i oringów w jego bierzni,
4) sprawdzenie, przeczyszczenie i porządne skręcenie wszystkich styków elektrycznych wyciągarki (w skrzynce przekaźnikowej oraz na silniku i przy klemach akumulatora)
5) konserwację liny wyciągarki o ile ta nie nadaje się do wymiany (linę wymieniamy dużo częściej niż wykonujemy przegląd wyciągarki),
6) kontrolę, smarowanie i ewentualną wymianę łożyskowania bębna wyciągarki,
Nie należy dodatkowo uszczelniać urządzenia np. silikonem. W takich przypadkach podczas zamoczenia wyciągarki dochodzi najczęściej do zatrzymywania wody w urządzeniu ( silnik, przekładnia, hamulec).

Przykładowe dane szybkości wciągania i poboru prądu dla urządzenia 4500 kg

Prędkość wciągania:
- bez obciążenia: 5,3 m/min; pobór energii: 80A
- 906 kg: 3,8 m/min; pobór energii: 110A
- 1910 kg: 2,8 m/min; pobór energii: 170A
- 2720 kg: 2,45 m/min; pobór energii: 210A
- 3620 kg: 2,2 m/min; pobór energii: 250A
- 4500 kg: 1,75 m/min; pobór energii: 300A
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2003r. złoty, manual Obrazek
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2005r. niebieski, automat tiptronic Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
Admin
Główny
Główny
Posty: 8992
Rejestracja: środa, 3 marca 2010, 23:22
Skąd jesteś: Warszawa
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: Niebieski
Twoje poprzednie Sorento: 2.5 CRDI (140KM) 2003EX M/T Złoty
Has thanked: 2 times
Been thanked: 48 times
Kontaktowanie:

Re: Zasady używania wyciągarki elektrycznej - poradnik

#2 Postautor: Admin » niedziela, 18 kwietnia 2010, 15:34

TEORIA UŻYTKOWANIA WYCIĄGARKI

W procesie wyciągania opór ruchu pojazdu zależy głównie od 5 czynników:
(i) oporu własnego pojazdu
(ii) całkowitej masy pojazdu
(iii) rodzaju powierzchni po której pojazd jest ciągnięty
(iv) stopnia (kąta) nachylenia terenu
(v) stopnia uszkodzenia ciągniętego pojazdu

(i) Opór własny pojazdu zależy od jego wagi i od tego, czy i jakiego uszkodzenia doznał układ jezdny, np. czy i ile kół brakuje, jaki jest stan opon na kołach (przebita opona powoduje znaczny opór i zaleca się wymianę koła przed przystąpieniem do wyciągania), czy występuje opór w układzie przeniesienia napędu.

(ii) Masa pojazdu obejmuje także wyposażenie dodatkowe, bagaż, paliwo, pasażerów i inne rzeczy znajdujące się w samochodzie.

(iii) Rodzaj powierzchni to druga co do wielkości zmienna w równaniu wyciągania. Pojazd w dobrym stanie technicznym, stojący na równej, metalowej powierzchni wymaga siły uciągu równej tylko
ok. 4 % swej masy by ruszyć go z miejsca. Dla porównania: pojazd wyciągany z bagna wymaga siły uciągu równej około 50% masy samochodu. Poniższa tabela podaje związek rodzaju podłoża i siły niezbędnej do ruszenia pojazdu.

Typ podłoża Siła niezbędna do ruszenia pojazdu jako ułamek całkowitej jego masy

Twarda (betonowa) droga 1/25 masy całkowitej
Trawa 1/7 masy całkowitej
Piasek (twardy, mokry) 1/6 masy całkowitej
Żwir 1/5 masy całkowitej
Piasek (miękki, mokry) 1/5 masy całkowitej
Piasek (miękki, suchy, sypki) 1/4 masy całkowitej
Płytkie błoto 1/3 masy całkowitej
Bagno twarde 1/2 masy całkowitej
Bagno miękkie 1/2 masy całkowitej
Glina (ił) 1/2 masy całkowitej

Proste równanie jest w stanie pomóc nam w oszacowaniu oporu jaki stawia nieuszkodzony pojazd na płaskim terenie. Przykładowo obliczymy siłę niezbędną do przeciągnięcia pojazdu o masie 2041kg po płaskiej plaży o mokrym, twardym piasku:

masa pojazdu (kg) 2041kg
opór wynosi- 340kg
współczynnik oporu twardego mokrego piasku 6

Jednakże nie wszystkie powierzchnie są płaskie, dlatego obliczenia muszą zawierać współczynnik (kąt) nachylenia terenu.

(iv) Współczynnik nachylenia terenu. Nachylenie terenu może obejmować krótki dystans w porównaniu do całej odległości na jakiej przeciągamy pojazd (np. rów lub kamień), ale może też dotyczyć całej długości odcinka na jakim ciągniemy pojazd pod górę. Nawet dla niewielkich wzniesień należy włączyć do obliczeń współczynnik nachylenia gruntu. Z praktyki wiadomo, że opór wzniesienia możemy obliczyć jako 1/60 masy pojazdu ciągniętego na każdy stopień nachylenia wzniesienia (aż do 45 stopni)
Nachylenie terenu x masa pojazdu

60
Np. dla pochylenia 15 stopni współczynnik nachylenia wynosi 15/60 masy pojazdu co jest równe 1/4 masy
pojazdu. Dla pochylenia 45 stopni będzie to już 3/4 masy pojazdu. Fakt, że wzniesienie ma np. tylko 0,3m nie ma znaczenia dla tych kalkulacji.

(v) Zniszczenia pojazdu ciągniętego to największa zmienna w równaniu wyciągania. Zniszczenia te możemy prosto wyrazić:

Masa pojazdu x ilość uszkodzonych kół
ilość kół w pojeździe

Tak więc jeśli nie ma uszkodzonych kół, nic nie doliczamy do równania, jeśli natomiast wszystkie koła są
uszkodzone, musimy dodać całą masę pojazdu jako opór uszkodzeń pojazdu.

Jeśli połączymy masę samochodu, rodzaj i nachylenie powierzchni oraz zniszczenia pojazdu otrzymamy
równanie:

W / S + (G*W) / S + (DW*W)/TW = niezbędna siła uciągu

Gdzie:
W - masa pojazdu
S - współczynnik oporu gruntu
G - nachylenie terenu (w stopniach)
TW - liczba kół pojazdu
DW - liczba uszkodzonych kół

Przykład:
Pojazd o masie 2041kg ma sprawne 2 z czterech kół, musi być wyciągnięty po skarpie o nachyleniu 45 stopni, porośniętej trawą.

Używając powyższego równania mamy:
W = 2041kg
S = 1/7 (trawa)
G= 45 (nachylenie w stopniach)
DW = 2
TW = 4

Mamy: 2843 kg


Zmieniając nawierzchnię na płytkie błoto (współczynnik 1/3) otrzymamy: 3231 kg

Uciąg wyciągarki może być niższy niż siła wymagana do wyciągnięcia pojazdu (maksymalna siła uciągu wyciągarki odnosi się do pierwszej warstwy liny na bębnie). Problem ten można rozwiązać albo odwijając maksymalnie dużo liny tak by wyciągarka pracowała na pierwszej warstwie bądź przy użyciu zblocza, zmniejszając prawie o połowę obciążenie wyciągarki.


POSŁUGIWANIE SIĘ ZBLOCZEM
Najbardziej pomocnym urządzeniem podczas wyciągania pojazdu (po wyciągarce) jest zblocze. Możemy go używać w celu zwiększenia siły uciągu lub też gdy pojazdu nie możemy ciągnąć w linii prostej. Zblocze może być zamocowane na dwa sposoby:
a) do ciągniętego pojazdu
b) do punktu mocowania/zakotwiczenia (drzewo, słup itp.)

OSTRZEŻENIE:
Punkt mocowania musi być solidny, bezpieczny i dobrany swoją wytrzymałością do oporu ciągniętego pojazdu. Możemy wykorzystać duże drzewo, drugi samochód lub inną solidną konstrukcję do której możemy pewnie zaczepić zblocze.
Wyciąganie samochodu po linii prostej przy użyciu zblocza . Faktyczny uciąg wyciągarki w takiej
sytuacji to 8160kg, prędkość wyciągania zmniejsza się o połowę
Wyciąganie po linii łamanej wymuszone przez występujące przeszkody lub miękkie podłoże. Należy
zwrócić uwagę na sposób prowadzenia liny przed wyciągarką - kąt między bębnem wyciągarki a liną powinien
wynosić 90 stopni. Faktyczny uciąg wyciągarki w takiej sytuacji to 8160kg, prędkość wyciągania zmniejsza się o połowę.

Wyciąganie po linii łamanej wymuszone przez występujące przeszkody lub niedogodne podłoże. Zblocze zaczepione jest do punktu mocowania (drzewo). Faktyczny uciąg wyciągarki w takiej sytuacji to 4080kg.

Zwiększenie siły uciągu
Zblocze może być wykorzystane nie tylko do zmiany kierunku ciągnięcia, lecz też do zwiększenia siły uciągu
wyciągarki. Możemy w ten sposób ciągnąć przedmioty stawiające większy opór niż nominalna siła uciągu
wyciągarki. Zakładamy, że siła na wyjściu z wyciągarki to 4080kg i że jest ona jednakowa na całej
długości liny. Jeśli policzymy ile razy lina łączy się z przedmiotem ciągniętym i przemnożymy to przez
siłę na wyjściu z wyciągarki to otrzymamy faktyczną siłę działającą na przedmiot. Lina zaczepiona dwa razy: wynosi ona
2x4080=8160kg lub lina zaczepiona 4 razy jest to 16320kg.

Wadą takiego sposobu jest zmniejszenie prędkości wyciągania. Prędkość wyciągarki dzieli się przez ilość złożeń
liny. Przy dwóch zaczepach prędkość będzie o połowę mniejsza. Gdy będzie 4 będzie ona wynosić 1/4 nominalnej prędkości.

POSŁUGIWANIE SIĘ TAŚMĄ I SZEKLĄ
Zawsze należy używać szekli w celu połączenia nylonowej taśmy z hakiem wyciągarki. Szekla musi przechodzić
przez obydwie pętle na końcu taśmy . Bezpieczne obciążenie taśmy jest obliczone dla jej użycia z podwójną pętlą.



ZAWSZE MIEJ PEWNOŚĆ, że na bębnie wyciągarki jest CO NAJMNIEJ 5 ZWOJÓW LINY, zanim zaczniesz wyciągać. Sam zaczep liny na bębnie nie utrzyma nominalnego ładunku wyciągarki.

NIGDY NIE ZACZEPIAJ LINY O NIĄ SAMĄ. Powoduje to niedopuszczalne napięcie i zrywa włókna, co prowadzi do osłabienia całej liny. Używaj taśmy jak na rys. poniżej (Rys. 8).
UNIKAJ DŁUGO TRWAJĄCYCH CIĄGNIĘĆ POD EKSTREMALNYMI KĄTAMI ponieważ spowoduje to zwijanie się liny po jednej stronie bębna. Zawsze staraj się nawijać linę pod kątem prostym w stosunku do osi bębna wyciągarki .


WYCIĄGARKI ELEKTRYCZNE: Jeśli pojazd, na którym zainstalowano wyciągarkę jest zasilany z akumulatora, zadbaj o to by nie rozładować go do poziomu, z którego nie będzie możliwe uruchomienie silnika pojazdu. Zalecane jest utrzymywanie silnika w ruchu podczas wyciągania po to, żeby akumulator był cały czas ładowany.
Dobrze jest położyć ciężki koc lub kurtkę na linie podczas wyciągania. W razie zerwania liny waga takiego materiału częściowo zgasi siłę rozpędu liny i może uchronić przed jej uderzeniem. Pamiętaj żeby przesuwać koc/kurtkę na środek liny, gdy wyciąganie postępuje ale rób to zawsze po zatrzymaniu wyciągarki.
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2003r. złoty, manual Obrazek
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2005r. niebieski, automat tiptronic Obrazek

Obrazek


Wróć do „Warsztat 4x4”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości